LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
PaulusK
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2008 20:00

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door PaulusK »

Hoi

ook ik heb in 1990 een ABC 'spaar'plan afgesloten. Helaas moet ik bekennen. Totale inleg tot nu toe was ogeveer 10500 Euro, de huidige waarde is volgens Foris 11500 Euro, ik heb deze week maar besloten om hem voor een bedrag van 9800 Euro af te kopen.

Premievrij maken was ook nog een optie, maar ik baalde zo van het plan dat ik liever het verlies neem en het kan vergeten. Het plan zou in totaal 38 jaar lopen, dus ik ben zo ongeveer op de helft :( Eigenlijk heb ik er nooit zo naar omgekeken want het ging immers niet om zulke grote bedragen, maar ik schrok wel toen ik dit jaar voor het eerst een waarde opvroeg bij Fortis. Dat heb ik namelijk nooit ontvangen de afgelopen 18 jaar... Alleen een briefje dat het weer een mooi beleggingsjaar was geweest dat betreffende jaar. Afijn, iedereen heeft hetzelfde meegemaakt. Ik ben erin getuind net al vele anderen.

Het rendement volgens de site van Fortis is de afgelopen jaren op een gemiddelde van ruim 9% uitgekomen. Dit staat net jes in de brochure op de site vermeld. Maar ik kom aan een bruto rendement van 1.1% en een bij afkoop dus een netto rendement van ongeveer -6%. Daar heb ik bij Fortis vragen over gesteld maar geen antwoorden op gekregen natuurlijk.

De maat is wat mij betreft vol en ik wil er niets meer mee te maken hebben. Het voorbeeldrendement van 4% kan ik gegarandeerd met een deposito en een spaarrekening bereiken (als de rente niet teveel zakt over de komende 20 jaar).

Heeft het trouwens nog zin om lid te worden van woekerpolis als je afkoopt? Enig zicht op een eventuele schadevergoeding in de toekomst als je besluit af te kopen? Ik wil Fortis namelijk geen cent meer gunnen op die polis.

Groeten,

PaulusK

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Een polis die 38 jaar loopt? Lijkt me een heel slecht advies geweest, tenzij je dit product als pensioenvoorziening hebt afgesloten in 1990.

De opgebouwde waarde valt me trouwen nog niet eens tegen als je je realiseert dat (uitgaande van een jaarpremie van ongeveer 600 euro) de tussenpersoon aan deze verzekering een kleine 1200 euro aan provisie zal hebben ontvangen. De eerste twee jaar van je inleg is dus opgegaan aan zijn boterham.

Als je naar de reacties op dit forum kijkt zijn niet heel veel mensen blij met de stichtingen die zijn opgericht voor de beleggingspolissen: veel bla bla en weinig terugkoppeling. Maar misschien wil je een gokje wagen, zoveel kost aanmelden nu ook weer niet.

Over afkopen van een sterftekas (wat deze ABC is): realiseer je dat de beleggingsopbrengst op einddatum alleen ten goede komt aan degenen die op de einddatum nog in de kas zitten en nog in leven zijn. Door uit te stappen verspeel je dus je recht op de beleggingswinst en dat is ook een verklaring dat je niet of nauwelijks meer terugkrijgt dan je inleg. Wellicht dat premievrijmaken dan toch een betere optie is.

Succes met je keuze!

Joop123
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2008 21:28

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Joop123 »

een prognoserendement van 9% haalt geen enkel fonds.
1,1 is wel heel belabberd, gewoon een waardeloos fonds dus.
eerlijkheidshalve dient er gezegd te worden dat fondsen op het eind van de looptijd het meest renderen. Dus ik zou hem laten lopen.
En je kunt de bank niet aanspreken, want je hebt hem eerder afgekocht!
En de afkoopwaarde is altijd minder dan de opgebouwde waarde, kan wel paar honderd euro schelen, onder het mom van administratie kosten.

Maargoed fondsen zijn altijd risicovol! de 1e 3 jaar betaal je alleen maar kosten en bouw je geen rendement op.
Ga gewoon sparen op een vast deposito met 4% ofzo, heb je het in eigen beheer en betaal je geen beheerskosten.provisie etc...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij haal je hier fondsrendement en productrendement door elkaar. Een fondsrendement (dus van het fonds waarin wordt belegd) van 9% is aan de hoge kant, maar niet onmogelijk. Als je naar Fortis kijkt, Fortis Obam heeft de afgelopen 10 jaar inclusief alle dips een gemiddeld jaarrendement van 7,5% gehaald. (De afgelopen 5 jaar was het 22% per jaar, maar dat is een wat korte termijn om naar te kijken.)

