LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Beste,

Ons gezin bestaat uit 5 kids. Waarvan een 14 jaar is en voor ontzettend veel problemen zorgt. Daar ga ik jullie niet verder mee lastig vallen, maar nadat hij al een paar keer was weggelopen was het opnieuw raak in juni 2012 toen is hij opnieuw weggelopen en ingetrokken bij een familielid waar hij tot de dag van vandaag is. Bij die familielid waar hij verblijft is totaal geen controle over wat hij doet etc. Jeugdzorg keurt zijn verblijf daar voorlopig even goed, maar zoekt samen met ons naar een oplossing. Wat heeft dit met de categorie Banken te maken denk je vast.

Nou mijn vrouw heeft voor hem een lange tijd terug een jongerenrekening voor hem geopend. Ze heeft zelf ook een rekening bij de ING en dit hadden we gewoon via internet hadden aangevraagd en geregeld. Uiteraard hadden we op de website van ING gelezen dat het niet mogelijk is om een krediet of roodstand op de rekening te hebben.

Twee weken geleden belden wij met het familielid en kregen we te horen dat er een brief van de ING daar lag dat was gericht tot mijn vrouw, dat er al HERHAALDELIJK een verzoek was om binnen enkele dagen het tekort van 500 euro op te lossen. Dus wij dachten ach dit moet een fout zijn geweest, want hoe kan je in hemelsnaam geld pinnen als er 0 euro op staat!!!! En HERHAALDELIJK??? wij hebben nooit een brief ontvangen. (bleek dat onze zoon alle brieven van de ING achterover had gedrukt op het adres van familielid)

Wij hebben snel zijn internet bankieren rekening opgezocht en wat bleek op 10 november 22:03 en op 11 novemer 0:03 is 2x 250 euro gepind bij de ABN Amro bank in Capelle ad IJssel en was zijn saldo dus -500.
We waren pissed en begonnen al een keurige brief op te stellen voor de ING dat wij hier niet voor gaan opdraaien. (hieronder een paar van die vragen)

1) Want hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een 14 jarig kind zelf zijn adres heeft gewijzgd naar het adres van het familielid.
2) Hoe is het mogelijk dat ook de correspondentie van mijn vrouw naar dat adres werd gestuurd terwijl haar ING rekening gewoon gekoppeld is aan ons thuis adres.
3) Er is later ook nog een spaarrekening gekoppeld aan zijn rekening waar toen 1 cent op is gestort. Dit is allemaal gebeurt buiten ons medeweten om!!!
4) Hoe kan het dat er geld gepind kan worden terwijl er geen saldo is.

Mijn vrouw belt naar de ING met deze vragen in de hand en het gesprek was eigenlijk al gauw weer voorbij, want de medewerker van ING zei dat hij dat gewoon zelf gepind heeft want er was een storing en nu moeten we dat bedrag betalen. Mijn vrouw vroeg of ze even mocht uitzoeken hoe dit kon gebeuren etc. Dat was allemaal geen probleem volgens de ING medewerker.

Ik ging toen googlen en verdomd!! http://www.at5.nl/artikelen/89918/gratis-pinnen-bij-ing
Die jongen (zeer actief op twitter en andere social media) heeft dit opgepikt en is supersnel naar een pinautomaat gerend.

Wij dachten dit gaat hij maar lekker zelf terug betalen. Hij gaat maar een baantje zoeken en dan lost het zichzelf wel op. Stort ik van de week ruim 300 euro op de ING rekening van mijn vrouw voor boodschappen. Kan ze het mooi niet opnemen. Telefoontje naar de ING is haar rekening geblokkeerd vanwege de roodstand van hem. Eerst moet dat opgelost worden voordat we weer bij onze rekening kunnen.

