LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] illegale afschrijvingen van bankrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Er bestaat een bedrijf genaamd “oppasouders”. Dit bedrijf zegt oppas zoekenden en mensen die willen oppassen op andermans kinderen bij elkaar te brengen. Een soort blind date en dan voor oppassers dus. Tot voor kort was ik totaal niet bekend met dit “bedrijf”
Totdat ik enige tijd geleden op mijn bankrekening keek en tot mijn grote verbazing zag dat dit “bedrijf” volledig ILLEGAAL geld van mijn bankrekening had afgeschreven. Ik heb direct mijn bank gebeld en die hebben het geld teruggestort. Daarna ben ik op zoek gegaan naar diegene die ILLEGAAL geld van mijn rekening afschreef. Dat bleek dus het bedrijf te zijn schuilgaat achter de naam “OPPASOUDERS”. Ze bleken daar niet erg onder de indruk te zijn van het feit dat ik heel kwaad was, men deed er nogal luchtig over dat ze volledig ILLEGAAL geld van mijn rekening af hadden geschreven. Ik heb de daarna maar “het voordeel van de twijfel” gegeven en er verder geen werk van gemaakt omdat ik er vanuit ging dat het een “foutje” was. Niet dus! Wat schets mijn verbazing als deze zelfde “OPPASOUDERS” voor de tweede maal ILLEGAAL en ONTERECHT wéér geld van mijn rekening afschrijven. Voor alle duidelijkheid; dit “bedrijf” was NIET bij ons bekend, we hebben ook nooit aan wie dan ook een machtiging verstrekt, “OPPASOUDERS” deed dit volledig ILLEGAAL en uit eigen beweging. Eén keer kán een foutje zijn, twee keer is óf een grote blunder óf het riekt naar oplichting? Feit is wel dat “OPPASOUDERS” ook deze keer totaal niet bereid was om enige medewerking te verlenen. Men is niet bereid om ons de gegevens te overleggen op basis waarvan zij onterecht geld van onze rekening hebben afgeschreven. Wij hebben nooit een product van hun afgenomen, maar men schreef wél geld van onze rekening af. Wij willen graag weten of er meer mensen zijn die dit soort slechte ervaringen hebben met “OPPASOUDERS”. Tevens willen wij potentiële klanten van dit “bedrijf” waarschuwen voorzichtig te zijn, bij ons is er tenslotte al TWEE keer een flink bedrag van onze rekening afgeschreven.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ikmirjam »

waarschijnlijk heeft iemand een verkeerd rekeningnummer doorgegeven...Laat je bank een selectieve incassoblokkade opvoeren voor dat bedrijf en voila, probleem opgelost.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ?? »

Zo, overdrijven is ook een vak. Ik verwijs verder naar de voorgaande posting; het is heel goed mogelijk dat iemand het verkeerde rekeningnummer heeft doorgegeven of dat het bedrijf in kwestie het verkeerde rekeningnummer heeft ingevoerd.

Dan kun je wel over oplichting gaan brullen, maar dat werkt bij normale mensen alleen maar op de lachspieren. Foutjes zijn zo gemaakt en ik ga er niet van uit dat jij nooit fouten maakt.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Beste ??
U durft zich blijkbaar niet bloot te geven?
U mag daar wel om lachen, maar ik denk niet dat de meeste mensen nog zo heel hard lachen als er door een wildvreemd bedrijf tot twee maal toe geld van hun rekening wordt afgeschreven. Of je moet bij "oppasouders" werken natuurlijk.

Verder is het wel zo dat de bank het -op verzoek- weer terugstort, maar dan zijn we al een stap te ver. Het moet niet mogelijk zijn. En nee, zúlke grote fouten zou ik inderdaad niet maken dat mij dat tot twéé keer toe zou overkomen.

Groeten Berna

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ?? »

Je bent erg goed in overdrijven. Het grappige is namelijk dat dit geen 'grote' fout is, maar een klein foutje van iemand die een rekeningnummer in heeft moeten voeren (tikfout is zo gemaakt) OF een fout van een klant van het bedrijf in kwestie die simpelweg een verkeerd rekeningnummer heeft doorgegeven.

Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Dan kun je wel gelijk moord en brand schreeuwen, maar dat heeft geen enkel effect. Een vriendelijk, kort briefje naar het bedrijf in kwestie, zonder gelijk over oplichting en andere zaken te gaan brullen, is daarintegen in de meeste gevallen wel effectief. Als ze daar niet op reageren (en verwacht geen reactie binnen 24 uur ...) dan wordt het een ander verhaal.

