Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
JHJ van Melick
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2022 20:15

Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door JHJ van Melick »

Hallo Redactie van RADAR,

De marktrente is al een goed jaar explosief aan het stijgen, van negatieve rente naar momenteel +2,71%. Terwijl de (nederlandse) banken nog steeds 0% rente vergoeden op spaarrekeningen. Kan jullie redactie op korte termijn hier eens induiken in deze materie en er een uitzending aan spenderen. Ik krijg het vermoeden dat de banken wederom niet transparant zijn en enorme winsten maken van alle miljarden spaartegoeden van alle Nederlanders.

Met vriendelijke groet,
JHJ van Melick

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Jablan »

Onderaan de pagina staat 'contact' en via die route bereik je de redactie.

Voor de rest heb je een punt. Het is net als met de brandstofprijzen: die gaan altijd snel omhoog en langzaam omlaag. Bij de rente is het andersom: snel verlaagd en nu heel erg langzaam omhoog.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw bank geen rente geeft op uw spaarrekening, had u allang moeten overstappen naar een andere. Ik heb al die tijd rente ontvangen, weliswaar minimaal, maar in september is de rente verhoogd.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door rwolters »

Jablan schreef:
22 okt 2022 19:36
Onderaan de pagina staat 'contact' en via die route bereik je de redactie.

Voor de rest heb je een punt. Het is net als met de brandstofprijzen: die gaan altijd snel omhoog en langzaam omlaag. Bij de rente is het andersom: snel verlaagd en nu heel erg langzaam omhoog.
Dat van de brandstofprijzen is echt een hardnekkig fabeltje wat niet klopt. De prijs aan de pomp volgt de inkoopprijs. Het gaat alleen fout omdat veel mensen de ruwe olieprijs horen en dat vergelijken met de benzine en dieselprijs. Maar bij die prijzen spelen ook andere factoren mee. Als bijvoorbeeld de ruwe olie prijs daalt maar de vraag naar benzine ontzettend toeneemt dan is het logisch dat de benzineprijs niet evenveel daalt. En als ik naar de huidige verkeersdrukte kijk kan het niet anders zijn dan dat de vraag naar benzine en diesel extreem hoog moet zijn.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn banken die nu 0,65% geven. Je kan daar altijd een spaarrekening openen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Jablan »

rwolters schreef:
22 okt 2022 20:19
Dat van de brandstofprijzen is echt een hardnekkig fabeltje wat niet klopt.
Bron?

Wat ik beschrijf, is via de Markttransparenzstelle für Kraftstoffe van het Bundeskartellamt al jaren te volgen. Verkopers van brandstoffen zijn sinds 31.8.2013 verplicht de actuele prijzen (op de minuut nauwkeurig) door te geven. De websites, die de goedkoopste pomp in de buurt voor je zoeken, maken gebruik van deze data. Maar ook de Duitse tegenhangers van de Consumentenbond analyseren de data en elke keer komt hetzelfde patroon naar voren: prijsverhogingen gaan sneller dan prijsverlagingen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is in de bedrijfseconomie helemaal niet zo gek om bij stijgende grondstofprijzen kostprijs en verkoopprijs te berekenen op de vervangingswaarde van de grondstofvoorraad. Anders verdient de fabrikant niet genoeg om zijn voorraad weer aan te vullen.
Dus, als vandaag de grondstofprijs stijgt, wordt morgen de verkoopprijs verhoogd, ook al is die met goedkopere grondstof gemaakt.

Bij dalende grondstofprijzen verlaagt de fabrikant de verkoopprijs niet onmiddellijk, omdat hij dan zijn voorraad met verlies zou verkopen.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is precies het geval. Hij kan ook gewoon zijn voorraad met verlies ofwel minder winst verkopen omdat hij dan de voorraad weer goedkoop kan aanvullen. Net als andersom. Maar hij heeft liever meer winst dus maakt hij er gebruik van en gaat de prijs langzaam omlaag. En liefst iets minder omlaag dan de prijs omhoog gegaan is.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door AdiPit »

Wie denkt nog dat banken eerlijk en transparant zijn? Zij gebruiken uw spaar geld om aan anderen te lijnen met rente.
Zij hebben macht positie, de klant heeft niets te zegen meer. Wij moeten nog tevreden zijn met paar automaten (meestal zijn defect ), wij kunnen nog contant geld gebruiken en wij kunnen na half uur wachten nog iemand in de telefoon krijgen.
Is nog iemand dat kan herinneren wat een lux was naar een bank kantoor gaan en met een medewerker spreken?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door kuklos »

