LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank koppelverkoop

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
robkempers
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 okt 2006 11:00

Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door robkempers »

Mijn vrouw wilde een spaardeposito openen en belde de Rabobank in Zeist. Zij kreeg als antwoord mevrouw dat kan alleen als u al uw rekeningen hier opent. Mijn vrouw vertelde dat zij haar eigen geld wilde gebruiken om een deposito te openen maar de Rabobank bleef halstarrig maar wie wil er dan nog bij een bank met degelijke praktijken terecht. Inmiddels heb ik dit van kennissen ook vernomen bij het afsluiten van een eventuele hypotheek. Dit slaat echt alles. Alle banken zijn beter als de Rabo.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door axasjaak »

IS het niet zo , dat de Rabo Bank uit praktische overwegingen een depositorekening met een gekoppelde betaalrekening aanbiedt. ?
De Rabo kan op deze betaalrekening dan de jaarlijkse rente boeken, het deposito laten vrijvallen en o ja ,
de kosten van de betaalrekening afboeken.
Met koppelverkoop heeft dit niets te maken.
Een voorbeeld van koppelverkoop zou zijn als zij u verplichten tegelijkertijd verzekeringen af te sluiten bij de Rabo.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door svdmeer »

Ik vind het wel koppelverkoop. Om rente af te boeken kan namelijk elke tegenrekening gebruikt worden, ook van een concurrent. De kleinere spaarbanken (zoals Icesave en Ohra Bank) doen dat immers ook prima.

Ik heb een soortgelijke ervaring maar dan met een heel ander produkt: Hypotheken. Bij de Rabo een gesprek gehad over de mogelijkheden. Bankspaarhypotheek met losse ORV. Moest echter wel verplicht bij Interpolis terwijl je het recht hebt om bij een verzekeraar naar keuze een ORV af te sluiten.

Koppelverkoop en andere smerige praktijken horen bij de Rabobank. Voor de hypotheek ben ik ook bij enkele hypotheek-adviseurs en van al die adviseurs hoor ik negatieve verhalen over de Rabobank.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Noble »

@ axasjaak


Ja hoor gáán we weer,

Het is al eens genoemd in een ander topic:
Ook hier zie ik weer hoe "de gewone man/vrouw" toestanden die NIET juist zijn vergoelijken omdat:
"ze er tóch niets aan kunnen doen".

Waaróm toch dat vergoelijken??
Gewoon omdat de STRESS die het anders zou opleveren (ze pikken van mij en ik kan er niks tegen doen...) ACTIE vraagt, en dan moet je wat ondernemen wat teveel moeite is. PUNT.

@ robkempers

WAT RABO BIJ U WIL DOEN IS HARTSTIKKE FOUT ! ! !

en dus logisch dat u NIETS meer met die bank te maken wilt hebben.

en weet je wat nu het gekke is????????

RABO klaagt wél dat een "losse" rekening...........

alleen maar geld KÓST..... :wink: :wink: :wink: :wink:

wie geloofd dat sprookje nu nog???? :oops: :oops:

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door axasjaak »

Het mede verkopen van een Interpolis ORV bij het afsluiten van een hypotheek ,
dat valt zonder meer onder de noemer "koppelverkoop".
en
Beste Noble , ook ik ben geen klant van de RABO.
Maar als deze bank de klant zo slecht behandelt , dan vraag ik mij toch af hoe zij aan het grootste marktaandeel hypothecaire geldleningen komen.
Kennelijk is de regionale binding toch wel heel doelgericht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een Rabo bankspaarhypotheek is een ORV vaak wel verplicht, maar die hoeft niet van Interpolis te zijn. In de offerte nemen ze wel vaak die van Interpolis mee, maar je kunt ook een willekeurige andere ORV aan de bankspaarhypotheek verpanden. Mits die ORV hoog genoeg is en een looptijd heeft diet lang genoeg is natuurlijk...

Wellicht dat de andere adviseurs ook negatief over rabo zijn omdat rabo alleen via hun eigen bankennetwerk hypotheken verkoopt, en niet via andere tussenpersonen...?

Bij beleggingsproducten is het vaak wel nodig om een rekening te hebben bij rabo, maar dit mag ook een beleggingsrekening zijn. Die is gratis. Wellicht dat dat voor die deposito's ook mogelijk is?

