Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
vraagjeBB
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 08:16

Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door vraagjeBB »

In verband met overlijden van één van de beide rekeninghouders wordt een en/of betaalrekening door de ABN Amrobank geblokkeerd. Deblokkering is slechts mogelijk met een verklaring van erfrecht. In afwachting van deze verklaring van erfrecht is betreffende betaalrekening gedurende enkele maanden niet bruikbaar. Ook de bijbehorende betaalpassen zijn niet meer bruikbaar.
Toch worden er elke maand gedurende de blokkering zogenaamde "pakketkosten" of "servicekosten" door de bank in rekening gebracht. Het saldo op de geblokkeerde rekening wordt dus steeds minder. Ik vraag me af of dat correct is en is toegestaan.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lowieze »

ABN.AMRO geeft op hun site zelf aan:
“Bankzaken worden geblokkeerd

Wanneer u een overlijden aan ons meldt, blokkeren we alle (toegang tot) bankzaken van degene die is overleden. Denk aan de toegang tot online bankieren. Maar ook aan andere bankzaken, zoals alle rekeningen, betaalpassen en creditcards. Het is nog wel mogelijk om geld te storten op de rekeningen.”

Logisch dat er pakketkosten betaald dienen te worden, de rekening blijft immers gewoon bestaan.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor een verklaring van erfrecht is meestal minder dan een maand nodig.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Mk »

In feite is het onzin dat ABN de rekening blokkeert. Het is een en/of. De mederekeninghouder heeft dus gewoon recht op toegang tot de tegoeden.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zal wel geen en/of van een echtpaar zijn.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door rwolters »

Mk schreef:
03 jan 2023 13:59
In feite is het onzin dat ABN de rekening blokkeert. Het is een en/of. De mederekeninghouder heeft dus gewoon recht op toegang tot de tegoeden.
Zo simpel is het niet. De mederekeninghouder zou al het geld kunnen opnemen en uitgeven terwijl er nog andere erfgenamen kunnen zijn.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Van de Website: https://www.abnamro.nl/nl/prive/themas/ ... index.html
Had de overledene gezamenlijke rekeningen en bankpassen? Dan blijven deze beschikbaar. Andere gemachtigden voor deze gezamenlijke rekening, houden toegang. Wij blokkeren namelijk alleen de bankpas en/of creditcards die op naam staan van de overledene. Eventuele extra creditcards komen wel te vervallen als de hoofdcardhouder komt te overlijden.

Had de overledene rekeningen alleen op zijn of haar eigen naam? Dan blokkeren wij de rekeningen en passen, alle creditcards waarvan de overledene hoofdcardhouder was, de toegang tot online bankieren en de automatische betalingen. Het blijft wel mogelijk om geld te storten op de geblokkeerde rekening.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Mk »

rwolters schreef:
03 jan 2023 18:24
Mk schreef:
03 jan 2023 13:59
In feite is het onzin dat ABN de rekening blokkeert. Het is een en/of. De mederekeninghouder heeft dus gewoon recht op toegang tot de tegoeden.
Zo simpel is het niet. De mederekeninghouder zou al het geld kunnen opnemen en uitgeven terwijl er nog andere erfgenamen kunnen zijn.
Dan heeft die mederekeninghouder dus een schuld aan die andere erfgenamen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Dirkie »

rwolters schreef:
03 jan 2023 18:24
Mk schreef:
03 jan 2023 13:59
In feite is het onzin dat ABN de rekening blokkeert. Het is een en/of. De mederekeninghouder heeft dus gewoon recht op toegang tot de tegoeden.
Zo simpel is het niet. De mederekeninghouder zou al het geld kunnen opnemen en uitgeven terwijl er nog andere erfgenamen kunnen zijn.
Zo simpel is het wel. Maar dat kon de mederekeninghouder ook voor het overlijden al. Deze constructie is juist bedoeld om te voorkomen dat de rekening geblokkeerd wordt. En kunnen er in afwachting van de verklaring van erfrecht gewoon betalingen worden gedaan.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door 150747 »

