LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

Gaat Argenta Nederland veroveren met gratis betalingsverkeer?

Ja
9
41%
Nee
13
59%
 
Totaal aantal stemmen: 22

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

De laatste tijd is er nogal wat ophef over de kosten voor het betalingsverkeer. De Postbank heeft in haar wijsheid besloten de betaalpas niet langer meer gratis aan te bieden. Natuurlijk een kul verhaal.

Argenta kan het betalingsverkeer wel gratis aanbieden en geeft op de betaalrekening nog een extra rente toe op het gemiddelde uitstaande saldo van je betaalrekening van 0,5%.

Wanneer ik de rente van een spaarrekening van de Postbank vergelijk met die van Argenta dan mag er daar ook wel wat bij voor mij. Argenta geeft momenteel een rentevergoeding van 3,35% op een spraarrekening. Eén van de hoogste rentes van Nederland. En zeker meer dan op een spaarrekening bij de Postbank. De Postbank kan hier nog een puntje aan zuigen.


Dus...... gaan wij allemaal over naar Argenta om de Postbank te kijk te zetten?

http://www.argenta.nl

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door particulier »

Nee, ik denk niet dat Argenta het gaat winnen. Argenta is goedkoop, maar mist nog het e.e.a. die andere banken wel hebben. Ze hanteren een streng acceptatiebeleid voor kredieten en hypotheken. Bovendien leveren ze geen creditcards en zijn afschriften niet mogelijk.

Als Argenta nu veel meer klanten krijgt, kan dat natuurlijk veranderen. Door uitbreiding van hun service zullen ze genoodzaakt zijn om ook kosten in rekening te brengen. Mocht het tussen een concurrentieslag komen tussen de kleine goedkope banken (bijv. Argenta en DSB) en de al bekende grootbanken (ING waaronder Postbank, ABN-AMRO, Fortis en Rabobank), dan zullen de kleintjes het afleggen tegen deze groten aangezien deze laatste groep veel betere schaalvoordelen hebben.

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Flipipo »

Hahaha een van de hoogste spaarrentes??? Nou nou.... kijk maar eens goed hoor....

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door particulier »

Voor een direkt opvraagbare spaarrekening zonder extra voorwaarden is 3,35 % een hoge rente.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Argenta is nu bezig met een opmars in het land. Dit gaat misschien nog 2 jaar door, tot ze beseffen dat er veel klanten zijn en dat ze mensen nodig hebben om alles in de gaten te houden en in de lucht te houden.

op dat moment gaan ze geld vragen voor hun producten net als elke andere bank in dit land dat doet.

Ik zou mijn zaken nooit toevertrouwen aan een bank die alleen zaken doet via internet, als ik een persoonlijk gesprek wil dan ga ik liever naar een echt bankkantoor toe. Je betaald misschien iets meer voor de service, maar dat heb ik er voor over.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Fiore »

tssss... dat mag je niet zeggen hier dilbert, dat je wilt betalen voor service.. want dan ben je dom, en laat je je vrijwillig bestelen!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Tsja dat is waar, maar ik ben in dit land nog steeds gerechtigd om mijn eigen mening te geven. Daar mag men mee doen wat men wil. mee eens zijn of niet.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Ik heb in mijn topic niet aangegeven dat zij momenteel de hoogste rente van Nederland geven op een spaarrekening. Ik zei één van de hoogste. Lezen is toch vaak moeilijk.

Verder is Argenta de vierde of vijfde bank van België. Is de tweede spaarbank van België. Bestaan sinds 1956. Hebben in België 500 filialen. Lijkt mij toch erg betrouwbaar. In België in ieder geval.

En wat zeurt iedereen toch dat het een internetbank is in Nederland en waarom krijg je geen afschriften? Heb je dan wel is van printers gehoord??? Of ben je zelf te lui om met één muisklik een printje af te drukken. Dat is nog altjd goedkoper dan de bank je een dagafschrift moet toezenden. En mede daardoor is het bankverkeer zo duur in Nederland.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door ikmirjam »

