LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarbeleg Sprintplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Koos

Spaarbeleg Sprintplan

Ongelezen bericht door Koos »

Door een kennis daarop gewezen, las ik de TrosRadar-site. Mijn verhaal:
In ’98 verbond ik mij aan het Spaarbeleg Sprintplan voor het max. bedrag van 400,- p/mnd. In ’71 raakte ik invalide en mijn uitkering was daaraan aangepast. Met drie kinderen beneden 5 jaar was dat best moeilijk. In ’97 konden we plotseling over enig geld beschikken, weliswaar lang niet genoeg om voor het max. aan het Sprintplan mee te kunnen doen. Toch hebben we dat gedaan, en wel voor een maandelijkse inleg van f.400,- daar we hoopten het met onze huursubsidie en belastingaftrek te redden. We waren immers gewend aan een klein inkomen. En stel je voor dat we ‘de click’ haalden, dan ‘waren we altijd zeker van een uitkering op de einddatum van minimaal 93% van onze inleg, zoals onze ‘persoonlijk adviseur van De Spaar-belegger’ zei.
Om zeker te weten of we dat wel goed begrepen hadden, hebben we hem nóg eens laten komen. Dat hadden we dus goed begrepen. En een ‘adviseur’ geeft raad; góede raad, toch? Dat zat wel goed; die kwam voor ónze belangen op. Van zo iemand mag je een betróuwbaar advies, dat in jouw belang is, verwachten! Daar vertrouwden we op, want wij waren volkomen ‘leken’. Dat hadden we hem ook duidelijk gezegd. En dat we geen risico konden lopen. Hoewel, dat we in het slechtste geval 93% van het door ons ingelegde bedrag konden overhouden was voor ons best een behoorlijk risico. Na 5 jaar zouden we er dan wel 7% van de door ingelegde f. 24.000,- (= 1680,-) bij kunnen inschieten, in tegenstelling tot de rente die we hadden kunnen ontvangen op een gewone spaar-rekening. Maar we deden het. En als de nood aan de man kwam konden we onze maandelijkse inleg nog altijd, tot wel 100,- verlagen en nog wel kosteloos, ook! Dat de garantie van 93% in dat geval verviel, vermeldde noch de folder noch de adviseur. We zouden zelfs nog kunnen stoppen, ook. We betaalden dan 2% boete. Per afgelegd jaar zou ons dat niet meer dan 2% van het ingelegde bedrag van 4800,- (= 96,-) kosten. Dat het 2% van het aan ons voorgeschoten bedrag van f. 60.000 (1200,-) was, begrepen we pas onlangs. Helaas!
De folder (van jan.’98) zet je aan de buitenkant al op het verkeerde been. De kreet ‘Sparen op topsnelheid’ komt je in grote, vette letters tegemoet. Met sparen heeft het echter niets te maken. Het is niet eens een lening of hypotheek, zoals Spaarbeleg zegt. Die kunnen niet de vorm aannemen van een bodemloze put. Bovendien spreekt de folder tot acht keer toe van ‘(maand)inleg’. Oh, ja, er wordt ook een keer gesproken over ‘… vergoeding(rente) …’. Maar weet een volkomen leek wat dat betekent? Daarom, inderdaad, vraag je een adviseur om je betrouwbaar te adviseren.
Onder ‘Voordelen’ staat: ‘In 5 jaar een hoog rendement’ en ‘Ingebouwde zekerheid’. Zonder enig voorbehoud. Ja, ja! Hoe ‘hoog rendement’, hoe ‘zekerheid’?
Vreemd dat ik in de folder van maart 2000 niets meer lees over ‘inleg’ en ‘sparen’(?!) Vond Spaarbeleg zelf dat dit niet door de beugel kon of was er druk van buitenaf?
Deskundigen hebben misschien voldoende aan de folder om te weten dat ze nooit aan dit plan met z’n wurgcontract moeten beginnen; maar een deskundige was ik zeker niet bij het afsluiten van het Sprintplan, integendeel. Vandaar dat we de ‘persoonlijk adviseur’ van de Spaarbelegger nogmaals lieten komen voor we het Sprintplan afsloten. En, gelezen de tientallen reacties op internet, denk ik dat er maar heel weinigen begrepen hebben waar ze aan begonnen. Velen spreken van misleiding of een of ander synoniem daarvan. De vraag rijst of de voorlichting van Spaarbeleg en zijn ‘persoonlijk adviseurs’ niet structureel misleidend is. En misschien was de gretigheid dit plan af te sluiten wel net even te sterk.
Bij schade aan deelnemer veroorzaakt door ‘structureel misleidende voorlichting’ is sprake van opzet en grove schuld van Spaarbeleg Bank. In dat geval is, volgens de ‘Algemene Voorwaarden’, Artikel 13, Spaarbeleg Bank aansprakelijk.
Onlangs rezen bange twijfels. Een collega van hetzelfde kantoor als de adviseur uit ’98 hielp ons uit de droom. Binnenkort, op einddatum, weg f. 24.000,-. Misschien krijg ik dan nog enkele honderden €’s garantie terug vanwege de behaalde ‘click’. Mooi toch!

Zoë Gibson

Re: Spaarbeleg Sprintplan

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Ik wil ook alle gedupeerden van Spaarbeleg (met name inzake de Sprintplan) oproepen om naar www.consumentenbond.nl te gaan. Klik op 'doe mee' en vervolgens op 'lees verder' bij 'lopende acties' en als laatst 'consumenten problemen'. Daar zien jullie mijn oproep.

Jullie kunnen daar lezen hoeveel mensen gereageerd hebben op mijn aanbod van een voorbeeld brief om naar Spaarbeleg te sturen.

Reageer aub ook dan op de site want dan kan de Consumentenbond zien hoeveel reacties er zijn (inmiddels meer dan 170) Hopelijk kunnen zij dan een concrete actie opstarten namens ons allemaal.

Vergeet niet je mail adres in de tekst te melden.


Gesloten