LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffing gezamelijke RABOrekening bij faillisement partner

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Opheffing gezamelijke RABOrekening bij faillisement partner

Ongelezen bericht door MartinGr »

Wat ons vandaag is overkomen tart alles.

Mijn partner en ik wonen samen en hebben (hadden) één gezamelijke BASIS-bankrekening zonder roodstand bij RABO. Omdat mijn partner vorige week failliet verklaart is heeft de RABO behalve haar normale bankrekening ook de gezamenlijke rekening opgeheven. Tevens heeft de RABO het op de gezamenlijke rekening staande tegoed afgeboekt/overgeboekt.

Deze gezamenlijke rekening is (sorrie was) in gebruik voor het leefgeld welke ik wekelijks van de stadsbank (budgetbeheer) ontvang.

De RABO heeft het overschot (slechts 18 euro, maar is voor twee personen wel 2 dagen eetgeld!) zomaar overgeboekt naar de failliete boel van mijn partner.

Mijn vragen zijn dan ook:
Mag de RABObank zomaar een gezamenlijke rekening opheffen?
Mag de RABObank (zonder uitspraak van een rechter?) beslag leggen op aanwezige tegoeden op een gezamenlijke rekening?

Juridisch advies is welkom, medeleven niet direkt noodzakelijk maar wel leuk.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Opheffing gezamelijke RABOrekening bij faillisement partner

Ongelezen bericht door Frans75 »

Je maakt een aanname fout. Niet de Rabobank heeft beslist over de rekeningen, maar de curator. Bij vragen/klachten zul je je toch toch hem/haar moeten wenden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opheffing gezamelijke RABOrekening bij faillisement partner

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt beiden in principe volledige zeggenschap over het saldo, dus bij het failisement van een van beide rekeninghouders kan volgens mij in principe het hele saldo van de gezamenlijke rekening in het failisement vallen. En kun je dat dus kwijt raken.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Opheffing gezamelijke RABOrekening bij faillisement partner

Ongelezen bericht door WilWil »

Ja, dit mag de Rabobank. Lees eens de voorwaarden van de bank. Hierin staan dergelijke zaken omschreven.

Overigens doet de bank dit meestal op verzoek van de curatoren.

Gesloten