En kom op; geld terug laten storten is met één telefoontje geregeld. En als je dan toch met je bank aan de telefoon hangt, kun je meteen een minuutje extra van je tijd investeren om een selectieve blokkade te laten plaatsen. Dan is het probleem ook opgelost, want ze komen er vanzelf wel achter dat ze geen centjes zien. Leuk is het niet, maar we leven in een wereld met mensen. Mensen maken fouten en daar valt niets aan te doen.

Oh ja, er loopt een campagne van SIRE op TV. Iets over korte lontjes en zo. Denk daar eens over na, want het heeft echt geen zin om over dit soort zaken ophef te maken en je hier erg druk over te maken. Is ook niet goed voor je gezondheid (denk aan je bloeddruk en zo).

bakboord
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2005 20:17

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door bakboord »

mhh, sorry hoor ?

je mag van zo`n bedrijf dan na eenmaal zo`n "foutje" toch wel verwachten dat ze dan hun administratie op orde maken.
Maar nee hoor , je mag zelf actie ondernemen.
Zulke praktijken zijn toch te zot voor woorden.
Aanpaken zulke bedrijven! Keihard!

:twisted:

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Beste ????
Als ik de "baas"was van oppasouders zou ik net zo reageren als u.
Maar u kunt nu wel alles proberen in het onbenullige te trekken en proberen om mij de schuld in de schoenen te schuiven, maar daar prikken de meeste mensen echt wel doorheen.
Een bedrijf als het uwe is gewoon verplicht om een goede controle uit te oefenen! En ik... een kort lontje? Volgens mij valt dat wel mee, maar als corrupte bedrijven tot TWEE maal toe ILLEGAAL geld van iemand zijn rekening af durven te schrijven danneemt men blijkbaar haar potentiele klanten niet erg serieus. Dat zijn geen foutjes, dat is pure arrogantie.
Wilt U mij trouwens niet meer aanspreken met "je en jou" , dan doen alleen vrienden en familie, en daar valt u zeker niet onder!

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Beste ???
Dat "simpele" contact zoals u dat aangeeft heb ik meerdere malen gehad met dit (uw) bedrijf. Men was niet bereid om aan mijn verzoek te voldoen om het formulier te overleggen op basis waarvan er geld van mijn rekening afgeschreven is. Ook mijn bank zette trouwens vraagtekens bij de administratie van dit (uw) bedrijf.

Dan dat "simpele" telefoontje naar de bank? Ik geloof dat u nog steeds niet begrijpt dat dat al een stap te ver is!

En..... een verkeerd nummertje ingetikt? Tot twee keer toe hetzelfde verkeerde bankrekeningnummer van NEGEN cijfers? Per ongeluk? Dat gelooft u toch zelf niet hoop ik. U bent wel héél goed van vertrouwen geloof ik.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ?? »

Kijk eens aan. "U" denkt dat ik bij dat bedrijf werk of er zelfs directeur van ben? Mag ik daar hartelijk om lachen? Het simpele feit dat "u" dit aanneemt zegt heel erg veel over "u".

Het opvallende aan bovenstaande verhalen is echter dat niet alleen bovengenoemde aanname feitelijk onjuist is. Zo gaat "u" er van uit dat een incasso-opdracht iedere maand handmatig opnieuw ingevoerd moet worden. Blijkbaar heeft "u" nog nooit gehoord van IT. Of leeft "u" soms in de veronderstelling dat een grote telecomprovider iedere maand opnieuw de gegevens in gaat zitten voeren van zeg drie miljoen klanten?

Nogmaals: "u" blaast bijzonder hoog van de toren. Er is een fout gemaakt bij een bedrijf. Dat soort zaken gebeuren. Er tikt iemand éénmaal een verkeerd rekeningnummer in (tijdens het instellen van een periodieke incasso) en vervolgens blijven ze dat net zo lang incasseren (automatisch) totdat het bedrijf, de bank of de klant van de bank daar een stokje voor steekt. Stuur dus een vriendelijk en helder briefje naar het bedrijf in kwestie en plaats een selectieve blokkade op hun afschrijvingen. Probleem opgelost. Dat briefje kan in twee minuten geschreven worden. En als u goed met de strooppot aan de slag gaat, doen ze wellicht ook nog wat als compensatie voor het ongemak.

