LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC spaarplan afkopen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Hallo,

Ik verdiep me op dit moment in mijn ABC plan. Dat loopt van 1996 -2031

Omdat de rendementen goed en hoog waren heb ik in het begin extra stortingen gedaan. (9000 gulden) Op dit moment heb ik in totaal 22589,- ingelegd en is mijn polis in november 2010 15336 waard. In al die jaren heb ik dus een verlies opgebouwd van 7000,- (-30%) Nu mijn vraag. Is het verstandig om af te kopen? Afkoopwaarde is dus 15336,- . Ik heb een voorstel liggen!

De laatste twee jaar heb ik uitgerekend dat er sprake is van 4,5 % "winst"

Ik heb het plan wel premievrij gemaakt.

Bij mijn hypotheek heb ik een spaarzeker plan van interpolis met 4,3 % waar ik extra kan storten. Is dat beter?

Kortom is weet niet wat ik moet doen. Graag hoor ik een advies!

arthur2000

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

ABC hoort tot de zogenaamde 'woekerpolissen'.
En vermoedelijk staan er significante kosten op eerder ophouden
(administratiekosten: zeer dure medewerkers!)

Afkopen? Waarschijnlijk beter niet!

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door courier »

Als de beurs in de resterende 21 jaar beter presteert dan de administratie- en beheerskosten van ABC spaarplan dan komt er meer uit dan de huidige waarde. Nu afkopen betekent verliesnemen; u heeft het plan premievrij gemaakt en daar zou ik het bij laten. Wel kritisch van jaar tot jaar de afkoopwaarde volgen in relatie tot de ontwikkeling op de aandelenbeurs.
Bij de spaarzekerpolis in combinatie met de hypotheek spaar je tegen hetzelfde percentage als je betaalt voor de hypotheek: het eindkapitaal staat vast en dat komt ook "op tafel" bij eerder overlijden.
Tenzij je denkt dat de rente in de toekomst nog behoorlijk kan stijgen, lijkt op dit moment die 4,3% op die extra storting zeker geen weggegooid geld.
Hou wel in de gaten dat als de hypotheek voor een nieuwe rentevaste periode wordt verlengd ook het rente% van de spaarzeker wijzigt en de maandelijkse premie wordt aangepast.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

courier schreef:Nu afkopen betekent verliesnemen; u heeft het plan premievrij gemaakt en daar zou ik het bij laten.
De 'beheerskosten' en -naar ik meen- de ingebouwde overlijdensrisicoverzekering laten het kapitaal intussen verder verdampen.
Misschien is afkopen en het verlies maar nemen, ofwel uithuilen en opnieuw beginnen, in sommige gevallen ook een goede optie.
Vergeet vooral deze woekerpolis niet aan te melden bij bijv. https://www.woekerpolisclaim.nl of http://www.verliespolis.nl en de verjaring van uw rechten te stuiten middels een vrijwel kant en klare brief.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Bedankt allemaal. Nog wat extra info.
Ik heb me inderdaad aangemeld bij verliespolis.nl. Ik ga ook zeker uit van compensatie omdat er eerste kosten zijn van 6400,- en kosten tussenpersoon van 4400!

De rente van mijn spaarzeker en hypotheek staan vast tot 2022.

Jaarlijks betaal ik ook overlijdensrisico 18,99 en 97 aan eerste kosten en lopende kosten. Deze kosten heb ik bij spaarzeker of eventueel een belggingsfonds niet.

Ik heb het plan nog niet opgezegd, maar neig naar verlies nemen en opnieuw beginnen. Maar nogmaals ik vind het lastig om die stap te nemen!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

jackowacko schreef:Ik heb het plan nog niet opgezegd, maar neig naar verlies nemen en opnieuw beginnen. Maar nogmaals ik vind het lastig om die stap te nemen!
Dit is inderdaad een groot dilemma.
Ik ken ook iemand die daar al jaren over aan het peinzen is.
Zeker omdat er ook nog een verhaal over belasting betaling bij komt.
Erg onoverzichtelijk dus om het goed uit te kunnen rekenen, en helemaal omdat men niet weet wat de toekomst zal brengen m.b.t. een eventuele herinvestering.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door courier »

Als je praat over "dilemma", dan moet je ook overwegen dat bij sommige woekerpolissen de compensatie pas aan het einde van de rit plaatsvindt; weet die stichting daar niet meer van? Het zou natuurlijk extra zuur zijn dat je die hevig bevochte compensatie misloopt als je bij afkoop de rechten daarop prijsgeeft.
Overigens llijkt het mij dat afkoop geen fiscale consequenties heeft nu al bijna 15 jaar van de oorspronkelijke looptijd is verstreken.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

courier schreef:Het zou natuurlijk extra zuur zijn dat je die hevig bevochte compensatie misloopt als je bij afkoop de rechten daarop prijsgeeft.
Ik geloof niet dat dat het geval is.
Uiteraard wel even goed opletten wat er precies in de papieren staat bij een vroegtijdige beëindiging.
Daarnaast, je kunt natuurlijk ook nog regels doorschrappen alvorens te tekenen.
Kopietje bewaren uiteraard.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door juwita »