Om van fondsrendement naar productrendement te komen, moet je er kosten van de verzekering en de verzekeringspremies af trekken. Dan kan het zijn dat je bij een goed fondsrendement een laag productrendement hebt. Dat hoeft overigens niet alleen aan hoge kosten te liggen, het kan ook zijn dat je een relatief hoge leeftijd hebt en dus een hoog risico op overlijden. Dan heb je dus ook een hoge risicopremie.

Aan de andere kant kan een op papier gunstig product, met lage kosten, een laag productrendement hebben als het fondsrendement laag is. Dat kan aan het fonds liggen, of aan een algemene beursmalaise, of aan de keuze voor een risicomijdend fonds.

Je kunt dus niet op voorhand zeggen dat als je een slecht productrendement hebt, dat het fonds slecht is, het product duur of wat dan ook.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

kweenie, ik weet niet waarom je Fortis Obam nu aanhaalt: het ABC spaarplan kende sinds 1998 de mogelijkheid om in Obam te beleggen maar de polis waarover gesproken werd, werd in 1990 gesloten en zal dus niet in Fortis Obam zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Het was een reactie op de opmerking van joop123: 'een prognoserendement van 9% haalt geen enkel fonds.' Daarom heb ik een voorbeeld gegeven van een fonds waarbij het niet ireeël is dat het op de lange termijn een rendement van 9% kan halen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Kweenie, duidelijk. Ja, Fortis Obam is nu een van die fondsen die al jarenlang bewijst dat er goede fondsbeheerders zijn. Fondsmanager Rolf Stout doet dat prima! Vorig jaar was natuurlijk wel een uitzonderlijk jaar met meer dan 30% rendement, dat zal ook OBAM niet volhouden natuurlijk, maar zeker de moeite waard om te kijken of het in je beleggingsportefeuille past.

PaulusK
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2008 20:00

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door PaulusK »

@Gerborgh,

je hebt gelijk, premievrij maken was wellicht een betere optie als je puur kijkt naar het geld. Maar gevoelsmatig knip ik de band met Fortis maar door voor de komende jaren. Ik weet dat ik met afkoop een bedrag aan extra winst laat liggen. nu kan ik deze ellende ook gewoon vergeten en ergens anders opnieuw beginnen, ik heb er gewoon de balen van.

Het was inderdaad bedoeld als een aanvulling op mijn pensioen, vandaar de 38 jaar looptijd. Och, ik zal toch net als iedereen tegen die tijd tot mijn 70e moeten werken.... :wink:

Overigens heb ik de 9% berekend uit de brochure die op de Fortis site te vinden is. Jaarlijkse rendementen staan daar vermeldt en dit is een logisch resultaat als je per jaar de rendementen toepast. Laat het een bruto rendement zijn, dan nog klopt het netto rendement niet met de werkelijke waarde op dit moment. Ik heb de polis afgelopen maand van onder en boven doorgerekend met Excel en ik kom nooit aan de cijfers die mij worden gemeldt vanuit Fortis. Ze geven op mijn vraag in deze gewoon tot 2x toe geen antwoord maar komen met de standaard (wettelijk verplichte) informatie over rendementen bij 4% en 8%.

Groeten,

PaulusK

richards
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2008 10:19

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door richards »

Ik heb in 1990 ook een amev spaarplan afgesloten voor 30 jaar.
Ik betaal per jaar 857,64 euro,hier gaan dan nog 220,54 euro aan kosten af.
In totaal heb ik dus 10830,70 ingelegd.
Mijn saldo is op het moment 19471,44 euro.