Ik begrijp dat dit grotendeels een prive aangelegenheid is, maar ik vind niet dat ING hier zomaar mee weg moet kunnen komen. Want er is intern toch iets goed mis dat een 14 jarige in staat is zijn adres te wijzigen en ook die van mijn vrouw!!! En toch vind ik het ook niet kunnen dat bij een PINSTORING gepind kan worden. De meeste volwassen weten heus wel dat er niet zoiets bestaat als gratis pinnen!! Maar als zo een bericht verschijnt op twitter onder de jongere... Die geloven het zo.

Dus beste ING Medewerkers als jullie dit lezen en mij hierover willen contacten laat dan een bericht achter.

Voor alle ouders die een jongerenrekening hebben waar geen saldo op staat of blokkeren voorlopig of pas innemen want bij de eerst volgende storing denken die pubers dat ze "Gratis" geld kunnen opnemen en jij kan er voor opdraaien. (Gelukkig zijn niet alle kinderen zo)
Laatst gewijzigd door enemynr1 op 27 dec 2012 23:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

Dus nu is de ING al verantwoordelijk voor de opvoeding van jullie zoon? Wie heeft nu de verkeerde keuzes gemaakt door hem überhaupt de kans te geven dit soort stunts uit te halen? Wordt de ING geacht hem te kennen, of jullie?

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Barman schreef:Dus nu is de ING al verantwoordelijk voor de opvoeding van jullie zoon? Wie heeft nu de verkeerde keuzes gemaakt door hem überhaupt de kans te geven dit soort stunts uit te halen? Wordt de ING geacht hem te kennen, of jullie?
Je moest eens weten wat we hem al hebben onthouden, omdat het keer op keer misgaat. Van de jongerenrekening waar wij zijn zakgeld op stortte hebben wij nooit geweten dat dit mogelijk is. We gaan dit bedrag nu ook betalen en heffen per direct ook de rekening op. Want het is bij de volgende pinstoring weer mogelijk.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

Het is rot voor jullie, maar je kan het niet bij de ING leggen. Als iemand, als jouw zoon, iets uit een auto steelt door de ruit in te slaan, is het dan de schuld van de fabrikant dat de ruiten niet stevig genoeg zijn?

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Barman schreef:Het is rot voor jullie, maar je kan het niet bij de ING leggen. Als iemand, als jouw zoon, iets uit een auto steelt door de ruit in te slaan, is het dan de schuld van de fabrikant dat de ruiten niet stevig genoeg zijn?
Dat zeg ik niet, maar wij waren hier al op tijd achter gekomen als wij gewoon de post kregen! Maar hij heeft zelf zijn adres kunnen wijzigen!!! Daar is ING 100% fout in geweest! Hij is 14 jaar. Via internet bankieren is het allemaal niet gebeurt, want toen wij dus die dag gingen inloggen bij internet bankieren (waarvan ook alleen wij de gegevens hebben) zagen we dat de laatste keer dat er was ingelogd zeker 4 maanden terug was. Dus hij heeft zijn adres of op kantoor of telefonisch kunnen wijzigen en dat vind ik een schande!

Dus als antwoord op jou opmerkingen die behoorlijk opvoedkundig overkomen. Als de autofabrikant belooft dat het niet mogelijk is om in te breken dan vind ik het wel de schuld van de autofabrikant. Net zoals de ING duidelijk aangeeft dat roodstaan (dus geld opnemen terwijl je geen geld hebt) NIET mogelijk is.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

Heeft hij dan het adres gewijzigd, of heeft hij zich voor jou uitgegeven? Even een handtekening vervalsen is niet iets waar een puber erg veel moeite mee heeft.

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Barman schreef:Heeft hij dan het adres gewijzigd, of heeft hij zich voor jou uitgegeven? Even een handtekening vervalsen is niet iets waar een puber erg veel moeite mee heeft.
Ja maar dat is nou juist. En niet alleen werden de afschriften en brieven van zijn rekening naar dat adres gestuurd, maar toen de ING doorhad dat hier iets mis was is ook mijn vrouw benaderd hierover, maar ook op DAT adres!!!!! we hebben het zwart op wit. Dit is echt heel fout. Kan een adres wijziging dan zonder legitimatie?

