1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het wisselen van kleine coupures naar grote coupures en vice versa brengt een verhoogd risico op het faciliteren van witwassen met zich mee. Sinds januari 2019 geven nationale banken in de Eurozone al geen nieuwe bankbiljetten van EUR 500,- meer uit. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de bezorgdheid dat dit bankbiljet illegale activiteiten kan bevorderen. Criminelen zetten grote coupures in bij onder meer de handel in verdovende middelen, waarmee vaak grote bedragen in contanten gemoeid zijn. Hoewel het biljet van EUR 500,- een wettelijk betaalmiddel is, kan er in het legale economische verkeer vrijwel niet mee worden betaald. Dit geldt ook voor bankbiljetten van EUR 200,- en EUR 100,- die bij de meeste toonbanken worden geweigerd. Het risico dat een wisseltransactie met biljetten van grote coupures plaatsvindt ten behoeve van (de afrekening van) criminele activiteiten is hiermee verhoogd.
https://www.dnb.nl/voor-de-sector/open- ... ansacties/

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En dus schakelen criminelen over op 100 en 50 euro biljetten. Gaan we die ook afschaffen?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
03 apr 2023 15:25
Waar het mij vooral om gaat is dat hier heel "gevoelig" wordt gedaan over grote coupures dit in veel landen in europa heel gewoon is en ook helemaal niks met crimineel geld te maken heeft .
Dat er in het buitenland andere gewoontes zijn, is niet bepaald een sterk argument. Een Nederlandse bank zal moeten controleren op basis van wat in Nederland gebruikelijk is. En dat is ook niet erg, zo lang een deugdelijke uitleg het probleem oplost.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Op zich eens echter de Nederlandse banken zijn momenteel echt met een zinloze heksenjacht bezig.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
03 apr 2023 16:52
... een zinloze heksenjacht ...
Heksenjacht? Ja. Zinloos? Dat denk ik niet.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

Het hele probleem zit in het feit dat de overheid zou willen dat we niet anders meer betalen dan met plastic geld dan kan over iedere eurocent (die trouwens ook al niet meer gebruikt kan worden) belasting worden geheven en dit kan blijkbaar alleen in Nederland, blijkbaar is er nergens anders crimineel geld.
Doen we hier dus toch iets helemaal verkeerd. En ja er zijn nu eenmaal mensen voor wie het normaal is om met groot geld om te gaan. Conclusie is wel dat juist door het plastic geld de armoede in Nederland is ontstaan want hiermee geven mensen maar al te vaak geld uit dat ze niet bezitten.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw conclusie is een beetje kort door de bocht.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Doubletroubles schreef:
03 apr 2023 17:40
Het hele probleem zit in het feit dat de overheid zou willen dat we niet anders meer betalen dan met plastic geld dan kan over iedere eurocent (die trouwens ook al niet meer gebruikt kan worden) belasting worden geheven en dit kan blijkbaar alleen in Nederland, blijkbaar is er nergens anders crimineel geld.
Doen we hier dus toch iets helemaal verkeerd. En ja er zijn nu eenmaal mensen voor wie het normaal is om met groot geld om te gaan. Conclusie is wel dat juist door het plastic geld de armoede in Nederland is ontstaan want hiermee geven mensen maar al te vaak geld uit dat ze niet bezitten.

Natuurlijk, verzin er nog even een gestoord complot er bij van de overheid. Echt, denk je nou echt dat mensen je serieus gaan nemen als je met dit soort doorzichtige onzin komt.

Volgens mij heb jij maar een zwaar leven. Volgens mij is dat ook volledig aan je zelf te danken.

En wat mij betreft wordt contant geld morgen al afgeschaft. Dat zou de staat een hoop geld opleveren omdat zwart geld zo verdwijnt aangezien het voor veel mensen heel lastig is om eerlijk en sociaal te zijn. Daarmee dalen de lasten voor iedereen en zijn we netto gewoon beter af.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Nederlandsche Bank is faliekant tegen het afschaffen van contant geld.

Persoonlijk prefereer ik ook contant geld.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Methusalah schreef:
03 apr 2023 17:46
[

Natuurlijk, verzin er nog even een gestoord complot er bij van de overheid. Echt, denk je nou echt dat mensen je serieus gaan nemen als je met dit soort doorzichtige onzin komt.

Volgens mij heb jij maar een zwaar leven. Volgens mij is dat ook volledig aan je zelf te danken.

En wat mij betreft wordt contant geld morgen al afgeschaft. Dat zou de staat een hoop geld opleveren omdat zwart geld zo verdwijnt aangezien het voor veel mensen heel lastig is om eerlijk en sociaal te zijn. Daarmee dalen de lasten voor iedereen en zijn we netto gewoon beter af.
Kan uw argumenten helaas ook niet bepaald sterk noemen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doubletroubles schreef:
03 apr 2023 17:40
Conclusie is wel dat juist door het plastic geld de armoede in Nederland is ontstaan want hiermee geven mensen maar al te vaak geld uit dat ze niet bezitten.
Als gerechtsdeurwaarder heb ik hier maar één woord voor: onzin. En dat had je met heel basale logica zelf ook wel kunnen bedenken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
03 apr 2023 17:46
En wat mij betreft wordt contant geld morgen al afgeschaft. Dat zou de staat een hoop geld opleveren omdat zwart geld zo verdwijnt aangezien het voor veel mensen heel lastig is om eerlijk en sociaal te zijn. Daarmee dalen de lasten voor iedereen en zijn we netto gewoon beter af.
Be carefull what you wish for...

De meningen over hoe groot de impact is als zwart geld zou verdwijnen lopen uiteen, maar zeker is dat die impact op heel veel fronten gigantisch zou zijn. Dus of je zonder zwart geld beter af zou zijn, waag ik te betwijfelen...

Let we: zwart geld is iets anders dan wit te wassen crimineel geld.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zwart geld is prima, niets mis mee om een tuinman of een stucadoor wat cash te geven. Hij geen belasting betalen en de klant minder betalen. Het moet alleen niet zijn hele handel worden.

Ik heb ook het gevoel dat in de strijd tegen crimineel geld er iets te ver wordt gegaan. Het echte criminele geld wordt er vaak niet eens uitgehaald.

Plaats reactie