Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Op Dinsdag 20 februari 2024 wilde ik een overboeking doen naar een ondernemer via een reguliere banktransactie/overschrijving. Om dit te kunnen doen moest ik zelfs een boeking vanuit mijn spaarrekening naar mijn betaald rekening.
Bij deze had geen enkel probleem, het ging over een overboeking van €2.500,00. Deze overboeking werd onmiddellijk geaccepteerd een binnen een paar seconde werd mijn betaalrekening verhoogd met het bedraag.
Toen ben ik meteen overgegaan tot de overboeking naar de rekening van de ondernemer en toen ging het mis: mijn overboeking werd geblokkeerd door het feit dat het een maximale dag limiet was te laag, die was feitelijk €550,00.
Toen dacht het wat is dat voor onzin, ik ben nog nooit eerder met deze actie geconfronteerd! Zelfs vorig jaar (maart 2023) heb ik met een soortgelijke procedure een overschrijving gedaan voor de betaling van een zonnepaneleninstallatie aan de ondernemer. Zonder enige probleem.
Dan meteen contact met de ABNAMRO Service, via een chatsessie, die na controle het probleem bevestigt, hierbij de reactie van de bankmedewerker:
Ah dat is inderdaad vervelend!
Dat klopt, sinds januari 2024 is er een wijziging in de bankvoorwaarden en sindsdien is er een dag limiet toegevoegd om de "overschrijving naar een bankrekening" mogelijk te maken.
Voor betalingen in de winkel met uw bankpas wijzigt u vooraf de ''paslimiet''. >> dit is al jaren bekend en heb daar zelfs een dag limiet zelfs geprogrammeerd.
Betreft overboekingen dan wijzigt u de '' dag limiet geld overboeken '' in de app. >> en dit is ‘nieuw’, ik denk niet dat veel klanten het weet, en dat de dag limiet willekeurig is ingesteld op €550,00 (voor mij in ieder geval) is ook een raadsel.
En het duurt inderdaad 4 uur voordat de wijziging actief komt. >> en hier is het een probleem (niet mijn laatste transactie natuurlijk, ik deed het vier uur later), maar toen ik gaf de medewerker een voorbeeld:
Stel dat ik op vakantie ben in het buitenland, dan een autoprobleem dat opgelost moet worden met de garage (auto verplaatsen, dan repareren etc.…) en dan komt er een factuur die boven de dag limiet ligt tenzij ik minder geld op de bankrekening heb staan, dan kan ik alles regelen met een interne transactie tussen mijn spaar- en betaalrekening, ... En dan houdt het op, ik zou vier uur in de garage moeten wachten. Ongelooflijk, het kan uw zoon overkomen die om een overschrijving vraagt! Reactie van de bankmedewerker:
Nee precies, het is best wel een lange tijd natuurlijk.
Vorige jaar was toen inderdaad anders. Destijds was het mogelijk zonder de wachttijd van 4 uur. >> mijn antwoord: maar hoe is het dan gecommuniceerd naar de klant?
Excuus voor het ongemak, dit was alleen digitaal gecommuniceerd vanuit de bank (via ‘Bankmail’ in de APP).
Ik heb volledige begrip hoe u erover denkt.
Daarna ben ik bezig geweest om mijn digitale post te bekijken en zie dat een melding was (in oktober 2023) over de wijziging van tarieven en Algemene Voorwaarden op 1 januari. De informatie over de dagelijkse limiet voor bankoverschrijvingen is bijna nergens te vinden zonder veel stappen om documenten te openen en te beginnen met zoeken. In feite moest ik in totaal bijna een uur besteden om de informatie te vinden en ook hoe ik de dag limiet kon verhogen. Ook om op te merken dat ik via de ‘smartphone Bankmail’ de Algemene Voorwaarden van oktober 2023 terug kon vinden, maar niet via de Internetbankieren (aantal berichten in de mailbox is beperkt, en daarvoor is die niet meer te vinden!).
Dit alles in verband met de controle over ‘Illegale Geld praktijken’.
Hopelijk is het beter bij andere banken (het geheel chatsessie werd opgenomen als bewijs). En sorry voor het lang verhaal.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ING heeft dit al een paar jaar, duurt ook 4 uur voordat je erover kunt beschikken. Dit allemaal om oudjes te beschermen tegen oplichters. (Hoewel ik al voorbij heb zien komen dat het oplichters zelfs lukt om die mensen 4 uur lang aan de telefoon te houden.)