"U" kunt trouwens ook bij "uw" bank gaan klagen; vraag maar eens waarom ze de bankrekening en de tenaamstelling niet met de door het bedrijf aangedragen gegevens hebben vergeleken. Als ze dat wel hadden gedaan, was de incasso geblokkeerd omdat die twee ongetwijfeld niet overeen komen ...

Ingeping
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2005 15:07

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door Ingeping »

Dat er zo'n ophef wordt gemaakt over een bedrag van € 9,60!
Tuurlijk is het niet goed dat er onterecht geincasseerd wordt, maar als ik een foutief rekeningnummer invul (bewust of onbewust) dan is dat toch mijn verantwoording en niet de verantwoording van het bedrijf waarbij ik mij in heb geschreven!
Ikzelf sta ook ingeschreven bij www.oppasouders.nl en ben zeer tevereden over hun werkwijze. Ga zo door !

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Beste ????????
Ik snap natuurlijk ook wel dat u nóóít bij zo'n bedrijf zou willen werken, laat staan er de "baas" van zijn, niemand wil dat.
Ik heb trouwens wel het idee dat u heel goed "blind" kunt typen, dat moet wel, want erg goed lezen kunt / doet u niet, anders zou u niet allerlei "feitelijke aannames"doen. Mijn tekst staat er gewoon, u hoeft niet voor mij te denken, dat kan ik zelf heel goed. En nee, ik denk niet dat iedere maand opnieuw allerlei zaken ingevoerd worden, wat ik wél verwacht is dat wanneer er iets misgaat, en iemand meldt dat heel netjes (zoals ik gedaan heb (goed lezen ????)) dat men dan wel actie onderneemt om te voorkomen dat het nógmaals gebeurt. Dat lijkt me toch een heel logische gedachtengang????? Wanneer u echt zo veel van "bankzaken"weet als u ons wilt doen laten geloven, dan zou u ook weten dat een bank na éénmaal een onterechte afschrijving géén selectieve blokkade instelt. Heb ik echt wel naar gevraagd meneer / mevrouw????. Verder heb ik er totaal geen belang bij om met een "stroopkwast" rond te zwaaien.
Daarnaast zou ik volgens u bij mijn bank moeten klagen, omdat zij niet goed opgelet zouden hebben. Ook hier slaat u met uw grote bankzaken kennis de plank alweer volledig mis, omdat de bank in deze geen partij is. De bank staat hier volledig buiten. Het is het bedrijf dat toestemming van het bankwezen heeft gekregen om rechtstreeks en zonder tussenkomst van de bank geld van een rekening afschrijft. Meestal wordt dit overgelaten aan een partij als "interpay". Het controleren van naam en rekening wordt niet gedaan, dat kost teveel geld /tijd. Maar nogmaals dat zou dus gedaan moeten worden door het betreffende bedrijf zelf. Maar dat intereseert ze helemaal niets, want dat kost teveel geld. En wanneer men een verkeerde afschrijving doen en iemand ziet dat dan trekt die persoon wel aan de bel, en anders maar niet. Lekker makkelijk toch. Je legt de controle gewoon bij de klant, volledig de omgekeerde wereld dus.
Maar beste ??? Ga lekker verder met dit soort CORRUPTE bedrijven de hand boven het hoofd te houden dan komt het vast helemaal goed met u. En of men nu € 9.60 of € 9600.00 ontrecht van een rekening afschrijft, dat maakt totaal niet uit, het gaat om het principe.

Maar beste Ingeping als voor u die € 9.60 niet de moeite waard is dan mag u dat best maandelijks op mijn rekening storten.
Groetjes Berna

marsan
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:36

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door marsan »

Ik vindt het onbegrijpelijk dat er zo veel tijd gestoken wordt in dit onderwerp. En dan voor 9,60. Mevrouw Berna heeft klaarblijkelijk heel veel tijd voor lange verhalen en het zwartmaken van betrouwbare organisaties op internet.

Onterechte incasso's komen veel vaker voor. Zelfs bij bedrijven als KPN en Nuon. We maken het allemaal wel eens mee.

Naam/nummercontrole kan alleen door een bank of financiele instelling worden uitgevoerd. En dat gebeurt niet altijd, veelal vanwege geautomatiseerde systemen. Een bedrijf dat incasseert heeft geen inzage in die gegevens. Daarom is het consumenten gemakkelijk gemaakt. Er kan eenvoudig worden gestorneerd (teruggestort) of geblokkeerd.

