LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Rinustp »

Wij hebben enkele verzekeringen lopen bij Interpolis in Tilburg.
Deze verzekeraar is onderdeel van Achmea maar wordt beheert door Rabobank.
Oftewel, het is de verzekeringstak van Rabobank.

Op zich zijn we goed tevreden over Interpolis maar niet over “tussenpersoon” Rabobank.
Rabobank rekent naast de gewone poliskosten ook nog (in ons geval) € 87,00 voor haar Dienstenservice maar kan niet zeggen wat ze ervoor doet. Gewoon graaien dus.

Wat zou ze daarvoor moeten doen? Die vraag heb ik voorgelegd aan een medewerkster van een Rabofiliaal in Bernheze.
Zij gaf eerst antwoord op een vraag die ik niet gesteld had. 
Ik heb toen mijn vraag herhaald: “Wat doet Rabobank voor de gevorderde € 87,00”? Ze verklaarde dat deze bank de tussenpersoon is en daar betaal je voor. Je betaald dus voor de term tussenpersoon.
Toen ik nogmaals vroeg welke werkzaamheden Rabobank zou moeten doen voor dat geld raakte ze geïrriteerd en adviseerde ze me naar een andere maatschappij te gaan als ik niet tevreden was over de verzekering.
Ik ben wel tevreden over de verzekering maar wil gewoon weten waarvoor ik betaal.
Zij kon daar geen antwoord opgeven en wilde mij kwijt.
Nu heb ik al vaker met dat filiaal problemen gehad omdat daar de een niet weet wat de ander doet. Maar ondanks dat denk ik dat het een Rabo voorschrift is.

Rabobank is een coöperatieve organisatie. Zij heeft leden. Dus geen klanten. Zij hoeven dus ook niet klantvriendelijk te zijn en leden dienen zich aan de voorgeschreven reglementen te houden.
Verwacht dus ook geen service.

Even voor het gemak: Rabobank doet als tussenpersoon niets. Als je een schade hebt mag je die niet melden bij deze tussenpersoon maar moet je die rechtstreeks melden bij Interpolis in Tilburg.
Zij handelen de schade af.
Toen wij onze adresgegevens bij Interpolis wilden wijzigen moesten we wel bij Rabobank zijn. Dat heeft twee en een half uur gekost. Dat terwijl het bij mijn andere bank, ASN, slecht 10 minuten heeft geduurd.

De jaarlijkse polis komt van Interpolis. Zo voer je ook alle communicatie met hun en niet met die bank.
De medewerkster van het filiaal in Bernheze stuurde mij, op mijn verzoek, een hyperlink waar ik alle zaken zou kunnen vinden die betrekking hebben op de werkzaamheden die Rabobank dienstenservice noemt.
Ga hier naar dienstenservice. https://www.rabobank.nl/particulieren/v ... een-polis/

Ook een rare naam, dienstenservice. Een dienst moet je vrijwel altijd betalen maar service is gratis.

Mijn conclusie dus: Rabobank doet helemaal niets voor het geld wat ze vragen maar je kunt betalen of ophoepelen.
Als ik baas van een coöperatie was zou ik vriendelijker zijn voor mijn leden en ze zeker niet belazeren.

Deze ervaring wilde ik alleen plaatsen ter overpeinzing. Misschien help ik er iemand mee die een verzekering wil afsluiten bij de bewuste bank.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door bprosman »

Even voor het gemak: Rabobank doet als tussenpersoon niets.
Het afsluiten van verzekeringen, herzieningen, opschoningen (overlappen verzekeringen elkaar) etc. wordt verzorgt door de Rabobank, dat kun je niet rechtstreeks bij Interpolis. Je kunt ook persoonlijk terecht hiervoor bij je Rabo kantoor.
Ook inhoudelijke vragen over je verzekeringen (wat is gedekt en wat niet), moeten er aanpassingen komen (inboedel), is je all-risk verzekering nog wel nodig bij een oudere auto (mij belden ze daarvoor), allemaal zaken voor je tussenpersoon.
Schade(afhandeling) moet inderdaad rechtstreeks bij Interpolis (zou ook raar zijn als Rabo daar een eigen callcentre voor op na moet houden).
Deze verzekeraar is onderdeel van Achmea maar wordt beheert door Rabobank.
Oftewel, het is de verzekeringstak van Rabobank.
Je spreekt jezelf tegen Rabo heeft maar 29% aandelen in Interpolis. Rabo is wel tussenpersoon voor de verzekeringen.
Rabofiliaal in Bernheze
.
Nu woon ik in een "dorp" waar ze wel verharde weg hebben, misschien scheelt dat in de klantvriendelijkheid :wink:
Heb zo'n beetje alle banken in NL gehad en qua service , juist bij het meedenken en niet strak naar de regeltjes kijken blinken ze mi in uit.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Rinustp »