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door vakkiel »

Iedereen wil een product bij de Rabo afsluiten wat de Rabo geld kost maar voor hun het beste is op dat moment. Andere ( rendabele ) producten worden bij concurenten afgesloten.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Noble »

@ axasjaak
Maar als deze bank de klant zo slecht behandelt , dan vraag ik mij toch af hoe zij aan het grootste marktaandeel hypothecaire geldleningen komen
Ja, daar heb je écht een goed punt.

Als je het aan "een" RABO klant vraagt, krijg je meestal een "niet meetbaar" argument te horen als:
de goede service... terwijl dit ERG persoonlijk is.

Als je op FEITEN afgaat (zoals ook dít topic) dan valt het met die service dus nogal tegen.

Ook gezien de kostenstrucktuur scoren ze niet al te best....

Waarom dan toch nog zoveel klanten??

Ik hoorde een keer van een RABO fanatic: m'n opa zit er... m'n vader ook.. dus.........

tja, als dát lijkt op de andere RABO gebruikers...
dan weet ik genoeg... :wink: :wink:

en indien jíj gelijk hebt met de "regio" binding....
dan mogen ze in de toekomst wel érg op hun tellen passen met sluiten van kantoren,
terwijl dit toch écht een toekomst trent is.... ONLINE banking :lol:

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Bij een Rabo bankspaarhypotheek is een ORV vaak wel verplicht, maar die hoeft niet van Interpolis te zijn. In de offerte nemen ze wel vaak die van Interpolis mee, maar je kunt ook een willekeurige andere ORV aan de bankspaarhypotheek verpanden
In theorie is dat zo. De praktijk bij Rabobank is dat de klant niet alleen wordt verplicht om de overlijdensrisicoverzekering van Interpolis erbij te nemen, maar ook alle schadeverzekeringen, betaalrekening, spaarprodukten en beleggingsprodukten. Wenst de klant dit niet, dan wordt in de praktijk bij de Rabobank de hypotheek niet verstrekt.
Maar als deze bank de klant zo slecht behandelt , dan vraag ik mij toch af hoe zij aan het grootste marktaandeel hypothecaire geldleningen komen.
Er is een reden waarom Rabobank het momenteel het op gebied van spaarprodukten moeilijk heeft met de concurrentie. De reden is dat het in de afgelopen jaren voor de Rabobank niet ongewoon was om hypotheken tegen stunttarieven aan te bieden. Die stunttarieven kunnen niet meer worden gecompenseerd aan de geldverstrekkers door het geven van een concurrerende rentevergoeding.
Mijn vrouw wilde een spaardeposito openen en belde de Rabobank in Zeist.
Waarom een spaardeposito bij de Rabobank sluiten als een direct opvraagbare rekening van b.v. Icesave een betere rentevergoeding geeft?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

Wim, ik heb zelf die hypotheek kort geleden bij Rabo gesloten en daar werd totaal niet moeilijk gedaan over een andere orv dan Interpolis. Het is dus niet puur theorie. De enige restrictie was dat er een Rabo betaalrekening moest komen. De kosten daarvan heb ik in mijn besluit laten meewegen en toen kwam Rabo er voor mij nog als beste uit (wellicht voor anderen niet). Over andere producten en verzekeringen hebben ze geen woord met mij gerept, dus het was ook niet zo dat ze bij mij hebben geprobeerd dat bij hen onder te brengen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Noble »

@ kweenie,


Vertel eens, als zo'n betaalrekening alleen maar geld kóst....
(volgens sommige lezers hier....en GROOTbank uitspraken...)

waarom dan TÓCH die koppelverkoop doordrukken?? :wink:

en ik mag aannemen dat jij FLINK geprotesteerd hebt, en vervolgens NA de acceptatie van de hypotheek, de rekening gewoon de deur hebt uitgedaan, met als waarschuwing naar de RABO dat indien ze er problemen mee hebben, je bijvoorbeeld de overheid gaat inschakelen, proces etc etc???

ja toch kweenie?? of laat je het er gewoon gelaten bij???


MIJ zouden ze het NIET moeten flikken.... :twisted: :twisted:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb het wel even genoemd, maar er niet zwaar tegen geprotesteerd. Ik richt mijn energie dan liever op zoiets als het verlagen van de afsluitprovisie. Dan kun je beter niet eerst de sympathie van de adviseur te grabbel gooien. Overigens zei de rabo-adviseur zelf ook dat ik die rekening zonder problemen na bv. een halfjaar op zou kunnen zeggen. Dus als het mij niet bevalt, dan gooi ik die rekening misschien wel weg.

