LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
M.C. Loykens
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2017 22:03

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door M.C. Loykens »

Mijn hypotheek heb ik 10 jaar geleden afgesloten bij BLG Hypotheekbank, aflossingsvrij. De grootste som is op 1 mei 2017 vervallen en een 2e deel (ten behoeve van een verbouwing) is op 1 augustus vervallen. Ik heb de 1e hypotheek verlengd 20 jaar aflossingsvrij (ik ben 62 jaar) met een rentepercentage van 3%. De 2e hypotheek heb ik eveneens aflossingsvrij vastgezet voor 20 jaar. De rente voor de 2e hypotheek, 3 maanden later, was gestegen met 0,5 procentpunt, 3,5 % 20 jaar aflossingsvrij. Omdat het een relatief laag bedrag is, ben ik hiermee akkoord gegaan (tarief van 5,9 naar 3,5 is al een aardige verlaging van de lasten) en ik heb hiervoor getekend.

2 weken later kreeg ik een schrijven van BLG dat een rentebesluit verwacht werd inzake rentedaling binnen de EU en zij mij een nieuw voorstel hebben gedaan in MIJN voordeel: 0,25% procentpunt verlaging; de hypotheekrente is dus 3,25%.

Pluim voor BLG, ik had al getekend maar BLG heeft gekozen in mijn voordeel.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Geachte Heer van Vloten,

Bedankt voor de informatie maar daarmee bent u er niet van af. Ten eerste wat risico betreft en de 80%, het hypotheekbedrag staat inmiddels op 82.000, het huis is geschat op minimaal 150.000 dus dat risicoverhaaltje wat in duitsland bij duitse banken hetzelfde is mag nog steeds geen extreem hoge rente berekend worden, in duitsland niet en en nederland niet. Dat weet u ook en de regels gelden inmiddels voor Europa.

Ten tweede, het maakt mij niet uit wat jullie intern schuiven en verkopen en of onderbrengen, ik heb namelijk een hypotheek contract met bijbehorende hypotheek voorwaarden en Polis die op de nederlandse ABN Amro Groep B.V. Staat. Nogmaals jullie houden je dus niet aan de eigen Polis voorwaarden, hypotheek voorwaarden. In die Polis Staat ook dat hij onders nederlands recht valt.

Ten derde, omdat jullie constant pogen het verder weg te schuiven, de grens over, deze zelfde regels gelden ook in duitsland als jullie suggereren dat het onder duitsland valt.

Dus ik weet niet hoe jullie denken hier onder uit te komen, ik kan het namelijk ook bij de duitse Verbrauchers zentrale melden, maar dan zitten jullie weer in nederland zeker om er onderuit proberen te komen ? Doe het verdorie eens zoals het moet.

ING heeft hetzelfde beleid, geen buitenland Hypotheken meer, echter de Hypotheken die al lopen worden door ING na de rentevastperiode keurig en zoals het hoort op de huidige rente gezet. Je kunt zelfs vroegtijdig oversluiten naar een lagere rente zonder boeten wel met redelijke kosten. ZO hoort het dus.

Dus nogmaals volgens jullie eigen voorwaarden vallen wij onder abn amro groep bv in nederland dus.

En nogmaals ik laat het hier dus niet bij....gaarne uw openbare reactie.....die kan ik dan doorkoppelen naar de AFM.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

M.C. Loykens schreef:
2 weken later kreeg ik een schrijven van BLG dat een rentebesluit verwacht werd inzake rentedaling binnen de EU en zij mij een nieuw voorstel hebben gedaan in MIJN voordeel: 0,25% procentpunt verlaging; de hypotheekrente is dus 3,25%.

Pluim voor BLG, ik had al getekend maar BLG heeft gekozen in mijn voordeel.
Leuk dat je je hiervoor hebt aangemeld, maar wat moet linda.van-kleef hiermee in dit topic.
Daarbij is het afhankelijk van je eigen voorwaarden of je een nog lagere rente krijgt dan waar je voor hebt getekend (en uiteraard afhankelijk van ontwikkelingen op rentetarieven....maw dalrente; je tekent voor 3,5 en als de rentetarieven verder dalen voor het ingaan van de rentevastperiode krijg je het lagere tarief; dus 3,25 (in andere woorden, eigenlijk teken je alleen voor een maximaal tarief van 3,5 want het kan daarna wel minder worden maar niet hoger dan 3,5);

Is het een pluim waard als een verstrekker zich houdt aan de voorwaarden waar je voor hebt getekend?

atlas1302

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Linda, als je zeker van je zaak bent en je hebt een Nederlands hypotheek in je handen dan zou ik vragen om de getekende hypotheek te laten zien van het Duitse recht.

