Geen rente op rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen rente op rente

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is er nieuws: rente-op-rente gaat, in ieder geval door de ABN-Amro, vergoed worden. Onderstaand is de inhoud van een mail die ik vanmorgen kreeg:
U krijgt deze e-mail omdat u zich heeft ingeschreven voor de e-mail updates over de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN AMRO past de compensatieregeling voor doorlopend consumptief krediet aan. Klanten die in hiervoor in aanmerking komen, krijgen nu ook een vergoeding voor rente-op-rente. Dit hebben we besloten na een uitspraak van de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening op 10 augustus 2022.
Wat betekent deze aanpassing?
We nemen rente-op-rente nu mee in het compensatieaanbod en gaan de compensatiebedragen opnieuw berekenen. Dit betekent het volgende:

1. Klanten die nog geen compensatieaanbod hebben gekregen en hiervoor in aanmerking komen, krijgen een compensatieaanbod waarin rente-op-rente is meegenomen.
2. Klanten die al wel een compensatieaanbod hebben gekregen en recht hebben op een nabetaling, krijgen automatisch bericht van ons. Dit geldt ook voor klanten die het compensatieaanbod al hebben geaccepteerd.


Wat is rente-op-rente?
Hadden klanten volgens de berekening in een maand te veel rente betaald, dan hadden ze meer kunnen aflossen op hun openstaande schuld. Deze was daardoor lager geworden. De maand erop hadden ze dan rente over een kleinere schuld betaald. Dit werkt ook omgekeerd: hadden klanten in een maand te weinig rente betaald, dan hadden ze minder kunnen aflossen op hun openstaande schuld. Deze was dan hoger geworden. De maand erop hadden ze rente over een hogere schuld betaald. Dit rente-op-rente-effect nemen we nu mee in de berekening.
En in feite kan het niet anders of andere banken zullen volgen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen rente op rente

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 sep 2022 10:26
Inmiddels is er nieuws: rente-op-rente gaat, in ieder geval door de ABN-Amro, vergoed worden.
[...]
En in feite kan het niet anders of andere banken zullen volgen.
Goed nieuws! Overigens deed de Rabo dat in januari 2022 al, als ik onze oude vriend mag geloven :wink:
Moneyman schreef:
30 jan 2022 12:46
Monteiro.E schreef:
30 jan 2022 12:41
Maar de Rabobank ziet het toch net weer iets anders en vergoed wel rente op rente, als ik me goed heb ingelezen.
Zou goed kunnen. Ik vind het, los van de juridische vraag of het verplicht is, ook wel een redelijke oplossing. Als de bank achteraf in het ongelijk is gesteld, vind ik het wel zo chique om het dan op te lossen op de voor de gedupeerde klant meest gunstige wijze.

Plaats reactie