Snuffel1,
wij hebben drie jaar geleden deze verzekeringen afgesloten en toen advieskosten betaald. Dit bedrag € 87,00 wordt jaarlijks bijgeteld.
Wij hebben het alleen over de verzekeringen. Wij hebben geen hypotheek en verder geen geldzaken waarover gesproken moet worden.
Het is dus echt alleen voor de verzekering.

bprosman, je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Dat blijkt. Want het gaat namelijk over het feit dat Rabobank tussenpersoon is maar niets doet voor het bedrag wat ze rekent. Ik heb dus niet ontkent dat Rabobank tussenpersoon is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door bprosman »

bprosman, je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Dat blijkt. Want het gaat namelijk over het feit dat Rabobank tussenpersoon is maar niets doet voor het bedrag wat ze rekent. Ik heb dus niet ontkent dat Rabobank tussenpersoon is
Nou blijkbaar is begrijpend lezen ook niet jouw sterkste kan, ik maakte namelijk een opsomming wat de Rabobank voor je doet :-)
Het afsluiten van verzekeringen, herzieningen, opschoningen (overlappen verzekeringen elkaar) etc. wordt verzorgt door de Rabobank, dat kun je niet rechtstreeks bij Interpolis. Je kunt ook persoonlijk terecht hiervoor bij je Rabo kantoor.
Ook inhoudelijke vragen over je verzekeringen (wat is gedekt en wat niet), moeten er aanpassingen komen (inboedel), is je all-risk verzekering nog wel nodig bij een oudere auto (mij belden ze daarvoor), allemaal zaken voor je tussenpersoon.
Ofwel de zaken hierboven beschreven worden uitgevoerd door de Rabobank en word je om de paar jaar gebeld om veranderingen door te spreken.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Rinustp »

Wij hebben geen pakket voor advieskosten afgesloten. We hebben alleen enkele verzekeringen genomen en dat moet natuurlijk administratief verwerkt worden. Dat bedoel ik met kosten in het eerste jaar. Noem het maar afsluitkosten.

bprosman, moet ik voor alle diensten die Rabobank eventueel voor je kan doen betalen ook al maak ik er geen gebruik van? Dat is waar het topic over gaat. Betalen voor iets maar je weet niet wat.
Mijn vrouw heeft al jaren een rekening bij Rabobank. Zij is nooit benaderd voor advies over wat dan ook. Wij hebben nu drie jaar die verzekeringen en we zijn nog nooit benaderd voor welk advies dan ook.
Ik denk dat de Rabobank die jij bedoelt een filiaal in de Efteling heeft maar de bank die ik heb leren kennen heeft nog nooit iets gedaan voor het geld wat ze rekent.

En waar het in dit topic eigenlijk ook over gaat is dat de medewerkster niet kan aangeven wat Rabobank doet voor dat geld. Want dat bedrag wordt gerekend naast de gebruikelijke kosten voor verzekeringen.
Wat je allemaal hierboven beschrijft zijn inderdaad zaken die een tussenpersoon voor je zo moeten doen maar daar hebben we nog nooit iets voor gemerkt.
Daarnaast, is het niet een beetje erg duur als je eens in de zoveel tijd een gesprekje ter herziening van je verzekeringen doet en daarvoor € 87,00 per jaar rekent? En bedenk dat een bank die jou benaderd om de verzekeringen of wat dan ook te herzien eigenbelang voorop stelt en het niet doet om jouw veel voordeel te bieden.
Denk daar maar eens goed over na. Na een "advies" ben je vrijwel altijd duurder uit dan voor die tijd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zitten aan de andere kant van de telefoon/website mensen die voor je klaar staan om claims af te handelen en vragen te beantwoorden. Maar die kosten natuurlijk niks....

