Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Rabobank schreef:
24 jul 2023 10:27
Goedemorgen Hans,

Ik denk dat het verstandig is om jouw vraag bij een van onze hypotheekadviseurs neer te leggen, zodat deze hierin gericht kan meekijken en denken.
Ik adviseer om contact op te nemen via 088-7226600.

^Liesbeth
Team Webcare - Rabobank Nederland
Lekker is dat, kosten maken voor hypotheekdvies en bij de notaris een nieuw kredietcontract afsluiten .... die 100 euro dekken die kosten in de verste verte niet (en dan nog het verschil in rente, dat destijds laag is vastgesteld?).
Het is dus van belang om goed uit te zoeken of die 2 maanden niet toch ergens in kleine lettertjes staan (zoals in weer een ander algemene-voorwaarden-stuk waarnaar in de Algemene Voorwaarden wordt verwezen? Sowieso alvast schriftelijk laten weten dat je niet akkoord gaat met opheffen, dan zullen ze je naar die voorwaarden moeten verwijzen.

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Goedemorgen Hans,

Het klopt inderdaad dat we gaan stoppen met het Hypotheekkrediet. Al sinds 2015 is dit product niet meer af te sluiten en nu gaan we ook de lopende kredieten stopzetten. Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht (brief) van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nou Rabobank, waar staat in de voorwaarden dat de bank de hypotheek met 2 maanden opzegtermijn kan opzeggen?
Heel slordig dat dit niet in het antwoord staat en dat er alleen een verwijzing naar de hypotheekadviseur gegeven wordt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door rwolters »

Hans37 schreef:
18 jul 2023 11:12
Dit is het bericht op de website van de bank, sinds gisteren geplaatst. De brief met de aankondiging is vorige week verzonden. klanten hebben twee maanden de tijd om een eventueel tekort aan te zuiveren. Juist in de dure vakantieperiode, terwijl je dacht een overeenkomst (contract) te hebben, dat onverwacht eenzijdig wordt opgezegd.
Wat was de normale tijd om tekorten aan te zuiveren? Bijvoorbeeld bij ING moest je minstens 1 keer per 3 maanden positief staan.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Rabobank »

HandigeHarrie schreef:
23 aug 2023 10:36
Nou Rabobank, waar staat in de voorwaarden dat de bank de hypotheek met 2 maanden opzegtermijn kan opzeggen?
Heel slordig dat dit niet in het antwoord staat en dat er alleen een verwijzing naar de hypotheekadviseur gegeven wordt.
Met het afsluiten van het Hypotheekkrediet is dit afgesproken dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Het gaat dus niet om een hypotheek, maar om een hypotheekkrediet.

^Marco

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

...geef dan een quote uit de voorwaarden van dat hypotheekkrediet

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

16again schreef:
24 aug 2023 10:01
...geef dan een quote uit de voorwaarden van dat hypotheekkrediet
Tja, Rabo-Marco snapt best dat de benaming van de lening niks uitmaakt voor de vraagstelling: WAAR staat in de voorwaarden dat de bank met 2 maanden opzegtermijn mag opzeggen?
Dus RABO-Marco, besteed het weekend aan het lezen van de voorwaarden en dan hopen we maandag alsnog deze vraag beantwoord te krijgen.

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Goedemorgen Hans,

Het klopt inderdaad dat we gaan stoppen met het Hypotheekkrediet. Al sinds 2015 is dit product niet meer af te sluiten en nu gaan we ook de lopende kredieten stopzetten. Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht (brief) van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Goedemorgen Hans,

Het klopt inderdaad dat we gaan stoppen met het Hypotheekkrediet. Al sinds 2015 is dit product niet meer af te sluiten en nu gaan we ook de lopende kredieten stopzetten. Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht (brief) van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland
Beste Tom, wij hebben in 2019 nog een keuze plus hypotheek afgesloten bij Rabobank, dus jou jaartal van 2015 snap ik niet?

