Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
erik_Fluweel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2023 18:59

Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door erik_Fluweel »

Sinds enige tijd maak de ING er gewoonte van om "tussen" de financiële regels/transacties door te drammen met allerlei tips of vragen aan mij als klant. Ook voor zaken waar ik helemaal geen gebruik van maak of nog niet wil maken. Denk aan verzekeringen of hypotheek. Heb al eens gechat met helpdesk dat ik dat niet wil maar je kunt blijkbaar niet alles uitzetten.
Dat is vreemd want ze hebben mijn email, adres of tel. nummer als ze mij willen bereiken voor diensten waar ik wel gebruik van maak.

Conclusie ze hebben een mooie manier gevonden om toch te spammen of is dit inderdaad ook niet toegestaan?
Waar kan ik melding maken van deze nieuwe manier van Online (tussen de tarnsacties) spam?

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door erik_Fluweel

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

door alfatrion » 16 jan 2023 11:40

Moneyman schreef:
16 jan 2023 11:07
Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb :wink:

Edit: het staat er ook gewoon bij: "wil je geen aanbiedingen op basis van je persoonlijke gegeven ontvangen? Dan krijg je alleen nog algemene informatie en tips". En inderdaad krijg ik nu algemene reclame.
Dat verklaard gelijk waarom ik me er geen beeld bij kon krijgen. De spamwet gaat ook over reclame van bedrijven waar je kant bij bent en ook als het berichten in de app gaat. Alleen in het geval dat je klant bent, dan moet de mogelijkheid van verzet geboden worden. Op dat vlak doet ING mogelijk wel wat verkeerd.
Artikel 11.7 lid 4 telecommunicatiewet
In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een verzender die kan aantonen dat hij gebruik maakt van elektronische contactgegevens die hij heeft verkregen van zijn klanten in het kader van de verkoop van een product of dienst, die elektronische contactgegevens gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden ten behoeve van eigen gelijksoortige producten of diensten, mits de verzender de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens:

a. op het ogenblik dat zij worden verzameld, en
b. ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft verzet, bij elke verzonden boodschap.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is natuurlijk helemaal geen spam. Klik op de drie puntjes en u kunt het bericht verwijderen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

erik_Fluweel schreef:
15 jan 2023 19:11
Waar kan ik melding maken van deze nieuwe manier van Online (tussen de tarnsacties) spam?
Bij de ING natuurlijk. Als je mazzel hebt, doen ze er iets mee - maar die kans acht ik nihil.


erik_Fluweel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2023 18:59

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door erik_Fluweel »

Lady1234 schreef:
15 jan 2023 21:56
Dat is natuurlijk helemaal geen spam. Klik op de drie puntjes en u kunt het bericht verwijderen.
Tja in die logica is er nooit sprake van spammen.
Je kunt ook iedere ongewenste mail verwijderen :lol:

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zinloos.
Welke berichten kunnen wij aanpakken?
Wij kunnen een ongewenst bericht alleen aanpakken als het daadwerkelijk gaat om spam. Een bericht is spam als het aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:

Het is een elektronisch bericht, zoals een e-mail, sms of appje. Of u wordt gebeld door een bandje (spraakcomputer).
Het bericht maakt reclame, bijvoorbeeld voor een product, dienst of goed doel.
Het bericht is direct aan u verzonden.
U heeft vooraf geen toestemming aan de afzender gegeven om het bericht te versturen. En u bent of was geen klant van het bedrijf.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat lijstje is onvolledig (Zie art. 11.7 telecommunicatiewet), maar het is inderdaad net zo zinloos bij melden bij de ING.

erik_Fluweel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2023 18:59

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door erik_Fluweel »

