Schandalige transactiekosten Paypal

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HJ837
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2021 19:57

Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door HJ837 »

Gisteren heb ik een betaalverzoek van mijn broer ontvangen voor een bedrag van 4.000 euro. Dit heeft verband met een betaling in de persoonlijke sfeer en heeft met commercie niets te maken. Tot mijn verbazing is er 3,4% aan transatiekosten ingehouden, dus een bedrag van 136 euro (!!!!). Dit terwijl het een EUR > EUR betaling betreft. Blijkbaar heb ik per ongeluk aangegeven dat het om een product/dienst ging, dus zodoende.

Ik heb telefonisch en ook via het berichtencentrum contact met de klantenservice gehad. Tot mijn verbazing wil men de transactiekosten niet terugstorten omdat dit nou eenmaal in de voorwaarden staat. Ik geef toe dat ik wellicht beter had moeten kijken, maar ik vind dit beleid anno 2021 ongeloofelijk. Zelf heb ik een carriere bij ABN AMRO gehad. Deze bank stond in het verleden niet goed bekend om hun klantvriendelijkheid, maar inmiddels doen ze er alles aan dit te herstellen. Ik vind het jammer dat men bij Paypal blijkbaar een ander beleid hanteert. En dan heb ik het nog niet eens over de hoogte van de transactiekosten of het feit dat mijn broer de komende 21 dagen niet bij zijn geld kan.

Al 15 jaar maak ik voor nagenoeg al mijn online betalingen gebruik van Paypal, maar daar lijkt nu een eind aan te komen. Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben? Je mag tegenwoordig toch verwachten dat bedrijven hun klanten in dit soort gevallen tegemoet komen of zit ik hier naast? Heeft iemand suggesties om toch de transactiekosten terug te kunnen vorderen?

Wille396
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2021 17:16

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Wille396 »

Vreemd. Ik heb nog nooit transactiekosten betaald bij Paypal. Wel zijn bij mij de bedragen altijd onder de €500 gebleven. Zou het met de hoogte van het bedrag te maken kunnen hebben?

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Cro »

Ik denk dat dit als zakelijke transactie is aangeduid door TS en niet als 'friends and family' of iets in die strekking, dan is het vrij standaard dat er transactie kosten zijn en 3.4% is dan ook geen ongewoon percentage, dat is vrij standaard bij diensten als Pay Pal maar ook bijvoorbeeld bij het gebruik van Credit kaarten.

J. Deltoer
Berichten: 3121
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U had inderdaad beter moeten kijken. Snap trouwens niet dat u betalingen niet gewoon overboekt via uw normale consumentenbankrekening, zeker niet voor iemand die een carrière heeft gehad bij ABN AMRO.

Hommer
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Hommer »

U krijgt bij Kassa en Tweakers dezelfde antwoorden als hier. Volgens mij heeft u geen recht op teruggave maar kunt u een beroep proberen te doen op coulance.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door newmikey »

HJ837 schreef:
20 dec 2021 19:59
Dit heeft verband met een betaling in de persoonlijke sfeer en heeft met commercie niets te maken.
Blijkbaar heb ik per ongeluk aangegeven dat het om een product/dienst ging, dus zodoende.
En wat was er nu precies schandalig? Dat u zèlf een fout heeft gemaakt waardoor u transactiekosten gerekend kreeg waar u in de voorwaarden al akkoord mee bent gegaan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door sjohie »

Paypal heeft een duidelijke pagina met kosten, en dit is zo te lezen als een transactie aangemerkt die in aanmerking komt voor 3,4% kosten.

Sneu (les)geld, zeker. Maar de kosten waren vooraf bekend of te vinden, en ze hebben de dienst/transactie uitgevoerd, dus dan rest volgens mij nog vragen om coulance, wat een gunst is, en dus mogelijk niet toegekend zal worden.

En volgende keer zou ik kijken naar een andere route, bank<---->bank is voor particulieren gratis.

Prawo
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2017 17:56

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Prawo »

Het probleem bij PP is dat de optie voor een betaling aan Friends/Family er goed is verborgen.
Als je iemand een betaalverzoek stuurt via PP voor terugbetaling van aan hem of haar geleend geld kun je die niet kiezen. Dan ben je afhankelijk van een oplettende betaler.
PP leest niet de omschrijving van je betaalverzoek.
Die provisie maakt onderdeel uit van hun verdienmodel.

Laat je broer een gratis rekening openen bij een Fintech bank als Revolut, N26 of Openbank dan boek je in Euro altijd gratis over en met een voordelige wisselkoers als het in een vreemde valuta gaat.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door criticus2 »

bij mij wordt in privé paypal tegenwoordig ook kosten gerekend. voor zakelijk heb ik een zakelijke paypal, maakt klantenservice niets uit. wanneer je hogere bedragen gaat overmaken gaat men er van uit dat het geen vriend/familieding meer is blijkbaar.
Zakelijk doe ik internationaal tegenwoordig via bank gewoon, veel engelse relaties maken gebruik van revolut, heb ik nog geen kosten langs zien komen en staat met internationale overboeking gewoon volgende dag op de rekening.

