ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Consumenneke
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ik weet dat banken voorzichtig moeten zijn met klanten en moeten verantwoorden wat ze doen. KYC oftewel know your customer. Maar toch. Ik ben 50 jaar klant bij ING (voorheen Postbank) en heb al veertig jaar een creditcard.

Plots wil ING weten wat mijn inkomen is, wat ik aan huur betaal, of ik een eigen auto heb, of er leningen open staan die niet bij BKR bekend zijn en voor de 58+ klanten een pensioenoverzicht. Het voelt tamelijk vijandig aan, zeker gezien het gemak waarmee ze creditcards uitdeelden.

Is dit normaal?

Ik heb helemaal geen zin meer in deze service.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15
Beste antwoord
Gekozen door Consumenneke

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

door Ron5300 » 01 apr 2024 11:01

Na zoveel jaar kan ik me voorstellen dat u de destijds gehanteerde voorwaarden niet meer weet want daar zou in kunnen staan dat u kredietwaardigheid indien noodzakelijk geacht opnieuw beoordeeld mag worden.
Zodra u een door de bank bepaalde leeftijd bereikt kan dat een reden zijn om een kredietwaardigheid onderzoek te doen om vast te stellen of u in de toekomst nog wel in staat bent aan uw creditkaart verbonden betalingen kunt voldoen.
De vragen kunnen lastig overkomen maar zijn toch onvermijdelijk omdat de bank de verwachting heeft dat uw inkomen na bijvoorbeeld u aow leeftijd kan veranderen en u niet meer in staat bent aan de verplichtingen die aan de creditkaart verbonden zijn te voldoen.
Ken je klanten is niet van toepassing maar de zorgplicht van banken is wel van toepassing.
Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
28 mar 2024 20:54
Ik weet dat banken voorzichtig moeten zijn met klanten en moeten verantwoorden wat ze doen. KYC oftewel know your customer. Maar toch. Ik ben 50 jaar klant bij ING (voorheen Postbank) en heb al veertig jaar een creditcard.

Plots wil ING weten wat mijn inkomen is, wat ik aan huur betaal, of ik een eigen auto heb, of er leningen open staan die niet bij BKR bekend zijn en voor de 58+ klanten een pensioenoverzicht. Het voelt tamelijk vijandig aan, zeker gezien het gemak waarmee ze creditcards uitdeelden.

Is dit normaal?

Ik heb helemaal geen zin meer in deze service.
Ja dit is normaal. Komt van de overheid. Banken hebben een zorgplicht, ze moeten vaststellen of u creditkaart schuld wel terug kunt betalen.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat hier de clou zit. Het zou zomaar kunnen dat mensen meerdere creditcards hebben. Maar dat moet natuurlijk wel allemaal te betalen zijn. De vraag is om informatie is dus helemaal niet zo vreemd.
Krijg je een BKR-registratie met een Creditcard?

Nee, wij schrijven je openstaande creditcard bedrag iedere maand volledig af van je Betaalrekening. Je Creditcard staat dan niet als lening bij BKR geregistreerd. Je betaalt dan ook geen rente over je creditcardbetalingen. Voorkom roodstand en zorg op het moment van afschrijven voor voldoende saldo.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... tcard?ct=1&

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door rwolters »

Je hebt het over 58+, dus de checks lijken leeftijdsgebonden te zijn. Wat natuurlijk niet gek is. Als mensen ouder worden verandert de financiële situatie. Ik ken behoorlijk wat mensen die minder gaan werken als ze wat ouder worden. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de financiën. En we weten ook hoe de publieke opinie is als banken niet goed voor hun klanten zorgen. Dat willen ze gewoon voor zijn door een paar zaken te controleren.

