naam/ nummercontrole

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste, ik heb voor mijn vrouw een spaarrekening geopend bij centraal beheer
Nu wil ik een bedrag overmaken maar krijg de melding geen naam nummer controle controleer zelf het rekeningnummer
Ik vind dit tricky hoe weet ik zeker dat dit rekeningnummer uniek is en niet eerder is toegekend aan iemand
Dit is wel eens voorgekomen en de vorige rekeninghouder wilde het bedrag niet terugstorten

Mvg

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Niet alle banken kunnen in elkaars systeem controles uitvoeren. Dat er meer dezelfde rekeningnummers zijn lijkt mij vreemd. Helemaal nu met Iban zou dat niet mogelijk kunnen zijn. En geld storten op een vorige rekeninghouder?

Als u het niet aandurft is het wellicht verstandiger om het geld bij een normale bank te houden. Schoenmaker blijft bij je leest.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik van mij ING rekening een bedrag overwil maken naar mijn rekening bij Leaseplanbank, is er ook geen naam/nummercontrole.

Normaal gesproken zou alleen uw vrouw, of haar tegenrekening geld kunnen overmaken op die spaarrekening.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is er een minimale storting? Zo nee, dan kunt eerst bv 1 euro overmaken

In uw account kunt u als het goed is alle gegevens (tenaamstelling, tegenrekening) controleren.

Anderzijds, als CB Bank u dat IBAN heeft toegekend en u hebt goed gecontroleerd op uw overschrijving, dan kan het niet misgaan, dunkt me. Dat een nog actief IBAN voor een tweede keer wordt uitgegeven heb ik nog nooit van gehoord.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door rwolters »

Grappig. Nog niet zo heel lang geleden was er helemaal geen naam/nummercontrole (alleen intern bij ING) en maakte eigenlijk niemand zich druk hierover....

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door BL2 »

Is jou prive betaalrekening dan de tegenrekening van haar spaarrekening ?
Dan staat ze dus onder een vorm van curatele, immers kan nooit over haar eigen spaarrekening beschikken.......

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
24 jun 2023 00:12
Grappig. Nog niet zo heel lang geleden was er helemaal geen naam/nummercontrole (alleen intern bij ING) en maakte eigenlijk niemand zich druk hierover....
Laat me niet lachen. Hele tv uitzendingen van radar zijn daaraan besteed om het te herinvoeren alsmede druk van overheid en consumentenorganisaties op de banken.
Dat het iets nieuws is is ook onjuist, bij de voormalige postbank (voorheen giro of pcgd) is die controle er altijd geweest.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
24 jun 2023 09:13
Een spaarrekeningnummer is bedoeld voor intern gebruik in de persoonlijke bank omgeving en heeft daarom geen IBAN codering. Als u op naam van uw vrouw een spaarrekening heeft geopend en als betaalrekening uw IBAN heeft gebruikt dan krijgt u de naam/nummer melding omdat uw naam niet klopt met die van uw vrouw. Hoe het zij omdat een spaarrekeningnummer geen IBAN codering heeft kunnen er geen directe af of bijschrijvingen op dat nummer gedaan worden.
Weet u dat heel zeker? Al mijn spaarrekeningen bij diverse Nederlandse banken hebben een keurig IBAN met het bekende patroon NL12 BANK 1234 5678 90.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn ING spaarrekening heeft geen eigen IBAN nr.
Ik kan ook alleen vanaf mijn eigen lopende rekening : inleggen en opnemen.
Een ander kan niets op mijn spaarrekening storten.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn spaarrekening bij Leaseplanbank heeft een IBAN. Maar alleen van mijn tegenrekening kan daar naar toe worden overgemaakt en een opname kan alleen naar mijn tegenrekening worden overgeboekt.

En dat geldt in ieder geval ook voor de spaarrekening van ING, maar die heeft geen eigen IBAN.

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste , even een toelichting naar aanleiding van de volgende opmerking:


Is jou prive betaalrekening dan de tegenrekening van haar spaarrekening ?
Dan staat ze dus onder een vorm van curatele, immers kan nooit over haar eigen spaarrekening beschikken......


De tegenrekening is een en / of rekening bij ABN . Omdat je geen en/ of spaarrekening bij Centraal Beheer kan openen ( Wat ik niet begrijp ) , heb ik deze op de naam van vrouw geopend

Mvg Hans

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: naam/ nummercontrole

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste , nu ik met mijn pas de overboeking maak van de ABN en / of rekening naar de Centraal Beheer spaarrekening komt er nu wel een groen vinkje te staan bij dit rekeningnummer . Gisteren met inloggen van de pas van mijn vrouw kreeg ik geen groen vinkje en de melding dat ikzelf het rekeningnummer moest controleren . Dit is voor mij een raadsel waarom de controle nu wel is uitgevoerd

Ps Ik heb namelijk 1 cent overgeboekt zoals geadviseerd werd om na 3 dagen ( als ik het account van mijn vrouw kan activereren) het te kunnen controleren Mvg

Plaats reactie