Beste Berna, laten we ons op dit forum bezig houden met zinvollere discussies.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ?? »

@ Berna:
Ga vooral zo door. Je werkt alleen nog maar op mijn lachspieren. Zo moeilijk doen om nog geen 10 euro, een bedrijf half beschuldigen van oplichting (je gaat wel ver om je gram te halen he? Kijk eens in het wetboek van strafrecht, staan interessante artikelen in op grond waarvan jij veroordeeld kunt worden).

Ik weet niet wat er met je aan de hand is, maar een bezoekje aan de psychiater zal je waarschijnlijk wel verder helpen. Volgens mij ben je knettergek.

kattekop
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:28

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door kattekop »

Hallo allemaal,

Van één kant begrijp ik de "frustraties" over onterechte incasso's,
(is mij ook al 3 keer overkomen..), maar ik vind het weer niét zo nodig om dat nou over het internet te knallen..??

Sterker nog..: IK vind het juist prachtig..!! dat IK de BAAS ben over MIJN rekening..!! Dus los ik dat ook ZELF op, zónder dat iemand daar ook maar iets vanaf weet...???
Ik lees hier steeds weer, dat men "de bank moet/gaat verzoeken" om dat geld terug te storten"...?? Waarom..??

Dat is voor mij nieuw en vreemd, want dat doe ik ZELF..!!

Voorbeeldje:

Op een dag zag ik (via internet-bankieren dan wel..!!) dat er een bepaald bedrag was geïncasseerd, wat vlgs. mij niet klopte, ik klik gelijk op "terugboeken" en voilà.., het bedrag wordt teruggeboekt, KLAAR IS KEES...!!!
Zónder te bellen en zonder een "smekend" verzoek aan de bank...

Voor automatische incasso's heb je namelijk ALTIJD het recht, om dat binnen 30 dagen terug te boeken (behalve huur, hypotheek, loterijen en nog zoiets..) zolang je het maar niet ZELF hebt overgemaakt..!!

Dit gebeurde hierná nóg 2 keer, heb dezelfde handelingen verricht en tóen een RODE KAART naar dat bedrijf gestuurd, waarmee een zgn. machtiging (die IK dus nooit gegeven had..!!) tot incasseren wordt opgeheven..!! En owee.., als ze het nu evengoed nóg een keer proberen.., dan hebben ze dus écht een probleem, want dan overschrijden ze een wet.., en pas dán zal/ga ik de bank verzoeken om die blokkade op te gooien.., en zodoende....

Goed, ik wou alleen maar zeggen, ik begrijp de frustratie, maar IK heb zoiets binnen 5 minuten ZELF opgelost en zie niet in (sorry..) waarom ik zoveel tijd en moeite erin zou steken om dit over het internet te strooien, maar goed.., dat is MIJN mening..

Ik hoop dat het nog allemaal goedkomt en er gaat niks boven internet-bankieren...!!!

Groetjes...!!!

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Hallo beste kattekop.
U hebt gelijk, die <vraagteken> blijft een vaag vraagteken.
U zegt wel "ik ben de baas over mijn rekening" Maar maar gaat het mij nu juist om, wanneer men onterecht aan mijn bankrekening zit heb ik het gevoel dat ik dat dus niet meer ben. Iemand zit aan mijn centen zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven. Voor mij is dat echt pure diefstal. Hetzelfde als; iemand rolt mijn portomonee en als ik het zie geeft hij /zij hem netjes terug, zonder commentaar, zie ik het niet dan ben ik hem gewoon kwijt. Dát is het gevoel wat ik daar bij heb, en ik kan u beloven dat dat een slecht gevoel is. Vooral als ze dat dan ook nog twee keer doen. Maar beste kattekop, ik vind het knap als u daar zo rustig onder kunt blijven, ik kan dat beslist niet. Men moet gewoon van mijn zuur verdiende centjes afblijven. En als dat nu € 10.00 of €1000.00 is dat maakt niets uit. Je hoeft de bank niet te smeken om het terug te storten, dat doen ze direct en zonder commentaar. Ik heb ook beslist geen probleem met mijn Rabobank, die hebben prima geholpen. Die hebben zelfs ook nog meerdere malen met dit bedrijf contact gehad om ze te waarschuwen dat ze hun zaken beter op orde moesten maken. Nogmaals; één keer kan een foutje zijn, twee keer getuigt van grote arrogantie van het betreffende bedrijf; men heeft blijkbaar niet de moeite willen nemen om er voor te zorgen dat het nogmaals zou gebeuren. Ook toen waren ze al gewaarschuwd door de bank.
Vr Gr Berna

bakboord
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2005 20:17

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door bakboord »

quote ??"Zo moeilijk doen om nog geen 10 euro, een bedrijf half beschuldigen van oplichting (je gaat wel ver om je gram te halen he? Kijk eens in het wetboek van strafrecht, staan interessante artikelen in op grond waarvan jij veroordeeld kunt worden)".

