LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incidentenregister

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
RobertSvO
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:47

Incidentenregister

Ongelezen bericht door RobertSvO »

Hallo Radar,

Ik kreeg op 27 september 2013 ineens 1044 euro op mijn bankrekening bijgeschreven zonder dat ik er iets van af wist, tegelijkertijd werd mijn bankrekening geblokkeerd. Aangezien ik ook een melding kreeg dat derden mogelijk toegang tot mijn bankrekening hadden schrok ik hier aardig van. De maandag erop ging ik naar het ING kantoor bij mij in het dorp en kreeg te horen dat er niets aan de hand was en dat het zo weer gedeblokkeerd zou worden.

Een maand, 6 bezoekjes aan het ING kantoor en vele pogingen om mijn bankrekening te deblokkeren later, kreeg ik op 1 november een brief waarin stond dat door het feit dat het bedrag van 1044 euro op mijn bankrekening was geplaatst, er genoeg bewijs was dat ik een fraudeur zou zijn en voor de komende 8 jaar in het incidentenregister ben gezet. Dit terwijl ik 17 jaar ben en niet veel meer van mijn bankrekening af weet dan dat ik er geld op kan zetten en het er weer af kan halen, laat staan een bankrekening van de Rabobank inkomen en vervolgens geld naar mijn rekening over maken.

Om hierop te reageren moest ik een brief sturen, dit heb ik gedaan, met de vraag of ik de bewijzen kon inzien en of ik uit het incidentenregister gehaald zou kunnen worden, omdat ik er niets mee te maken heb. Na 5 weken kreeg ik een brief terug, met precies dezelfde informatie als de vorige brief. Vervolgens heb ik weer een brief gestuurd met dezelfde vraag en sindsdien krijg ik geen antwoord meer.

Ik heb op 20 januari geprobeerd de ING via facebook te bereiken en of ze me daar wel konden helpen, het begon heel vlot, ik kreeg te horen dat er aan gewerkt zou worden en ik aan het einde van die week antwoord zou krijgen. Helaas, krijg ik nu al 3 weken achter elkaar te horen dat ik antwoord aan het einde van de week ga krijgen en ik ben nog steeds geen stap verder.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier mee moet doen en ik hoop dat ik hier enige tips kan krijgen.

Gr,
Robert

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel het juridisch loket eens..

http://www.juridischloket.nl/contact/Pages/default.aspx

Kijk even op de site,deze geven 1 malig gratis advies,leg precies uit wat er aan de hand is,misschien kunnen zei je verder helpen

Succes!!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door puma73 »

De bank denkt dat jij je bankrekening laat misbruiken. Dat je een z.g. geldezel bent.

http://www.pasopjepas.nl/

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door witte angora »

Inhoudelijk kan ik ook hier weer weinig van zeggen. Te weinig informatie.

Dat je 'pas' 17 bent is natuurlijk geen argument. Er zijn er genoeg van 13 of 14 die volleerde hackers zijn.

Zou het kunnen dat iemand (bijvoorbeeld de eigenaar van die Rabo-rekening) per ongeluk een verkeerd rekeningnummer heeft ingetikt - het jouwe - en dat het geld om die reden op jouw rekening terecht is gekomen? Probleem in zo'n geval is namelijk dat het bijzonder lastig is om het geld dan weer terug te krijgen. Er moet contact met jou worden opgenomen, en jij bent degene die actie moet ondernemen om het geld terug te storten. En waarom zou je dat doen. Een valse aangifte wegens diefstal/fraude of iets dergelijks is dan makkelijker.

Ik zou zeggen, kijk eens of dit het geval is, en zo ja, dan kun je een aangifte overwegen wegens een valse aangifte.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door puma73 »

witte angora schreef:Inhoudelijk kan ik ook hier weer weinig van zeggen. Te weinig informatie.

Dat je 'pas' 17 bent is natuurlijk geen argument. Er zijn er genoeg van 13 of 14 die volleerde hackers zijn.

Zou het kunnen dat iemand (bijvoorbeeld de eigenaar van die Rabo-rekening) per ongeluk een verkeerd rekeningnummer heeft ingetikt - het jouwe - en dat het geld om die reden op jouw rekening terecht is gekomen? Probleem in zo'n geval is namelijk dat het bijzonder lastig is om het geld dan weer terug te krijgen. Er moet contact met jou worden opgenomen, en jij bent degene die actie moet ondernemen om het geld terug te storten. En waarom zou je dat doen. Een valse aangifte wegens diefstal/fraude of iets dergelijks is dan makkelijker.

