LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bertels1

rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door bertels1 »

De rabobank heeft iets nieuws bedacht:

Ze berekenen nu de rente per maand op het werkelijke aantal dagen,
dus januari is 31 dagen, februari 29 dagen etc. op zich prima, maar men gaat er voor het gemak wel van uit dat een jaar 360 dagen heeft.

Rekenvoorbeeld: hypotheekbedrag 100.000 euro, rente 4,5%. De rente die je dan volgens de rabobank moet betalen aan het eind van de maand januari is 100.000 x 4,5% = 4500 4500 delen door 360 x 31= 387,50 euro.

Echter dit jaar (2004) heeft 366 dagen, dus de juiste berekening moet zijn:
100.000 x 4,5% = 4500 4500 delen door 366 x 31= 381,14.

In dit voorbeeldje heb ik dus onterecht 6,36 euro teveel betaald in 1 maand.

Omdat ik een hogere hypotheek heb als dit voorbeeld betaal ik dus nog meer teveel per maand.
Vroeger ronde men het af, een jaar heeft altijd 360 dagen, een maand altijd 30 dagen. makkelijker en eerlijk !

Ik ben met een rekenvoorbeeld naar mijn plaatselijke Rabobank geweest en daar hebben ze het nagekeken, mijn eigen berekening is volgens hun correct, maar de Rabobank heeft hun eigen (foute) berekening in het contract vastgelegd, en daar had ik voor getekend.

Ik zet mijn hypotheek telkens maar 1 jaar vast, dus let ik alleen op dat het nieuwe rente tarief er op staat zoals afgespoken, en verder lees ik niet de kleine lettertjes, vandaar dat ik niet heb gelezen dat men nu een andere vorm van berekenen heeft ingevoerd.

Het is dus gewoon een creatieve manier om mensen meer geld af te troggelen, omdat deze vorm van berekenen niet eerlijk is. De baliemedewerkster was het met mij eens maar zij er persoonlijk niets aan te kunnen veranderen. Dus als dit jaar afloopt ga ik maar is bij een andere, c.q. eerlijke, bank een offerte aanvragen.

Dus beste lezers die vrij recent een hypotheek bij de Rabobank hebben afgesloten of hebben gewijzigd, reken maar eens na wat u per maand betaald (zie voorbeeld hierboven)

Graag reacties op dit forum.

Gast

Re: rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door Gast »

Geef ook aan om welke rabobank vestiging het gaat !! Aangezien het bij rabobank allemaal idividuele cooperaties zijn is het belangrijk niet alle rabobank als 1 geheel te zien.

MAXIEM

Re: rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag bertels1,
De ABN-AMRO heeft tot voor kort ook zo'n rare regeling gehad. Als ik me goed herinner heeft deze bank van de rechter ongelijk gekregen. Groeten, Ton.

bertels1

Re: rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door bertels1 »

Hallo gast, het betreft hier de vesteging Rijssen (ov)

Gast

Re: rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door Gast »

Een nog juistere berekening als 4,5% de overeengekomen effektieve jaarrente is, levert volgens het systeem van samengestelde interest voor 31 rentedagen en een jaar met 366 dagen EUR 373,52 op aan rente.

Berekening voor de liefhebber:
((1,045 * Exponent (31/366))-1) * 100.000 = 373,52

Gast

Re: rente berekening hypotheek rabobank niet eerlijk !!

Ongelezen bericht door Gast »

Aanvulling:
Afgezien van 30, 360, 365 of 366 dagen,
kan je dus ook eerst afvragen wat voor soort rente 4,5% is.
Is dat de effektieve jaarrente, geldt mijn voorafgaande posting t.a.v. berekening.
Kan ook dat het om een percentage gaat van 12 * de (effektieve)maandrente. Wordt dan een verhoogde niet-effektieve jaarrente.
Alsdan is de effektieve jaarrente feitelijk 4,594%.

Delen door 360 en vervolgens per maand vermenigvuldigen met werkelijke aantal dagen in die maand, is so-wie-so een foutieve methode, die geen enekele wiskunige onderbouwing kent.

Gesloten