en toch geef ik Dilbert gelijk. Het blijft een internetbank en t blijven Belgen....
En als ik alles af moeten laten hangen van de kosten voor een rekeningafschrift i.p.v. de service die mijn bank mij biedt....sorry hoor, maar dit verzandt in een zielige discussie over kosten die een bank nu eenmaal moet maken om het betalingsverkeer goed te laten verlopen.
We blijven Nederlanders hè, dus er moet gezeken worden over kosten en kosten en nog eens kosten voor t betalingsverkeer. Soms vraag ik me af als ik dit forum lees of er nog mensen zijn die nog steeds denken en hopen dat de zon voor niets op gaat?
Laat die mensen(lees "zeikstralers") dan aub ook de moeite nemen om elke keer als iets voor hun niet voordelig is, een andere bank te nemen die wel (op dat moment) aan hun voorwaarden voldoet en dan achteraf niet te mauwen dat dit zoveel administratieve rompslomp met zich meebrengt.. Oja, 't zaniken dat dit aan de banken ligt? O ja dat klopt vast wel, maar dit ligt aan alle banken, niet alleen aan " jou" bank waar je toevallig weg wilt gaan.
Sjongejonge waar gaat t om op jaarbasis? een verschil van een paar euro per jaar voor alle service die je verwacht van een bank?? Kom op zeg, get a life; bij welke bank je ook zit!

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door wmotten »

Het blijkt maar weer eens dat de doorsnee Nederlander over financiele zaken weinig weet.
Wij zijn goedgelovig en laten ons heerlijk bedonderen door een bolwerk van machtige organisaties.
Postbank
-geen rentevergoeding over betaalrekening, eerste winst voor hun
-bij overboekingen van relatief grote bedragen duurt dit een aantal extra dagen, renteverlies voor de klant is rentewinst voor de bank, tweede winst voor hun
- lage rentevergoeding bij hun spaarproducten ,derde winst voor hun mijn loyaalrekening heb ik daarom al 2 jaar geleden overgeboekt naar Argenta
-kosten voor een pas, belachelijk, vierde winst voor hun

Banken moeten als een voorrecht zien dat consumenten bij hun een rekening openen en geld uitzetten. Ze moeten de klant bedienen en niet uitzuigen.

Gelukkig behoor ik tot een klein select groepje die niet toegeeft aan de hebzucht van de grote jongens.
Banken-verzekeraars weten het nl. dat het moeilijk is om iemand binnen te halen maar als die binnen is , is de kans dat ie blijft rond de 85%.Nederlanders blijf gemakzuchtig en laat je heerlijk uitzuigen
Groetjes

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Wegens de besparing op porto kosten en printkosten van afschriften, krijg je 0,5% rente!
Bovendien bepaal je zelf of je per maand, periode of per week afschriften wilt, zelfs per kwartaal of jaar is mogelijk!

Ook de Hypotheken zijn voordelig, en die strenge toelating eisen, dan bespaar je kosten van wanbetalers, en ben je met je hypo ook goedkoper!

op www.argenta.be kun je kijken wat er ook eventueel hier komt in de toekomst, hoe betrouwbaar deze bank is, en wat hun resultaten zijn!

Volgens de NS medewerker is de Argenta pas betrouwbaarder dan de Postbank die regelmatig weigerde, en vele Conducteurs maken dus eigenlijk reclame voor.....

De DSB bank is kleiner, verkoop veel leningen onder heel veel namen, die regelmatig hier en bij Kassa te vinden zijn, en de Warme Douche is nog nooit aan hun aangeboden!

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Noble »

@wmotten....

kijk wmotten, er zijn hier op aarde 3 soorten mensen:

(Niet van mijzelf...gezien als poster in een groot amerikaans bedrijf.. en vrij vertaald ;)

1) zij die dingen láten gebeuren....
2) zij die kíjken wat er gebeurt....
3) zij die zich afvragen wát er allemaal gebeurt....

de hele vooruitgang is gebaseerd op de (kleine)groep-1 mensen

zíj zijn diegene die dingen onderzoeken en/of aan de kaak stellen, en daar op reageren vanuit princiepe of uit het oogpunt van verbetering.

de groep 2(grootste groep), vindt het allemaal prima dat het alllemaal gebeurt, als ze zélf maar zo weing mogelijk hoeven te doen /ondernemen...

groep-3, dát zijn de mensen die helemaal niet door hebben wát er om zich heen gebeurt.
kijken wel...maar zíen niets....
Hebben dus óók niet door wat nu het argument is van "niet willen betalen voor aan je eigen geld te komen"

Zoals hier in diverse topics bewezen, kán je groep 3 mensen niet naar groep2 krijgen.... laat staan naar groep-1.
De wereld (groep-1&2)kan best wel wat groep 3 mensen aan, en moeten zich daar niet al te veel me bezighouden.

@ hypotheekadviseurs

Jouw topic/stelling is zeer leuk....

ík heb op ja gestemd :wink: omdat ik een groep-1 mens ben en tot einde der dagen zal blijven.
PRINCIPE is voor mij belangrijker dan geld...
prinipe's kósten dan ook vaak geld... en moeite doen..

maar om op jouw topic te blijven....

gaat Argenta het betalingverkeer winnen???

