Geld verloren bij Bunq bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Meini1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2024 06:19

Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Meini1987 »

Wij hadden meerdere rekeningen bij Bunq. Wij gebruikte elke rekening als apart potje voor ons grote gezin. Denk aan een potje voor boodschappen, geld voor de kinderen, onze persoonlijke rekening voor uitjes etc.
Eind januari kwamen wij erachter dat van onze boodschappenrekening meerdere afschrijvingen zijn gedaan. 400 euro was verdwenen naar meerdere internetshops van over de hele wereld en 1000 was geprobeerd af te schrijven. Dit was gelukkig niet gelukt, omdat er niet zoveel geld op stond.
We hebben onmiddellijk de bank gecontacteerd en de rekening geblokkeerd. Eerst hebben we 3 weken moeten wachten op reactie en na meerdere berichten van onze kant, kregen we de reactie terug dat ze het aan het onderzoeken zijn. We bleven berichten sturen, omdat we ons geld terug wilden en meermaals beloofden ze ons er met twee werkdagen op terug te komen. Dit is echter nooit gebeurd. Ook viel het ons op, dat er vaak automatische berichten werden verstuurd. Er is verder geen klantenservice waar je naar toe kan bellen.
Wij vermoeden dat het lek is veroorzaakt, doordat je de rekeningen als soort van creditcard kan gebruiken, de zogenoemde debetcard. Een betaling op deze manier vereist alleen de CVC code. Geen twee factor authentificatie. Met andere woorden, je geld is totaal niet veilig op deze manier. Knabbank maakt ook gebruik van deze techniek en steeds meer banken stappen hierop over.

Wij hebben in ieder geval al ons geld bij Bunq weggehaald en zijn weer terug bij ING. Wij hebben geen enkel vertrouwen meer in Bunq en de wijze waarop ze consumenten in de steek laten, is schandalig. Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Meini1987 schreef:
10 mar 2024 06:31
Wij vermoeden dat het lek is veroorzaakt, doordat je de rekeningen als soort van creditcard kan gebruiken, de zogenoemde debetcard.
Elke bankkaart van een gewone bankrekening is een debit kaart. Dat betekend dat er niet op krediet betaald kan worden maar dat er voldoende saldo op de rekening moet staan, anders wordt de betaling of overboeking geweigert wegens saldo tekort.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Uit de voorwaarden van Bunq:
Om een betalingsopdracht te geven, log je in op de app en tik je op accepteren. Om veiligheidsredenen kunnen we je vragen om je goedkeuring te bevestigen met een extra actie, zoals het invoeren van een code of het gebruik van biometrische verificatie;

Zodra je de opdracht goedkeurt, voeren wij de betaling uit.
Bunq maakt gebruik van een app. Toegang tot de app betekent de mogenlijkheid om geld over te boeken. Wordt je gehacked of krijgt iemand anders toegnag tot je telefoon, dan kan die ander namens jou betalingen uitvoeren.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Op 02-03-2024 ontving ik een bericht nummer +49-173614XXXX zogenaamd van Bunq bank.
BUNQ bank
U heeft een nieuwe beveiliging update die u dient te activeren via
http://nl.valiedeXXXX.in
XXXX is ter beveiliging mocht iemand per ongeluk op de link klikken, wat niet de boedoeling is.

Het mag duidelijk zijn dat dit een phising poging is. Een +49 nummer is een Duits telefoon nummer. Het top level domain .in waarop de link eindigt is een website in India. En als klap op de vuurpijl, ik ben geen klant bij Bunq.

Maar zo eenvoudig is het om gehacked te worden als je niet oplet. Op deze wijze kunnen ongure tiepjes toegang tot uw bankrekening krijgen en deze leegtrekken.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Alle waar naar je geld, blijkt dus weer.
Dit soort revolutionaire nieuwe banken zijn aantrekkelijk goedkoop voor een reden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
10 mar 2024 12:55
Elke bankkaart van een gewone bankrekening is een debit kaart. Dat betekend dat er niet op krediet betaald kan worden maar dat er voldoende saldo op de rekening moet staan, anders wordt de betaling of overboeking geweigert wegens saldo tekort.
Ik kan gewoon rood staan op mijn debit kaart.
Speedy123 schreef:
10 mar 2024 13:02
Bunq maakt gebruik van een app. Toegang tot de app betekent de mogenlijkheid om geld over te boeken. Wordt je gehacked of krijgt iemand anders toegnag tot je telefoon, dan kan die ander namens jou betalingen uitvoeren.
Het is mogelijk dat Bunq daarvoor aansprakelijk is.
https://berntsenmulderadvocaten.nl/blog ... vergoeden/

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door rwolters »

Arizonakid schreef:
10 mar 2024 13:52
Alle waar naar je geld, blijkt dus weer.
Dit soort revolutionaire nieuwe banken zijn aantrekkelijk goedkoop voor een reden.
Onzin. Als je bij oude banken je beveiliging niet op orde hebt is het net zo onveilig. Helaas hebben heel veel mensen "omdat het zo makkelijk is" de beveiliging van hun smartphone uit of op minimaal gezet. Maar goed, eigen verantwoordelijkheid is een vies woord natuurlijk. Je moet iemand anders de schuld kunnen geven.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
10 mar 2024 16:01
Speedy123 schreef:
10 mar 2024 12:55
Elke bankkaart van een gewone bankrekening is een debit kaart. Dat betekend dat er niet op krediet betaald kan worden maar dat er voldoende saldo op de rekening moet staan, anders wordt de betaling of overboeking geweigert wegens saldo tekort.
Ik kan gewoon rood staan op mijn debit kaart.
Speedy123 schreef:
10 mar 2024 13:02
Bunq maakt gebruik van een app. Toegang tot de app betekent de mogenlijkheid om geld over te boeken. Wordt je gehacked of krijgt iemand anders toegnag tot je telefoon, dan kan die ander namens jou betalingen uitvoeren.
Het is mogelijk dat Bunq daarvoor aansprakelijk is.
https://berntsenmulderadvocaten.nl/blog ... vergoeden/

Ik betwijfel het. Hij heeft het over de veiligheid van de telefoon. En dat is echt je eigen verantwoordelijkheid. Je kan nog zo'n goed slot op je deur hebben, je moet hem niet open laten staan. Want je hebt niet 'zomaar' toegang tot de app en de transacties. Dat is onzin.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook al is je telefoon niet op slot, dan moet je nog altijd inloggen op de app.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
10 mar 2024 16:01
Ik kan gewoon rood staan op mijn debit kaart.
Uiteraard kunt u een limiet op een betaalrekening hebben waardoor u rood kan staan. Daar ging het mij ook niet om, ik probeerde aan te geven dat een debitkaart iets heel normaals heeft en dat iedereen die heeft.

Dat TS last heeft van spook overboekingen zal niet aan de debitkaart an sich liggen.

Plaats reactie