Willy4all
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Willy4all »

Het enige voordeel van Paypal is de wereldwijd ruime acceptatie, maar verder is het -net als vergelijkbare alternatieven overigens- een peperdure betaal'oplossing'.
Alleen merken consumenten/particulieren daar normaal gesproken niks van, want het zijn de bedrijven die de kosten voor hun rekening nemen, en die zijn fors.
Je hebt geen recht op refund maar vind wel dat ze een coulanceverzoek zouden moeten honoreren. Je kunt jullie privérelatie aantonen zodat duidelijk is dat het een vergissing betreft en daar heeft Paypal die tarieven niet voor bedoeld.
Ethisch gaan ze hier niet helemaal vrijuit als ze dit niet zouden honoreren. Maar de vraag is of ze dat wat kan schelen: het staat meestal heel mooi in de visie&missie beschreven maar de praktijk is vaak anders: in feite zijn het financiële duivenmelkers.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Paypal is geen bank maar een betaaldienst. Ik zou ze nooit zo'n enorm bedrag toevertrouwen. Ik vind het maar een vreemde transactie.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door k2p »

Het ontgaat me geheel waarom je niet gratis van bank naar bank overmaakt naar je broer, maar ervoor kiest om er iemand tussen te hebben. Als van bank naar bank om een reden niet kon, dat zal dat de commissiekosten van Paypal wel rechtvaardigen, gezien zij blijkbaar meer kunnen dan je bank.

Misschien een tip dat je een klacht kan indienen over je broer, dat hij het product of de dienst nooit heeft geleverd. Als je broer dat daarna bevestigt, krijg je misschien je geld terug.
Laatst gewijzigd door k2p op 22 dec 2021 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2021 12:43
Paypal is geen bank maar een betaaldienst. Ik zou ze nooit zo'n enorm bedrag toevertrouwen. Ik vind het maar een vreemde transactie.
Paypal heeft een bankvergunning (als sinds 2007) dus je geld is net zo veilig als op iedere andere bank.

https://tweakers.net/nieuws/47569/paypa ... nning.html

Dus je reactie is onjuist en je conclusie dat je ze niet moet vertrouwen is dus ook onjuist.

Csinta
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2021 12:51

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Csinta »

Ik heb een heel andere ervaring met de "klantenservice" van Pay Pal. Mijn BV was er ingeschreven. De BV is al lang opgeheven. Pay Pal had in 2021 een regeling, dat een bedrijf extra informatie moest inleveren. Via mail uitgelegd, dat BV niet meer bestond. Omdat ik zakelijk en privé het zelfde e-mail adres hanteerde moest ik maar een ander e-mail adres aanmaken. Dat wilde ik niet. Ik gaf aan te stoppen met Pay Pal. Toen werd er een bewijs gevraagd van opheffen BV. Dit wilde ik mailen doch het attachment werd niet door hun systeem geaccepteerd. De uitschrijving bij de KvK heb ik toen gestuurd naar Pay Pal Luxemburg. Nooit mee iets van gehoord. Het geld heb ik overgemaakt naar een vriend en ik heb Pay pal meerdere malen laten weten niet meer van hun diensten gebruik te maken. Ondanks dat krijg ik nog telkens berichten van Pay Pal dat ik iets moet inleveren als ik nog mijn account zou willen gebruiken. Ik ben er klaar mee; wel klantvriendelijk doch niet klantgericht.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door k2p »

sylvesterb schreef:
22 dec 2021 13:03
Paypal heeft een bankvergunning (als sinds 2007) dus je geld is net zo veilig als op iedere andere bank.

https://tweakers.net/nieuws/47569/paypa ... nning.html

Dus je reactie is onjuist en je conclusie dat je ze niet moet vertrouwen is dus ook onjuist.
Jouw opmerking is ook onjuist. Paypal valt niet onder het depositogarantiestelsel. Dus je geld is er niet net zo veilig als op iedere andere bank.

