ING bank en BKR A3 code herstel

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Beste mensen
In 2010 ben ik een persoonlijke lening aangegaan bij de ING.
Door persoonlijke omstandigheden, ziektewet en daarna WW kon ik niet meer voldoen aan mijn betalingsverplichtingen.
Na een moeilijke en lange periode, want de schulden stapelen zich op, en daarnaast zijn er incassobureaus die je bepaald nou niet helpen met het oplossen van de schulden maar het verzwaren, heb ik uiteindelijk al deze schulden afbetaald, en eind 2018 heb ik ook de ING afbetaald, verzwaard met incassokosten.

Onlangs heb ik bij de BKR een overzicht aangevraagd, en het enigste wat daar nog op stond vermeld was de ING bank.
Nu hebben ze daar tot eind dit jaar, 2023, een recht toe om mij daar te melden met een A3 code.
Na 5 jaar, eind 2023, zullen ze mij dan weghalen uit het BKR bestand. Zo is dat bij de wet geregeld, toch?

Ik heb mij goed ingelezen en wat blijkt;
de ING staat nou niet bekend om zijn vriendelijkheid en zijn vergevingsgezindheid naar klanten toe die door persoonlijke omstandigheden niet kunnen betalen. Ze zijn zelfs keihard, onvergeeflijk en hardvochtig.

Daar schrok ik van. Immers na al na al die jaren, zou je toch denken dat je op een gegeven moment klaar bent met schulden uit het verleden.
Waar ik ook van schrok is dat er normaal bij de BKR gegevens een code H staat achter een schuld die betaald is.
Die H code staat voor herstel, wat wil zeggen dat het na 5 jaar met een specifieke datum erbij wordt hersteld Bij mij staat geen H code.
Wat wil zeggen dat het niet automatisch hersteld wordt.
Daar is dan schijnbaar handmatig ingrijpen bij nodig??
Je kan je afvragen waarom geen H code als er betaald is?

Ik heb erover nagedacht om de ING zelf te benaderen en te vragen of zij bereid zijn mij uit het BKR systeem te halen wanneer het zover is, dat wil zeggen, 5 jaar nadat alles is afbetaald.
Ik zou dit ook dan schriftelijk verzoeken, echter nadat ik gelezen heb hoe de ING omgaat met cliënten die het moeilijk hebben of hebben gehad heb ik hier vanaf gezien.
Beter om na te denken; hoe wat en verder.
Want alle horror verhalen die ik over de ING lees daar word ik niet blij van.
Na alle ellende, zelf aangericht, zelf ook zwaar moeten betalen!
Wil ik de A3 code eraf zodat ik verder kan.
De A3 code blokkeert dit.

Wat te doen, hoe te handelen?
Ik weet dat er specifieke bureaus zijn om je hier mee te helpen tegen betaling, maar aangezien het je goed recht is om na 5 jaar verschoond te zijn van allerlei codes bij de BKR, die je belemmeren om vooruit te komen in deze maatschappij, lijkt het me toch vanzelfsprekend dat ik en ieder mens dat zelf moet kunnen afhandelen?
Sterker nog, er zou helemaal geen ingrijpen nodig moeten zijn, diegene die je aangemeld heeft, de ING in dit geval, zou je moeten afmelden.

Wat is de juiste manier van handelen?
Alvast contact opnemen?
Of juist niet

Bij voorbaat hartelijk dank,
Paulus

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ze plaatsen een H als een achterstand is ingelopen en er nog geen code 2 is toegevoegd.

Na een code 2 (opeisen volledige vordering) is geen sprake meer van een H Herstel maar van een Einddatum waarbij de gehele registratie (en niet alleen de bijzonderheidscoderingen) zal worden verwijderd.