Oervervelend als je het even vergeet inderdaad.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Cro »

, ... En dan houdt het op, ik zou vier uur in de garage moeten wachten. Ongelooflijk, het kan uw zoon overkomen die om een overschrijving vraagt!
En dat zal nu een van de redenen zijn waarom zaken als deze ingevoerd worden, om mensen te beschermen tegen zaken als Whatsapp fraude, door te voorkomen dat ze per direct grote bedragen kunnen overmaken aan hun fictieve zoon of dochter, maar dat daar wat tijden over heen moet gaan, waarin ze hopelijk even rustig nadenken waarom iemand ineens via whatsapp om geld komt vragen...

Janne.B.
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Janne.B. »

En wat is nu het max. daglimiet wat u kan instellen?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Janne.B. schreef:
22 feb 2024 13:04
En wat is nu het max. daglimiet wat u kan instellen?
50.000,- euro. Dat was het bedrag dat voorheen standaard stond ingesteld. Gewoon belachelijk hoog dus.

Overigens heb ik familie die zich wel hadden ingelezen en dus op tijd op de hoogte waren.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Tja een bank kan het nooit goed doen. Om oplichting en afpersing te voorkomen, heeft de bank een tijdslot gezet op limiet wijzigingen.

  • Wordt u gegijzeld door een boef die u wilt dwingen al u spaargeld over te maken, dan is het tijdslot uw bescherming.
  • Wordt uw PIN pas en pin code ontfutselt, dan wordt u beschermt door de daglimiet. Als u binnen die termijn de diefstal van de pas meldt, is uw meeste (spaar)geld veilig.
Maar ja, bent u af vakantie en moet u onverwachts een grote uitgave doen, ja dan is het vervelend dat u moet wachten totdat de dag limiet aangepast is.

Denk dat de bank gekeken heeft welk probleem is groter, het ongemak van de uitzonderlijke situatie op vakantie of het grote maatschappelijke probleem van oudjes die de pinpas en code ontfutselt worden en de toegenomen gijzelingen waarbij het slachtoffer gedwongen wordt de hele rekening te over te maken naar elders.

Ik geef de bank in deze groot gelijk. Preventie tegen de toegenomen criminaliteit weegt echt vele malen zwaarder dan uw eventuele vakantie ongemak.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door rwolters »

Cro schreef:
22 feb 2024 13:02
, ... En dan houdt het op, ik zou vier uur in de garage moeten wachten. Ongelooflijk, het kan uw zoon overkomen die om een overschrijving vraagt!
En dat zal nu een van de redenen zijn waarom zaken als deze ingevoerd worden, om mensen te beschermen tegen zaken als Whatsapp fraude, door te voorkomen dat ze per direct grote bedragen kunnen overmaken aan hun fictieve zoon of dochter, maar dat daar wat tijden over heen moet gaan, waarin ze hopelijk even rustig nadenken waarom iemand ineens via whatsapp om geld komt vragen...
Oftewel: wat een bank ook doet, het is nooit goed. Als iemand teveel geld overmaakt aan een onbekende na een WA verzoek is de bank schuldig, als de bank de mogelijke schade wil beperken is het de schuld van de bank.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan vervelend uitpakken, maar het is wel zo veilig. Ik hoop niet dat u vaak van die grote schades hebt tijdens uw vakantie.