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

Hans37 schreef:
18 jul 2023 11:30
In reactie op het bericht van de Rabobank: indertijd hebben wij dit hypothecair krediet afgesloten en vastgelegd bij de notaris. In de akte wordt verwezen naar de voorwaarden van de Rabobankorganisatie. Bij het ‘Rabobank Hypotheekkrediet op betaalrekening’ wordt een aantal bepalingen genoemd, die ertoe kunnen leiden, dat de bank het krediet beëindigt, indien de rekeninghouder daaraan niet voldoet. Een afspraak, dat de bank het Hypotheekkrediet met een termijn van twee maanden mag opzeggen komt ook in de Algemene Voorwaarden niet voor. ‘Maatschappelijke ontwikkelingen’ en ‘het niet meer passen in deze tijd’, die nu als argument worden genoemd, zijn niet genoemd als voorwaarden om de overeenkomst op te zeggen. Ik ben dan ook benieuwd, wat die maatschappelijke ontwikkelingen inhouden. Het vermoeden is eerder, dat een ijverige Rabobankmedewerker heeft becijferd, dat het opzeggen van het Hypotheekkrediet in combinatie met de optie van Rabo Kort Roodstaan met variabele rente, voor de bank financieel aantrekkelijker is.
De mededeling, dat de Rabobank het Hypotheekkrediet op andere gronden opzegt, is juridisch gezien contractbreuk. Kennelijk is de Rabobank zich daarvan bewust, gegeven het aanbod van een eenmalige vergoeding van € 100. Dat een bank producten wijzigt en niet meer aanbiedt, begrijp ik. Maar waarom dan geen uitsterfbeleid? Als een notarieel vastgelegde overeenkomst eenzijdig wordt opgezegd op basis van andere overwegingen dan afgesproken, kun je gaan twijfelen over de betrouwbaarheid van die partij. Wat als een hypotheek voor een huis niet van deze tijd wordt geacht?
Hallo Hans, ik heb jouw vandaag 26-8 een prive bericht gestuurd. Heb je die ontvangen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door scontra »

NVALERT schreef:
26 aug 2023 12:47
Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Goedemorgen Hans,

Het klopt inderdaad dat we gaan stoppen met het Hypotheekkrediet. Al sinds 2015 is dit product niet meer af te sluiten en nu gaan we ook de lopende kredieten stopzetten. Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht (brief) van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland
Beste Tom, wij hebben in 2019 nog een keuze plus hypotheek afgesloten bij Rabobank, dus jou jaartal van 2015 snap ik niet?
De 'keuze plus hypotheek' is niet hetzelfde product als waarover dit topic gaat.

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

scontra schreef:
26 aug 2023 14:45
NVALERT schreef:
26 aug 2023 12:47
Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Goedemorgen Hans,

Het klopt inderdaad dat we gaan stoppen met het Hypotheekkrediet. Al sinds 2015 is dit product niet meer af te sluiten en nu gaan we ook de lopende kredieten stopzetten. Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten. Je hebt een bericht (brief) van ons gekregen waarin we je dit laten weten.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland
Beste Tom, wij hebben in 2019 nog een keuze plus hypotheek afgesloten bij Rabobank, dus jou jaartal van 2015 snap ik niet?
De 'keuze plus hypotheek' is niet hetzelfde product als waarover dit topic gaat.
De Keuze Plus Hypotheek is ook een vorm van flexibel hypotheek krediet, ik heb namelijk ook een brief van Rabo gekregen waarin dit krediet wordt opgezegd.
En ik ben het met Hans37 eens hier nog wel wat over op te merken valt richting Rabobank.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door scontra »

NVALERT schreef:
27 aug 2023 19:33

De 'keuze plus hypotheek' is niet hetzelfde product als waarover dit topic gaat.
De Keuze Plus Hypotheek is ook een vorm van flexibel hypotheek krediet, ik heb namelijk ook een brief van Rabo gekregen waarin dit krediet wordt opgezegd.
En ik ben het met Hans37 eens hier nog wel wat over op te merken valt richting Rabobank.
[/quote]

Mag ik vragen wanneer u hierover door de RABO op de hoogte bent gesteld, welke termijn er is aangegeven en welke herfinanciering u is aangeboden.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

scontra schreef:
27 aug 2023 19:44
NVALERT schreef:
27 aug 2023 19:33

De 'keuze plus hypotheek' is niet hetzelfde product als waarover dit topic gaat.
De Keuze Plus Hypotheek is ook een vorm van flexibel hypotheek krediet, ik heb namelijk ook een brief van Rabo gekregen waarin dit krediet wordt opgezegd.
En ik ben het met Hans37 eens hier nog wel wat over op te merken valt richting Rabobank.
Mag ik vragen wanneer u hierover door de RABO op de hoogte bent gesteld, welke termijn er is aangegeven en welke herfinanciering u is aangeboden.
[/quote]

De vraag die hieraan vooraf gaat is nog steeds: waar staat het in de voorwaarden, RABO beweert dat "destijds is afgesproken" maar heeft niet gereageerd op deze vraag, het lijkt erop dat het helemaal niet in die voorwaarden staat.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Cro »

HandigeHarrie schreef:
30 aug 2023 14:41


De vraag die hieraan vooraf gaat is nog steeds: waar staat het in de voorwaarden, RABO beweert dat "destijds is afgesproken" maar heeft niet gereageerd op deze vraag, het lijkt erop dat het helemaal niet in die voorwaarden staat.
Ik vind het op zich wel logisch dat een Rabobank webcare medewerker daar niet op een openbaar forum specifiek over gaat communiceren, zeker ook niet daar bij dit soort producten nog wel eens wisselende voorwaarden van toepassing zijn, waardoor niet iedere klant onder dezelfde voorwaarden valt en het dus ook kan voorkomen dat een voorwaarde die voor klant A niet van toepassing is voor klant B wel van toepassing is of andersom.