Daarnaast heb ik maar al te vaak horrorverhalen gelezen over hoe Paypal je geld maandenlang (zo niet onbeperkt) gijzelt met een flutsmoesje, welke je daarna niet kunt rechtzetten.
Laatst gewijzigd door k2p op 22 dec 2021 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

sylvesterb schreef:
22 dec 2021 13:03
Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2021 12:43
Paypal is geen bank maar een betaaldienst. Ik zou ze nooit zo'n enorm bedrag toevertrouwen. Ik vind het maar een vreemde transactie.
Paypal heeft een bankvergunning (als sinds 2007) dus je geld is net zo veilig als op iedere andere bank.

https://tweakers.net/nieuws/47569/paypa ... nning.html

Dus je reactie is onjuist en je conclusie dat je ze niet moet vertrouwen is dus ook onjuist.
Deze zinloze discussie is al eens eerder gevoerd op dit forum. Gebruik daarvoor de zoekfunctie.

mnie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2008 17:40

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door mnie »

Volgens mij kan uw broer in zijn Paypal account klikken op "terugstorten/terugboeken" of zo'n soort term, in de gedane transactie.
Dan gaat het geld en de transactiekosten ook terug.
En daarna gewoon opnieuw doen, met de "vrienden-"optie. Dus dat u overmaakt, en niet dat hij een betaalverzoek stuurt.

Dat doe ik nl ook als ik geld ontvang waar kosten vanaf gaan. Terugstorten en vragen of men opnieuw betaalt.
Ik hoop dat dit helpt!
Laat u het nog even weten?

NeoDutchio
Berichten: 12350
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Coulance is een gunst, geen recht. Door nu op meerdere fora te gaan klagen dat u geen coulance krijgt lijkt ondertussen meer op chantage dan op iets anders. U hebt zelf niet fout gemaakt, dat kan gebeuren. Maar zoals ik al heb aangegeven krijg ik na het door rood rijden ook geen tweede kans om terug voor de stopstreep stil te gaan staan. Accepteer die fout die u gemaakt heeft en leer er van voor de volgende keer.
Zonde geld, maar u kunt geen gunst afdwingen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door Alex E »

De reden dat HJ837 voor het overboeken van euro's naar zijn broer gebruik maakt van PayPal ontgaat mij, maar is verder natuurlijk niet relevant.
Wellicht heeft TS, zoals hij zelf stelt, de overboeking abusievelijk als een dienst/product aangegeven en, hoewel iedereen wel eens een foutje maakt, dat kan hij zich dan toch alleen zichzelf aanrekenen.
TS zegt dat hij al 15 jaar gebruik maakt van de diensten van PayPal; dan neem ik aan, zeker omdat hij zichzelf beschrijft als oud ABN-AMRO medewerker, dat hij op de hoogte is van de door PayPal gehanteerde tarieven en voorwaarden.
Achteraf dat bekritiseren is weinig zinvol en de titel van het topic "Schandalige transactiekosten" vind ik dan ook niet juist.
Verder meent TS dat zijn voormalige werkgever ABN-AMRO er tegenwoordig alles aan doet om klantvriendelijk te zijn.
Daar zet ik mijn kanttekeningen bij: vandaag lees ik bijv. bij Radar dat de Stichting Geldbelangen meent dat de regeling bij ABN, om gedupeerde klanten te compenseren voor te veel betaalde rente, tekortschiet.
Verder zijn onlangs de tarieven voor het opnemen en storten van contant geld bij geldautomaten fors verhoogd: die kunnen oplopen tot 1% transactiekosten + € 5,= per transactie én daarbij maximaal € 2000,= per dag opnemen en € 3000,= p/d storten.
Overigens, als ik met mijn ABN-creditcard contant geld zou willen opnemen kost mij dat 4% van het opgenomen bedrag, met een minimum van € 4,50.
En sinds betrekkelijk kort ben je niet meer welkom bij ABN-AMRO (anders gezegd, je bankrekening wordt opgezegd) wanneer je, ook na een leven lang klant te zijn geweest, besluit om in het buitenland te gaan wonen.
De telefonische bereikbaarheid van de klantenservice laat helaas ook te wensen over, wachttijden van 15 minuten zijn geen uitzondering.
Waar de veronderstelde verbeterde klantvriendelijkheid dan uit bestaat, zou ik niet weten maar daar gaat het hier niet over.
Wellicht slaagt TS op de één of andere manier er toch in om het op te lossen (succes ermee) maar ik ben het met NeoDutchio eens, dat bijv. coulance je gegund moet worden.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schandalige transactiekosten Paypal

Ongelezen bericht door criticus2 »

Monteiro.E schreef:
22 dec 2021 17:56
Kijk eens aaan, een inventive oplossing. Dat lees ik niet vaak hier, lijkt me zeer zinvol en waardevol voor draad opener om het te proberen op deze aangedragen manier.
die aangedragen reactie werkt wel, echter het kan enkele weken duren voor het geld daadwerkelijk terugkomt.
keus aan TS om dit keer het verlies te nemen, of deze oplossing te gebruiken.En het voortaan anders doen want het is nog steeds geen garantie dat het wanneer de lijn van de tip gevolgd wordt wel goed zal gaan (mede gezien hoogte bedrag).

Gesloten