Als u dus een einddatum heeft van eind 2023 dan is het goed. Als de einddatum leeg is dan speelt er meer.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dus eerst even de 5 jaar afwachten en dan weer kijken.
Nu al actie ondernemen, is aandacht op u zelf richten en dat zou ik eerst niet willen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Mss snapt Paulus dit, maar voor mij geeft dit antwoord geen duidelijkheid en voor anderen die hetzelfde overkomt is dat mss ook het geval.
Als men bij de ING is vergeten om de stap "alles op te eisen" (namelijk door het incasssotraject in te gaan) te laten registreren door een code 2 te laten opnemen in de BKR, dan kan een H worden geregistreerd, maar dat is niet gebeurd.
Maar er is ook geen E (einddatum) geregistreerd, valt uit het relaas van Ts af te leiden.
De BKR weet kennelijk niet dat alles is afgelost als de ING de gegevens niet heeft doorgegeven of de BKR bij de gegevensverwerking een steek heeft laten vallen.
Dus de administratie loopt achter als het klopt dat alles is ingelost. Als Ts daar een schriftelijk bewijs van heeft dat hij kan opsturen dan kan hij nu alvast een verzoek doen (aan de BKR) om per datum van de verklaring dat alles is afgelost, een H of E wordt geregistreerd.
Ik zou daarmee niet wachten tot 31 december, tenminste als u zeker weet en schriftelijk bewijs heeft dat alles in 2018 volledig is afgelost.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

HandigeHarrie schreef:
29 aug 2023 14:18

Maar er is ook geen E (einddatum) geregistreerd, valt uit het relaas van Ts af te leiden.
Nou ja dát maak ik er niet uit op (maar kan best). Ik lees eerder dat TS per definitie een H verwacht. Hopelijk kan TS duidelijk scheppen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.bkr.nl/de-codering-op-je-kredietoverzicht/ staat uitleg wat de codes betekent.

De grote vraag is waarom hebt u last van de code?

Aangezien u geen contact op wilt nemen met ING denk ik dat het beste is om te wachten. Hopelijk verdwijnt de registratie 5 jaar na het aflossen.

Indien u van mening bent dat de registratie niet klopt dan kunt u contact opnemen met de schuldeiser. Op www.ing.nl/de-ing/over-ing/klachten staat hoe. Alleen de schuldeiser kan de registratie (eventueel met terugwerkende kracht) aanpassen.

Mogelijk kan ook uw rechtsbijstandverzekering u helpen. Rechtsbijstandverzekering heeft het recht op lopende zaken en zaken die u aan ziet komen te weigeren indien u daarna de verzekering afsluit. Nu een verzekering afsluiten heeft geen nut.
Misschien kan www.juridischloket.nl u helpen.

Na het indienen van een officiële klacht kunt u naar www.kifid.nl voor een bindend uitspraak.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 29 aug 2023 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wil ik de A3 code eraf zodat ik verder kan.
De A3 code blokkeert dit


U schrijft dit, betekent dit dat u weer wilt gaan lenen?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je hebt er 3 jaar geleden al een vraag over gesteld viewtopic.php?p=2793554#p2793554

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Seinhuis schreef:
29 aug 2023 15:05
Alleen de schuldeiser kan de registratie (eventueel met terugwerkende kracht) aanpassen.

Dit was zo, maar recent heeft het hof bepaald dat je dit ook rechtstreeks bij het BKR kan doen.

https://www.amweb.nl/142473/hof-klant-m ... tie-vragen

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar TS wil geen contact opnemen vanwege horrorverhalen over ING.
Wat er vaak niet bij de horrorverhalen staat is het hele verhaal , alleen maar van 1 kant dus.
TS zegt alles betaald te hebben waarom dan toch niet gewoon bij de ING informeren.
Als deze niet mee wil werken kan TS andere stappen proberen. Alleen een paar horrorverhalen is geen reden om geen contsct op te nemen.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

StevieNL81 schreef:
29 aug 2023 13:53
Ze plaatsen een H als een achterstand is ingelopen en er nog geen code 2 is toegevoegd.

Na een code 2 (opeisen volledige vordering) is geen sprake meer van een H Herstel maar van een Einddatum waarbij de gehele registratie (en niet alleen de bijzonderheidscoderingen) zal worden verwijderd.

