ING helpt mijn vader niet na oplichting

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sanaali
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2021 23:48

ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door sanaali »

Mijn vader is 41.000 euro kwijt door whatsapp fraude. Hierbij kort ons verhaal:

Op 28 september 2021 is mijn vader slachtoffer geworden van whatsapp-fraude, hierbij heeft hij 41.000 euro in 19 verschillende betaalverzoeken overgemaakt. Ook hij dacht nooit slachtoffer te worden van fraude. Buiten de financiële schade om heeft dit hem enorm veel mentale schade opgeleverd.

Mijn vader had een enorm bedrag opzij gelegd voor mijn zus, die op het punt stond om een huis te kopen. De oplichter heeft mijn vader’s telefoon gehackt en deed zich voor als mijn zus. Mijn vader uit Irak was door de taalbarrière niet in staat signalen van de oplichting op te pikken. Toen de oplichter vroeg geld over te maken, deed mijn vader dit ter goedertrouw direct.

Ondanks dat de ING bank zijn rekening pas heeft geblokkeerd nadat 41.000 euro is overgemaakt, biedt de bank geen steun aan en weigeren ze mijn vader een lening te geven als tijdelijke oplossing. Wij hebben een telefoonnummer en bankgegevens van de dader, maar mogen deze niet doorgeven aan de fraudehelpdesk in verband met privacy. De dader is nog steeds actief online.

Na aanleiding van advies van mensen in mijn directe omgeving ben ik begonnen met een crowdfunder voor mijn vader ( https://www.gofundme.com/f/mijn-vader-i ... e=customer ) met de hoop dat dit de financiële en emotionele schade verminderd.

Ook ben ik hier terecht gekomen. Mocht er nog advies zijn voor wat ik het beste kan doen om mijn vader te helpen, dan hoor ik het graag. Er is al aangifte gedaan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw titel komt niet overeen met de tekst van uw verhaal. De ING kan uw vader ook niet helpen omdat hijzelf de overboekingen gedaan heeft. Dat er niet meteen ingegrepen word is ook niet zo vreemd, banken mogen niet meekijken met transacties.
Het is heel Nobel dat u een crowdfunding begonnen bent, maar dat is op dit moment ook het hoogst haalbare. Tenzij de politie aan de hand van uw gegevens een oplichter kan pakken. Maar die kans is veelal ook zeer klein aangezien de rekeningen van katvangers zijn. Vaak jongere mensen die tegen betaling voor een periode hun bankpas afgeven voor een bepaald bedrag. De echte dader kennen ze niet en zijn ook onvindbaar.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door angel1978 »

sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
Mijn vader is 41.000 euro kwijt door whatsapp fraude. Hierbij kort ons verhaal:

Op 28 september 2021 is mijn vader slachtoffer geworden van whatsapp-fraude, hierbij heeft hij 41.000 euro in 19 verschillende betaalverzoeken overgemaakt. Ook hij dacht nooit slachtoffer te worden van fraude. Buiten de financiële schade om heeft dit hem enorm veel mentale schade opgeleverd.

Mijn vader had een enorm bedrag opzij gelegd voor mijn zus, die op het punt stond om een huis te kopen. De oplichter heeft mijn vader’s telefoon gehackt en deed zich voor als mijn zus. Mijn vader uit Irak was door de taalbarrière niet in staat signalen van de oplichting op te pikken. Toen de oplichter vroeg geld over te maken, deed mijn vader dit ter goedertrouw direct.

Ondanks dat de ING bank zijn rekening pas heeft geblokkeerd nadat 41.000 euro is overgemaakt, biedt de bank geen steun aan en weigeren ze mijn vader een lening te geven als tijdelijke oplossing. Wij hebben een telefoonnummer en bankgegevens van de dader, maar mogen deze niet doorgeven aan de fraudehelpdesk in verband met privacy. De dader is nog steeds actief online.

Na aanleiding van advies van mensen in mijn directe omgeving ben ik begonnen met een crowdfunder voor mijn vader ( https://www.gofundme.com/f/mijn-vader-i ... e=customer ) met de hoop dat dit de financiële en emotionele schade verminderd.

