Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar wat denk u dat de beleggingen bij de ingang van de sanctie nog waard zijn? Zo gauw het bekend is zal de waarde direct tot 0 kelderen.
Dus uw "voorstel" klinkt leuk maar zal niet werken.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door jochemd »

Torredelahoradada schreef:
13 apr 2023 13:03
de Rabobank heeft eerst mijn Russische aandelen geblokkeerd dus onverhandelbaar
Het maakt nogal verschil uit welke aandelen dat precies waren. Welk bedrijf/fonds was het?

Torredelahoradada schreef:
13 apr 2023 13:03
en zonder ruggespraak mijn aandelen op nul hebben gezet
Ik ben niet bekend met de term 'aandelen op nul'. Bedoel je misschien dat in je online overzicht de waarde van de aandelen op € 0.00 staat? Of bedoel je dat er staat dat je 0 aandelen hebt?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door PGros »

juliomariner schreef:
13 apr 2023 14:18
Maar wat denk u dat de beleggingen bij de ingang van de sanctie nog waard zijn? Zo gauw het bekend is zal de waarde direct tot 0 kelderen.
Dus uw "voorstel" klinkt leuk maar zal niet werken.
Waarom zouden die naar 0 gaan? Voor een Europeaan wel, want die kan er niets mee, maar voor Rusland zelf en bijv China niet. Dus de waarde van de aandelen hoeft niet naar 0 te gaan tenzij het een bedrijf is wat ten onder gegaan is. Als de belegging van een wapenfabriek zou zijn dan ging de waarde misschien wel omhoog.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door scontra »

Torredelahoradada schreef:
12 apr 2023 13:20
ik beleg al jaren voor mijn pensioen diverse fondsen over de hele wereld spreiding is belangrijk
Spreiding is in zekere mate van belang, maar misschien wordt het de hoogste tijd om uw portefeuille eens kritisch onder de loep te nemen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

PGros schreef:
13 apr 2023 14:10
Maar de beleggingen moeten dan bij ingaan verkocht worden tegen de huidige waarde of ze blijven gewoon staan en je mag niets bijkopen of verkopen.
Wat denkt u dat de waarde zal zijn zo gauw bekend wordt dat er een sanctie is?
Wie mowt dan de waarde voor bekend worden betalen. Dat gast geen enkele belegger doen, ook russische of chinese beleggers niet. Ze zouden wel gek zijn hun geld direct te laten verdampen.

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Torredelahoradada schreef:
13 apr 2023 13:03
Mag Rabo mijn aandelen op nul zetten ??
Waarom niet? Onverhandelbare aandelen hebben immers op dit moment geen enkele waarde, oftewel: nul euro. Mocht de situatie ooit ten beste keren, dan komt er ongetwijfeld wel weer een waarde aan te hangen - los van de vraag hoe hoog die waarde dan is.

Maar ongetwijfeld heeft de Rabobank je dit ook uit kunnen leggen, als je ernaar gevraagd had...
PrestoXstar schreef:
13 apr 2023 14:05
Met alle respect, maar aan bovenstaande reacties is duidelijk te zien dat het punt niet wordt begrepen. Mensen willen vooral laten zien dat ze betrokken zijn met de oorlog.
Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij de reacties niet hebt begrepen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Betrokkenheid voelen bij de oorlog heeft hier niets mee te maken.
Wat denkt u dat een koers gaat doen als er een sanctie bekend wordt? De gaat als een pijl naar beneden (dat is dus ook gebeurd) tegen welke koers had er dan verkocht moeten worden en wie zou deze aandelen tegen deze ( op dat moment ( veel te hoge) koers kopen helemaal niemand toch.
In de supermarkt kosten bananen zeg € 1,00 per kilo. Wie gaat dan zeggen oh maar ik betaal €2,50 per kilo.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PrestoXstar schreef:
13 apr 2023 14:05
Met alle respect, maar aan bovenstaande reacties is duidelijk te zien dat het punt niet wordt begrepen. Mensen willen vooral laten zien dat ze betrokken zijn met de oorlog. Dat is prima, maar dit verhaal laat alleen maar zien dat de gevolgen van de boycot nog verder gaan als inflatie en hoge energie rekeningen. Echter als je iets verder verdiept in de kwestie wordt ook duidelijk dat voornamelijk de burgers in Europa slachtoffer zijn van de sancties.
Dat de boycot van Rusland een slechte zaak is, dat zeg ik al ruim een jaar, dat kunnen anderen hier beamen, want daar is hier ook uitvoerig discussie over geweest. En zoals je met een discussie hebt, waren de meningen daarover verdeeld. Mijn mening is dat maatregelen die we tegen Rusland nemen, nooit gevolgen mogen hebben voor onszelf. We hadden bijvoorbeeld dus gewoon olie en gas af moeten blijven nemen (eventueel minder als dat mogelijk was om op te vangen uit andere bronnen) en bedrijven die daar zaken doen, hadden daar zaken moeten blijven doen als ze dat anders hard zou raken.