Mmm, het zal níet de eerste keer zijn dat een david een goliat (of zelfs 2-3??) verslaat.
Het hangt een beetje af van hoé lam/murwn de meeste mensen op dit moment zijn.
Zie het als een politieke omwenteliing, zelfs mensen die vanuit huis-uit al jááááren op party xxx stemmen, kunnen deze ineens de rug toe keren als ze zeggen TOT_HIER_EN_NIET_VERDER!!!

Kijk naar wat Pim Fortyn wist te bereiken....
Misschien is Argenta de "Pim Fortyn" onder de banken...

Áls dat zo is.... dan zullen ALLE banken snél volgen met het afschaffen van betalen voor het plastic van je pasje.
Groep-2 zie je dan tevreden knikken.... dankje groep-1

kortom ik stemde JA... maar het hangt af van :
de-gewone-man/vrouw

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Als ik de berichten over Argenta zo lees, is Argenta meer de glamourboy van de bankwereld. Zo'n product dat je koopt om 'erbij te horen' (dat is in ieder geval wat ik uit de reactie van Noble, over de "drie soorten mensen" opmaak).

Voor mij moet een bank gewoon doen wat ie moet doen, en dat is mijn geld veilig bewaren en beschikbaar zijn als ik iets moet betalen. Veel meer eisen stel ik niet aan een bank. Van rente zal ik toch nooit rijk worden (zo'n grootverdiener ben ik nou ook weer niet), en die één of twee euro per maand maakt voor mij ook weinig verschil. Ik ben tevreden over mijn huidige bank en heb al meerdere malen van goede service mogen genieten, dus ik heb geen reden om over te stappen.

Als er weer iets nieuws op de markt is, zijn er altijd mensen die hier direct op af springen. Ik kijk zelf liever eerst de kat uit de boom en onderneem pas actie als er écht een significant verschil is (en dan heb ik het niet over een paar tientjes per jaar of een renteverschil van een kwart procent). En misschien zal de toekomst wel uitwijzen dat de 'pioniers' van Argenta gelijk krijgen, dat weet ik niet. Boeit me ook niet zo heel veel.

Wat ik alleen wel een beetje irritant vind is dat degenen die niet meteen een vreugdendansje maken bij de komst van deze nieuwe bank meteen op zo'n negatieve manier afgeschilderd worden. Dat lijkt me niet bepaald goede promotie voor zo'n bank, want om eerlijk te zijn wil ik bij "dat soort mensen" niet horen.

Peter-O
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 feb 2007 11:16

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Peter-O »

@geoffrey

Duidelijk standpunt en ik ben het eens met jouw stelling, dat die paar euro rente eigenlijk niet ter zake doet.... ik zie dat als een extra-tje.

Wél ben ik (zoals noble stelt..) een type -1- mens... ook IK heb principes en daar zal ik dus -moeite- voor doen.

Het uitgangs punt was:
is het normaal dat je apart moet betalen voor een stukje plastic, als de bank MILJARDEN winst maakt???

mijn mening(principe) is dus NEE... en omdat ik een type -1- ben HANDEL ik daar naar....


Jij bent een type -2 volgens noble....je wacht af wat er gaat gebeuren...
maar bent WEL reeel in je argument.... je gaat niet over voor een paar tientjes verschil.

Laat dit nu JUIST de opzet zijn van de banken...
zij weten waar de grens ligt van veeeeel type -2- mensen...
30 Euro per jaar ??
70 euro per jaar ??

ik weet het niet, dit hoor ik graag van jou... hoeveel vindt JIJ acceptabel??????
(laten we hopen dat banken dit NIET meelezen :wink: )

een 2e vraag aan jou:
heb al meerdere malen van goede service mogen genieten
,

welke service is dat??? misschien heb ik dezelfde service altijd gehad maar over het hoofd gezien van mijn eigen bank...

mijn 3e vraag (of meer stelling?? )

vindt jij dat de service van banken de laatste jaren:

A) omhoog gegaan is
b) hetzelfde is gebleven
c) langzaam aan steeds minder wordt

alvast bedankt voor je antwoorden

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Zoals met alle reclame die er gemaakt wordt, moet je de woorden
van Argenta PR man Noble, ook op een goudschaaltje wegen. Alle beloftes worden niet altijd waargemaakt, bij navraag is het dan vaak, dat het niet goed door u is begrepen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door SJZ »

onderneem pas actie als er écht een significant verschil is (en dan heb ik het niet over een paar tientjes per jaar of een renteverschil van een kwart procent).
Eehm, een kwart procent extra spaarrente is bij 40.000 spaargeld al 100 euro per jaar hoor!