Ook ben ik hier terecht gekomen. Mocht er nog advies zijn voor wat ik het beste kan doen om mijn vader te helpen, dan hoor ik het graag. Er is al aangifte gedaan.
Je hebt ook aan je vader gevraagd wat ie ervan vindt dat je publiekelijk voor 'm gaat bedelen ( want dat is dit in feite )?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Doe aangifte bij de politie. Meer kan je niet doen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door kuklos »

Seinhuis schreef:
08 okt 2021 17:01
Doe aangifte bij de politie. Meer kan je niet doen.
Wat staat er in de OP?
sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
Er is al aangifte gedaan.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dan heel naar, ook voor uw zus, maar NEGENTIEN keer iets overmaken?

Het zou wat moois zijn als de bank betalingen gaat tegenhouden.

Die fraude is al maanden en maanden uit en te na besproken op bijvoorbeeld tv.

Uw zus zal meer moeten lenen als zij een huis wil kopen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
Wij hebben een telefoonnummer en bankgegevens van de dader, maar mogen deze niet doorgeven aan de fraudehelpdesk in verband met privacy. De dader is nog steeds actief online.
Onbegrijpelijk. Maar aan de politie wel natuurlijk doorgegeven.
Sterkte.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 okt 2021 18:01
Het zou wat moois zijn als de bank betalingen gaat tegenhouden.
Dat doen banken toch juist al bij verdacht gedrag?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Cro »

Raar dat deze openingspost al bijna dag kan bestaan met deze fondswerving.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
08 okt 2021 18:45
Lady1234 schreef:
08 okt 2021 18:01
Het zou wat moois zijn als de bank betalingen gaat tegenhouden.
Dat doen banken toch juist al bij verdacht gedrag?
Wat was er dan verdacht aan dat gedrag?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door moederslink »

sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
De oplichter heeft mijn vader’s telefoon gehackt en deed zich voor als mijn zus. Mijn vader uit Irak was door de taalbarrière niet in staat signalen van de oplichting op te pikken. Toen de oplichter vroeg geld over te maken, deed mijn vader dit ter goedertrouw direct.
Welke taalbarrière was er dan? Je vader spreekt, denkt hij, toch met zijn dochter?
De oplichter moet dan toch juist de telefoon van zijn dochter, jouw zus, hebben gehackt?
En waarom maakt hij dat bedrag in 19x over? Dat gaat toch ook niet zo 123 of direct?
En waarom doet hij dat? Er was waarschijnlijk toch nog geen sprake van een huis kopen op dat moment?
Of snap ik het niet goed? 🤔
En dat jullie zijn tel -nummer en bankgegevens hebben zegt niets, dat is dezelfde dag alweer " uit de lucht " .

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
Ondanks dat de ING bank zijn rekening pas heeft geblokkeerd nadat 41.000 euro is overgemaakt, biedt de bank geen steun aan en weigeren ze mijn vader een lening te geven als tijdelijke oplossing.
Lijkt me niet dat de bank iets kwalijk genomen kan worden dat u vader zonder enige fysieke controle 41.000 euro overmaakt naar een vreemde. Blokkeren was een optie, maar hoe boos was u op de ING geweest als ze dit hadden gedaan wanneer uw vader het geld wel naar uw zus overmaakt?

Lening? Daar zitten gewoon voorwaarden aan vast.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Brainless »

Er is niks gehacked....
Ik heb ook eens zo'n whatsappje gehad.
Hoi mam, ik heb een nieuw nummer; de oude kun je weggooien hoor.

Dan heb je wat heen en weer geapp en binnen 5 minuten wordt gevraagd.
Mam, kun je wat voor mij doen? Ik heb een rekening die nu betaald moet worden en ik kan niet bij mijn betaalrekening.
Kun jij die voorschieten en ik betaal je het morgen/volgende week terug.
Dan krijg je een soort tikkie/betaallink gestuurd.

