LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING BANKFRAUDE

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
manurat
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2007 19:42

ING BANKFRAUDE

Ongelezen bericht door manurat »

Geachte Heer / Mevrouw

Ik ben sinds 15-11-2011 het slachtoffer geworden van bank fraude bij de ING.
Ik wilde 15-11-2011 om 15:00 uur geld pinnen bij de geldautomaat van het ING kantoor op locatie winkelcentrum woensel te Eindhoven. Bij deze actie werd mijn pinpas doorgeslikt door pinautomaat. Vervolgens ben ik het kantoor binnengestapt om verhaal te halen.
De baliemedewerker begon in het systeem te kijken naar mijn bankgegevens en hierin concludeerde ik meteen dat er 500 EURO van mijn rekening was afgeschreven wat ik zelf niet had gedaan. Toen de medewerker telefonisch in contact was met de klantenservice van de ING, kwam men erachter dat er op ongeveer hetzelfde tijdstip iemand contant geld had opgenomen bij een ander ING kantoor in Tilburg. Mij werd de vraag gesteld of ik dat had gedaan. Hierin antwoordde ik van niet. Toen men verder ging kijken bleek dat iemand mijn pinpas die zelfde middag als vermist had opgegeven, terwijl die zelfde pinpas net door de pinautomaat werd ingenomen. Nadat dit allemaal geconstateerd werd, gaf ik aan dat ik vorige week een nieuwe pinpas had binnengekregen terwijl ik die niet had aangevraagd. In de brief waar de pinpas bij zat stond dat deze pas beter beveiligd was tegen fraude, waardoor ik niet de oude pinpas maar de nieuwe pinpas moest gaan gebruiken. In diezelfde brief stond ook dat voordat ik de oude pinpas door midden zou knippen,moest ik het chipknip tegoed eerst opmaken. Omdat ik dat tot dusver nog niet had gedaan, heb ik mijn oude pas nog in mijn bezit. Naar aanleiding van mijn verhaal, bleek dat er iemand anders is geweest die in naam voor mij een nieuwe pinpas had aangevraagd. Diezelfde persoon heeft op 15-11-2011 die nieuwe bankpas ook weer als vermist opgegeven, waarna hij naar een ING kantoor is gegaan en daar 500 EURO heeft opgenomen. De ING fraude afdeling heeft dit bevestigd en heeft ervoor gezorgd dat mij een nieuwe bankpas zou worden toegestuurd. Mij werd verder verteld dat ik zelf aangifte moest doen bij de politie en het proces verbaal moest opsturen naar de ING samen met het schade formulier wat ik nog moet ontvangen. Op 16-11-2011 om 9:50 in de ochtend overkwam mij de bank fraude nogmaals met hetzelfde bedrag van 500 EURO bij ehetzelfde ING kantoor. Ook hier werd er weer geld opgenomen terwijl de ING, 1 dag eerder al op de hoogte was van de fraude die op mijn bankrekening werd gepleegd. Toen ik de afschrijving constateerde via internet bankieren, heb ik meteen weer contact opgenomen met de ING alarmlijn. Hier heb ik mijn verhaal weer gedaan plus wat er 1 dag eerder al had plaatsgevonden. Men gaf mij aan dat er diezelfde ochtend iemand in mijn naam een melding had gedaan van een bankpas vermissing bij de bagage. Wat het vreemde hiervan is, is dat gisterenmiddag is er een nieuwe bankpas aangevraagd die ik nog moet ontvangen en deze pas is alweer opgegeven als vermist, waardoor er weer iemand met een valse legitimatiebewijs geld heeft opgenomen van mijn rekening. Ik heb de ING verzocht om mijn rekening dan maar te blokkeren. Dit wilden zij niet doen voor mij omdat men dat niet kon!!!??? Ik heb hun uitgelegd dat als zij dat niet willen doen, dat er morgen wellicht weer 500 EURO van mijn rekening wordt opgenomen via een ING kantoor. De enige oplossing die men hier in bood, was dat ik zelf al het geld op de betaalrekening moet over te maken van iemand anders of naar een spaarrekening. Maar een spaarrekening heb ik niet. Ik heb hun uitgelegd dat ik tot 1000 EURO in de min kan staan waardoor ik niet alleen dat bedrag moet over sluizen, maar ook de limiet die ik in de min kan staan. Door deze situatie kunnen er op dit moment geen automatische incasso’s plaatsvinden die er normaal gesproken iedere maand plaatsvinden.
