LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek vraag ingbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kees53
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2007 13:12

hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door kees53 »

hoi ik wil een hypotheek oversluiten bij de ingBank het gaat om een hypotheek van 290.000 euro nu is mij plan.

150.000 lineare hypotheek en 140.000 aflossingsvrije hypotheek

maar volgens deze tussenpersoon is dit absoluut niet mogelijk, en dat komt door de Financiering tot 75% van de executiewaarde van de woning van het aflossingsvrije gedeelte nu is mij vraag is dit waar?

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Wat is dan de executiewaarde van de woning volgens ING? Ligt deze lager dan ca. 187.000, dan klopt het verhaal.

Verder heb ik bij concerngenoot van de ING Bank, de Postbank een volledig aflossingsvrije hypotheek gekregen van 110% van de v.o.n. prijs van een nieuwbouwwoning, dus het loont de moeite om even rond te shoppen.

kees53
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2007 13:12

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door kees53 »

volgens de ingbank 75% en volgens onze oude hypotheek verstreker 90% het huis is ook al 2 getaxeerd op een waarde van 300.000 euro

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door Xpert »

Beste Kees53,

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wanneer je woning getaxeerd is voor 300.000 euro dan is de executiewaarde ongeveer 260.000 tot 270.000 denk ik.

75% van 260.000,-- is dan 195.000,--.

Je aflossingsvrije hypotheekdeel is € 140.000,--. Jouw wens zoals jij dit schetst in je eerste bericht is gewoon goed mogelijk.

Dus ik denk dat je maar eens op zoek moet gaan naar een andere tussenpersoon.

1. Hij heeft geen verstand van zaken en,
2. de ING Bank is nou niet de goedkoopste geldverstrekker van
Nederland voor wat betreft de rente.

Maar ik ben erg nieuwsgierig naar feit waarom je een lineaire hypotheek wilt afsluiten.Ik verkoop ruim 20 jaar hypotheken en ik heb slechts één lineaire hypotheek verkocht. Een lineaire hypotheek zit gratis opgesloten in een annuiteiten hypotheek.

Bij elke hypotheek kan je minimaal 10% boetevrij aflossen. Bij een lineaire hypotheek moet je verplicht 3,33% per jaar aan aflossing betalen(bij een 30-jarige looptijd). Wil je bij een annuiteitenhypotheek meer aflossen dan de reguliere aflossing dan kan je altijd nog extra aflossen tot 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom. En dit kan elk kalenderjaar weer opnieuw.

Daarbij komt het feit dat niet elke geldverstrekker een lineaire hypotheek wil aanbieden. Door op zoek te gaan naar een geldverstrekker met een lineaire hypotheek beperkt je wel je keuzemogelijkheid v.w.b. het aantal aanbieders.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door santygo »

Bij elke hypotheek kan je minimaal 10% boetevrij aflossen.
Inderdaad, dus als je de mogelijkheid wilt hebben om supersnel af te lossen is een lineaire hypotheek beter omdat de maandelijkse aflossing dan vanaf maand 1 veel hoger is dan bij een annuiteitenhypotheek.

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Waarom aflossen? Door inflatie wordt je schuld ook steeds minder. Beter met dat geld gaan beleggen en de inflatie en de vrh verslaan.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door SJZ »

Beter met dat geld gaan beleggen en de inflatie en de vrh verslaan.
Of beleggen BETER is weet je echter pas achteraf. Mijn ervaring is inmiddels dat het (financieel) niet beter is, maar dat kan voor iedereen verschillen.

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Of beleggen BETER is weet je echter pas achteraf. Mijn ervaring is inmiddels dat het (financieel) niet beter is, maar dat kan voor iedereen verschillen.
Stel je hebt € 10.000,- beschikbaar om af te lossen.

Bij een hypotheekrente van 4,5% en top van je inkomen in de 52% klasse bespaar je dan netto per jaar € 216,-

Had je deze € 10.000,- op een (beleggers)rekening gezet dan levert dit bij 3% rente (krijg je op spaarrekening) € 300,- per jaar op zolang je nog beneden de vermogensvrijstelling valt.

Elk volgend jaar krijg je rente op rente, terwijl de hypotheekrente steeds over hetzelfde bedrag wordt berekend. Het voordeel van niet aflossen wordt dus ieder jaar groter. Ook al val je in de 42% belastinggroep dan levert het direct het 1e jaar al voordeel op.

Omdat het voordeel elk jaar toeneemt blijft het voordelig ook al moet je 1,2% rendementsheffing betalen.

Aan de andere kant ga je voor de lange termijn dit geld ook niet op een spaarrekeing zetten, maar ik zou het in een aantal beleggingsfondsen stoppen. Op een termijn van ca 10 jaar kost het dan geen moeite om gem. ca 8% rendement te halen

In 10 jaar had je door af te lossen netto € 2160,- bespaard, terwijl indien je niet afgelost had deze € 10.000,- is opgelopen tot ca. € 21.589,- Dit levert je dus € 9.429,- meer op dan aflossen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door SJZ »

Op een termijn van ca 10 jaar kost het dan geen moeite om gem. ca 8% rendement te halen
De afgelopen 10 jaar hebben veel mensen echt geen 8% per jaar gehaald.

Sparen KAN voordeliger zijn dan aflossen, maar het hoeft niet.

Jij rekent met het 52% IB-tarief. Hoeveel mensen zitten in dat tarief? 1 op de 20 Nederlanders of zo?

En als je WEL rekening houdt met 1,2% heffing over je spaargeld is de lol er nog eerder van af: dan moet je wel 3,9% spaarrente krijgen (wat overigens nu wel mogelijk is via deposito's).

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: hypotheek vraag ingbank

Ongelezen bericht door Carlos2 »

En als je WEL rekening houdt met 1,2% heffing over je spaargeld is de lol er nog eerder van af: dan moet je wel 3,9% spaarrente krijgen (wat overigens nu wel mogelijk is via deposito's).
Dit klopt niet. Over 10 jaar is een netto rendement van 2,35% voldoende om quit te spelen t.o.v aflossenbij een belastingheffing van 42%. Over 20 jaar is dit 2,13% per jaar.

Je geeft al aan dat 3,9% haalbaar is via deposito's. Dit is een risicoloze belegging en dit toont dus wel degelijk aan dat het voor iedereen voordeliger is om niet af te lossen.

Ook al betaal je rendementsheffing over het hele bedrag dan is het nog voordeliger. De belastingdruk zal dan ook niet exact 1,2% zijn omdat je betaalt over je gem. vermogen op 1 januari en op 31 december. Over de aanwas betaal je dus maar de helft.

Gesloten