Echter is er in deze situatie geen mogelijkheid voor de Rabobank geweest om die aandelen alsnog te verkopen, omdat deze boycot van het ene op het andere moment in ging. Dat het zo ver zou gaan, was voor hen ook niet te overzien. Dus zetten ze de waarde van de aandelen tijdelijk op 0, want onverkoopbaar, en dat is terecht.

Overigens moeten we ervoor waken dat de Russen de aandelen niet gewoon toe eigenen, zoals we hier in het westen hebben gedaan met bezittingen van onschuldige Russen. Of misschien hebben ze dat al gedaan

Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten wat de Rabobank te zeggen heeft.

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Torredelahoradada schreef:
13 apr 2023 13:03
ik Torredelahoradada verbaas mij over de reacties , de Rabobank heeft eerst mijn Russische aandelen geblokkeerd dus onverhandelbaar terwijl de beurs in Moskou nog handelt en zonder ruggespraak mijn aandelen op nul hebben gezet en ik ben niet de enige waarbij dit gebeurt .
Mag Rabo mijn aandelen op nul zetten ??
Jammer dat je dit niet meteen hebt vertelt, dan hadden we toch een ander beeld gehad. En dan waren de reacties misschien ook anders.

Je kunt je afvragen of de Rabobank niet veel eerder in had moeten grijpen, om wat te noemen.

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er in Nederland sancties zijn op handelen in Russische effecten, moet de bank daar gehoor aan geven.

Lees ook dit.

https://www.morningstar.nl/nl/news/2321 ... niets.aspx

Torredelahoradada
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2023 12:37

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Torredelahoradada »

Reactie op PrestoXstar en PGros dank voor jullie reactie luid en duidelijk en toe de point heel goed verwoord ik was verbaast van vele negatieve en sombere reacties ,het doet me goed dat jullie de moeit hebben genomen om hier met een andere juiste kijk op te reageren ,we gaan zien hoe het af gaat lopen en zal daar zeker dan op terugkomen. nogmaals hartelijk dank

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Torredelahoradada schreef:
13 apr 2023 17:03
Reactie op PrestoXstar en PGros dank voor jullie reactie luid en duidelijk en toe de point heel goed verwoord ik was verbaast van vele negatieve en sombere reacties ,het doet me goed dat jullie de moeit hebben genomen om hier met een andere juiste kijk op te reageren
Kortom, je wilt alleen horen dat mensen het met je eens zijn... vrij zinloos topic dan.

Los daarvan geef je geen antwoord op eerder gestelde vragen.
Moneyman schreef:
13 apr 2023 09:07
Vraag aan jou: wat zou je willen? Wat verwacht je en van wie?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 16:26
Mijn mening is dat maatregelen die we tegen Rusland nemen, nooit gevolgen mogen hebben voor onszelf.

En dat vind ik een hele egoïstische manier van leven. Zolang het jou maar niets kost. Ugh...

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Elke maatregel heeft gevolgen, voor ons en ook voor de gewone Rus.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Methusalah schreef:
13 apr 2023 17:22
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 16:26
Mijn mening is dat maatregelen die we tegen Rusland nemen, nooit gevolgen mogen hebben voor onszelf.