Weet niet of dit een redelijk rendement is.
Met een rendement van 7% zou ik aan het einde dus 120600,00 gulden
(54818 euro) aan over houden,belasting vrij.
In 2007 was het rendement negatief,er is dus niets verdiend.

frodo
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2007 14:46

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door frodo »

Hallo allemaal,

In 2002 een polis afsgesloten bij Postbank onder de naam Studie Groeiplan. Deze is onder gebracht bij het Garant Fonds. De offerte toen der tijd was belovend. Ook hier is het rendement twijfelachtig na 6 jaar nu € 2400,00 ingelegd. Belegging is 90% risico mijdend, en 10% word ingelegd in de AEX index. Als er winst is word dit vastgezet bij die 90%. De koers steeg van 5.47 naar nu huidig 6,6 met een uitschieter in 2e helft 2007 boven de 7. Nu nog steeds minder dan mijn inleg zie ik terug nl. €2.282. Ik ben nu allerlei gegevens aan het opvragen bij de Postbank. Wij kregen wel per jaar 2 afschriften van de waarde van het Garant Fonds. Maar de offerte spreekt dat wij profiteren van de pieken maar niet van de dalen door dit unieke beleggings systeem. De verliezen die wij per jaar leden zijn zéér verschillend in bedragen. We hebben gevraagd of de Postbank een adviseur kon sturen om duidelijk uitleg te geven. Tot nu toe alleen maar weer documenten toegestuurd gekregen op schriftelijke vragen van onze zijde. Op basis van historisch rendement konden wij niet verliezen, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de beursgang. Al met al konden wij ons geld aleen maar zien groeien en na 10 jaar een leuk kapitaal tegemoet zien. Niets is dus minder waar met nog 4 jaar te gaan.
Zijn er nog meer mensen die ook een ander verwachtings patroon hadden verwacht toen zij deze polis afsloten. :(


Gegroet

ilonasuylen
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2008 18:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door ilonasuylen »

Beste lezers,

In 1995 heb ik heel enthousiast een ABC Spaarplan afgesloten. Vandaag ontving ik voor het eerst een gespecificeerd overzichtje van mijn verzekering. Naar nu blijkt ben ik meer dan de helft van mijn inleg kwijt aan kosten bestaande uit: premies overlijdensrisicodekking, kosten verzekeringsmaatschappij bestaande uit eerste kosten en doorlopende kosten, en kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur...om nog maar te zwijgen van het geweldig behaalde rendement -/-.....ik heb vandaag contact opgenomen met Fortis en heb om uitleg gevraagd. Het enige antwoord wat ik hierop kreeg was: stuur maar een klachtenbrief! Nu weet ik dus even niet hoe en wat? Is dit een woekerpolis? Kan ik hier iets aan doen??

Wie is zo vriendelijk en kan mij hiermee op weg helpen???

Alvast bedankt! Ik hoor graag van jullie.

Ilona

frodo
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2007 14:46

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door frodo »

Beste Ilona,

Ik ben nu enige weken bezig het e.e.a. op een rijtje voor mijzelf te krijgen en kan je het volgende mede delen wat ik tot nu toe wijzer ben geworden.
Ten eerste als je belegt moet je eigenlijk weten hoe risico vol het fonds is. Als je in een fonds met meer risico belegd kun je veel verdienen maar ook meer verliezen. En een belleging met minder risico verdien je ook minder aan. Je zou dus moeten vragen in welk fonds je belegt en hoeveel risico hieraan verbonden is. Is dit 50% om 50% dan is dit vrij risicovol. Ik beleg maar 10% en de rest staat in een risico mijdend fonds.
Bij de postbank zou ik voor een andere belegging kunnen kiezen dat mag, maar daar zijn kosten aan verbonden. Misschien als je krap bij kas zit kan je de inleg stoppen of verlagen. Je kan het ook afkopen maar dan hou je weinig over van je inleg en is dus niet zo verstandig. Ook ik zat te worstelen met de kosten en heb dit nu eindelijk op papier toegestuurd gekregen. Dit hoort natuurlijk eigenlijk bijgeleverd te worden bij afsluiting van je polis. Er zal ook een offerte bij hebben gezeten met uit het verleden behaalde resultaten . Maar ja, je weet deze geven geen garantie voor de toekomst. Overigens worden deze verwachtingen aangemeld bij het AFM voor een looptijd van 20 jaar. Dit heeft geen invloed volgens mijn belegging die maar 10 jaar duurt. Ik zie in jouw verhaal dat je ook voor een overlijdingsrisico betaal, bij mij is dat niet het geval. Dit kan misschien aan de soort polis liggen. Maar ik spaar ook dus dit kan ik niet helemaal plaatsen. Wat kun je doen als je het gevoel hebt dat het e.e.a niet is goed gegaan. Je moet inderdaad eerst een klachtenbrief schrijven waarin je vraag waarom je etc......... Dit is belangrijk voor het verdere verloop als je daadwerkelijk een klacht in gaat dienen. Je moet dus alles wel op schrift hebben. Klachten kunnen bij de Consuwijzer worden ingediend zij helpen dan verder. Laat je niet afschepen met een bundeltje documenten door Fortis. Want dit roept alleen maar weer nieuwe vragen op. Ik zie dat jij een adviseur of kosten bemiddelaar betaal. Nou laat deze maar dan eens even haarfijn uitleggen bij jou thuis hoe het e.e.a. in elkaar zit met jou polis daar worden zij uiteindelijk voor betaalt. En als laatste probeer eens de voorwaarden te lezen misschien worden sommige vragen van jouw zijde duidelijk. Je kunt ook de AFM inlichten in een verder stadium alleen zij bemiddelen niet voor jouw maar zijn meer een waakhond voor deze financiële markten.