Maar we kunnen dingen natuurlijk veranderen. Als iedere volwassene gewoon 100% verantwoordelijk wordt voor z'n eigen doen en laten en de banken geen verantwoordelijkheid meer hebben hoeven ze ook niet meer te controleren. Maar dan achteraf niet klagen. Als een klant de rekeningen niet kan betalen zijn er genoeg manieren om dat geld toch te krijgen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door geengast »

Allereerst: ING heeft hier weinig mee te maken. De creditcard wordt verstrekt door bv VISA of MASTERCARD. Een creditcard is niets meer of minder dan een kortlopende lening afsluiten. Daarom de inkomenseis.
Maar.....er zijn vele soorten creditcards (ook bij ING) met andere maximale bestedingen. Wil je een creditcard bv als borg in hotels of om een auto te huren op vakantie, dan is een creditcard met maximaal 1000,- besteding zeker voldoende. Daar zijn dan ook weer minder eisen op.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ten aanzien van doorlopende kredieten zijn de regels de laatste jaren flink aangescherpt. Hierdoor zijn banken nu verplicht om periodediek te controleren of het doorlopend krediet en de hoogte ervan nog wel "passend" zijn bij de financiële situatie van de klant.
Om dat te kunnen toetsen moet de bank gegevens van de inkomsten en vaste lasten opvragen. Dat mogen ze dus niet alleen, dat moeten ze zelfs.

Elke creditcard waarbij niet aan het einde van de maand het volledige openstaande bedrag automatisch wordt afgelost vanuit de betaalrekening van de klant, telt als doorlopend krediet.
Wanneer elke maand de boel volledig moet worden afgelost, is er géén sprake van een doorlopend krediet. Maar kun je dus wel gewoon je hotelkamer of borg van de huurauto ermee betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Consumenneke schreef:
28 mar 2024 20:54
Ik weet dat banken voorzichtig moeten zijn met klanten en moeten verantwoorden wat ze doen. KYC oftewel know your customer. Maar toch. Ik ben 50 jaar klant bij ING (voorheen Postbank) en heb al veertig jaar een creditcard.

Plots wil ING weten wat mijn inkomen is, wat ik aan huur betaal, of ik een eigen auto heb, of er leningen open staan die niet bij BKR bekend zijn en voor de 58+ klanten een pensioenoverzicht. Het voelt tamelijk vijandig aan, zeker gezien het gemak waarmee ze creditcards uitdeelden.

Is dit normaal?

Ik heb helemaal geen zin meer in deze service.
Jeetje zeg, na 40 jaar wordt wat informatie gevraagd en dan meteen op tilt? Reden waarom die informatie wordt gevraagd, is je al uitgelegd. Als je daaraan niet wilt meewerken, dan maar de cc beëindigen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ZeerPrivé schreef:
28 mar 2024 22:48
Jeetje zeg, na 40 jaar wordt wat informatie gevraagd en dan meteen op tilt? Reden waarom die informatie wordt gevraagd, is je al uitgelegd. Als je daaraan niet wilt meewerken, dan maar de cc beëindigen.
En waarschijnlijk hoeft de cc niet eens beëindigd te worden. Maar uitsluitend het doorlopend krediet wat aan de cc verbonden is. De cc met maandelijkse volledige terugbetaal-verplichting is namelijk geen doorlopend krediet en daarvoor gelden dan ook veel minder strenge controle-eisen. De controle op inkomsten/uitgaven vervalt dan. Wel blijft bij elke bankrekening, dus ook een cc-rekening natuurlijk de periodieke identificatie-verplichting bestaan.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Consumenneke schreef:
28 mar 2024 20:54
Ik heb helemaal geen zin meer in deze service.
je kunt de creditcard toch opzeggen , of gewoon niet op de vragen antwoorden, maar dat komt op hetzelfde neer

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Of de gespreid betalen mogelijkheid niet gebruiken, gewoon iedere maand direct alles betalen.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Consumenneke schreef:
28 mar 2024 20:54

Ik heb helemaal geen zin meer in deze service.
Dure ING rekening opzeggen en een gratis rekening elders openen is wellicht een optie?
Als vervanger van de CC krijg je dan een debit card wat weer als voordeel heeft dat je nooit schulden hebt en toch de voordelen van een CC..

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door rwolters »

Ivo.w schreef:
28 mar 2024 21:53
Ten aanzien van doorlopende kredieten zijn de regels de laatste jaren flink aangescherpt. Hierdoor zijn banken nu verplicht om periodediek te controleren of het doorlopend krediet en de hoogte ervan nog wel "passend" zijn bij de financiële situatie van de klant.
Altijd leuk dit soort situaties. Als het fout gaat moeten er maatregelen genomen worden door de overheid. Overheid doet dat, banken houden zich er aan. En als het even in de weg zit gaan mensen klagen.... Blijkbaar hebben mensen een heel kort geheugen want zo lang geleden is het toch niet dat er door (te hoge) kredieten best wel wat mensen in de problemen zijn gekomen.

