LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winterbanden verplicht in Duitsland

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tennis »

Sinds gisteren zijn in Duitsland winterbanden verplicht.
Wie bij een controle geen winterbanden heeft, wordt met € 40 beboet.
Bij een aanrijding zelf met € 80,00!

http://www.dtoday.de/startseite/nachric ... 21092.html

ANWBautoadvies
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:40

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door ANWBautoadvies »

De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen ‘winterbanden’ en van ‘winterse omstandigheden’. Het gaat niet om nieuwe wetgeving maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 Euro voor het rijden in winterse omstandigheden met zomerbanden, 80 euro als het verkeer wordt gehinderd. De verplichting geldt voor alle motorvoertuigen, dus ook motoren.
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden (of vier seizoenenbanden) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden. Ons advies is vooral te kiezen voor banden mét sneeuwvlok symbool.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tennis »

En niet te vergeten, dit:
Wie zonder of ingevroren Ruitenwisser vloestof aangehouden wordt riskeert ook een boete!

Was gerne vergessen wird: Strafbar macht sich, wer ohne oder mit eingefrorenem Wischwasser unterwegs ist.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door riddert »

Zou het verplicht stellen van winterbanden bij winterse omstandigheden in Nederland ook geen goede zaak zijn?

Zou de veiligheid daar mee gediend zijn? Wat denkt u?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat vooral de portemonnee van de bandenfabrikanten daarmee gediend is. Vergeet ook niet: hoeveel winter hebben wij eigenlijk in Nederland. Duitsland is een heel ander verhaal.

Gewoon je snelheid en rijgedrag aanpassen, en als je niet durft, dan ga je gewoon de straat niet op. Verder is het zaak sowieso voor goede banden te zorgen. Gisteren zat ik in de auto, met een stel goede voorbanden (zomerbanden), en dat ging best nog wel goed. Naderhand zat ik bij iemand anders in de auto, geen idee wat die er onder had, maar die auto zat toch aanzienlijk meer te glijden en te zwaaien.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Probleem zijn niet de winterbanden maar het feit dat de apk nog steeds een veel te lage profieldiepte als reden voor goedkeur accepteerd. Iemand die niet investeerd in kwaliteitsbanden (= belangrijkste onderdeel van je auto), een minimumprofieldiepte nog als veilig beschouwd en zijn rijgedrag niet aanpast is zeker onder winterse omstandigheden een gevaar op de weg (maar is dit ook gedurende regenbuien en regenen doet het in Nederland wel vaker).

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tiptoo »

probleem is ook dat er nooit goed gepekeld wordt hier in dit kikkerlandje , ik rij op zomerbanden maar het is nu onvoorstelbaar slecht rijden gewoon wel rustig rijden.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tennis »

zaterdag, 04 december 2010
Geen winterbanden:
tientallen bekeuringen
POLITIE Vooral boetes bij controle na aanrijding
door onze verslaggever
SELFKANT/SITTARD – De politie in
de Duitse Selfkant heeft tijdens de
winterse dagen tientallen boetes opgelegd
aan automobilisten die hun
voertuig niet hadden voorzien van
winterbanden. De chauffeurs werden
hoofdzakelijk bekeurd na een
inspectie van de banden na een
aanrijding. „Nee, wij hebben nog
geen grootscheepse controles aan
de grens gehouden”, zegt een politiewoordvoerder.
„Omdat nog niet
iedereen heeft kunnen overstappen
op winterbanden, als die al te krijgen
zijn, zijn we nog coulant.”
Maar wat niet is kan nog komen,
laat hij doorschemeren. „En wie onder
winterse omstandigheden nog
met zomerbanden door Duitsland
rijdt, loopt het risico op een boete
van minimaal veertig euro en zou
officieel zijn voertuig moeten laten
staan omdat de verkeersveiligheid
in het geding is. Het gaat niet alleen
om de veiligheid van de chauffeur,
maar ook om die van anderen.”
De politie geeft aan dat nu
nog oogluikend wordt toegestaan
dat Nederlanders in rustig tempo
naar de grens kunnen rijden. „Wij
zijn nu nog niet zo streng, maar
dat kan snel veranderen.” Winterbanden
zijn herkenbaar aan een
sneeuwvloksymbool. All weatherbanden
moeten de letters M&S of
M-S dragen.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door MarkII »

Krijg je nu ook een boete als je op winterbanden in de zomer rijd?

Winterbanden zouden bij gebruik in de zomer, bij hoge temperaturen dus, gevaarlijk zijn. Ze zouden bovendien tot hoger verbruik leiden en sneller verslijten en maar niet te zwijgen over een langere remweg.

aldus een grote bandenproducent.