AdiPit schreef:
23 okt 2022 17:55
Is nog iemand dat kan herinneren wat een lux was naar een bank kantoor gaan en met een medewerker spreken?
Ja, die tijd herinner ik me nog. Papieren overschrijvingskaarten, betaalcheques en eurocheques. Pas zien wat er op je rekening stond als je het afschrift kreeg. Dagen tijd voordat een betaling op je rekening was bijgeschreven.
Echt een toptijd, moeten we weer naar terug. Weg met alle nieuwe mogelijkheden nu. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik herinner me die tijd zeker, zelfs het stortingsformulier wat uit drie delen bestond. Het kleinste stuk kreeg je gestempeld terug, zorgvuldig bewaren.

Maar ik kan mij niet heugen dat ik toen voor wat dan ook een bank- of postmedewerker wilde spreken.

En laat dat nu juist de bedoeling zijn van banken. Een deel van de klanten spaart en een ander, of hetzelfde, deel leent. Altijd al zo geweest.

Ridder te voet
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:49

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Ridder te voet »

Iedereen die klaagt over de lage rente heeft dit aan zichzelf te danken. Een rente van minimaal 0,05% is al jaren mogelijk geweest. Ook toen de grootbanken een negatieve of geen rente berekenden. Momenteel is 0,4 % rente in Nederland makkelijk te halen. Via tussenpersonen als Raisin is 0,65 % in het buitenland mogelijk. Een heel verschil met ING met 0,1% of de Rabobank met 0,01% rente. Zie https://www.vanspaarbankveranderen.nl/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door sjohie »

AdiPit schreef:
23 okt 2022 17:55

Is nog iemand dat kan herinneren wat een lux was naar een bank kantoor gaan en met een medewerker spreken?
Ach ja, vroeger was alles beter. We zaten op asbest tuinmeubilair, pap en mam rookten in de auto met ons op de achterbank, 50/50 wel of niet in de gordel. Gele Heineken kratten bevatten nog gewoon cadmium, je oom schuurde bij de NS in de remise gewoon chroom-6 verf van treinen zonder zo'n betuttelend masker op, en acceptgiro's werden uit de brievenbus van de bank gehengeld om het rekeningnummer even aan te passen.

Heb ooit wel een briefje van honderd gulden teveel gekregen van een medewerker. Was stagiare die erg blij was dat ik het kwam terug brengen. Ook kreeg ik daar op zicht zo een paar duizend gulden mee van de rekening courant van mijn ouders.

En wat weinig belicht wordt, is dat spaargeld in Nederland valt onder het depositogarantiestelsel. Wat nou als je die vermeende missende rente, ziet als premie voor die in de rest van de wereld redelijk unieke bescherming van je spaargeld?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door kweenie »

JHJ van Melick schreef:
20 okt 2022 20:27
Hallo Redactie van RADAR,

De marktrente is al een goed jaar explosief aan het stijgen, van negatieve rente naar momenteel +2,71%. Terwijl de (nederlandse) banken nog steeds 0% rente vergoeden op spaarrekeningen. Kan jullie redactie op korte termijn hier eens induiken in deze materie en er een uitzending aan spenderen. Ik krijg het vermoeden dat de banken wederom niet transparant zijn en enorme winsten maken van alle miljarden spaartegoeden van alle Nederlanders.
Moet de redactie dan ook in bijvoorbeeld de supermarkten duiken, omdat die ook niet transparant zijn en enorme winsten maken? En in alle andere bedrijfstakken?

Een bank kan de rente bieden die ze willen. En zolang de klanten zoals jij binnen, is er geen reden waarom zijn de rente te ver zouden verhogen.


gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan ik eindelijk weer verder gaan met rentenieren :)

BL2
Berichten: 4842
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door BL2 »

Als jij van 0,25 procent rente kan rentenieren moet je wel een enorm vermogen op de bank hebben, dan heb je die paar stuivers ook niet nodig.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij Leaseplanbank krijg je 0,4 %, scheelt al weer. 😁

BL2
Berichten: 4842
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door BL2 »

"Vroeger" gaf de DSB rond de 7 procent....
De rente zoals nu gaat nergens over, dat zijn enkele tientjes per jaar....

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Rente spaarrekeningen nog steeds nihil

Ongelezen bericht door PGros »

BL2 schreef:
25 okt 2022 01:11
De rente zoals nu gaat nergens over, dat zijn enkele tientjes per jaar....
De rente is in procenten. Wat voor jou een paar tientjes is, is voor een ander een heel ander bedrag.

Plaats reactie