Dank, beiden, voor de reactie.
Ga toch maar melden. Wie niet waagt .......
Als je niks doet wordt het steeds erger. Vandaag kreeg ik weer 6 tips om mijn woonlasten te verlagen. Daar heb ik niet om gevraagd en weet prima mijn eigen oplossingen te vinden als ik (nu) al tijd aan wil besteden. Bij de zakelijk rekeninghouders doet (of waagt men het overigens niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is dit niet gewoon uit te zetten in de instellingen van het profiel?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
16 jan 2023 10:28
Is dit niet gewoon uit te zetten in de instellingen van het profiel?
Klopt. Dat is gewoon uit te schakelen bij instellingen - privacy instellingen. Maar klagen is makkelijker dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 10:36
Dat is gewoon uit te schakelen bij instellingen - privacy instellingen. Maar klagen is makkelijker dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:54
ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 10:36
Dat is gewoon uit te schakelen bij instellingen - privacy instellingen. Maar klagen is makkelijker dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.
Uiteraard weten ze dat niet. Dat mogen ze niet weten. Heeft iets met schieten in eigen voeten te maken, althans, dat denk ik.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:54
ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 10:36
Dat is gewoon uit te schakelen bij instellingen - privacy instellingen. Maar klagen is makkelijker dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.
Moeten ze ieder onnozel dingetje weten dan? Steeds hulpelozer de mens...

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:54

Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.
Volgens mij werkt dit ook niet voor pop-ups binnen een app zelf.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
16 jan 2023 10:58
Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:54

Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.
Volgens mij werkt dit ook niet voor pop-ups binnen een app zelf.
Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb :wink:

Edit: het staat er ook gewoon bij: "wil je geen aanbiedingen op basis van je persoonlijke gegeven ontvangen? Dan krijg je alleen nog algemene informatie en tips". En inderdaad krijg ik nu algemene reclame.

Dat betekent dat het statement incl. waarde-oordeel van ZeerPrive helaas onjuist is.
ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 10:36
Dat is gewoon uit te schakelen bij instellingen - privacy instellingen. Maar klagen is makkelijker dan even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 16 jan 2023 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
16 jan 2023 10:58
Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:54

Toch wel bijzonder dat zelfs de helpdesk van de ING dat blijkbaar niet weet.
Volgens mij werkt dit ook niet voor pop-ups binnen een app zelf.
Het werkt uitstekend.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 10:58
Moeten ze ieder onnozel dingetje weten dan? Steeds hulpelozer de mens...
Toch wel jammer, dit soort opmerkingen, vooral als je advies niet klopt. Stemt overigens ook gewoon overeen met wat TS in de OP al schreef:
erik_Fluweel schreef:
15 jan 2023 19:11
Heb al eens gechat met helpdesk dat ik dat niet wil maar je kunt blijkbaar niet alles uitzetten.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mijn advies klopt wel.

Aanvulling: Even goed nagekeken, mijn advies klopt wel, maar is wellicht niet volledig. In Mijn ING moeten bij communicatie instellingen - eventueel - ook nog wat vinkjes uitgezet worden.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
16 jan 2023 11:09
Mijn advies klopt wel.

Aanvulling: Even goed nagekeken, mijn advies klopt wel, maar is wellicht niet volledig. In Mijn ING moeten bij communicatie instellingen - eventueel - ook nog wat vinkjes uitgezet worden.
Ook daar kun je dit niet wijzigen

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 11:07
Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb :wink:

Edit: het staat er ook gewoon bij: "wil je geen aanbiedingen op basis van je persoonlijke gegeven ontvangen? Dan krijg je alleen nog algemene informatie en tips". En inderdaad krijg ik nu algemene reclame.
Dat verklaard gelijk waarom ik me er geen beeld bij kon krijgen. De spamwet gaat ook over reclame van bedrijven waar je kant bij bent en ook als het berichten in de app gaat. Alleen in het geval dat je klant bent, dan moet de mogelijkheid van verzet geboden worden. Op dat vlak doet ING mogelijk wel wat verkeerd.
Artikel 11.7 lid 4 telecommunicatiewet
In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een verzender die kan aantonen dat hij gebruik maakt van elektronische contactgegevens die hij heeft verkregen van zijn klanten in het kader van de verkoop van een product of dienst, die elektronische contactgegevens gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden ten behoeve van eigen gelijksoortige producten of diensten, mits de verzender de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens:

a. op het ogenblik dat zij worden verzameld, en
b. ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft verzet, bij elke verzonden boodschap.

Plaats reactie