Dus dat zou betekenen dat ik gewoon jou ING rekening kan wijzigen!!!

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

Je rekening niet. Je adres wel.

Zoals jij het beschrijft lijkt je zoon precies te weten wat hij doet en is hij erg handig. Had hij dan geen kopie van die legitimatie?

Een bank kan opgelicht worden. Zoek de problemen eerst eens dichter bij huis voordat je anderen de schuld geeft.

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Barman schreef:Je rekening niet. Je adres wel.

Zoals jij het beschrijft lijkt je zoon precies te weten wat hij doet en is hij erg handig. Had hij dan geen kopie van die legitimatie?

Een bank kan opgelicht worden. Zoek de problemen eerst eens dichter bij huis voordat je anderen de schuld geeft.
Van ons heeft hij geen kopie van de legitimatie. En als er iets getekend moet worden voor een adres wijziging, dan ontvang ik graag een kopie. En rekenmaar dat wij enorm pissed zijn op onze zoon hierover (die overigens ontkent zoals altijd) want voor ons is dit gewoon diefstal en dat weet hij, dus wij proberen hem absoluut niet een hand boven het hoofd te houden.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

En die kopie heeft hij natuurlijk nooit zelf kunnen maken. Jullie persoonliike spullen zijn altijd prima verstopt. Hij heeft geen idee waar hij zou moeten zoeken.

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Barman schreef:En die kopie heeft hij natuurlijk nooit zelf kunnen maken. Jullie persoonliike spullen zijn altijd prima verstopt. Hij heeft geen idee waar hij zou moeten zoeken.
En dan als hij wel een legitimatie van mijn vrouw had? Lijkt hij niet als een vrouw eruit te zien. Het stond alleen op naam van mijn vrouw. Ik denk ook niet dat de adres wijziging en de pinopname in verband staan. De adres wijziging is gebeurt toen hij net een week bij de familielid kwam. Al die tijd is er niets bijzonders gebeurt op de rekening tot dat twitter bericht.

En ik wil gewoon graag van ING horen waarom pinnen bij een storing dan toch mogelijk is
En waarom er bij een jongerenrekening (waar altijd dus 1 ouder garant voor staat) het toch mogelijk is zaken te wijzigen en zelfs een spaarrekening erbij te openen zonder medeweten van de ouder

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Het lijkt mij dat de ING hier toch flink de fout in gaat. Ik vind dat het ook de verantwoordelijkheid van de bank die er voor moet zorgen dat zoiets niet kan gebeuren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er klopt natuurlijk helemaal niets van wat ING hier doet. Je hebt je probleem uitstekend uiteengezet om vervolgens meteen te worden afgezeken op dit forum. Dat gebeurt hier helaas vaker.

Ik vraag me ook af: stel dat je een miljoen had kunnen pinnen? Had de ING dan ook alle verantwoordelijkheid kunnen afschuiven? Met andere woorden: waarom ligt de grens kennelijk bij 500 euro? En dat terwijl nota bene contractueel is vastgelegd dat de jongerenrekening geen kredietfaciliteit heeft. Wat ook opvalt is dat ING geen excuses aanbiedt voor de fout die ze hebben gemaakt. De fout toegeven betekent immers schuld bekennen.

Het probleem is ontstaan bij ING. Laat ING het dan ook zelf oplossen. Je zou bij het http://www.kifid.nl een klachtenprocedure tegen ING kunnen beginnen, maar ik vrees dat je daar niet verder mee komt.

Ben benieuwd wat er gebeurt als je beide rekeningen opzegt. Wat is dan de volgende stap: moet ING je die 300 euro terugbetalen of moet jij 200 euro bijbetalen? Of iets er tussenin? De kantonrechter bepaalt uiteindelijk.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:Er klopt natuurlijk helemaal niets van wat ING hier doet. Je hebt je probleem uitstekend uiteengezet om vervolgens meteen te worden afgezeken op dit forum. Dat gebeurt hier helaas vaker.