Het is natuurlijk sowieso verstandig berichten van de bank te lezen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In dit geval is het geen slechte communicatie maar het niet lezen van de berichten als u op de website in logt.
Alle banken hebben in de media bekend gemaakt dat tussen bet bijschrijven van spaargeld en overmaken 4 uur pauze wordt gehanteerd.
Zegt oplichting door een 'bankmedewerker' u nog iets of is u dat ontgaan.
ABNAMRO heeft een standaard limiet van 5000 euro bij overschrijvingen per dag en als u daar niets aan veranderd heeft blijft dat ook zo.
Kan het niet zo zijn dat het saldo op uw rekening 550 euro was want dat is het maximale bedrag dat u over kon maken en na de wachttijd van 4 uur wordt dat bedrag vermeerderd met het spaargeld en kunt u het bedrag wel overmaken.
Voor wat betreft pech op vakantie dramatiseert u de situatie want wie wijs op reis gaat heeft zorgt voor voldoende saldo op de bankrekening en daarbij kunt u in het buitenland tot 5000 euro pinnen.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Sorry, dit is prima en op tijd gecommuniceerd door de bank, alleen heeft u de moeite niet genomen dat te lezen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor goede communicatie is de medewerking van beide partijen nodig.

Alle banken hebben de (verplichte!) aanpassingen in de daglimiet en mogelijkheden om de daglimiet te kunnen verhogen voldoende gecommuniceerd via de berichtenbox van de app of online bank omgeving.

Tot zover is de communicatie prima.
Maar blijkbaar heeft het in dit geval aan de zijde van de ontvanger geschort en is de communicatie niet of niet goed gelezen. Dat kan natuurlijk, maar dat kunnen we de bank niet verwijten.

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Speedy123 schreef:
22 feb 2024 13:10
Tja een bank kan het nooit goed doen. Om oplichting en afpersing te voorkomen, heeft de bank een tijdslot gezet op limiet wijzigingen.

  • Wordt u gegijzeld door een boef die u wilt dwingen al u spaargeld over te maken, dan is het tijdslot uw bescherming.
  • Wordt uw PIN pas en pin code ontfutselt, dan wordt u beschermt door de daglimiet. Als u binnen die termijn de diefstal van de pas meldt, is uw meeste (spaar)geld veilig.
Maar ja, bent u af vakantie en moet u onverwachts een grote uitgave doen, ja dan is het vervelend dat u moet wachten totdat de dag limiet aangepast is.

Denk dat de bank gekeken heeft welk probleem is groter, het ongemak van de uitzonderlijke situatie op vakantie of het grote maatschappelijke probleem van oudjes die de pinpas en code ontfutselt worden en de toegenomen gijzelingen waarbij het slachtoffer gedwongen wordt de hele rekening te over te maken naar elders.

Ik geef de bank in deze groot gelijk. Preventie tegen de toegenomen criminaliteit weegt echt vele malen zwaarder dan uw eventuele vakantie ongemak.
Goede morgen,
Het gaat niet over of het goed is of niet, mijn post ging over 'Slechte Communicatie" en de problemen die zou kunnen opstaan. De verandering zijn ingevoerd zonder correcte communicatie en dat is zelfs erkend door de bank medewerker (hadden we beter moeten doen), plus het feit dat er is een max. dag limiet vastgesteld op €550,00 die vrij laag is voor overschrijving van bank naar bank (zelfs hier kon de medewerker geen verklaring geven, ze kon niet zien hoe en van waar het bedrag kwam!). Zoals ik zei in mijn post het heeft hier ook niets te doen met de bankpas want daar is alles wel bekend en goed in orde. Over het probleem met vakantie is slechts een voorbeeld: in 2022 was ik inderdaad in het buitenland (korte weekend) toen kreeg een gevaarlijk hartprobleem (112 bellen en met spoed naar het SEH). Later in de week, vroeg het lokaal ziekenhuis voor een 'borgsom' te betalen i.v.m. de hoge kosten van verblijf (een week) en alle onderzoeken/maatregelen voor ik terug kon vervoerd worden naar een Nederlands ziekenhuis. Toen kon ik het doen zonder probleem met een overschrijving via de smartphone, deze keer had ik 4 uur in het ziekenhuis moeten wachten, nadat ik de informatie had op de ABNAMRO-site kunnen vinden!
Ik hoop dat het wat duidelijker is nu!

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

ZeerPrivé schreef:
22 feb 2024 13:08
Janne.B. schreef:
22 feb 2024 13:04
En wat is nu het max. daglimiet wat u kan instellen?
50.000,- euro. Dat was het bedrag dat voorheen standaard stond ingesteld. Gewoon belachelijk hoog dus.

