LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank klacht!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Pooh

Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door Pooh »

Ff een mededeling over de Rabo,
Ik voel me namelijk redelijk opgelicht door deze'klantvriendelijke"bank!
Ik moet namelijk debetrente betalen,terwijl ik nog nooit rood heb gestaan(ik kan geeneens rood staan!) :evil: volgens hun komt dat doordat ik een(groot)bedrag tussen mijn rekening heb overgeboekt dat er nog niet opstond.Volgens de rabofoon stond het bedrag die dag weldegelijk op mijn rekening,en uit veiligheid(je weet nooit als er iets met je pas gebeurd he)heb ik toen dat bedrag direct overgeboekt naar mijn spaarrekening.En daar moet ik dus over betalen,want volgens de bank stond dat bedrag er toen helemaal niet op!belachelijk!!!!Dat zou dus inhouden dat je zomaar tussen je rekeningen een ton zou kunnen overschrijven terwijl je dat dus niet hebt.ik vind dit een hele rare manier van zaken doen,en ben dan ook zeer teleurgesteld in Rabo,ik voel me echt genomen door ze :twisted: zijn er nog meer mensen die hier ervaring meehebben?

??

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door ?? »

Banken hanteren een verschil tussen de boek- en de rentedatum. Daarom berekenen ze debetrente.

Sarkaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 dec 2003 00:47

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door Sarkaar »

Dat is niet alleen bij de Rabo, maar nagenoeg bij alle banken. Dat heet "valuteren". Boekdatum is de datum waarop het bedrag bij de bank binnenkwam tgv van jouw rekening. Rentedatum oftewel de valutadatum is de datum wanneer het bedrag daadwerkelijk rentedragend op jouw rekening werd gecrediteerd. Die regel (valutering) is al eeuwen oud. Als je dus op de boekdatum opneemt, dan sta je 'rood'.

Bij het openen van de rekening wordt je dit middels de algemene voorwaarden(kleine lettertjes) 'meegedeeld'.

En waarom niet? Een bank is immers geen nutsbedrijf!

pooh

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door pooh »

Kan wel zo zijn dat dat zo is allemaal,maar hoe moet ik dat als leek allemaal weten?dat wordt dan niet gemeld bij de Rabofoon.Ik blijf me bedonderd voelen.
zo komt een bank dus aan zijn extra geld,slim :?
Ik blijf het jammer vinden,en met name zonde van het geld,had men dit namelijk wel keurig vermeld bij de rabofoon dan had ik natuurlijk 3 dagen gewacht met het overboeken.
Ik als leek blijf het vreemd vinden,maar ja..............

nena

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door nena »

Bij de Rabobank is dit normaal.
Ze boeken het bv 20 jan.
Staat het al op je rekening, maar als je dan op internet kijkt zie je dat je pas rente ontvangt vanaf de 22e.
En als jij ondertussen dit geld overmaakt of gebruikt moet je rente betalen over je eigen centen.
Ik vind dit dus niet normaal.
Je leent je eigen geld.
Zou wel eens willen weten of dit bij andere banken ook het geval is.

Gast

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is bij alle banken zo, behalve de postbank geloof ik. Alleen bij laatste bank duurt het weer vaak een dag extra voordat het bijgeschreven is. Bij de ABN is het iig zo dat de rentedatum vermeld wordt op de rekeningafschriften, het lijkt mij dat het bij andere banken ook wel zo is of iig te zien is via internetbankieren.

Gast

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door Gast »

Bij de Postbank is het zo dat als je vandaag een opdracht geeft die (afgezien van een spoedopdracht) pas morgen verwerkt is. Maar dat geldt dus voor de bijboeken EN voor de afboeking. En die dag van morgen is dan voor allebei zowel valutadag als boekdag.

Dus inderdaad, dit probleem zou je bij de Postbank niet hebben.

??

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door ?? »

Klopt; bij de postbank zijn de boek- en rentedatum gelijk. Nadeel is dan wel weer dat er een aantal dagen overheen gaan voordat een overschrijving bank <--> Postbank is geregeld. Dat kan ook weer vervelend zijn, helemaal als je tegen je kredietlimiet aanzit en je salaris net is overgemaakt :wink:

Overigens: dat valuteren is al meerdere malen voorbij gekomen in de verschillende consumentenprogramma's en staat vast ook wel ergens in de AV. En die hoor je toch eigenlijk wel even door te lezen ......

kiekje

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door kiekje »

jee ik keek begin deze maand op telebank. en ik zag dat ook er was 0.10 cent afgeschreven debetrente ik dach dat het aan mij lag maar dus niet jij heb het ook mee gemaakt mag ook niet rood staan op die rekening maar zorg altijd dat er een beetje op staat die rekening is ook geblokeerd dus er kan ook niet vanaf geschreven worden hij kan alleen gebruikt worden voor de pin pas en als ik zelf wat overmaak ik vind het vreemd het is maar tien cent maar toch snap het ook nie :oops:

Captain-America
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:10

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door Captain-America »

Beste Pooh,

Het door jou omschreven voorval klinkt mij heel erg bekend in de oren.
Ons is hetzelfde overkomen. Na heel veel 5-en & 6-en was men bereid om een per dag rente rekening overzicht toe te zenden. Dat moet ik nog gaan nakijken. Maar ga er maar van uit dat het allemaal niet klopt. Alsmede dat het zeker niet alleen voor jou geld.

Inzake de andere opmerkingen dat dit bij andere banken ook zo zou zijn. Nu wil het "gelukkig" toeval dat ik ook bij andere banken bankier.
Maar dit, in mijn geval toch wel specifieke, voorval heb ik daar nog niet eerder mee mogen maken. Dat wil niet direct zeggen dat dit niet zo zou zijn. Is echter mij, gelijk maar ff afkloppen, (nog) niet overkomen.

Eigenlijk, da's mijn mening, zou Tros Radar of Vara's Kassa dit verder dienen uit te zoeken. Volksverlakkerij.

Mocht je nog vragen hebben Pooh, en of andere/mede gedupeerden, dan hoor ik het wel. Mail me desnoods (envelopje).

Mazzeltov;

Ralph

pooh

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door pooh »

Ja nena ,je verwoord het precies goed,je leent van jezelf.
Ik blijf het erg raar vinden allemaal.
Als de Rabo slim is dan dekken ze zich bij de saldofoon in door te melden voordat je het programma ingaat:hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.Is toch heel duidelijk zo werken ze bij bv Vodafoon ook dan weet je dat het eventueel niet kan kloppen,maar dit.
Oplichters!

grutto
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 feb 2004 23:43

Re: Rabobank klacht!

Ongelezen bericht door grutto »

Het stinkt in die kantoren ook zo naar mest...

De hypothecryt.

Gesloten