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Rinustp »

Dat zijn medewerkers van Interpolis en niet van Rabobank. Daarbij zitten die kosten verwerkt in de verzekeringspremie.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat zijn medewerkers van Interpolis en niet van Rabobank. Daarbij zitten die kosten verwerkt in de verzekeringspremie.
Inhoudelijke vragen over de verzekering zijn Rabobank mensen en geen Interpolis mensen. Voor inhoudelijke vragen KUN je Interpolis niet eens bellen.
Daarbij zitten die kosten verwerkt in de verzekeringspremie
Niet meer. Vroeger was dat je "assurantieadviseur" met een kantoortje op t durp en die kreeg bij het afsluiten van een verzekering ongeveer 1 jaarpremie als "bonus" , dat zag je ook niet terug in je verzekeringspremie.

Maar moet de mevrouw van de Rabobank wel een beetje gelijk geven. Als je dit niet wil ga je toch naar een andere (goedkopere ? ) verzekering. Het gras is altijd groener.... Voor mij is Interpolis zeker niet de goedskoopste verzekeraar maar in geval van claims NOOIT gezeik, altijd gewoon meteen uitbetalen binnen 2...3 dagen.
En bedenk dat een bank die jou benaderd om de verzekeringen of wat dan ook te herzien eigenbelang voorop stelt en het niet doet om jouw veel voordeel te bieden.
Ja vooral als ze bellen om te vragen of ik niet een WA(+) verzekering verzekering wil ipv een WA-Casco voor mijn auto omdat deze al wat ouder wordt .
Efteling zei je toch ?
Mijn vrouw heeft al jaren een rekening bij Rabobank. Zij is nooit benaderd voor advies over wat dan ook. Wij hebben nu drie jaar die verzekeringen en we zijn nog nooit benaderd voor welk advies dan ook.
Misschien haar mailbox/inbox eens openen ? Of misschien durven ze niet meer te bellen omdat je niet lief tegen ze doet :P
Laatst gewijzigd door bprosman op 15 aug 2016 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door berndv »

Rinustp schreef:Dat zijn medewerkers van Interpolis en niet van Rabobank. Daarbij zitten die kosten verwerkt in de verzekeringspremie.
helaas niet. omdat er een grote groep mensen was die vonden dat die kosten niet meer in de premie verwerkt mag zijn, moeten ze hiervoor een aparte rekening sturen. Daarom moet je tegenwoordig ook een paar honderd euro betalen voor een advies en afsluitgesprek. en moet je bij het afsluiten van de hypotheek ook even een paar duizend aftikken voor je hypotheek, omdat die zijn inkomsten niet meer mag halen uit de provisie, omdat men toen vond dat dit niet transparant was.

hendrie1963
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:03

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

Daarom ben ik bij de rabobank weggegaan. Grotere criminele organisatie als de rabobank bestaat niet. Je betaalt de verzekering en daar zit ongeveer 5,00 euro bij wat naar de rabobank gaat en dat iedere maand. Daar doen ze niets voor.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door crazyme »

Rabobank krijgt gewoon een commissie van interpolis, ze noemen het alleen beheerskosten.
In mijn beleving staat de geleverde dienst in geen enkele verhouding tot de kosten.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Rinustp »

Het belangrijkste wat ik wil weten waar ik voor betaal. Volgens mij is dat een recht. Er zijn mensen die dat geen probleem vinden. Die betalen klakkeloos alles wat er wordt gevraagd en denken dat het wel goed zal zijn. Gelukkig s er dan nog Radartv. Die maakt ons meer bewust van de rare dingen die op ons af komen.