@Jackowacko,
Mijn advies zou zijn"
1) Afkopen. Ook na premievrijmaken blijft de overlijdensrisico van de polis doorlopen, de kosten daarvan, wegen niet op tegen een eventueel behaald rendement op het beleggingsdeel van de polis en doen dus de waarde verder verdampen.
2) Je aansluiting bij Verliespolis zal je niet méér oplveren dan iedere andere polisbezitter met een ABC Spaarplan van ASR. De compensatieregeling (lees: compensatiefooi) geldt voor iedere klant met een beleggingsverzekering. De compensatie zal je of helemaal niets of hooguit twee tot driehonderd euro opleveren.
3) Indien en voorzover je destijds (bij het afsluiten) van de polis helemaal niet geinformeerd bent over de kosteninhoudingen en de hoogte ervan, dan zou ik een klachtprocedure starten bij het Kifid. Dit soort klachtprocedures leveren véél méér op dan de compensatiefooi die Verliespolis en Woekerpolisclaim uit het vuur hebben weten te slepen. In je klacht de volgende punten benadrukken: dwaling; misleiding en schending van de zorgplicht.
4) clausules in afkoopbrieven waarmee ASR zich tracht vrij te pleiten van aansprakelijkheid ALTIJD doorstrepen ten bewijze dat je niet met die clausule akkoord gaat. Kopie maken van brief met doorgehaalde clausule voor je eigen administratie en later bewijs.
Zie voor meer informatie het subforum ''woekerpolis'' (waar dit item eigenlijk thuishoort !)

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Het wil nog niet lukken. Ik krijg wel een voorstel. Maar die is natuurlijk veel te slecht. Ruim 7000,- verlies en dan te bedenkten dat je dan praat over 13 jaar en geen rente! Nu wacht ik weer op een voorstel. Ik wilde graag een voorstel inclusief compensatievoorstel. Wat denk je? Is uitgesteld tot maart. Nu maart er aan komt, is het uitgesteld tot mei. Ik heb om voorrang gevraagd. Dit is al tot twee keer toe niet toegezegd. De papieren voor Kifid heb ik klaar liggen, hoewel ik onlangs in een rapportage zag dat dat ook niet veel voorstelde. Mijn rechtsbijstandverzekering van Interpolis helpt niet omdat het niet tot hun pakket hoort (beleggingen). En bij kifid moet je het product nog hebben en ik wil in principe zo snel mogelijk van dit plan af! Heeft het aankaarten bij kifid dan wel zin? Kortom het schiet niet op. ASR via hun tussenpersoon poliservice, mailen me wel terug, maar mijn vragen worden niet snel benatwoord. Alles wordt keurig doorgestuurd. Mijn dossier is inmiddels al heel dik. Maar hoe kom ik hier uit? Een advocaat inhuren lijkt me erg duur en zal zoveel kosten hebben dat ik niet uitsluit dat het beter is om die niet in te huren.

Kortom: het schiet niet op!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Kan je de polis niet premievrij maken in afwachting een beetje acceptabele oplossing?
Overigens, premievrij maken betekent in de praktijk (ook) interen, met het oog de terugkerende kosten en de premie van overlijdensrisico die er ook nog in schijnt te zitten.
Er bestaat binnen deze polis ook nog zoiets als "premievakantie" o.i.d.
Met het geld dat je niet meer in de polis stopt kan je intussen aan een spaarvorm gaan werken die wel iets op gaat leveren.
Banksparen ofzo.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Het plan is inmiddels anderhalf jaar premievrij!! Dat is dus alvast geregeld!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik heb mijn ABC spaarplan wel afgesloten.

Ik heb nu iets meer dan de totale inleg gekregen - over 14 jaren toch een rendement van 0,04 % !
Maar, door recente uitspraken van de rechter kan het zijn dat er nog een recht op compensatie bestaat... maar dat kan even duren.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Na lang wikken en wegen heb ik besloten mijn ABC spaarplan op te heffen. Helaas een verlies van 25% op de inleg.. Had ik het maar weggezet tegen 1% rente....maar goed.

ASR zegt nog met een product te komen en per mei 2011 met al haar klanten te willen overleggen. Ik heb eind maart afgewacht, want wilde graag weten wat de compensatie op zou brengen. Dat is voor de zoveelste keer uitgesteld en wel tot mei.