Ik vraag me ook af: stel dat je een miljoen had kunnen pinnen? Had de ING dan ook alle verantwoordelijkheid kunnen afschuiven? Met andere woorden: waarom ligt de grens kennelijk bij 500 euro? En dat terwijl nota bene contractueel is vastgelegd dat de jongerenrekening geen kredietfaciliteit heeft. Wat ook opvalt is dat ING geen excuses aanbiedt voor de fout die ze hebben gemaakt. De fout toegeven betekent immers schuld bekennen.

Het probleem is ontstaan bij ING. Laat ING het dan ook zelf oplossen. Je zou bij het http://www.kifid.nl een klachtenprocedure tegen ING kunnen beginnen, maar ik vrees dat je daar niet verder mee komt.

Ben benieuwd wat er gebeurt als je beide rekeningen opzegt. Wat is dan de volgende stap: moet ING je die 300 euro terugbetalen of moet jij 200 euro bijbetalen? Of iets er tussenin? De kantonrechter bepaalt uiteindelijk.
ik vind dat het forum in dit geval wat onterecht de zwarte piet krijgt
en dat nadat sinterklaas allang voorbij is

de kop van het topic veroordeelt gelijk de ING al

de oorzaak van het probleem was blijkbaar een computerstoring
daar schijnt de ING inderdaad nog al eens last van te hebben dus dat zou wel eens wat beter kunnen

alle problemen die zijn ontstaan zijn echter ontstaan door het frauduleus handelen van zoonlief
hij heeft, misschien een beetje kort door de bocht, de ING bestolen van 500 euro
dat de ING dat geld zo spoedig mogelijk weer terug wil hebben, kan ik mij levendig voorstellen
achter dat geld aan lopen kost de ING waarschijnlijk ook handen vol geld
eigenlijk handelt de ING het nog netjes af
in theorie zouden ze waarschijnlijk aangifte kunnen doen tegen zoonlief

enemynr1
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 dec 2012 00:01

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door enemynr1 »

Bob Schurkjens schreef:Er klopt natuurlijk helemaal niets van wat ING hier doet. Je hebt je probleem uitstekend uiteengezet om vervolgens meteen te worden afgezeken op dit forum. Dat gebeurt hier helaas vaker.

Ik vraag me ook af: stel dat je een miljoen had kunnen pinnen? Had de ING dan ook alle verantwoordelijkheid kunnen afschuiven? Met andere woorden: waarom ligt de grens kennelijk bij 500 euro? En dat terwijl nota bene contractueel is vastgelegd dat de jongerenrekening geen kredietfaciliteit heeft. Wat ook opvalt is dat ING geen excuses aanbiedt voor de fout die ze hebben gemaakt. De fout toegeven betekent immers schuld bekennen.

Het probleem is ontstaan bij ING. Laat ING het dan ook zelf oplossen. Je zou bij het http://www.kifid.nl een klachtenprocedure tegen ING kunnen beginnen, maar ik vrees dat je daar niet verder mee komt.

Ben benieuwd wat er gebeurt als je beide rekeningen opzegt. Wat is dan de volgende stap: moet ING je die 300 euro terugbetalen of moet jij 200 euro bijbetalen? Of iets er tussenin? De kantonrechter bepaalt uiteindelijk.
Achja hij zou zo bij de afdeling incasso van de ING kunnen werken, want zo word je inderdaad behandelt.

Ik denk dat wij ontzettend geluk hadden dat je bij die storing blijkbaar alleen bij een gastbank kon pinnen. Bij een gastbank is de daglimiet die je kan pinnen 250 euro daarom heeft hij gewacht na 0.00u om vervolgens opnieuw de daglimiet te pinnen.