Als overgeblevene van de En/of Betaalrekening blijft u, na overlijden van de mederekeninghouder, toegang houden tot de rekening. Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd.
Aldus ING.

peter17111962
Berichten: 583
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door peter17111962 »

In maart 2017 overleed mijn moeder. Zij had ook een en/of betaal rekening samen met mijn vader. Hun rekening is nooit
geblokkeerd geweest. Met de verklaring van overlijden is hij toen samen met mij naar het bankkantoor geweest om de
tenaamstelling te wijzigen. Er werd helemaal niet gevraagd naar een verklaring van erfrecht. Pas toen vorig jaar ook mijn
vader overleed werd wel zijn bankpasje geblokkeerd. Alle vaste lasten zoals: verzekeringen, energie, telefoon en tv die
werden nog gewoon ingehouden. Toen werd er wel gevraagd naar een verklaring van erfrecht voordat wij weer bij hun geld
konden, Ook moest er daar in staan wie van zijn kinderen (ik in dit geval) de bevoegdheid kreeg om alles af te handelen, zoals
de contacten met de makelaar voor de verkoop van hun huis, alle abonnementen opzeggen, zorgen dat alles betaald werd etc.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als een ouder en kind samen een en/of rekening hebben en één van de twee overlijdt, dan kan de bank de rekening blokkeren.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Dirkie »

Lowieze schreef:
04 jan 2023 11:24
Als een ouder en kind samen een en/of rekening hebben en één van de twee overlijdt, dan kan de bank de rekening blokkeren.
Deze stelling valt onder de noemer 'alles kan'. Standaard wordt bij het overlijden een van de 2 rekening houders de rekening niet geblokkeerd.
Daarvoor is het een en/of rekening. Ik weet dit helaas uit eigen ervaring.
Maar er kan altijd een uitzondering op de regel zijn. Maar dat geldt voor alles.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

vraagjeBB schreef:
02 jan 2023 21:52
In verband met overlijden van één van de beide rekeninghouders wordt een en/of betaalrekening door de ABN Amrobank geblokkeerd. Deblokkering is slechts mogelijk met een verklaring van erfrecht. In afwachting van deze verklaring van erfrecht is betreffende betaalrekening gedurende enkele maanden niet bruikbaar. Ook de bijbehorende betaalpassen zijn niet meer bruikbaar.
Dat is gek, want het is in strijd met hetgeen ze zelf schrijven op hun website. Ze schrijven expliciet dat als er sprake is van één rekeninghouder alles geblokkeerd wordt:
Had de overledene rekeningen alleen op zijn of haar eigen naam? Dan blokkeren wij de rekeningen en passen, alle creditcards waarvan de overledene hoofdcardhouder was, de toegang tot online bankieren en de automatische betalingen. Het blijft wel mogelijk om geld te storten op de geblokkeerde rekening.
En ze schrijven even expliciet dat dat bij een en/of-rekening niet het geval is:
Had de overledene gezamenlijke rekeningen en bankpassen? Dan blijven deze beschikbaar. Andere gemachtigden voor deze gezamenlijke rekening, houden toegang. Wij blokkeren namelijk alleen de bankpas en/of creditcards die op naam staan van de overledene. Eventuele extra creditcards komen wel te vervallen als de hoofdcardhouder komt te overlijden.
Ik zou dus nog eens contact opnemen en hiernaar verwijzen.
vraagjeBB schreef:
02 jan 2023 21:52
Toch worden er elke maand gedurende de blokkering zogenaamde "pakketkosten" of "servicekosten" door de bank in rekening gebracht. Het saldo op de geblokkeerde rekening wordt dus steeds minder. Ik vraag me af of dat correct is en is toegestaan.
Dat is natuurlijk wel correct: de rekeningen zijn er gewoon en de bank maakt de kosten ook gewoon.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dirkie schreef:
04 jan 2023 13:43
Deze stelling valt onder de noemer 'alles kan'. Standaard wordt bij het overlijden een van de 2 rekening houders de rekening niet geblokkeerd.
Daarvoor is het een en/of rekening. Ik weet dit helaas uit eigen ervaring.
Maar er kan altijd een uitzondering op de regel zijn. Maar dat geldt voor alles.
Het is een stelling die de bank zelf aangeeft. Als er overige erfgenamen zijn bij zo’n en/of rekening van ouder en kind en zij maken bezwaar tegen het feit dat de overgebleven rekeninghouder nog steeds over die rekening kan beschikken, dan kan de bank de rekening blokkeren.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Mk »