En ja er zijn dus nog best veel mensen (vooral ouderen) die daar intrappen en gaan betalen.
Wij hebben onze ouders op het hart gedrukt nooit en dan nooit via zoiets te betalen.
Bij twijfel altijd bellen naar het oude nummer.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 okt 2021 19:36
16again schreef:
08 okt 2021 18:45
Lady1234 schreef:
08 okt 2021 18:01
Het zou wat moois zijn als de bank betalingen gaat tegenhouden.
Dat doen banken toch juist al bij verdacht gedrag?
Wat was er dan verdacht aan dat gedrag?
Vraag het TS. De rekening werd geblokkeerd !
sanaali schreef:
08 okt 2021 00:05
......Ondanks dat de ING bank zijn rekening pas heeft geblokkeerd nadat 41.000 euro is overgemaakt......

Linda17
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2017 06:39

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Linda17 »

Ik lees dit allemaal zoals ik voor gisteren ook gereageerd zou hebben. Zoveel waarschuwingen zovaak op tv gezien. Serieus trap je daar nog in?? En mij is het gisteren gewoon ook overkomen. Als er 1 voorzichtig is en alles checkt ben ik het. En alle seinen waren er. Te mooi om waar te zijn. Een link om te betalen. Nog maar net actief op mp. Echt alles was er, en ik trap er gewoon in. En pas toen ik ging bellen drong het tot me door. 19x is misschien veel maar ik heb gisteren wel geleerd dat ook ik die het nooit zou overkomen opgelicht ben. En als je dan de ING belt zoals op de site staat krijg je een botte reactie. Je hebt het zelf gedaan bel de politie maar. Ja ik heb hetzelf gedaan maar de wanhoop op zo'n moment is groot, en als je op de helpdesk werkt van fraude en oplichting zou een beetje empathie niet mistaan. Ik ben zelf zo dom geweest idd en jij kan er niks aan doen, maar zo bot reageren als je heel even echt heel wanhopig bent dat maakt het niet beter. De bank gaat er idd niks aan doen en je aangifte bij de politie is maar een formaliteit maar echt mensen je hebt zelf zonder al het commentaar een hele slechte tijd. Fincieel maar zéker ook mentaal.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u hebt via een link betaald voor iets wat u op Marktplaats hebt gekocht? Wat heeft dat van doen met Whatsapp fraude?

Linda17
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2017 06:39

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Linda17 »

Lady1234 schreef:
20 mar 2022 20:24
Dus u hebt via een link betaald voor iets wat u op Marktplaats hebt gekocht? Wat heeft dat van doen met Whatsapp fraude?
Uw reacties zijn precies waar ik op doel.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Linda17 schreef:
20 mar 2022 20:35
Lady1234 schreef:
20 mar 2022 20:24
Dus u hebt via een link betaald voor iets wat u op Marktplaats hebt gekocht? Wat heeft dat van doen met Whatsapp fraude?
Uw reacties zijn precies waar ik op doel.
.???? Maar wat bedoelt u nu?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
20 mar 2022 21:21
Linda17 schreef:
20 mar 2022 20:35
Lady1234 schreef:
20 mar 2022 20:24
Dus u hebt via een link betaald voor iets wat u op Marktplaats hebt gekocht? Wat heeft dat van doen met Whatsapp fraude?
Uw reacties zijn precies waar ik op doel.
.???? Maar wat bedoelt u nu?
Deze reactie snap ik ook niet, Lady vraagt alleen hoe het is gegaan.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ING helpt mijn vader niet na oplichting

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat belangrijk is dat de rekening wordt geblokkeerd. Dat je nieuwe wachtwoord krijgt, misschien een nieuwe pinpas.

Verder is het mij te onduidelijk wat er gebeurt is om goed advies te geven.

Het geld ben je meestal kwijt. De bank praat over grove schuld of nalatigheid. Of dat zo is durf ik geen antwoord te geven. Bank moet ook de zaken in order hebben. Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering. Bij grote bedragen kan je contact opnemen met een advocaat.

Natuurlijk kan je ook proberen om het geld terug te krijgen van de dader(s). Doe daarvoor aangifte bij de politie. Soms is een civiele procedure ook mogelijk.

Gesloten