Als het belangrijk is dat wij daar inzicht in krijgen, acht ik het in zo'n geval handiger dat bijvoorbeeld Hans37 de set voorwaarden en de eventuele daarop gemaakte aanpassingen tijdens de looptijd plaatst die bij zijn overeenkomt horen. Dan kunnen de geleerden hier op het forum die vast ontleden.

NVALERT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2023 09:17

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NVALERT »

NVALERT schreef:
27 aug 2023 19:33
scontra schreef:
26 aug 2023 14:45
NVALERT schreef:
26 aug 2023 12:47


Beste Tom, wij hebben in 2019 nog een keuze plus hypotheek afgesloten bij Rabobank, dus jou jaartal van 2015 snap ik niet?
De 'keuze plus hypotheek' is niet hetzelfde product als waarover dit topic gaat.
De Keuze Plus Hypotheek is ook een vorm van flexibel hypotheek krediet, ik heb namelijk ook een brief van Rabo gekregen waarin dit krediet wordt opgezegd.
En ik ben het met Hans37 eens hier nog wel wat over op te merken valt richting Rabobank.
Ik heb ondertussen contact gehad met de Rabobank en het blijkt inderdaad dat deze brief niet over de keuze plus hypotheek gaat, maar over de limiet die aan de betaalrekening is gekoppeld. Deze limiet wordt opgeheven.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
30 aug 2023 14:56
HandigeHarrie schreef:
30 aug 2023 14:41


De vraag die hieraan vooraf gaat is nog steeds: waar staat het in de voorwaarden, RABO beweert dat "destijds is afgesproken" maar heeft niet gereageerd op deze vraag, het lijkt erop dat het helemaal niet in die voorwaarden staat.
Ik vind het op zich wel logisch dat een Rabobank webcare medewerker daar niet op een openbaar forum specifiek over gaat communiceren, zeker ook niet daar bij dit soort producten nog wel eens wisselende voorwaarden van toepassing zijn, waardoor niet iedere klant onder dezelfde voorwaarden valt en het dus ook kan voorkomen dat een voorwaarde die voor klant A niet van toepassing is voor klant B wel van toepassing is of andersom.

Als het belangrijk is dat wij daar inzicht in krijgen, acht ik het in zo'n geval handiger dat bijvoorbeeld Hans37 de set voorwaarden en de eventuele daarop gemaakte aanpassingen tijdens de looptijd plaatst die bij zijn overeenkomt horen. Dan kunnen de geleerden hier op het forum die vast ontleden.
Dit lijkt me de wereld op zijn kop:
Rabobank stelt:
Rabobank schreef:
18 jul 2023 09:19
Toen je het krediet afsloot, spraken we af dat we het krediet mogen opzeggen als we je dit minimaal 2 maanden van tevoren laten weten.
laat Rabobank dan ook maar met de voorwaarden voor deze klant op de proppen komen, waar dit staat.
Vooralsnog kon Hans37 dit zelf niet vinden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hans zal al wel op de hoogte zijn.

anbrobra
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2023 12:33

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door anbrobra »

Geen idee hoe hoog uw hypothecaire krediet was en hoe vaak u dit gebruikt.
Maar via de app kunt u zo een nieuw krediet van EUR 1000 op uw betaalrek aanvragen.
Ik weet dat voor dit krediet de debetrente hoger is dan bij het hypothecaire krediet.
Daarom ws die vergoeding van EUR 100.

Het hypothecaire krediet is misschien meegenomen bij uw hypotheek aanvraag?
Dan kunt u daarbij misschien ook de voorwaarden van destijds terugvinden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
10 sep 2023 15:16

Dit lijkt me de wereld op zijn kop:
Dat lijkt mij juist niet, immers uit een username op een forum zal men normaliter geen klant kunnen / mogen herleiden als webcare medewerker. In dit geval kan dus normaal gesproken alleen Hans zelf zijn overeenkomt en de daarbij behorende voorwaarden plaatsen. Immers zoals ik al aangaf, dit soort voorwaarden worden normaliter regelmatig aangepast, en welke versie van Hans van toepassing is bij afsluiten zal belangrijk zijn, immers moet daar blijken dat het beding er inderdaad is, of dat er een wijzigingsbeding is afgesproken dat in een later stadium gebruikt is.

Dan hebben we er weinig aan wanneer een webcare medewerker bijvoorbeeld een laatste versie van de voorwaarden aan gaat halen, terwijl het juist belangrijk is wat er in Hans zijn specifieke overeenkomst en bijbehorende set voorwaarden staat.

Plaats reactie