Provisie financieel adviseur, is dat normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
meh321
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2023 14:43

Provisie financieel adviseur, is dat normaal?

Ongelezen bericht door meh321 »

Sinds de aankoop van mijn huis heb ik een onafhankelijk financieel adviseur die werkt met een serviceabonnement (ik betaal maandelijks een vast bedrag). Omdat ik weinig pensioen opbouw wil ik hier iets mee doen en de adviseur heeft een vermogensbeheerder aangeraden. Deze vermogensbeheerder werkt alleen met financiële adviseurs samen. Als ik dus ooit met de financieel adviseur stop kan ik ook niet meer bij deze vermogensbeheerder beleggen. Bij het aanmaken van de rekening moet ik akkoord gaan dat mijn adviseur een klein percentage krijgt (0,6%) als vergoeding van de vermogensbegeleiding. Ik dacht dat financieel adviseurs geen provisie mochten krijgen? Deze constructie betekent dus dat mijn financieel adviseur hier per kwartaal een vergoeding voor krijgt (naast het serviceabonnement) én ik zal altijd met een financieel adviseur moeten werken omdat ik anders niet verder kan beleggen bij deze partij. Is dit een normale gang van zaken?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Provisie financieel adviseur, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of het normaal is wert ik niet, maar ik zou het echt nooit doen. Een maandelijks vast bedrag voor een financieel adviseur? Hoe vaak heeft u nou echt advies nodig? En dan ook nog 0,6% afdragen van een pensioenbelegging? U bent volgens mij een melkkoe voor die adviseur.

Let in ieder geval goed op met die 0,6%. Waarvan is dat pecentage? Van de inleg? Van het saldo? Van het rendement (in procentpunten?)? Per maand of per jaar?

Mijn advies: wegwezen bij die "adviseur". Die denkt vooral aan zichzelf, zo te zien.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Provisie financieel adviseur, is dat normaal?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wegwezen hier. Heel hard wegwezen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Provisie financieel adviseur, is dat normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die service abonnementen zijn over het algemeen geldklopperij. U zult ongetwijfeld een flink bedrag aan advieskosten betaald hebben voor het regelen van de hypotheek, over het algemeen niets mis mee, maar u betaalt nu nog extra voor slagroom op zijn taart.

Hij dient u al te blijven adviseren voor die hypotheek.

En nu nog provisie voor een belegging! Wegwezen daar.

Plaats reactie