Ik ben op 17 november bij het politiebureau aan de Koning Arthurlaan in Eindhoven geweest om daar aangifte te doen. Na het doen van mijn verhaal, gaf men aan dat men niet wist op basis waarvan men dan aangifte moest doen. Omdat men niet wist welke manier van fraude er had plaats gevonden. Hierdoor heeft men zelf contact opgenomen met de fraude afdeling van de ING. Naar aanleiding van dat telefoongesprek was men er nog steeds niet over uit.
Hierdoor ben ik met lege handen naar de deur verwezen. Op 23 november nam de fraude afdeling contact met mij om meer details op te vragen. Hierin werd duidelijk dat de persoon die deze bedragen bij het ING loket had opgenomen, dit had gedaan met een Proces verbaal van vermissing van Paspoort en bankpas. De ING vroeg mij naar mijn paspoortnummer en die kwam overeen met het paspoortnummer dat op het proces verbaal stond. Dit vond ik natuurlijk erg merkwaardig omdat ik mijn paspoort altijd in mijn bezit heb gehad en ook altijd bij me heb. Op 25 november ben ik weer op afspraak naar het bureau gegaan met deze informatie en de brief met de bedragen die van mijn rekening zijn opgenomen. Bij deze afspraak kreeg ik weer een andere agent waar ik mijn verhaal nogmaals heb moeten doen. Ook deze agent begreep er niets van dat dit zomaar kan gebeuren, waardoor hij intern overleg is gaan plegen met collega agenten. Uiteindelijk kwam men er weer niet uit, waardoor ik weer naar de deur ben verwezen. Er was wel gebleken dat er daadwerkelijk door iemand anders in mijn naam aangifte was gedaan van vermissing van paspoort en bankpas. Alleen wilde of kon men mij niet vertellen waar die aangifte dan was gedaan. Men heeft dus daadwerkelijk geld opgenomen met een officieel proces verbaal van de politie. Ik heb de politie gevraagd hoe men dan aan mijn paspoortnummer kon komen, als ik hem altijd in mijn eigen bezit heb.
Ik heb ze ook gevraagd of de politie in staat is om paspoortnummers in het computersysteem op te vragen. Dit werd bevestigd. Ik heb ze ook gevraagd of zij zo’n paspoortnummer ook in een proces verbaal kunnen toevoegen. Dit werd bevestigd.
Op 28-11-2011 ben ik weer op afspraak naar het politiebureau gegaan om een aangifte te doen van een valse aangifte. Die aangifte is opgemaakt en met mij meegestuurd.
Ik heb de politie aangegeven dat men dus ook misbruik kan gaan maken sinds 15-11-2011 met mijn paspoortnummer. Waardoor men in staat is om een lening af te sluiten in mijn naam of een auto of andere objecten. Dit bevestigde men en verwees mij door naar het gemeentehuis van Eindhoven om hier verdere vragen te gaan neerleggen. Bij de gemeente Eindhoven gaf men aan dat ik mijn paspoort per direct moest laten blokkeren en vernietigen.
Zodat men geen misbruik meer kon maken van mijn paspoortnummer. Hierdoor heb ik een nieuw paspoort moeten aanvragen, wat mij dus 52,10 EURO kost.
Ik weet niet hoeveel schade dit allemaal mij heeft aangebracht en nog gaat aanbrengen, maar dit is een grove fout wat zich nooit meer mag voordoen.