HeVest
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2023 15:12

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door HeVest »

Heb iets soortgelijks bij VISA gehad en daarom opgezegd, had wel creditcard nodig. Contact op met mijn bank en binnen 2 dagen kaart binnen. Voordeel is bank schrijft een keer per maand het gebruik af met betaalrekening.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HeVest schreef:
29 mar 2024 18:37
Heb iets soortgelijks bij VISA gehad en daarom opgezegd, had wel creditcard nodig. Contact op met mijn bank en binnen 2 dagen kaart binnen. Voordeel is bank schrijft een keer per maand het gebruik af met betaalrekening.
Dat doet VISA ook gewoon hoor, wanneer je 'gespreid betalen' uit zet.

Consumenneke
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Jeetje zeg, na 40 jaar wordt wat informatie gevraagd en dan meteen op tilt?
Die bank ziet al vijftig jaar alles wat binnenkomt en alles wat eruit gaat. Die bank vraagt niet 'wat informatie' maar wil mijn arbeidsovereenkomsten en huurovereenkomsten zien. Die bank (of Mastercard) heeft al die tijd goed verdiend aan deze service.
Allereerst: ING heeft hier weinig mee te maken. De creditcard wordt verstrekt door bv VISA of MASTERCARD.
Ja, dat viel me de afgelopen jaren ook op. Dat ING afstand nam van wat aanvankelijk een Postbank Card of ING Card was. Dat werd aan aparte rekening, waar je bij ING ook geen vragen meer over kon stellen. Maar nu is het ineens weer wel een eigen activiteit.
Het zou zomaar kunnen dat mensen meerdere creditcards hebben. Maar dat moet natuurlijk wel allemaal te betalen zijn.
Daar vragen ze niet naar. Ik heb diverse creditcards van buitenlandse banken, maar daar is ING helemaal niet in geïnteresseerd.

Het is toch een soort KYC-paniekvoetbal. Ik denk dat de combinatie BUNQ-Revolut een beter alternatief is. :roll:

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Consumenneke, je laatste post is complete onzin.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Na zoveel jaar kan ik me voorstellen dat u de destijds gehanteerde voorwaarden niet meer weet want daar zou in kunnen staan dat u kredietwaardigheid indien noodzakelijk geacht opnieuw beoordeeld mag worden.
Zodra u een door de bank bepaalde leeftijd bereikt kan dat een reden zijn om een kredietwaardigheid onderzoek te doen om vast te stellen of u in de toekomst nog wel in staat bent aan uw creditkaart verbonden betalingen kunt voldoen.
De vragen kunnen lastig overkomen maar zijn toch onvermijdelijk omdat de bank de verwachting heeft dat uw inkomen na bijvoorbeeld u aow leeftijd kan veranderen en u niet meer in staat bent aan de verplichtingen die aan de creditkaart verbonden zijn te voldoen.
Ken je klanten is niet van toepassing maar de zorgplicht van banken is wel van toepassing.

Consumenneke
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Arizonakid schreef:
01 apr 2024 09:19
Consumenneke, je laatste post is complete onzin.
Altijd fijn, een onderbouwde reactie. :lol:

Ik zou het ook leeftijdsdiscriminatie kunnen noemen.

Eerst word je doorgegooid met creditcard-aanbiedingen. ANWB die alle leden een Visa-card aansmeert. In Engeland buitelden de aanbieders zelfs over elkaar heen, met kredietmaxima die mij erg onverstandig leken. En onwaarschijnlijk hoge rentes. Maar dan gaan ze na je 58e ineens moeilijk doen.

Ik denk dat de banken geen zin meer hebben in gewone klanten. :mrgreen:

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In Engeland, buiten de EU, daar zou ik maar helemaal met oppassen.

Consumenneke
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: ING vraagt me het hemd van het lijf voor behoud creditcard

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Thijs124 schreef:
01 apr 2024 14:26
In Engeland, buiten de EU, daar zou ik maar helemaal met oppassen.
Al die credicards zijn gecheckt op hondsdolheid. 8)

De reacties in dit topic zijn soms hilarisch. Een enkeling neemt de moeite om rustig uit te leggen wat er waarschijnlijk gebeurt, maar andere reacties zijn snerend en laatdunkend. Is dat gebruikelijk hier?

Plaats reactie