Maar stel nou dat je bij de ING automaat kon pinnen dan was misschien wel 750 per dag mogelijk en dan de volgende dag weer? Dan zaten we nu met een roodstand van 1500 euro.

ING heeft nooit excuses gemaakt hiervoor. Ze praten erover alsof het gewoon heel normaal is wat hier is gebeurt en dat het even weer aangevuld moet worden.

We hebben er inderdaad over gedacht om het maar lekker zo in het rood te laten staan. Aan de andere kant zitten wij nu midden in de verkoop van ons huis en we staan tot nu helemaal niet negatief genoteerd bij BKR en dat wil ik graag zo hden. En ik denk als ik hier een punt van ga maken het alleen maar verder uit de hand loopt met eventuele rentes die ze gaan berekenen over het roodstaan.

Volgens mij kan je ook niet je rekening zomaar opheffen als er nog bedragen openstaan. Ik heb ook al een klacht gestuurd naar de ING met als verwijzing dit forum en ik ben benieuwd wanneer en of ze gaan reageren.

Ik hou jullie op de hoogte

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door kokka »

je heb hier te maken met twee afzonderlijke gevallen.
ten eerste is het natuurlijk niet goed dat uw zoon zo makkelijk de adres gegevens kan veranderen, dus dat zou je ing best aan kunnen rekenen.
ten tweede heeft uw zoon het geld gestolen, want het is niets minder als dat, en bent u nu als ouders verantwoordelijk voor het terugbetalen van dat bedrag.
ik denk dat je het de bank niet aan kan rekenen dat iemand moedwillig de boel belazert, als hij thuis is kan hij uiteindelijk ook de post achterover drukken.
in het geval van uw zoon lijkt de oplossing me eenvoudig, hij kan blijkbaar de verantwoording van een betaalpas niet aan, zijn zakgeld kan je ook gewoon contant geven.
ik wens jullie veel sterkte toe, zo te lezen hebben jullie dat wel nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Afbeelding

Doel van de ING Jongerenrekening is héél duidelijk: jongeren leren om te gaan met geld. Rood staan is dan ook uitdrukkelijk "niet mogelijk".

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door nevermind »

Als deze jongen toch moeilijk opvoedbaar is, waar om heeft hij dan een rekening, als er 0,00 opstaat.
Jullie als ouders hebben deze geopend, dan sluit deze toch weer, dan is in vervolg zoiets niet mogelijk.

Dat de ING jullie als ouders aansprakelijk stellen, is toch normaal voor een jochie van 14 jaar!


Ben benieuwd wat er gebeurt als je beide rekeningen opzegt. Wat is dan de volgende stap: moet ING je die 300 euro terugbetalen of moet jij 200 euro bijbetalen? Of iets er tussenin? De kantonrechter bepaalt uiteindelijk.
@Bob

Veel Plezier om een rekening welke in het rood staat op te heffen! :?:
Laatst gewijzigd door nevermind op 26 dec 2012 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door Barman »

Bob Schurkjens schreef: Rood staan is dan ook uitdrukkelijk "niet mogelijk".
Tenzij er dus een storing plaats vindt en er geen saldocontrole kan plaatsvinden. Alternatief is dan om helemaal niemand te laten pinnen.

Dat joch is 14 jaar en heeft zelfs als een doorgewinterde crimineel het besef gehad rond 0.00 uur snel even twee keer te pinnen. Een weloverwogen diefstal dus.

Als hij besluit om even over jouw auto heen te lopen, zijn dan ook de ouders niet verantwoordelijk?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Schande!! Roodstand mogelijk op jongerenrekening ING

Ongelezen bericht door sephora30 »

De ING heeft in deze zeker steken laten vallen, maar dat jouw zoon misbruikt gemaakt heeft van een storing is ING natuurlijk niet aan te rekenen.
Wees blij dat het 'maar' 500 euro is.

Sterkte ermee.

Gesloten