Als ik kijk welek producten er nu zijn met helder uitleg over eventuele kosten of deposito's zonder kosten.... dan kies ik daarvoor. Eeerst maar eens wachten totdat het geld daawerkelijk op de rekening staat en daarna maar eens goed nadenken!

Al met al een grote flop. Nu nog maar wachten op de hoogte van de compensatie, maar dat zal nooit 25% zijn...

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

jackowacko schreef: Nu nog maar wachten op de hoogte van de compensatie, maar dat zal nooit 25% zijn...
Inderdaad, de compensatie zal (voorlopig) louter draaien om eventueel teveel in rekening gebrachte (beheers)kosten, maar niet over de verliezen op de aangekochte aandelen, ofwel de beurswaarde ervan, en aangesmeerde verzekeringen.
Reken je alvast maar niet te rijk.

Maak je eerst maar even druk over het verzamelen van allerlei bewijsstukken, zoals "een bewijs van in leven zijn" enz., om de restanten van het losbandig leven op je bankrekening gestort te krijgen. :roll:

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Het ABC spaarplan is afgekocht! Natuurlijk ben ik zeer verdrietig over het resultaat. - 33% op de inleg, dus € 7000,- verlies, na 15 jaar sparen :-( . Ik heb nu de compensatie aangevraagd. Ik wacht af. Soms denk ik nog wel eens dat ik stappen moet ondernemen vanwege de misleiding vanwege prachtige precentages en bedragen. Maar dat gaat ongetwijfeld zoveel tijd en geld kosten... Ik ga het geld nu weg zetten voor 10 jaar in een deposito tegen 4,5 %. Dat is meer garantie!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gedeelde smart is halve smart Jacko...heb zelf 10-duizenden €'s verloren op aandelen.... Jij bent nog jong, misschien maak je nog een beursopmars mee zoals ouwe knakkers als ik in de beginjaren 90 hebben meegemaakt. Hoewel....nu ben je uitgestapt..

Pauloluap
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2011 20:08

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Pauloluap »

ASR is een van de weinige maatschappijen die je een kostenloze omzetting geeft naar een beleggingsverzekering waarin GEEN kosten zitten. Zij hebben ook een spaarvariant waarin geen kosten zitten. Zie de Radaruitzending van enige weken geleden.
Laat dit doen door de tussenpersoon die je deze polis verkocht heeft omdat deze je geen kosten in rekening zal brengen omdat hij zijn provisie toen al gekregen heeft.
Een andere tussenpersoon zal wel kosten rekenen omdat hij werk verricht waarvoor hij niet betaald is.
Een eventuele compensatie wordt ook door ASR gegarandeerd, dus je raakt je compensatie bij zo'n wijziging niet kwijt.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Pauloluap schreef:ASR is een van de weinige maatschappijen die je een kostenloze omzetting geeft naar een beleggingsverzekering waarin GEEN kosten zitten.
Weet je welk antwoord iemand krijgt die om zo'n voorstel vraagt?
"Wij hebben het zo druk, dat het wel tot 2012 kan duren alvorens u een voorstel tegemoet kan zien", aldus de tekst mij doorverteld door een gedupeerde.
Is het ziekelijk of niet?
Men krijgt dan de neiging de hele zaak toch maar af te kopen.
En dat zal precies de bedoeling van die graaiers wel zijn, met zo'n antwoord.
Je zou ze hun hart in hun handen geven.

Ik ben dan geen ABC-gedupeerde, maar als het mij even lukt: van mij geen cent naar ASR voor welk product dan ook, voor eeuwig.
Ik ga morgen beginnen met een onderzoek van alle door mij afgenomen producten die maar rieken naar ASR, teneinde ze er weg te halen.
Da's mijn manier van solidariteit betuigen met de mensen die ronduit zijn opgelicht, en helaas nog steeds worden.
Meer dan geld te laten spreken kan ik momenteel niet voor ze doen.

jackowacko
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 nov 2010 23:58

Re: ABC spaarplan afkopen?

Ongelezen bericht door jackowacko »

Ik ben benieuwd naar de onderzoeken. Ik heb alles gekopieerd, maar natuurlijk nog geen compensativoorstel ontvangen...

Als er iemand is die onderzoek wil/gaat doen en een dik dossier wil met iemand die na 14 jaar sparen een verlies heeft van bijna 40%... Ik ben beschikbaar.

Ik blijf maar wachten, maar wordt er inderdaad moedeloos van. In het eerste jaar, eerste kosten berekend van bijn 10.000 gulden.

toevoeging:
Ik heb zojuist gebeld en door de uitzending van tros radar van 7 februari is alles weer opnieuw berekend en krijg ik tussen 1 juni en 1 september bericht...

Wat zal ik blij zijn...

Gesloten