En dat vind ik een hele egoïstische manier van leven. Zolang het jou maar niets kost. Ugh...
Dat kun je egoïstisch noemen. Ik noem dat realistisch. Er is nog nooit een land overstag gegaan door economische maatregelen, waarom denkt iedereen dat dat nu wel gebeurd? En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel. In plaats van maatregelen die de Russen minder hard raken dan het Westen.

Als het doel van de maatregelen is om de eigen economie een crisis in te helpen, dan is het westen met vlag en wimpel geslaagd, want we gaan sneller dan ooit die kant op.

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En welke maatregel denkt u dan die wel Rusland zou raken, maar de rest van de wereld niet?

rwolters
Berichten: 1552
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 16:26
PrestoXstar schreef:
13 apr 2023 14:05
Met alle respect, maar aan bovenstaande reacties is duidelijk te zien dat het punt niet wordt begrepen. Mensen willen vooral laten zien dat ze betrokken zijn met de oorlog. Dat is prima, maar dit verhaal laat alleen maar zien dat de gevolgen van de boycot nog verder gaan als inflatie en hoge energie rekeningen. Echter als je iets verder verdiept in de kwestie wordt ook duidelijk dat voornamelijk de burgers in Europa slachtoffer zijn van de sancties.
Dat de boycot van Rusland een slechte zaak is, dat zeg ik al ruim een jaar, dat kunnen anderen hier beamen, want daar is hier ook uitvoerig discussie over geweest. En zoals je met een discussie hebt, waren de meningen daarover verdeeld. Mijn mening is dat maatregelen die we tegen Rusland nemen, nooit gevolgen mogen hebben voor onszelf. We hadden bijvoorbeeld dus gewoon olie en gas af moeten blijven nemen (eventueel minder als dat mogelijk was om op te vangen uit andere bronnen) en bedrijven die daar zaken doen, hadden daar zaken moeten blijven doen als ze dat anders hard zou raken.

Echter is er in deze situatie geen mogelijkheid voor de Rabobank geweest om die aandelen alsnog te verkopen, omdat deze boycot van het ene op het andere moment in ging. Dat het zo ver zou gaan, was voor hen ook niet te overzien. Dus zetten ze de waarde van de aandelen tijdelijk op 0, want onverkoopbaar, en dat is terecht.

Overigens moeten we ervoor waken dat de Russen de aandelen niet gewoon toe eigenen, zoals we hier in het westen hebben gedaan met bezittingen van onschuldige Russen. Of misschien hebben ze dat al gedaan

Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten wat de Rabobank te zeggen heeft.
Als je een boycot invoert heeft dat altijd gevolgen voor heel veel mensen, ook de eigen bevolking. Maar dat mag geen reden zijn om fascisten hun gang te laten gaan.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
13 apr 2023 18:18
En welke maatregel denkt u dan die wel Rusland zou raken, maar de rest van de wereld niet?
Tja, is het raar als ik geen zeg. We hebben met de huidige maatregelen vooral onszelf en Rusland niet echt.

En als het hebben van maatregelen betekent dat we ze niet hun gang laten gaan, dan hadden we toch ook een verbod op de import van Russische hagelslag kunnen invoeren. Dan is het ook gewoon voor de bühne.

Maarja we weten allemaal dat economische sancties Noord-Korea en Iran ook van denkwijze hebben doen veranderen. Oh nee, daar werkte het ook niet. Gelukkig hadden die geen producten die wij graag willen hebben.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En om mijn mening kracht bij te zetten wil ik even inbrengen dat de economische krimp in Rusland het afgelopen jaar relatief klein was en de inkomsten uit export hoger was dan in 2022. Het eerste komt waarschijnlijk door de daling van de roebel, de tweede komt door de stijging van de energieprijzen. En nu Rusland in overleg met de OPEC de olieprijzen hoog blijft houden, gaan ze er ook dit jaar waarschijnlijk weinig van merken.

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U houdt er wel een heel enge economische blik op na. Maar goed, dat mag.

Plaats reactie