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Haha, ja, maar 40.000 euro kom ik bij lánge na niet aan :D. Laat ik het zo zeggen dat het verschil in mijn geval een tientje zou zijn.

Over dat 'stukje plastic': ik betaal daar niet voor, maar voor een dienst. Mijn 'stukje plastic' vertegenwoordigt een waarde van een paar duizend euro, die ik altijd en overal kan gebruiken. Ik kan geld opnemen uit de pinautomaat, ik hoef slechts mijn pas door de betaalautomaat te zippen om te betalen en ik kan bijvoorbeeld mijn treinkaartje kopen zonder voor de NS-balie in de rij te hoeven staan. Bovendien kan ik nu mijn bankzaken ook via internet regelen, snel en simpel. En ook dat gemak is heerlijk.

En hoe lang zijn dit soort dingen pas mogelijk? Tien jaar? Vijftien jaar? Ik weet nog wel dat we vroeger met overvolle portomonnees over straat moesten, of steeds weer naar het postkantoor moesten om geld te storten of op te nemen, of met die klunzige acceptgirokaarten moesten werken. Die tijd is gelukkig voorbij en het is allemaal veel makkelijker gemaakt... dankzij de (grote) banken. Ik vind het dan ook niet gek dat ze een kleine bijdrage voor hun diensten vragen: wat maakt dat nou uit? Voor nieuwkomers als Argenta is het makkelijk om gebruik te maken van al het werk dat de grote banken in de afgelopen jaren hebben verricht.

Voorbeeldje van service die ik heb mogen ontvangen: toen ik mijn huis kocht, zat ik nét op het randje van Nationale Hypotheekgarantie. Ik kreeg van mijn hypotheekadviseur te horen dat ik mijn creditcard op moest zeggen, dan zat het wel goed. Dus ik schrijven naar mijn bank dat ik mijn creditcard op wilde zeggen, vanwege mijn hypotheek. Kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik het zeker wist, want in feite was het voldoende om alleen het krediet op te zeggen. Dan kon ik mijn creditcard gewoon als betaalkaart houden. Nou, dat vond ik dus wel goed om te horen, want voor internetbetalingen is zo'n kaart heerlijk. Kijk, en zulke kleine dingen kan ik dus waarderen. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met mijn bank en als ik een keer een vraag heb word ik altijd vriendelijk en vakkundig te woord gestaan. Tuurlijk, bij zo'n grote bank zal het bij sommige klanten wel eens misgaan. Die kans is bij Argenta net zo groot, alleen hebben die veel minder klanten dus zal het minder vaak voorkomen.

Oh en ik heb het trouwens even nagekeken: bij mij is er door de Postbank nog nooit een bedrag afgeschreven voor het gebruik van mijn betaalpas. Volgens mij is dat ook alleen als je elke week een giro-overzicht wilt of zo. Dus ook wat dat betreft betaal ik niet teveel.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Noble »

@ geoffrey
Bedankt voor jouw reacties, en wat ik zie/lees is dat je een GOEDE hypotheek adviseur hebt gehad... eentje die verder kijkt dan zijn neus "kort" is.

ook IK heb geen 40.000 op gewoon een betaal rekening :wink: maar wat SJZ bedoelt is mij geheel duidelijk.

je kan nl. van Argenta betaalrekening naar spaarrekening overboeken ZONDER tijdsverlies en ZONDER boete/regeltjes en met en HOGERE rente, en ja als je dat met je spaarcentjes doet (niet verwarren met je betaalrekening)
dan heeft SJZ hier een goed punt mee.

Dat wat jij doet met je plastic is precies wat ik ook doe.. :lol: alleen snap ik niet dat jij (en je partner??) (nog) geen rekening krijgt van de postbank... voor het gebruiken van je geld....

wij kregen dat half december 2006 al..

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Misschien dat jij wat aanvullende diensten hebt (gehad)? Ik kan in ieder geval geen incasso namens Postbank terugvinden in de laatste paar maanden. Ik ga ook niet navragen waarom ik niet betaal, want zoveel behoefte heb ik er ook weer niet aan om te gaan betalen ;).

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Gaat Argenta het winnen van de grootbanken?

Ongelezen bericht door Noble »

:lol: :lol:


-nee, ik had géén extra diensten...
-deed (bijna) uitsluitend internet-bankieren
-gemiddelde saldo op rekening 1.500 euro

dus ik zou zeggen ....................
STIL zitten en blijven genieten ..........

(ps: mischien zijn ze gestopt met verzenden van de "vooraankondigingen" waarom zou dát nu zijn ?? :lol: )

Gesloten