Maar omdat ik toch ook al niet echt een band (meer) heb met mijn huidige bank, vind ik overstappen op zich niet bezwaarlijk. Daarbij wil ik wel graag zoiets als bv. ideal hebben, omdat dat iets is wat ik toch wel regelmatig gebruik. Dan blijven toch vooral niet-gratis banken over.

Tenslotte vind ik die pak 'm beet 3 euro op het hele hypotheek-maandbedrag niet heel veel uitmaken. Als je maandelijks iets in de orde van grootte van 1000 euro naar een instelling overmaakt, dan kan die 3 euro ook nog wel...

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Noble »

@ kweenie
Tenslotte vind ik die pak 'm beet 3 euro op het hele hypotheek-maandbedrag niet heel veel uitmaken.
daar gáát het ook niet om,
het gaat om het principe

en jíj bent dus schijnbaar géén principe mens....
anders zou je dit NIET pikken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door kweenie »

"jíj bent dus schijnbaar géén principe mens...." Klopt, ik ben een pragmatisch mens en ik kijk naar het grote plaatje. Ik heb ook niet anders beweerd.

Maar het is dus niet zo, wat beweerd werd en waarop ik reageerde, dat de klant wordt verplicht om de overlijdensrisicoverzekering van Interpolis erbij te nemen, maar ook alle schadeverzekeringen, spaarprodukten en beleggingsprodukten. En dat anders in de praktijk bij de Rabobank de hypotheek niet wordt verstrekt.

Ik geef aan dat dit onzin is en dat in de praktijk alleen een betaalrekening verplicht is. Hierbij wordt een argument aangedragen wat ik niet kan controleren, maar wat niet heel plausibel klinkt. Aan de andere kant zijn ze in alle andere mogelijke 'koppelverkoop'-producten (in mijn geval) heel makkelijk, zodat het misschien (ik zeg misschien) wel zo is dat het werkelijk (technisch) nodig is om een betaalrekening bij rabo te hebben.

En als deze hypotheek inclusief betaalrekening voor mij nog steeds de beste is, dan vind ik het niet erg om die betaalrekening te hebben. Ik had ook bv. bij SNS een hypotheek kunnen nemen waarbij je expliciet 0,1% korting krijgt op de hypotheekrente als je een betaalrekening neemt waarop je het salaris stort, maar rabo was in mijn geval dan toch nog voordeliger.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Wim, ik heb zelf die hypotheek kort geleden bij Rabo gesloten en daar werd totaal niet moeilijk gedaan over een andere orv dan Interpolis. Het is dus niet puur theorie. De enige restrictie was dat er een Rabo betaalrekening moest komen. De kosten daarvan heb ik in mijn besluit laten meewegen en toen kwam Rabo er voor mij nog als beste uit (wellicht voor anderen niet). Over andere producten en verzekeringen hebben ze geen woord met mij gerept, dus het was ook niet zo dat ze bij mij hebben geprobeerd dat bij hen onder te brengen.
Dat is mogelijk. Heb helaas heel andere ervaringen met de Rabobank. Heb eens mogen meemaken dat ik geen folder voor een spaarrekening meekreeg omdat ik niet al mijn geld bij hen wilde onderbrengen. In dat geval werd ik door heb niet beschouwd als serieuze klant, zo werd mij door een medewerker van deze bank meegedeeld. Verder heb ik kennissen die door de Rabobank de mededeling kregen dat ze maar naar de Postbank moesten gaan omdat ze voor de Rabobank geen interessante klant zouden kunnen worden.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Noble »

@wim2007
Verder heb ik kennissen die door de Rabobank de mededeling kregen dat ze maar naar de Postbank moesten gaan omdat ze voor de Rabobank geen interessante klant zouden kunnen worden.
Dit méén je toch niet hé???
wat zeiden ze terug???

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dit méén je toch niet hé???
wat zeiden ze terug???
Meen het zeer zeker wel. Verder hebben ze de raad van de medewerker bij de Rabobank opgevolgd en zijn naar de concurrentie (SNS Bank) gegaan. Ongetwijfeld zullen ze tegen de medewerker van de Rabobank nog iets hebben gezegd als "tot nooit meer ziens".

Toon Stiphout
Berichten: 139
Lid geworden op: 09 mei 2005 00:40

Re: Rabobank koppelverkoop

Ongelezen bericht door Toon Stiphout »

Beste Rob

Bij Rabobank staat de God van macht en geld in het middelpunt!! zie ook post 14-08-08.

Gesloten