LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De afgelopen jaren zijn er in ons land veel buitenlandse banken toegetreden die graag de spaarcentjes van ons oppottende volkje willen beheren. Hierbij zitten een aantal banken uit opkomende economiën vooral Turkse en Russische: banken als Credit Europe, Amsterdam Trade Bank, GarantiBank, AK Bank, TEB en Anadolu.

Juist bij een opkomende economie zou je verwachten dat de kredietcrisis hard aankomt en dat deze banken als eerste om zouden vallen. Maar in plaats daarvan vallen juist Amerikaanse en Europese banken om. Is dat omdat juist die westerse banken grotere financiële risico's hebben genomen of is het domino-effect op dit moment gewoon nog niet verder dan Europa en komt het oosten gewoon nog aan de beurt?

Wat vind/denk jij?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Is er dan al een domino effect in Europa?
Zijn Fortis, DEXIA, Duitse Hypo Trust en de Ijslandse banken feitelijk geïsoleerde gevallen doordat deze te veel risico's hebben genomen in investeringen resp. kredietverstrekking.

Persoonlijk vind ik dat de media erg negatief doet. Dat zaait weer onrust en voordat je het weet gaan spaarders allerlei gekke acties ("aan risicospreiding") doen waardoor ook gezonde retail (spaar)banken geraakt worden. Kortom, laat je niet gek maken.

Vandaag op www.dividendpagina.nl/sparen.asp zag ik dat ASN Bank voor één van haar spaarproducten (optimaalplusrekening) de rente heeft verlaagd. Zouden ze te veel spaargeld binnen krijgen door risicospreiding van de consumenten?

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Rente op de kapitaalmarkt is gewoon gedaald.
De rente zal daarom de komende dagen/weken verder verlaagd worden.

De hypotheekrente gaat ook weer dalen.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Vandaag op www.dividendpagina.nl/sparen.asp zag ik dat ASN Bank voor één van haar spaarproducten (optimaalplusrekening) de rente heeft verlaagd. Zouden ze te veel spaargeld binnen krijgen door risicospreiding van de consumenten?
Deze renteverlaging is het gevolg van het feit dat ze de opnamekosten voor de Optimaalrekening hebben afgeschaft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Ze hebben van de optimaalrekening de 1% opnamekosten afgehaald en daarom de rente meer in lijn met andere rekeningen zonder opnamebeperking gebracht.
Daar staat dan weer tegenover dat ze nu wel weer 'meersparen' hebben geïntroduceert, waarbij je een hogere rente krijgt over je totale saldo als het saldo hoger is dan 10.000. Dus voor een half procentje meer kun je je saldo nu van de optimaal naar meersparen overhevelen. (En eventueel tot 10.000 op de ideaalrekening erbij storten, voor nog ¾% extra.)

supersaver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:06

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door supersaver »

Argenta Spaarbank NV is al meer dan 50 jaar een onafhankelijke bank met 100% familiaal aandeelhouderschap. Argenta is dus niet beursgenoteerd, en is dus ook niet overgeleverd aan de grillen en speculaties op de beurs.

Zowel in België als in Nederland heeft Argenta een ijzersterke kredietportefeuille, waarbij altijd alleen kredieten zijn verstrekt aan zeer kredietwaardige particuliere cliënten. Ook heeft Argenta niet belegd in hypotheken aan minder kredietwaardige kredietnemers (zgn. sub-prime leningen) en houden zij geen aandelenportefeuille aan.

De huidige RENTE OP DE SPAARREKENING is 4.5%. Dit ZONDER voorwaarden.

Ik heb ben al jaren trouwe klant van Argenta en heb het volste vertrouwen hierin. Daaorm staan mijn pensioen centjes hier nog steeds.

P.S. ook Argenta vergoed in geval van nood 100.000 euro!!!!!

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zeg supersaver kap eens om overal je Argenta boodschap te plaatsen. Ben je toevallig familiaal aandeelhouder van Argenta.

De boodschap moet gewoon zijn dat niet iedereen zich gek moet maken en z'n spaarcenten echt wel veilig kan stallen bij een "retailbank" die niet belegd in risicovolle kredietpakketjes en z'n kredieten niet aan "niet-kredietwaardige" particuliere klanten heeft verstrekt.

Je mag meer vrezen voor de zgn. echte "zakenbanken" (dan denk ik dus meer aan NIBC).

ING/Postbank, AA/Fortis, Rabobank/Achmea Centraal Beheer, SNS/Reaal/ASN, DSB, Argenta, Friesland Bank, Van Lanschot, ........voor zover ik kan beoordelen zijn deze veilig genoeg. Mocht bij deze banken iets gebeuren dan zal denk ik de staat wel ingrijpen (in uiterste geval tot nationaliseren zaosl bij AA/Fortis). De buitenlandse banken (Turkse, Griekse, Russische,...) daar durf ik echt niets over te zeggen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Domino-effect: wanneer vallen de banken?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Eigenlijk zou ik een historische oproep willen herhalen die in het verleden na crisisjaren werd gebruikt:

"Koop Nederlansche waar, dan helpen wij elkaar"

Je kan nu kiezen als consument voor 1 procentje meer rente bij een buitenlandse bank óf je spaargelden bij de Nederlandse (systeem-)banken zetten en daarmee het vertrouwen uitspreken in die banken.
Vertrouwen zal leiden tot weer gemakkelijker geld uitlenen zodat onze economie minder schade zal oplopen.

Wie weet hanteren we dan binnenkort als parodie:
"Zet je geld bij een Nederlandse Bank, dan help je de Nederlandse economie (en dus u zelf), waarvoor hartelijk dank!"

Gesloten