Kunnen ze dat niet dan zal de rechter een uitspraak kunnen doen hoe het dan wel allemaal moet, zoals al eerder gezegd hoeft u hier niet voor naar Nederland en kunt u een advocaat machtigen.

Het blijft op deze manier een touwtrek partijtje waarbij de bank denkt dat hij het groots en sterks is, de wijsheid ligt bij u.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Dankjewel Atlas1302, dat is een goede tip ! En je hebt helemaal gelijk, het is schandalig maar ik word met dat geschuif alleen maar getest of ik dom genoeg ben om het te accepteren of me er bij neer te leggen. We zijn nu al heen en weer geschoven naar meerdere Kantoren, zusterbedrijfjes, in Nederland en Duitsland en er staat toch echt ABN Amro Hypotheekgroep B.V. bij met adres het kantoor waar Stater ook in zit maar ik heb natuurlijk allang uitgezocht wat de registratie als BV op dat adres inhoud. Eeen simpele registratie van een filiaal van de nederlandse ABN Amro die dus onder nederlands recht vallen, maar zich in duitsland met diensten verlenen ook aan de de Duitse wet moeten houden en dus ook bij de duitse Verbrauchers Zentrale gemeld kunnen worden als ze iets doen wat niet mag of wat niet volgens de eigen voorwaarde is.

Maar ik wil absoluut wel de openbare reactie hier van de abn amro. Het getouwtrek is al eerder gebeurd en het verhaal verandert constant en dat ben ik al langer meer dan zat.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Uhm ? ABN Amro ? Wat zijn jullie stil opeens ? Durven jullie niet meer ? Vertel mij hier maar even in het openbaar heel duidelijk waarom jullie menen dat jullie je niet aan de polisvoorwaarden behoeven te houden, ongeacht naar wie of welke tak of bijkantoortje onze hypotheek doorgeschoven is ongeacht welk land. Ik wacht nog heel even maar dan gaat het naar en de duitse verbrauchers zentrale, naar een advocaat, naar de afm, en ach jullie zijn een overheidsbank nog steeds dus de ombudsman haal ik er ook bij....

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Bizarre rentestijging hypotheek ABN AMRO

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Abn Amro ik blijf hier gewoon posten hoor dus aan jullie de keuze of je er iets mee doet op positieve manier voor zowel Abn Amro als voor mij of jullie kunnen dit laten groeien tot een steeds groter dilemma voor jullie. En voor de mensen die mij hier met goede raad voorzien zodat men weet dat ik er nog steeds bovenop zit en hun raad graag aan neem.

Hieronder quote ik even de reactie van de Handelskammer in Bonn waar ABN Amro geregistreerd is als B.V. en meent dat Abn Amro Nederland die hier dus reageert niets te maken heeft met wat ze in filiaal Duitsland doen.

Sehr geehrte Frau van Kleef,

die in Bonn ansässige Niederlassung der ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. Deutschland ist eine unselbständige Betriebsstätte der in 46397 Bocholt ansässigen im Handelsregister des Amtsgerichts Coesfeld eingetragenen Zweigniederlassung.

Da die deutsche Zweigniederlassung im deutschen Handelsregister eingetragen ist, muss sie sich an die deutschen Gesetze halten.

Mit freundlichen Grüßen
XXXXXXXXXXXXXX

----------------------------------------------------------------------------------
IHK Bonn/Rhein-Sieg
Z.D./Recht
Bonner Talweg 17
53113 Bonn

Met andere woorden, kantoortje Duitsland is een onzelfstandig filiaal van een ander filiaal en is daarmee door registratie want dat is verplicht dus zowel aan de Nederlandse wet als aan de Duitse gebonden. Dit houd in dat ik jullie dus kan gaan melden bij de Verbraucherszentrale in Duitsland en in Nederland waar ik maar wil. Jullie veranderen de regels van een lopend contract.

Gesloten