Quote Berna"Maar maar gaat het mij nu juist om, wanneer men onterecht aan mijn bankrekening zit heb ik het gevoel dat ik dat dus niet meer ben. Iemand zit aan mijn centen zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven. Voor mij is dat echt pure diefstal."

aan ??: ik denk dat het bedrijf (jij?) geen poot hebt om op te staan.

aan Berna: het is diefstal!

aan??: zoals ik het zie is het een waarschuwing aan de lezers om scherp te blijven opletten met je bankzaken.

aan kattekop: het moet niet zo zijn dat je zelf achter je centen aan moet omdat een bedrijf de fout maakt. één keer en fout, oke, kan gebeuren maar dan niet meer! Het bedrijf zou uit zich zelf na de tweede keer onmiddelijk in actie moeten komen richting de betreffende rekening houder met minimaal excuses!

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door ?? »

WHAHAAAAAAAA!

Ik begin dit topic steeds leuker te vinden. Allemaal mensen die zichzelf perfect vinden en dus nooit een fout maken. Ondertussen barsten hun postings van de taal- stijl- en spelfouten. Ik begin bijna te twijfelen aan de evolutietheorie - en dan vooral het onderdeel natuurlijke selectie.

Natuurlijk moet je opletten bij je bankzaken, maar je moet altijd en overal opletten. En aangezien de banken ook al lang weten dat dit soort fouten worden gemaakt, hebben ze procedures bedacht die het heel makkelijk maken om dit soort incasso's terug te boeken. Bij bepaalde banken kan het zelfs met een paar muisklikjes.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Soms hele domme fouten. Soms heb je te maken met een blunderfestijn. Maar het gebeurt. Gewoon normaal blijven doen lost het probleem sneller op dan dom lopen blaten en wild om je heen gaan slaan. Gelijk dingen gaan roepen over diefstal en oplichting is niet de manier om een probleem op te lossen. Het werkt eerder averechts. Daarnaast signaleer je zelf een volstrekt achterlijke heethoofd te zijn. En dat laatste werkt weer op de lachspieren.

bakboord
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2005 20:17

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door bakboord »

ja, het wordt steeds mooier.
We gaan procedures bedenken om de fouten (die voorkomen kunnen worden) ongedaan te maken.
Wat een flauwekul!
omgekeerde wereld! Zorg er voor dat een fout die zich voor heeft gedaan niet meer voorkomt!

Oja ?? ik weet niet wie jij bedoeld in je laatste bericht maar we houden het wel beleefd! Maar blijkbaar doel je op je eigen persoontje.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door berna »

Beste ???
Eigenlijk bent Ú gewoon het zielige ventje en niet de anderen. Ik wens ook niet meer te reageren op de onzin die u rondstrooit, en de discriminerende uitspraken die u doet richting de medemens (of bent ú misschien in de evolutie blijven steken?) die iets minder is in lezen en schrijven, beetje arrogant.
Wat ik nog wel even wil aangeven is dat het enige was wat ik wilde hebben was het formulier op basis waarvan oppasouders deze afschrijvingen hebben gedaan. Dat konden / wilden ze niet overleggen, dus zijn het voor mij gewoon boefjes. Ze hebben blijkbaar niets, dus ze hebben een illegale afschrijving gedaan. Als het een formulier met een fout ingevuld nummer was geweest hadden ze dat gewoon op kunnen sturen, maar dat hebben ze -na meerdere malen netjes vragen- niet gedaan. Als men mij gewoon had gegeven wat ik wilde hebben was er niets aan de hand geweest. Ik heb ze voordat ik hiermee begon meerdere malen gewaarschuwd dat ik niet met me laat sollen, en zolang ik niet datgen heb wat ik wil hebben zal ik doorgaan. Er zijn nog vele mogelijkheden waar wettelijk / juridisch niets aan te doen is. Het zou best nog wel eens een langer hete winter kunnen worden.
Vr Gr
Berna

bakboord
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2005 20:17

Re: illegale afschrijvingen van bankrekening

Ongelezen bericht door bakboord »

Gaan met die banaan Berna!! :evil:

Gesloten