Als u dus een einddatum heeft van eind 2023 dan is het goed. Als de einddatum leeg is dan speelt er meer.
Dank u wel voor de reactie.
Wat er staat is het volgende

**Verwachte einddatum is 2015**
Dat is wanneer ik het afgelost zou hebben.

**Werkelijke einddatum**
Is blanco, niets ingevuld, niet bijgewerkt.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

HandigeHarrie schreef:
29 aug 2023 14:18
Mss snapt Paulus dit, maar voor mij geeft dit antwoord geen duidelijkheid en voor anderen die hetzelfde overkomt is dat mss ook het geval.
Als men bij de ING is vergeten om de stap "alles op te eisen" (namelijk door het incasssotraject in te gaan) te laten registreren door een code 2 te laten opnemen in de BKR, dan kan een H worden geregistreerd, maar dat is niet gebeurd.
Maar er is ook geen E (einddatum) geregistreerd, valt uit het relaas van Ts af te leiden.
De BKR weet kennelijk niet dat alles is afgelost als de ING de gegevens niet heeft doorgegeven of de BKR bij de gegevensverwerking een steek heeft laten vallen.
Dus de administratie loopt achter als het klopt dat alles is ingelost. Als Ts daar een schriftelijk bewijs van heeft dat hij kan opsturen dan kan hij nu alvast een verzoek doen (aan de BKR) om per datum van de verklaring dat alles is afgelost, een H of E wordt geregistreerd.
Ik zou daarmee niet wachten tot 31 december, tenminste als u zeker weet en schriftelijk bewijs heeft dat alles in 2018 volledig is afgelost.
Dank je wel voor de reactie.

Wat ik begrijp uit jouw reactie is dat mits ik het kan bewijzen.
Ik in principe geen zaken hoef te doen met de ING.
In theorie zou, mits ik alle bewijzen overleg met het BKR, het BKR zelf deze registratie kunnen opheffen.

Dat is als de ING ongewillig is, een manier om deze registratie weg te krijgen,

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Seinhuis schreef:
29 aug 2023 15:05
Op www.bkr.nl/de-codering-op-je-kredietoverzicht/ staat uitleg wat de codes betekent.

De grote vraag is waarom hebt u last van de code?

Aangezien u geen contact op wilt nemen met ING denk ik dat het beste is om te wachten. Hopelijk verdwijnt de registratie 5 jaar na het aflossen.

Indien u van mening bent dat de registratie niet klopt dan kunt u contact opnemen met de schuldeiser. Op www.ing.nl/de-ing/over-ing/klachten staat hoe. Alleen de schuldeiser kan de registratie (eventueel met terugwerkende kracht) aanpassen.

Mogelijk kan ook uw rechtsbijstandverzekering u helpen. Rechtsbijstandverzekering heeft het recht op lopende zaken en zaken die u aan ziet komen te weigeren indien u daarna de verzekering afsluit. Nu een verzekering afsluiten heeft geen nut.
Misschien kan www.juridischloket.nl u helpen.

Na het indienen van een officiële klacht kunt u naar www.kifid.nl voor een bindend uitspraak.
Dank u voor de reactie.

De vraag hoe het je de verdere voorgang van het leven blokkeert, lijkt mij evident.
Een hypotheek aanvragen bv
Of in mijn geval een creditkaart omdat ik deze nodig heb om bv een auto te huren.
Zonder creditkaart kan dat niet, een auto huren....
Een paar jaar geleden wou ik een elektrische fiets leasen bij de ANWB.
Echter door de specifieke code die bij de BKR vermeld stond werd dit geweigerd bij de ANWB.
Zo zijn er tal van redenen waarom je hier vanaf wil, de registratie bij de BKR.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

StevieNL81 schreef:
29 aug 2023 15:22
Seinhuis schreef:
29 aug 2023 15:05
Alleen de schuldeiser kan de registratie (eventueel met terugwerkende kracht) aanpassen.

Dit was zo, maar recent heeft het hof bepaald dat je dit ook rechtstreeks bij het BKR kan doen.

https://www.amweb.nl/142473/hof-klant-m ... tie-vragen
Dank voor uw reactie.

