Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Surfer001
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2023 22:16

Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties

Ongelezen bericht door Surfer001 »

Via een vermogensbeheerder belegde ik onder andere in achtergestelde obligaties van SNS Bank; deze werden aangehouden bij BinckBank (inmiddels overgenomen door Saxobank). Na de nationalisatie werden die door de Staat waardeloos verklaard en konden deze effecten niet meer worden overgedragen naar een andere bank toen ik besloot om mijn effectenportefeuile naar een andere bank over te hevelen. BinckBank hefte mijn rekening op, maar ik heb nooit afstand gedaan van de SNS-obligaties.
In mei van dit jaar heeft het Ministerie van Financien een proces in gang gezet om - na een uitspraak van de Hoge Raad - de houders van achtergestelde SNS-obligaties te vergoeden. Actieve klanten van banken (inclusief Saxobank) hebben hun vergoeding deze maand inmiddels ontvangen. Als (oud-)klant van Saxobank is mij sinds juni door hun help-deskmedewerkers diverse malen verzekerd dat ook ik mijn vergoeding via Saxobank zal krijgen, maar:
1. Ik heb ondanks herhaald aandringen hier geen schriftelijke bevestiging (mail of brief) van ontvangen
2. Saxobank-helpdeksmedewerkers kunnen mij niet in hun online systemen terugvinden omdat ik geen actieve rekening heb (en mijn BinkBank klant nummer geen IBAN-rekeningnummer is)
3. Via de Website van Saxobank heb ik hierover op 5 juli een klacht ingediend, maar daarop geen reactie gekregen (afgezien van een automatische ontvangstbevestiging). Helpdeskmedewerkers kunnen niets zeggen over de afhandeling van deze klacht.
4. Saxobank heeft voor alle bij hen geregistreerde stukken vergoeding aangevraagd en ontvangen, maar ze beginnen nu pas met het opzetten van een proces voor uitkering aan oud-klanten zoals ik. De helpdesk van het Ministerie van Financien vertelde mij dat er meer klachten zijn van oud-klanten van Saxobank (BinckBank, Alex). Het Ministerie van Financien heeft Saxobank aangespoord spoed te zetten bij de afhandeling, maar zegt hier verder niets aan te kunnen doen: juridisch is het een zaak tussen de bank en (oud-)klant.
5. Saxobank informeert de oud-klanten niet zelf over de stappen en de planning voor uitkering van de vergoeding, ook niet nadat ik al mijn gegevens meerdere keren aan de klantenservice heb verstrekt. Ik heb sinds de zomer minstens 5 keer gebeld om informatie te krijgen. Vorige week zei een helpdeskmedewerker dat oud-klanten waarschijnlijk deze week een mail krijgen. De uitkering zelf wil Saxobank aan alle oud-klanten zoveel mogelijk geautomatiseerd en in 1 keer afhandelen. Planning daarvan is niet bekend ("waarschijnlijk enkele weken").
6. Saxobank vergoedt geen rente over de periode dat zij het geld nog niet aan oud-klanten hebben uitgekeerd
7. Saxobank kan volgens het Ministerie een vergoeding van 50 euro rekenen voor de afhandeling van de uitkering.

Vragen:
1. Wat zijn de ervaringen van andere oud-klanten bij Saxobank mbt. de uitkering van de vergoeding voor achtergestelde SNS-obligatie?
2. Wat zijn de ervaringen van oud-klanten bij andere banken?
3. Wat zou ik - liefst samen met andere gedupeerden - nog kunnen doen om Saxobank tot snelle, correcte afhandeling en communicatie te brengen?
Item bij Radar, brief aan directie Saxobank, klacht bij KiFiD, VEB, krantenartikel, ...?

willemien1943mei
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2023 09:32

Re: Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties

Ongelezen bericht door willemien1943mei »

Mijn partner heeft hetzelfde probleem al 6 x gebeld, er komt geen concreet antwoord. Zelf heb ik de uitkering al op 9 oktober ontvangen op mijn SAXO bank.

Surfer001
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2023 22:16

Re: Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties

Ongelezen bericht door Surfer001 »

Inmiddels heb ik eindelijk een leidinggevende van Saxobank Klantenservice gesproken (Bastiaan Penterman).
Hij heeft per email mijn positie in achtergestelde SNS-obligaties bevestigd. Hij heeft mij uitgelegd dat de klantenservice alleen is ingericht op klanten die rechtstreeks bij Saxo/Binck Bank een rekening hebben/hadden. Ik belegde echter via Hof Hoorneman Bankiers (inmiddels overgenomen door Van Lanschot) bij BinckBank. Daar is een andere afdeling voor verantwoordelijk en de leidinggevende daar is ziek ..... .
Op de support-pagina van Saxobank is nog steeds geen inhoudelijk nieuws geplaatst over de procedure voor de verdere afhandeling voor oud-klanten van Saxo/Binck Bank:
https://www.help.saxo/hc/nl/articles/11 ... n-SNS-Bank

Harpet1954
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023 10:17

Re: Saxobank benadeelt oud-klanten bij uitkering vergoeding achtergestelde SNS obligaties

Ongelezen bericht door Harpet1954 »

Ik heb precies dezelfde ervaring. ten tijde van de onteigening had ik sns obligaties in mijn portefeuille destijds bij Alex, overgenomen door Binck en daarna overgenomen door Saxo.
uit onvrede over de dienstverlening tijdens de migratie van Binck naar Saxo heb ik daar mijn rekening opgezegd.
De compensatie is door de consignatiekas al in september aan Saxo uitgekeerd. Ondanks herhaaldelijke telefoontjes en emails nog steeds geen concrete toezegging van Saxo. Wel gegevens digitaal aangeleverd maar geen stappenplan, tijdpad of hoogte uitkering bekend. Doorverbinden met een verantwoordelijk leidinggevende is niet mogelijk.

Plaats reactie