Ik zelf vindt het erg frustrerend dat:


Punt 1: Ik financieel in de problemen kom.
Punt 2 : Ik geen rechtstreekse toegang meer heb op mijn eigen rekening om geld op te kunnen nemen.
Punt 3 : Dat men nadat het incident op 15-11-2011 al had plaatsgevonden. Dat het op 16-11-2011 nogmaals kan gebeuren terwijl de bank hier al van op de hoogte was een hele kwalijke zaak.
Punt 4 : Dat men mijn eigen bankrekening niet wil blokkeren op mijn verzoek, terwijl men weet dat er fraude in het spel is.
Punt 5: Het blijkt dus, dat als je pas wordt opgegeven als vermist. Dat je met een proces verbaal van de politie tot 500 EURO geld kan opnemen persoonlijk bij het ING loket.
Punt 6: Dat het schijnbaar ook zelfs mogelijk is om tot 500 EURO op te kunnen nemen ZONDER legitimatiebewijs en tot 1200 EURO met.
Punt 7: Dat ik het gevoel heb dat mijn bankrekening nooit meer veilig is.
Punt 8: Dat met het proces verbaal mij nog meer schade aangebracht kan worden, zoals; Leningen, Aanschaf nieuwe auto of andere goederen waar je met een paspoortnummer voldoende informatie verstrekt.


Deze tekst heb ik op de site van de ING gevonden:
Aankondiging: Vanaf 1 december Betaalpas verplicht voor opnemen op ING kantoor
Vanaf 1 december 2010 heeft u een Betaalpas nodig als u contant geld wilt opnemen bij het ING kantoor. Ook een contante opname aan de balie dient u vanaf dat moment te bevestigen met uw pas en pincode. Zorg er dus voor dat u in het bezit bent van een Betaalpas. De ING heeft uit veiligheidsoverwegingen voor deze manier gekozen, waarbij u zonder Betaalpas geen geld meer kunt opnemen. Met de Betaalpas kunt u terecht bij de geldautomaat en aan de balie van het ING Kantoor, postkantoor en agentschap. Vraag hier uw Betaalpas aan dan heeft u deze binnen 5 werkdagen in huis.

De link: http://www.ing.nl/particulier/betalen/b ... nemen.aspx

Bij deze link staat hoe je geld op kan nemen als betaalpas geblokkeerd is:
http://www.ing.nl/particulier/klantense ... ferrer=top

Ik heb alleen maar 2 legitimatiebewijzen in mijn bezit en dat is mijn: paspoort en mijn rijbewijs. Beide ID’s zijn gewoon in mijn bezit en altijd bij me als ik de deur uit ga.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen gaan doen, want deze manier van fraude heb ik tot dusver nog niet via de media meegekregen.

AANVULLING: Nu heb ik op 10-12-2011 een boete binnengekregen van de Belgische spoorwegen voor zwartrijden op 16-11-2011 tussen Roosendaal en Brussel.
Alleen ben ik dit niet geweest.

Met vriendelijke groet,

Anand Manurat

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING BANKFRAUDE

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Hoi Anand, ik heb je verhaal gelezen en ik wil graag kijken of ik iets voor je kan betekenen vanuit het ING webcare team. Zou je mij in een persoonlijk bericht kunnen toelichten met welke afdelingen of personen je contact hebt gehad bij ING en wat daar uit is gekomen? En ook graag je rekeningnummer, adres en geboortedatum.

Vriendelijke groet
Linda - ING webcare team

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: ING BANKFRAUDE

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Lijkt mij meer een vorm van indentiteitsfraude, vreselijk zeg dat je dit overkomt ,TS..

Je hoort vaak dat het een bekende is want ze hebben toch je geboortedatum en NAW gegevens nodig om dit te doen, zelf enig idee ??

Maar ik heb ook al verhalen gehoord dat het helemaal geen bekende is hoor

MAXIEM

Re: ING BANKFRAUDE

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ingwebcareteam

Dit is weer zo'n mooi voorbeeld dat de ING-bank het probleem niet adequaat en snel oplost, maar juist groter maakt. Het is echt ongehoord dat een professionele bank met pakweg 8 miljoen rekeningen, zulk prutswerk aflevert en pas daarna met een webcarereactie komt. Nogmaals: in 1 woord schandelijk!!!

Maxiem.

hjdej
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2013 18:05

Re: ING BANKFRAUDE

Ongelezen bericht door hjdej »

Bij ING en niet alleen de ING maar ook de SNS, ABN AMRO en Rabobank willen ze heel snel de schuld bij een ander neerleggen terwijl ze volgens de wet verplicht zijn om de bewijslast te voeren, dat doen ze niet maar veroordelen wel en brengen je in de problemen en lossen niets op!

Gesloten