LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Barman »

Slobberbone schreef: Ik heb dit zelf aan lijfe ondervonden met identieke auto,s een op zomerbanden en een met winterbanden en met regenachtig herfst weer net boven nul is een winterband echt de mindere qua wegligging/uitbreken/aquaplanning.
Tegen zo'n ervaring kan natuurlijk geen onderzoek op.

Dus jij hebt met twee gloednieuwe identieke auto's op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden gereden?

Hoe heb je jezelf dan opgesplitst? :shock:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door sjohie »

Barman schreef:
Slobberbone schreef: Ik heb dit zelf aan lijfe ondervonden met identieke auto,s een op zomerbanden en een met winterbanden en met regenachtig herfst weer net boven nul is een winterband echt de mindere qua wegligging/uitbreken/aquaplanning.
Tegen zo'n ervaring kan natuurlijk geen onderzoek op.

Dus jij hebt met twee gloednieuwe identieke auto's op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden gereden?

Hoe heb je jezelf dan opgesplitst? :shock:
En daarnaast is de ene winterband beter met water als de andere, net als dat het geval is tussen verschillende zomerbanden als het om grip gaat op heet asfalt. Er zijn gewoon teveel variabelen om hier een zwart/wit verhaal van te kunnen maken zoals de voor- en tegenstanders graag zouden willen. Zelfs in de F1, toch de plek met de meeste know how en cost no object materialen en productietechnieken, gaat het nog wel eens mis.

Wij merken beiden verschil, en de rest mag iedereen lekker zelf uitmaken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat de bandentesten ook mogen uitwijzen , cijfers van Leaseplan laten zien dat bestuurders met winterbanden net zoveel schade rijden dan bestuurders met zomerbanden. Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden.
http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/282 ... nterbanden

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:Wat de bandentesten ook mogen uitwijzen , cijfers van Leaseplan laten zien dat bestuurders met winterbanden net zoveel schade rijden dan bestuurders met zomerbanden. Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden.
http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/282 ... nterbanden
Ik denk, dat je met deze uitspraak gelijk hebt.

Vele bestuurders welke winterbanden hebben, denken nu kan ik net zo rijden als in de zomer met normale banden.
Dat is natuurlijk een verkeerde instelling.
Integendeel met winterbanden moet de alertheid nog groter zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:Kan natuurlijk ook te maken hebben met "overmoedig" worden qua snelheid met winterbanden.
Klopt. Net als dat airbags en veiligheidsgordels niet leiden tot minder ongelukken (in tegendeel), maar de gevolgen van een ongeluk zijn wel een stuk minder ernstig.

Overigens kan ik me ook voorstellen dat de groep winterbanden-rijders iha meer km rijden (en dus meer risico lopen) dan de groep niet-winterbanden-rijders, omdat weinig km een argument kan zijn om niet voor extra winterbanden te kiezen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen :)

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door plumber »

Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen :)
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

plumber schreef:
Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen :)
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.
Ja jouw keuze ik kom zelden in Duitsland en al helemaal niet in de winter.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door hawkwind »

plumber schreef:
Slobberbone schreef:Ieder maakt de keuze voor zich zelf en wij blijven rijden met zomerbanden en TS heeft goed verwoord en hoef daar niet aan toe te voegen :)
Toch niet helemaal.Ik zit vaak in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht.
Foute conclusie Plumber.
Winterbanden zijn echt NIET verplicht bij onze Oosterburen.
Het is wel verstandig om met winterse omstandigheden in Duitsland met winterbanden te rijden.
Indien je bij een ongeval betrokken bent, en je hebt zomerbanden en de tegenpartij heeft winterbanden, dan kun je wel eens de pineut zijn.
Trouwens het begrip winter kun je breed opvatten , eind maart-begin april kan daar nog
sneeuw liggen terwijl het lente is.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.

In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Bron: http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakant ... -duitsland


1,6 mm is dus wettelijk, maar als je dan een noodstop moet maken of hard moet remmen ga je ook alle kanten op! Uiteindelijk licht het gewoon bij jezelf: rijgedrag en ervarenheid.

Gesloten