Nou ik hoop dat het wat duidelijker is geworden.


Gegroet en succes verder

oudeheerpeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2008 21:06

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door oudeheerpeer »

IK geloof niet dat iemand betwist dat beleggen altijd een risico met zich meebrengt, maar de bewuste overzichtsbrief heeft wel mijn ogen geopend.
Er wordt daarin (voor het eerst in 15 jaar) simpelweg uitgelegd wat de kosten zijn. Afgezien van de hoogte vind ik meest belachelijke nog dat er mogelijk bonussen worden uitgekeerd aan tussenpersonen, die een meer dan gemiddeld aantal spaarplannen afsluiten. Deze kosten worden vervolgens doodleuk aan de deelnemer in rekening gebracht!
Dus: de tussenpersoon doet zijn werk goed, brengt dus veel geld in het FortisASR laadje, die hem daarvoor beloont met een bonus, om die dan vervolgens als kosten op te voeren bij de deelnemer. Dus het loont om bij een slechte tussenpersoon af te sluiten, dan betaal ik zijn bonus tenminste niet!
Dit is toch te belachelijk voor woorden!!!!

pjs
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2008 21:34

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door pjs »

Ook ik heb een ABC Spaarplan afgesloten om een spaarpotje te hebben voor de studie van mijn dochter die in juni 2008 is geboren. Vanaf juli 2008 betaal ik fl. 100/ € 45. Ik kreeg hierop mooie jaarberichten van AMEV via mijn tussenpersoon. De volgende rendementen werden er achtereenvolgens gemaakt: 1998 15,1%, 1999 17,8%, 2000 2,7%, 2001 -3,5%, 2002 9,2%, 2003 ben ik kwijt geraakt (of niet ontvangen), 2004 8%, 2005 16%, 2006 13,16%. Ik heb uitgerekend dat al deze rendementen ten gunste van mijn inleg zouden komen, zou er per januari 2007 € 6.113 aan waarde in mijn polis zitten. Het waardeoverzicht van Fortis ASR gaf € 3.886 aan per januari 2007. Wanneer ik al die maanden inleg op een rekening zonder rente zou hebben gezet, zou ik € 4.628 hebben gehad. Nu weet ik ook wel dat er een overlijdensrisico verzekering in de polis zit en dat de tussenpersoon de 1e 5 jaar zijn provisie krijgt uitbetaald, maar dit resultaat vind ik desalniettemin heel pover. Het is duidelijk dat beleggingen altijd mee maar ook tegen kunnen vallen, maar over een lange periode (20 jaar) behoren dit soort effecten minder te worden. Het lijkt mij de vraag of die 10% rendement die in het jaarbericht 1998 werd beloofd ooit gehaald gaat worden. Op 24 juli 2007 heb ik daarom de standaardbrief van woekerpolis naar Fortis ASR gestuurd. Op 3 augustus kreeg ik reactie dat de brief bij de Klachtendesk Leven in behandeling was genomen. Fortis ASR kon nog niet reageren. Op 19 november 2007 ontving ik een nieuwe brief waarin Fortis ASR aangaf (nog) meer tijd nodig te hebben.
Ik vraag mij nu af hoe lang dit nog kan doorgaan. Op de site van woekerpolis wordt over veel producten van verschillende maatschappijen gespoken, maar niet over het AMEV (Fortis ASR) ABC Spaarplan. Moet ik nu wachten totdat woekerpolis ook met Fortis ASR een resultaat heeft bereikt (en hoe lang duurt dat nog?) Hopelijk is er een betere en snellere weg.
Heeft iemand betere ervaringen?

