Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Olaf123
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2023 16:25

Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

Ongelezen bericht door Olaf123 »

Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Onlangs bij de merkdealer kwam ik voor een wissel van mijn wielenset (ik heb een zomer- en winterwielenset die ik al jaren op laat slaan in het depot van de garage). Wat bleek, mijn complete wielenset is kwijt geraakt, ook was er geen contract afgesloten voor het depot. De fout lag bij de garage. Uiteindelijk zou ik een vervangende wielenset krijgen met vergelijkbare banden. Deze kon worden gevonden en werd op 26-06-2023 erop gemonteerd.

Al snel bleek dat er geen wielsensoren bij zaten alsook een te lage bandenspanning. De banden heb ik naar voorschrift bijgepompt. Al met al niet netjes, maar daar kan ik nog mee leven. Vervolgens krijg ik op weg naar mijn werk 02-07-2023 een klapband op de snelweg, de schade bevindt zich aan de buitenzijde van de band. De snelweg was zuiver (zoals de afgelopen jaren omdat ik elke dag daarover rij). Het blijkt dat de banden in juni 2016 geproduceerd zijn. Het is onduidelijk hoe ze bij de dealer opgeslagen zijn.

Mijn eis is:
- 1. jongere banden, hoeft niet splinternieuw te zijn, maar vergelijkbaar met de productie en kwaliteit van de banden die kwijtgeraakt zijn.
- 2. wielsensoren

Mijn vraag, in hoeverre mag ik dit eisen of zou ik zelfs compleet nieuwe banden kunnen eisen, daar de dealer 6 dagen voor de klapband de vervangende wielenset met banden erop gemonteerd heeft.

Tevens zou ik willen weten, of ik stellen mag de de garage zich niet aan zijn wettelijke zorgplicht gehouden heeft, door mij een wielenset te geven met banden die 7 jaar oud zijn.

Ik hoor graag van u terug.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36
Beste antwoord
Gekozen door Olaf123

Re: Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

door BreejKC » 02 jul 2023 20:29

Bent u lid van de ANWB? Ik ga er even vanuit van wel. Laat, voordat u iets eist van de dealer, door de auto-technische afdeling van de ANWB een onderzoek naar deze banden doen. Zij kunnen u haarfijn vertellen of de dealer u met levensgevaarlijke banden heeft laten rijden, of niet. Is dit wel gebeurd dan neemt de ANWB maatregelen waardoor die dealer heel snel eieren voor zijn geld zal kiezen, om een fors schandaal voor zichzelf te voorkomen.

Geen lid van de ANWB maar wel een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze dan zo snel mogelijk in. Ook zij zullen die banden aan een technische keuring onderwerpen waarbij, als u zelf het defect aan de banden niet heeft veroorzaakt, de ondeugdelijkheid van de banden snel aan het licht zal komen, met alle gevolgen voor de dealer van dien.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft het een met het ander te maken? Is de band door de leeftijd geklapt, of is er iets mee gebeurd? Dat de snelweg zuiver was zegt niet alles. Immers kan er ook voor het oprijden van de snelweg een varkensrug of stoepbandje geraakt worden wat schade gegeven heeft.

U heeft inderdaad recht, buiten het gebeuren met de klapband om, op een vergelijkbare set banden. Hebt u bewijs hoe oud de banden zijn die zijn ingeleverd? Dat moet de dealer minimaal die banden weer terug leveren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bent u lid van de ANWB? Ik ga er even vanuit van wel. Laat, voordat u iets eist van de dealer, door de auto-technische afdeling van de ANWB een onderzoek naar deze banden doen. Zij kunnen u haarfijn vertellen of de dealer u met levensgevaarlijke banden heeft laten rijden, of niet. Is dit wel gebeurd dan neemt de ANWB maatregelen waardoor die dealer heel snel eieren voor zijn geld zal kiezen, om een fors schandaal voor zichzelf te voorkomen.

Geen lid van de ANWB maar wel een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze dan zo snel mogelijk in. Ook zij zullen die banden aan een technische keuring onderwerpen waarbij, als u zelf het defect aan de banden niet heeft veroorzaakt, de ondeugdelijkheid van de banden snel aan het licht zal komen, met alle gevolgen voor de dealer van dien.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wielenset kwijt door dealer, vervangende set krijgt klapband

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook mijn advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.anwb.nl/juridisch-advies of www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.

Eventueel kunt u met of zonder juridische hulp naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/b ... gehouders/ voor een bindend uitspraak.

Plaats reactie