Jammer pbrosman dat je de inhoud van mijn openingsbericht niet goed hebt opgepikt. Getuige deze quote;

---Maar moet de mevrouw van de Rabobank wel een beetje gelijk geven. Als je dit niet wil ga je toch naar een andere (goedkopere ? ) verzekering. Het gras is altijd groener.... Voor mij is Interpolis zeker niet de goedskoopste verzekeraar maar in geval van claims NOOIT gezeik, altijd gewoon meteen uitbetalen binnen 2...3 dagen.---

Maar ik vond het wel leuk om via deze discussie met je van gedachten te wisselen.
Ik blijf bij de mening dat je gewoon het recht hebt om te weten waar je voor betaald.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door newmikey »

Rinustp schreef: Die vraag heb ik voorgelegd aan een medewerkster van een Rabofiliaal in Bernheze.
Zij gaf eerst antwoord op een vraag die ik niet gesteld had. 
Ik heb toen mijn vraag herhaald: “Wat doet Rabobank voor de gevorderde € 87,00”? Ze verklaarde dat deze bank de tussenpersoon is en daar betaal je voor. Je betaald dus voor de term tussenpersoon.
Toen ik nogmaals vroeg welke werkzaamheden Rabobank zou moeten doen voor dat geld raakte ze geïrriteerd en adviseerde ze me naar een andere maatschappij te gaan als ik niet tevreden was over de verzekering.
Wat een ongelofelijk kinderachtige actie, zo'n medewerkstertje pesten. Zij heeft de regels toch niet bedacht? Ze zit daar om het kleine beetje service wat nog via kantoren gaat te leveren. Doe effe als een grote jongen en schrijf een brief/email naar de bank met uw vraag. Niet klagen als u het antwoord niet begrijpt.

Die onderbuikgevoelens die allemaal maar op het bureau van een bankmedewerkster of op een consumentenforum worden gedumpt - je kan er niets mee. Het is zielig en tendentieus gezever waar niemand iets aan heeft.Zoek dan verdulleme een verzekering zonder tussenpersoon, dat mag tegenwoordig hoor - online of zo. Niet komen klagen als u problemen krijgt met contracten, voorwaarden of dekking.

Nogmaals, nèt als in een winkel mag iedereen voor een product of service vragen wat hij wil. Het is aan u om te besluiten van het aanbod gebruik te maken of naar een ander te gaan.

stofzuigertje

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je alle verzekeringen elders onder gaat brengen zijn er vaak gaten en dubbele dekkingen.
Vooral de reisverzekering en ziektekosten zitten vaak gaten en dubbel verzekerde maar vaak is overal wat goedkoper.

Nu zie je €87,- pakket maar als je 10 verzekeringen bij 10 maatschappijen onderbreng zul je dat ook betalen.
Alleen is online verzekeren goedkoper, alleen hoofdkantoor bleef voor aanmelden, schade en andere vragen maar het
plaatselijke kantoor verdwijnt uit de kostenpost.

Daarom gaan steeds meer online over, en de digibeten en ouderen die liever geholpen worden door een bekende,
ja de plaatselijke adviseurs moeten soms stoppen en fuseren want ook die kunnen er nauwelijks meer van leven.

Duizenden ontslagen bij de grote banken maar niemand die het opvalt dat er langzaam maar zeker steeds minder zelfstandig
werkende plaatselijke verzekering tussen personen over blijven.
Door overname, en tijdelijk samen werken zodat ze elkaars klanten overnemen en vooral die zijn met pakketten bezig.

Een pakket hoeft niet altijd alles bij 1 verzekeraar te zijn, een pakket bij 1 tussenpersoon is vaak betere voorwaarden en ook voordeliger.
De goede tussenpersonen die tijd en aandacht aan ouderen geeft kreeg ook vaak de kinderen en kleinkinderen als klant.
Begonnen met bromfiets, flut bedrag maar nu diverse andere zaken daar ook geregeld.
Ook de Hypotheek, goed advies en voor hem niet de meeste winst maar achteraf was ik elders ondanks de mooie reclame
slechter af geweest.
Goede adviseurs hebben dus geen klant maar hele families die ze in vertrouwen behandelen en dat mag ook wat kosten.

Ook als een verzekeraar de premie verhoogde kan een goede adviseur vooraf contact opnemen van welke andere wilt U.
Ja, een adviseur kost geld maar een verkeerde goedkope budget verzekering die niets uit betaalde of erg lastig doet,
dan graag iets duurder en dan maar niet de goedkoopste.

Wel komt er soms geld terug.
Zowel diverse producten bij hem thuis, gekocht in mijn online winkel,
maar ook zijn auto, die garage zit ook bij hem dus helpen we elkaar.

