LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Effecten kredieten verplicht?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
john

Effecten kredieten verplicht?

Ongelezen bericht door john »

Beste medelezer en redactie,

Op het forum van www.iex.nl wordt er ook gepraat pover de kredieten van banken die zij aan leken geven zoder controle of client dat wil cq aankan. Ik denk dat het zeer wel de aandacht diend te krijgen omdat het nu niet gebeurt.
Op RTLZ was laatst een poll waar bijna 1000 op hebben gestemd en de meerderheid tegen stemde, dus effectenkrediet bij wet verbieden. Dat zegt genoeg, het is namelijk zo dat dergelijke kredieten alleen maar met gokken te maken heeft en niet met beleggen. Om die reden mag je het niet zomaar geven. Er zijn miljoenen verloren door verslaafde beleggers die dingen deden die achteraf kan worden bestempeld als gestoord.

Hier een stukje uit het forum,

Je bent goed bezig Theo, ik wil maar duidelijk maken dat niet elk mens gelijk is en daar heeft een bank vanuit het kader zorgplicht rekening mee te houden. Je moet voorop stellen dat ik niet a priori tegen effecten krediet ben, echter heeft de bank van uit haar perspectief een aantal regels in acht te nemen.

Een klant die zich meld voor de dienst zelf doen (Alex en Bottomline) is vaak 99% een leek, dat is ook de doelgroep van de bank. Vanuit dat persectief gezien heeft de bank de verplichting om contracten separaat aan te bieden (soms zelfs op uitdrukkelijk verzoek van klant) en niet via koppelverkoop aan de man te brengen. Dat is nu wel het geval, immers 100% van de klanten heeft het en je kan er zelfs niet vanaf.

Achteraf kan je stellen dat ik (en anderen) zwak waren, maar ten tijde dat ik nog geld had was ik verslaafd, je bent dus verminderd toerekeningsvatbaar. Een klant bij die bank heeft vaak een baan of bedrijf wat niet samen met krediet gaat. Je moet immers steeds monitoren hoe het gaat met die portefieulle. Daar is het die bank om te doen, als je het aanwent dan komt er een patroon van checken, tijdens werk en op andere momenten. De bank creert een actieve deelnemer. Tijdens dat proces verdwijnt de risico perceptie en de andorphine stroomd steeds meer door je lijf. Op dat moment ben je al slaaf en is geen aandelen hebben hetzelfde gevoel als geen heroïne. Je lijf is immers al gewent aan die spanning en zonder dat gevoel gaat alles fout. Dus weer kopen. Bij de Bottomline werd je nooit gewaarschuwd dat je debet ging, dat kwam 2 dagen later met de post.

Nu heeft de bank dus eigenlijk een leek welke aan een soort roulettetafel zit en niet meer aan het beleggen is (dat doe je per definitie zonder krediet) De klant gaat tijdens werk steeds vaker checken en gaat ook steeds grotere posities aan, de risico perceptie is niet meer.

Ik heb in 2.5 jaar tijd een kleine 400.000 gulden aan kosten en rente aan de bank overgemaakt. Ik was leek en dat is het gros ook hier op de site, je kan je afvragen of de bank gezien haar positie niet grof fout zit. Navraag bij concurenten heeft mij geleerd dat de bank heel fout is, daarom doen zij het ook niet zo.

Ik ben ver gegaan in mijn onderzoek, met name mijn eigen gedrag kon ik niet rijmen, ik ben geheel naar de donder wat verder rijkt dan financieel helaas. Als je met experts praat komt daar naar buiten dat mensen allemaal een eigen persoonlijkheid hebben, dat is genetisch bepaald. Ook je achtergrond en opvoeding is daar debet aan. Als je dan een agressief product in de markt zet weet een bank dat het fout gaat met veel van haar klanten, echter is de winst en bonus voor het personeel van hoger belang dan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Waarom blijft het in stand, nooit hoor je iemand.

Dat komt doordat mensen zich schamen (ik niet meer) zij wijten het zich aan zichzelf en denken, ik heb toch die order ingelegd. Dat is juist, echter als de bank haar van haar verantwoordelijkheid had gekweet dan had 95% van haar klanten nooit een kredietfaciliteit gehad. Wat je niet hebt kan je niet gebruiken en daar kom je dan ook niet mee in aanraking. Die schaamte van mensen zou dus plaats moeten maken voor kwaadheid. Het is een schande dat het kan.

De kredieten van DEXIA hebben Alex groot gemaakt. Door het hoge volume en rente inkomsten konden zij de prijzen verlagen en reklame maken. Weer meer klanten en volume en weer scherper in de markt. Dat is de reden van hun succes; KREDIET, dat is ook de reden van mijn verdriet; KREDIET

Welke programma maker zegt inderdaad, dit kan niet en wij gaan het uitzoeken.

John

Gesloten