Ieder product heeft zijn voor en nadelen.
Mogen ze dan enkel schrijven wanneer er sneeuw ligt of enkel tijdens het winterseizoen / maanden?

Dan zou het ook gerechtvaardigd zijn tijdens de zomermaanden te schrijven op winterbanden of niet?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tennis »

Mogen ze dan enkel schrijven wanneer er sneeuw ligt of enkel tijdens het winterseizoen / maanden?

Dan zou het ook gerechtvaardigd zijn tijdens de zomermaanden te schrijven op winterbanden of niet?
Kan je deze zinnen voor mij nog eens duidelijk maken, wat je bedoeld?

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door MarkII »

Dit gaat allemaal over veiligheid.

Ik bedoel, er word toch verbaliseert op het niet nemen van preventieve maatregelen? (of hoe moet ik dat nou zien)

Vandaar mijn vraag: verbaliseert men dan ook (of wellicht in de toekomst) op het gebruik van winterbanden in de zomer?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door wiseger »

MarkII schreef:Dit gaat allemaal over veiligheid.

Ik bedoel, er word toch verbaliseert op het niet nemen van preventieve maatregelen? (of hoe moet ik dat nou zien)

Vandaar mijn vraag: verbaliseert men dan ook (of wellicht in de toekomst) op het gebruik van winterbanden in de zomer?
Nee natuurlijk niet. Winterbanden hebben in de zomer bijna dezelfde remweg. Winterbanden zijn van een zachter rubber gemaakt, daardoor hebben ze betere grip op het wegdek maar slijten ze ook veel meer als het warmer is.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door MarkII »

Oké,

Dan zijn de berichten wat tegenstrijdig. Wat betreft de remweg dan.

Mooi om te weten.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door tennis »

MarkII schreef:Oké,

Dan zijn de berichten wat tegenstrijdig. Wat betreft de remweg dan.

Mooi om te weten.

Hier kan je het nalezen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/probleem ... jden.37232

aurianne
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2011 10:50

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door aurianne »

je kunt tegenwoordig ook winterbanden huren, makkelijk voor als je op vakantie gaat, trouwens in Oostenrijk en Zwitserland waren ze al verplicht. ook verzekeringstechnisch ben je lijkt mij beter uit als je op winterbanden deelneemt aan het verkeer.
gebeurd er iets in dlnd heb je een probleem

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door madfred »

In Duitsland worden alle banden met het M+S teken als winterbanden erkend. Echter, het M+S teken zegt niets over de geschiktheid van een band als winterband. Het sneeuwvlokje teken daarentegen wel. Er gaan nu in Duitsland stemmen op om alleen banden met sneeuwvlokje teken als winterband te erkennen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aurianne schreef:je kunt tegenwoordig ook winterbanden huren, makkelijk voor als je op vakantie gaat, trouwens in Oostenrijk en Zwitserland waren ze al verplicht. ook verzekeringstechnisch ben je lijkt mij beter uit als je op winterbanden deelneemt aan het verkeer.
gebeurd er iets in dlnd heb je een probleem
Ik zou gewoon winterbanden kopen. De afgelopen winters was het toch heel handig om die dingen te hebben. En voor de kosten hoef je het niet te laten:

- Als je op winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet. Je doet dus langer met de banden
- 1 schuiver en de reparatiekosten zijn al hoger dan de kosten voor een setje winterbanden.

Ree_ok
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2011 19:22

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Ree_ok »

Hallo,

Van de winter wil ik op vakantie mijn mijn klassieke auto. Voor deze auto zijn geen winterbanden beschikbaar (165X400). Wel sneeuwkettingen.

Mag een auto waar geen winterbanden voor bestaan, in de winter in Duitsland de weg op? Geldt hiervoor een uitzondering? Sneeuwkettingen gaan natuurlijk mee.

Grtn,

Ree

guldenweg

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door guldenweg »

TS zal hier wel een antwoord op hebben stuur hem anders een PB (persoonlijk bericht)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Ree_ok schreef:Hallo,

Van de winter wil ik op vakantie mijn mijn klassieke auto. Voor deze auto zijn geen winterbanden beschikbaar (165X400). Wel sneeuwkettingen.

Mag een auto waar geen winterbanden voor bestaan, in de winter in Duitsland de weg op? Geldt hiervoor een uitzondering? Sneeuwkettingen gaan natuurlijk mee.

Grtn,

Ree

Klassieke auto?
Welke?
Welk velgenmaat heb je?

Gesloten