Hoe krijg je toegang tot de bankrekening van een gestorven geliefde?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe krijg je toegang tot de bankrekening van een gestorven geliefde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mario de Berg schreef:
01 mei 2021 10:53
Maar goed zoals ik al eerder aangaf is het een discussie zonder eind, enerzijds ben ik écht wel eens met het feit dat een bank regels hanteert en niet zomaar klakkeloos elke erfgenaam op zijn/haar blauwe ogen gelooft, anderzijds ben ik van mening dat het makkelijker en vooral GOEDKOPER moet kunnen. Bovendien vind ik dat men ook kan kijken naar de situatie "achter" de nabestaanden, elke situatie is anders!
Dat klinkt heel leuk. Maar probeer dit nu eens uit te werken in een werkwijze die recht doet aan beide uitgangspunten en ook nog hanteerbaar en betaalbaar is. Dikke kans dat je er dan achter komt dat de huidige werkwijze toch zo gek niet is.
Mario de Berg schreef:
01 mei 2021 10:53
En inderdaad kunnen er wel 20 kinderen in het buitenland van mijn vader rondlopen, misschien wel 35. Maar we leven, wonen en werken in Nederland, zijn geboren in Nederland en de erfenis bevindt zich ook in Nederland en is nagelaten door een Nederlander. Eigenlijk zou de politiek daar al moeten beginnen, dat de "wet" zich beperkt tot Nederland en erfgenamen in Nederland.
Wat een raar idee. Alsof een niet-Nederlands kind ineens geen erfgenaam meer zou zijn...
Mario de Berg schreef:
01 mei 2021 10:53
Niettemin heb ik er een les uit geleerd en heb ik voor mezelf direct een testament laten maken om deze problemen voor mijn nabestaanden straks te voorkomen.
Heel verstandig. Voorkomt een hoop gedoe, juist op momenten dat je (nabestaande) er helemaal niet op zit te wachten.

Erthanax
Berichten: 9692
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe krijg je toegang tot de bankrekening van een gestorven geliefde?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als uw broer naar Thailand was verhuisd, had u dus niets hoeven krijgen?

Volgens mij wordt juist met de huidige wetgeving heel goed naar de situatie van de nabestaanden gekeken. De notaris zoekt immers zorgvuldig uit wie die nabestaanden zijn, om de verklaring van erfrecht te maken.

U, uw broer en uw moeder waren niet voldoende op de hoogte van het erfrecht. Dat valt de bank niet aan te rekenen.

Juist bij scheiding, verdwenen ouders of kinderen, nieuwe partners (al dan niet wettelijk), enz., is het van belang goed op de hoogte te zijn, een goed advies te krijgen, en indien nodig een testament en levenstestament op te laten maken. Het kost een paar centen, maar dan hebben je nabestaanden ook wat.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Hoe krijg je toegang tot de bankrekening van een gestorven geliefde?

Ongelezen bericht door AdiPit »

Banken (ABN Amro) zijn onvriendelijk en een gevaar voor ouderen.
Voor spaar rekeningen hebben altijd per kwartaal bericht (afschriften)) gestuurd, nu niet meer, so men overleden, niemand weit hoe vel spaargeld was, en allee geld bij de bank blijft. Zijn niet alleen boeven maar ook oplichters, en niemand doet ets.
Zij hebben geld nodig van de klanten om de boeten te betalen. De managers en incompetente adviseurs hebben geen last.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe krijg je toegang tot de bankrekening van een gestorven geliefde?

Ongelezen bericht door kuklos »

AdiPit schreef:
01 mei 2021 20:04
Voor spaar rekeningen hebben altijd per kwartaal bericht (afschriften)) gestuurd, nu niet meer, so men overleden, niemand weit hoe vel spaargeld was, en allee geld bij de bank blijft.
Je geeft te weinig informatie om advies te kunnen geven.

Gesloten