Ik zou zeggen, kijk eens of dit het geval is, en zo ja, dan kun je een aangifte overwegen wegens een valse aangifte.
Als iemand een verkeerd nummer intikt en zo per ongeluk geld op je rekening overmaakt is dat geen reden om een bankrekening te blokkeren. Daar zijn meestal wat meer een zwaarwegender redenen voor nodig om een bankrekening te blokkeren, de verdenking dat de rekeninghouder een geldezel is kan een van die redenen zijn.

En ik weet niet over welke valse aangifte jij het hebt, in de OP komt het woord niet voor.

opname in incidentenregister.

http://ellentimmer.wordpress.com/2012/0 ... egister-2/

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de topicstarter nog geen goed beeld heeft wat er aan de hand is. Anders werd er hier niet om informatie gevraagd. Ik noem gewoon één mogelijke oorzaak. Dat geld moet namelijk érgens vandaan komen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door puma73 »

witte angora schreef:Ik denk dat de topicstarter nog geen goed beeld heeft wat er aan de hand is. Anders werd er hier niet om informatie gevraagd. Ik noem gewoon één mogelijke oorzaak. Dat geld moet namelijk érgens vandaan komen.
Dat geld is de oorzaak van het opnemen in het incidentenregister.. Dat geld is iets mee aan de hand. Het is waarschijnlijk crimineel geld dat is gestort met als gevolg opname in het register.

Laat TS eerst maar eens wat meer duidelijkheid geven. Want door een verkeerde overschrijving belandt je niet in het bewuste register.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Misschien zou het handig zijn om langs een kantoor te gaan, en een ouder, of andere gezaghebbende mee te nemen?
Als je 'pas 17' bent - word je niet als volwassen gezien.

Daarnaast - als er zo`n bedrag gestort word (is niet eens zo veel) - en men vind dat fraude - moet men ook meer uileg geven (anders zou ik elke maand fraude plegen omdat ik 50 euro naar mijn spaarrekening overmaak).

Even een paar kritische vragen:
- heb je ooit je bankgegevens / pasgegevens aan een derde persoon gegeven? Hetzij via internet (mail, facebook, internetsite?)
- heb je je ooit aangemeld voor een bijbaantje 'geld innen voor een buitenlands bedrijf, en dat doorstorten' ?
- wat voor omschrijving staat bij de 'storting' (dus, waar komt het vandaan?)

Een andere optie is om eens contact op te nemen met het juridisch loket of er andere mogelijkheden zijn - een betaalrekening blokkeren en vervolgens 'stil' blijven lijkt me een beetje onhandig, op een of andere manier moet je toch kunnen betalen, salaris ontvangen etc.

Laat even weten hoe dit verder verloopt - best wel een vreemde zaak.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door witte angora »

puma73 schreef:
witte angora schreef:Ik denk dat de topicstarter nog geen goed beeld heeft wat er aan de hand is. Anders werd er hier niet om informatie gevraagd. Ik noem gewoon één mogelijke oorzaak. Dat geld moet namelijk érgens vandaan komen.
Dat geld is de oorzaak van het opnemen in het incidentenregister.. Dat geld is iets mee aan de hand. Het is waarschijnlijk crimineel geld dat is gestort met als gevolg opname in het register.

Laat TS eerst maar eens wat meer duidelijkheid geven. Want door een verkeerde overschrijving belandt je niet in het bewuste register.
Waarschijnlijk - dus jij weet ook niet met zekerheid wat er exact aan de hand is.

We hebben hier een topicstarter die beweert van niks te weten. Dat de bank met een inhoudelijke reactie komt zegt ook niet alles; het zou zomaar kunnen dat het een standaard antwoord is, maar dat er in werkelijkheid iets heel anders aan de hand is.

Een bedrag van iets boven de 1000 euro is inderdaad geen schokkend bedrag. Ook niet voor een criminele organisatie. Het is ook geen bedrag waarvoor een bank uit eigen initiatief in actie komt. Dan gaat het toch echt om heel andere bedragen.