Lowieze schreef:
04 jan 2023 14:01
Dirkie schreef:
04 jan 2023 13:43
Deze stelling valt onder de noemer 'alles kan'. Standaard wordt bij het overlijden een van de 2 rekening houders de rekening niet geblokkeerd.
Daarvoor is het een en/of rekening. Ik weet dit helaas uit eigen ervaring.
Maar er kan altijd een uitzondering op de regel zijn. Maar dat geldt voor alles.
Het is een stelling die de bank zelf aangeeft. Als er overige erfgenamen zijn bij zo’n en/of rekening van ouder en kind en zij maken bezwaar tegen het feit dat de overgebleven rekeninghouder nog steeds over die rekening kan beschikken, dan kan de bank de rekening blokkeren.
Op grond waarvan?

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mk schreef:
04 jan 2023 15:34


Op grond waarvan?
Bijvoorbeeld omdat de erfgenamen denken dat de tweede rekeninghouder misbruik zou kunnen maken van de en/of-rekening.

ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Het klopt dat elke bank dat kan doen bij een en/of rekening als er nog geen verklaring van erfrecht is. Voor zover ik weet is alleen de Rabobank wat schappelijker. Ik heb vorig jaar gewacht met het in kennis stelling van onze banken tot ik de verklaring van erfrecht had. Ik zag hierboven staan dat je dat binnen 1 maand hebt. Dat was vroeger en misschien komt dat hier en daar nog wel maar ik heb er 2 maanden op moeten wachten gerekend vanaf de datum van overlijden. Ook een afspraak met de notaris waar onze testamenten waren kon niet eerder dan 3 weken later.

Ridder te voet
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:49

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door Ridder te voet »

Niet echt wijs om de bank van een overlijden op de hoogte te stellen. Zeker niet als je toegang tot de bankrekening hebt. Als executeur heb ik in samenspraak met de 2 andere erfgenamen geen dure en tijdrovende verklaring van erfrecht aangevraagd. De bankpas van de overledene met pincode was beschikbaar. Ik heb de erfenis afgehandeld, het saldo in drieën verdeeld en daarna de rekeningen opgeheven onder vermelding, "overstap naar andere bank".
Mijn zwager had ook een overlijden af te handelen. Is een politiek correct mannetje en klopte direct bij de bank aan om het overlijden te melden. Dit terwijl hij met bankpas en code gemachtigd was voor deze rekening. Hij moest een verklaring van erfrecht aanvragen, schrok van de prijs en is nederig naar de bank gegaan om te vragen of het niet zonder verklaring kon. De rekening was geblokkeerd en bleef geblokkeerd. Dit terwijl er 4 erfgenamen waren die zeer goed contact met elkaar hebben.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Maandelijkse pakketkosten van een geblokkeerde betaalrekening

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:
04 jan 2023 14:01
Het is een stelling die de bank zelf aangeeft. Als er overige erfgenamen zijn bij zo’n en/of rekening van ouder en kind en zij maken bezwaar tegen het feit dat de overgebleven rekeninghouder nog steeds over die rekening kan beschikken, dan kan de bank de rekening blokkeren.
Dat zou kunnen, maar dat kan de overgebleven mede-rekeninghouder voorkomen door een formulier van vrijwaring te ondertekenen. Daarmee is de bank niet langer aansprakelijk voor gesjoemel met de rekening.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (zie link) blijft de en/of rekening vrijwel altijd toegankelijk voor de mede-rekeninghouder.
https://www.nvb.nl/verklaring-van-erfre ... en-naaste/

Plaats reactie