Fijn om te weten dat dit een weg is die je kan bewandelen.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Duikbootje »

ZeerPrivé schreef:
29 aug 2023 15:14
Je hebt er 3 jaar geleden al een vraag over gesteld viewtopic.php?p=2793554#p2793554
Je hebt gelijk.
Wel, ik kan je verzekeren dat het je alle dagen bezighoud, deze financiële rompslomp.
En dat je er maar moeilijk grip op krijgt.

Voor mijn werk hielp ik anderen om o.a. financiën op orde te krijgen.
Een vreemd fenomeen is mij opgevallen en overkwam mij,
namelijk dat wat je normaal voor anderen, je cliënten inventariseert en overzichtelijk presenteert en stapsgewijs oplost.
Deze vlieger gaat niet voor jezelf op. Bijzonder frustrerend en confronterend.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door witte angora »

Duikbootje schreef:
29 aug 2023 13:37
de ING staat nou niet bekend om zijn vriendelijkheid en zijn vergevingsgezindheid naar klanten toe die door persoonlijke omstandigheden niet kunnen betalen. Ze zijn zelfs keihard, onvergeeflijk en hardvochtig.
Ik weet er alles van. Details zijn verder off-topic, heeft geen nut.

Heb je de lening alleen afgelost, of ook helemaal opgezegd? Daar kan het probleem wel eens in zitten.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor vergevingsgezindheid moet men bij de pastoor zijn. ING is gewoon een bedrijf, niet ook het maatschappelijk werk.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kan een bedrijf coulance tonen. Ook een vorm van vergeving. Vergeven betekent immers: 'een schuld niet langer aanrekenen'. Het verbaast me echt dat banken een stroppenpot hebben voor leningen die niet terug betaald kunnen worden, maar dat mensen die volkomen aan de grond zitten niet geholpen worden. Tenzij een rechter een regeling oplegt kennelijk.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Duikbootje schreef:
30 aug 2023 08:36
StevieNL81 schreef:
29 aug 2023 13:53
Ze plaatsen een H als een achterstand is ingelopen en er nog geen code 2 is toegevoegd.

Na een code 2 (opeisen volledige vordering) is geen sprake meer van een H Herstel maar van een Einddatum waarbij de gehele registratie (en niet alleen de bijzonderheidscoderingen) zal worden verwijderd.

Als u dus een einddatum heeft van eind 2023 dan is het goed. Als de einddatum leeg is dan speelt er meer.
Dank u wel voor de reactie.
Wat er staat is het volgende

**Verwachte einddatum is 2015**
Dat is wanneer ik het afgelost zou hebben.

**Werkelijke einddatum**
Is blanco, niets ingevuld, niet bijgewerkt.
Zo te zien is niet verwerkt dat volledige afbetaling in 2018 heeft plaatsgevonden. Moneyman schreef als reactie op uw topic in 2020 al dat de melding bij BKR wel vaker misloopt als het bij een incassobureau is gelegd. En ook dat de schuldeiser (ING in dit geval) het overzicht niet meer heeft als het naar een incassobureau is gegaan. Dus als u toen geen bewijs heeft gekregen van het incassoburenau dat het volledig is afbetaald (of een overzicht van hen met de restschuld en een betaling daarvan op uw bankoverzicht) dan zou u bij het incassobureau een verklaring kunnen vragen dat het betaald is d.d..... in 2018.
Daarmee kunt u het BKR vragen om de Einddatum in het systeem te zetten (waarna het op die einddatum ook echt verwijderd wordt).

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING bank en BKR A3 code herstel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
30 aug 2023 14:18
Toch kan een bedrijf coulance tonen. Ook een vorm van vergeving. Vergeven betekent immers: 'een schuld niet langer aanrekenen'. Het verbaast me echt dat banken een stroppenpot hebben voor leningen die niet terug betaald kunnen worden, maar dat mensen die volkomen aan de grond zitten niet geholpen worden. Tenzij een rechter een regeling oplegt kennelijk.
Die stroppenpot is voor faillissementen etc. En voor schuldsaneringsregelingen. En aan beide komt, heel terecht, een rechter te pas.

Plaats reactie