PJ

oudeheerpeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2008 21:06

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door oudeheerpeer »

mijn dochter die in juni 2008 is geboren
Da's knap, in maart 2008 :D
Ik neem aan dat je 1998 bedoelt?
Enfin, ik heb hier dus dezelfde ervaring. Het uiteindelijke rendement is negatief, na 15 jaar. Dus ga ik er van uit dat dit voor het merendeel van de ABC spaarplannen geldt. Terwijl ik een hele waslijst van brieven in mijn map heb zitten die juichen dat het weer een geweldig jaar was (en een paar slechte jaren). Het is duidelijk wie hier beter is geworden van ons geld! :evil:

pjs
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2008 21:34

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door pjs »

Ja, je hebt gelijk. Ik heb een ABC Spaarplan vanaf juli 1998.
M.vr.gr.
PJS

efvdbrink
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:09

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door efvdbrink »

Inb 1985 heb ik € 2722,69 ingelegd. Elke maand gedurende 25 jaar heb ik € 13,52 betaald. Dit is over 25 jaar € 4056,-. In totaal heb ik ingelegd € 6778,69. In de brief van Fortis ABC plan d.d. 15-2-2008 staat dat ik in kas heb: € 5696,32!!!
Ik ben alleen maar achteruitgeboerd. Al die jaren voor niets ingelegd. Wat een schoften!!!

weijand
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 15:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door weijand »

vorige week voor het eerst in de achttien jaar dat ik gespaard heb voor de studie van mijn dochter sinds haar geboorte, een bericht van de bank ontvangen over de huidige waarde.
ik heb het hele weekend zitten huilen!

ik was zo trots dat ik tijdens alle moeilijke jaren en het minimumbestaan altijd hierin gespaard had!
wat een dieven, oplichters, incompetente beleggers, bedriegers.

ik kan niet duidelijk uitdrukken hoe ontzettend teleurgesteld , verdrietig en boos ik ben.

altijd al het vermoeden gehad dat banken en verzekeringsmaatschappijen de grootste dieven zijn, maar nu heb ik gemerkt dat het in werkelijkheid nog veel erger is dan ik dacht.

volgens het bericht is de waarde nu minder dan 5000 euro, terwijl ik op iets tussen de minimaal 6 - en 9000 gerekend had, en gehoopt op zelfs nog iets meer. volgens mij is het economisch de laatste achttien jaar af en toe toch heus heel voorspoedig gegaan met de economie, en mij dunkt dat de taak van een belegger is om het fonds dat hij beheert, verantwoordelijk te beheren en te laten groeien.

als ik de inleg thuis had gehouden had ik nu omstreeks de 7500 euro gehad, dus zonder rente!

ik vind het onbegrijpelijk dat een dergelijke diefstal ongestraft gebeuren kan.

iemand zei tegen me: meisje je moet beleggen ook overlaten aan mensen die er verstand van hebben. en: beleggen heeft kans op winst en op verlies.

ik vind dat echter in het geval van dit abc spaarplan niet aan de orde.

indertijd werd het gepresenteerd als een zeer bonafide, solide en verstandig fonds. en het werd nadrukkelijk spaarplan genoemd.

en ik ben juist aan dit spaarplan gaan deelnemen omdat deze mensen er verstand van zouden hebben!

brenda_1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2008 13:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door brenda_1975 »

Ik heb deze week een overzicht gekregen waarop de stand van het abc spaarplan staat. Ik schrok behoorlijk!!

Nu loop ik vast: Wat moet ik doen?
-Nu afkopen???
-of hoe zit dat met de uitbetalingen? Wat moet je daarvoor ondernemen.

Heeft iemand adviezen voor mij?

mariska_78
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008 23:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door mariska_78 »

ook ik zou graag advies willen wat jullie zouden doen in mijn situatie,afkopen ja/nee.
Abc-spaarplan vanaf 1999 tot 2014. het zijn twee spaarplannen met het oog op toekomst/kinderen bla bla bla....
waarde nu polis 1/=4775.31
waarde nu polis 2/=2277.15
wie kan me vertellen wat ik netto over zal houden als ik nu afkoop.zit er over te denken hiermee een doorlopend krediet af te betalen en dan gewoon verder te gaan met sparen op een internetspaarrekening.......
HELP ADVIES!!!!!!
bvd
groetjes mariska

Gesloten