LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gezamenlijke beleggingsrekening (Alex Vermogensbank)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
KKDesign
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2012 01:43

gezamenlijke beleggingsrekening (Alex Vermogensbank)

Ongelezen bericht door KKDesign »

In 2010 hebben mijn partner en ik een gezamenlijke (en/of) beleggingsrekening geopend bij Alex.
Vanaf onze gezamenlijke RABO en/of rekening is daar 3x een bedrag op gestort.

Afgelopen juni is mijn partner zonder vooraankondiging van de ene op de andere dag vertrokken en heeft o.a. eenzijdig de gezamenlijke RABOrekening opgezegd.

Een maand later belde iemand van Alex om 'e.e.a. te verifiëren', nl. of het klopte dat een van de tegenrekeningen (de RABOen/of rekening) was opgezegd.

Afgezien van het feit dat ik in de problemen ben gekomen door de (onaangekondigde) eenzijdige opzegging van de gezamenlijke RABOrekening (begrijp nog steeds niet dat dat zomaar kan), begreep ik dat bij Alex Vermogensbank andere voorwaarden gelden:
Ik ben volgens hun voorwaarden voor 50% eigenaar van het saldo en zonder mijn handtekening/toestemming kan er niets gewijzigd worden.
De volgende dag werd ik teruggebeld door een 'senior'met de mededeling dat men vond dat er sprake was van een 'uitzonderlijke situatie' en heeft men ertoe besloten de rekening te blokkeren, met dien verstande dat er nog wel gehandeld kon worden, zij het uitsluitend telefonisch. Deblokkeren kon vanaf dat moment uitsluitend met een gezamenlijk schriftelijk schrijven, ofwel een gerechtelijk bevel.
Ik kreeg het advies een advocaat te raadplegen.

Dat heb ik gedaan. Op basis van de samenlevingsovereenkomst, artikel 8, lid 1: "na beëindiging van de samenleving dient het gemeenschappelijk vermogen zo spoedig mogelijk bij helfte verdeeld te worden" is er een brief met een vordering uitgegaan naar mijn ex-partner.
Echter, zoals dat vaak gaat in scheidingssituaties, de stemming is grimmig.
Mijn ex-partner beweert dat ik nergens recht op heb.

Mijn vraag is (al moet je de voorwaarden van Alex ondersteboven lezen om er iets anders van te maken dan dat er een evenredige aanspraak op het saldo is), omdat ik geen expliciete jurisprudentie kan vinden:

Wat is de juridische status t.a.v. eigendom van (beide) rekeninghouders? Met andere woorden: is de helft juridisch van mij.

Gesloten