Een verkeerde overschrijving, met een ongelooflijke rotmanier om te proberen dat geld terug te krijgen, zou juist wel tot de mogelijkheden kunnen horen.

RobertSvO
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:47

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door RobertSvO »

Guardian72 schreef:Misschien zou het handig zijn om langs een kantoor te gaan, en een ouder, of andere gezaghebbende mee te nemen?
Als je 'pas 17' bent - word je niet als volwassen gezien.

Daarnaast - als er zo`n bedrag gestort word (is niet eens zo veel) - en men vind dat fraude - moet men ook meer uileg geven (anders zou ik elke maand fraude plegen omdat ik 50 euro naar mijn spaarrekening overmaak).

Even een paar kritische vragen:
- heb je ooit je bankgegevens / pasgegevens aan een derde persoon gegeven? Hetzij via internet (mail, facebook, internetsite?)
- heb je je ooit aangemeld voor een bijbaantje 'geld innen voor een buitenlands bedrijf, en dat doorstorten' ?
- wat voor omschrijving staat bij de 'storting' (dus, waar komt het vandaan?)

Een andere optie is om eens contact op te nemen met het juridisch loket of er andere mogelijkheden zijn - een betaalrekening blokkeren en vervolgens 'stil' blijven lijkt me een beetje onhandig, op een of andere manier moet je toch kunnen betalen, salaris ontvangen etc.

Laat even weten hoe dit verder verloopt - best wel een vreemde zaak.
Ik heb geprobeerd (met mijn ouders) om bij het ING kantoor langs te gaan, maar daar kregen we heel simpel te horen dat we daar niet verder geholpen konden worden.

Verder heb ik nooit mijn bankgegevens aan derden gegeven via internet (behalve iets als bol.com), ik ben mijn pinpas alleen een keer kwijt geweest toen die bij de Albert Heijn lag en dat was maanden voordat dit gebeurde.
Ik heb nooit gekke bijbaantjes gehad (Digros, Intertoys en een restaurant).
En er was geen omschrijving, het kwam van een bedrijf dat GREEN Communicatie heette, een groen communicatie bureau dat in Brabant gevestigd is (ik kende het niet tot ze ineens geld naar me overmaakte).

Ik zal morgen langs het juridisch loket gaan om te kijken wat zij ervan zeggen.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

RobertSvO schreef:
En er was geen omschrijving, het kwam van een bedrijf dat GREEN Communicatie heette, een groen communicatie bureau dat in Brabant gevestigd is (ik kende het niet tot ze ineens geld naar me overmaakte).
Hele stomme vraag, maar heeft u al contact opgenomen met dit bedrijf zelf? Zie dat ze via de website te bereiken zijn (even de naam googelen), misschien dat zij ook kunnen verklaren waar het bedrag vandaan komt?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Het klinkt bijna alsof "green communications" bij het betalen van een rekening een verkeerd nummer heeft gebruikt.

Trouwens - de ING mag zichzelf ook wel op het 'incidentenregister' plaatsen - ze maken fouten met geld van anderen door dubbel incasso`s uit te voeren: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... &p=1961497 en vervolgens het geincasseerde geld niet naar rechthebbenden te storten, of terug op rekening van benadeelde mensen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door witte angora »

Green communications is inderdaad een normaal bedrijf. Ze zijn telefonisch te bereiken, dus je zou er altijd een telefoontje aan kunnen wagen om te vragen waarom er geld op jouw rekening is gestort. Of dat je even een briefje die kant op stuurt. Is het banknummer waar het geld vandaan komt een rekening van dit bedrijf?

RobertSvO
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2014 22:47

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door RobertSvO »

Ik heb vandaag een brief gekregen van de ING waarin stond dat ik uit het incidentenregister ben gehaald, had geen beter begin van de dag kunnen hebben. Ik wil jullie allemaal toch nog even bedanken voor de hulp, ik ben echt dolblij dat dit weer over is.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Incidentenregister

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok Robert, bedankt dat je nog even de afloop hebt verteld. Een goed begin van de dag is dat zeker wel, ik kan me goed indenken dat je blij bent dat dit achter de rug is.

Hebben ze ook uitgelegd wat nu het probleem was? Of zijn er excuses aangeboden?

Gesloten