Naast verzekeringen weet deze persoon ook vaak een mannetje voor de Ikea keuken plaatsen of kozijnen verven en zo....
Dus relaties, dat is erg belangrijk en jammer dat de Rabo niets doet, een zelfstandige is vaak beter en goedkoper.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Brahms »

......Wat een ongelofelijk kinderachtige actie, zo'n medewerkstertje pesten. Zij heeft de regels toch niet bedacht? Ze zit daar om het kleine beetje service wat nog via kantoren gaat te leveren....
Kan best zo zijn maar deze medewerkster is wel het aanspreekpunt van de Rabo bank.
Dus een duidelijk gestelde vraag moet gewoon via deze medewerkster van een goed antwoord worden voorzien.
Weet ze het zelf niet, dan is het haar taak om deze vraag binnen haar organisatie uit te zetten en te zorgen dat er een duidelijk antwoord komt.
Dat heet klantenservice ! Daarin ben ik het geheel eens met de TS.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

@Brahms, de medewerkster had aangegeven dat de vergoeding is voor het acteren als tussenpersoon. Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik sluit me aan bij Newmilkey's reactie. Bottom line is dat TS nu roept dat hij tevreden is maar eigenlijk ook niet. Dan kies je voor een ander, of blijf je en stop je met zeuren.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door juwita »

Het in rekening brengen van kosten door de Rabobank is het gevolg van het zg. provisieverbod door de wetgever (de politiek dus !). Dit is in 2013 ingevoerd en sindsdien moet de klant de adviseur/tussenpersoon zelf rechtstreeks betalen. In het verleden ontving de tussenpersoon provisie van de verzekeraar, maar werd die provisie uiteindelijk toch ook door de klant betaald omdat deze provisie verwerkt was in de premie voor een verzekering of in het tarief van een ander financieel product.

De wetgever (lees: de politiek) heeft een fout gemaakt met dit provisieverbod, doordat het niet tegelijkertijd opdracht heeft gegeven aan de overheidstoezichthouder, de AFM, om een zg. nulmeting uit te voeren en er toezicht op te houden dat verzekeraars de provisie (die zij in het verleden uitkeerden aan de tussenpersoon) uit de premie te halen. Grote kans dat uw verzekeraar de premie gelijk heeft gehouden, of zelf inmiddels heeft verhoogd en nu moet u ook nog zelf nog een kostenpost aan de tussenpersoon betalen. Wanneer we alle financiele producten tezamen nemen, dan gaat het vermoedelijk om vele honderden miljoenen per jaar. Weer eens een punt waarmee we met zijn 17 miljoenen een oor aan genaaid worden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef:
......Wat een ongelofelijk kinderachtige actie, zo'n medewerkstertje pesten. Zij heeft de regels toch niet bedacht? Ze zit daar om het kleine beetje service wat nog via kantoren gaat te leveren....
Kan best zo zijn maar deze medewerkster is wel het aanspreekpunt van de Rabo bank.
Dus een duidelijk gestelde vraag moet gewoon via deze medewerkster van een goed antwoord worden voorzien.
Weet ze het zelf niet, dan is het haar taak om deze vraag binnen haar organisatie uit te zetten en te zorgen dat er een duidelijk antwoord komt.
Dat heet klantenservice ! Daarin ben ik het geheel eens met de TS.
Dan nog is het belachelijk om medewerkers te pesten. Wel als volwassen klant behandeld willen worden maar zelf te kinderachtig zijn om iets op volwassen manier op te willen lossen. Hoe zou je het zelf vinden als een klant van je jou zo zou benaderen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de medewerker een afdoende uitleg kan geven wat je als klant voor het betaalde bedrag krijgt. de simpele uitleg dat ze tussenpersoon zijn is gewoon onvoldoende.

Wanneer een supermarkt bij elke kassabon 25 euro bemiddelingskosten in rekening brengt is de uitleg "wij zijn retailer" ook onvoldoende.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank vraagt geld voor niets doen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zou je waarschijnlijk te horen krijgen dat supermarkten wettelijk de kosten voor de kassiêre apart in rekening moeten brengen, en dat zij ook moet eten.

Gesloten