Overigens heb ik familie die zich wel hadden ingelezen en dus op tijd op de hoogte waren.
Harstikke fijn dat uw familie het had gezien. Over het bedrag is ook waar dat het voor de gewone particulier tot €50.000,00 kon en nog steeds (na zelfs instellen met de app, bedrag en termijn), maar in een keer naar max. €550,00 is belachelijk (vind ik). Nog een voorbeeld (echt): drie jaar geleden ging ik, met mijn zoon, naar Druten om een tweedehands motor te kopen bij een particulier, kost €1.500,00. Natuurlijk ging het meteen goed, nu had ik een zeker probleem ook al dat op mijn betaalrekening veel meer euros waren na overboeking vanuit mijn spaarrekening!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Één telefoontje naar de zorgverzekeraar ener wordt een machtiging afgegeven.

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Lady1234 schreef:
22 feb 2024 14:59
Het kan vervelend uitpakken, maar het is wel zo veilig. Ik hoop niet dat u vaak van die grote schades hebt tijdens uw vakantie.

Het is natuurlijk sowieso verstandig berichten van de bank te lezen.
Beste Lady, Natuurlijk is het goed om informatie van de Bank te lezen, maar de informatie die werd gestuurd (oktober 2023) ging over "Belangrijke melding, Bank tarieven gaan omhoog op 1-1-2024". En dan nog "er zijn aanpassingen ingevoerd op onze Algemene Voorwaarden". Wel, hebt u ze dan goed gelezen? Toen ik ging zoeken, vraag ik via de website voor "2024 Algemene Voorwaarden", en dit is wat van de site krijgt:

Betalen en creditcards
• Voorwaarden BasisPakket Betalen
• Voorwaarden Betaaldiensten
• Voorwaarden Betalen met Apple Pay
• Voorwaarden Betalen met Google Pay
• Informatieblad Betaaldiensten Particulieren
• Informatiedocument Vergoedingen Betaaldiensten BasisPakket Betalen (FID)
• Informatiedocument Vergoedingen Betaaldiensten Studenten Pakket (FID)
• Begrippenlijst Vergoedingen Betaaldiensten (FID)
• Voorwaarden ICS over gegevensuitwisseling
• Creditcards
• Verzekeringen Creditcards
• Voorwaarden Jongeren (Jongerengroeirekening)
• Voorwaarden Stand-By Service
• Voorwaarden Studenten Pakket
• Voorwaarden Overstapservice
• Voorwaarden Vreemde Valutarekening Particulieren
• Voorwaarden Vreemde Valutarekening Particulieren (per 1 maart 2024)
• Voorwaarden iDIN
• Voorwaarden Multibankieren
• Aanvraaginformatie Klant Worden

Dan kost het flink wat tijd om de precies informatie tussen alle deze document te vinden, en misschien ook andere onbekende belangrijke verandering. Dit heb ik met de bankmedewerker besproken want we waren toen samen bezig om de informatie te vinden, en hij was mee eens dat dit niet goed was!!

Ook wat mogelijk is (had ik eerst gedaan) is om "Overboeking dag limiet" bij de zoekfunctie te vinden. Gaat goed, u moet inlogen en dan gaat het alleen om de "Bankpas dag limiet" te kunnen aanpassen! Nergens iets te vinden over de "Overschrijving naar een andere Bankrekening. Website is nog niet aangepast!!!
Prettige dag verder :-)

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb ING. Staat duidelijk vermeld waar je moet kijken.

En die vier uur is daar al een tijd van toepassing..

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Ron5300 schreef:
22 feb 2024 17:22
In dit geval is het geen slechte communicatie maar het niet lezen van de berichten als u op de website in logt.
Alle banken hebben in de media bekend gemaakt dat tussen bet bijschrijven van spaargeld en overmaken 4 uur pauze wordt gehanteerd.
Zegt oplichting door een 'bankmedewerker' u nog iets of is u dat ontgaan.
ABNAMRO heeft een standaard limiet van 5000 euro bij overschrijvingen per dag en als u daar niets aan veranderd heeft blijft dat ook zo.
Kan het niet zo zijn dat het saldo op uw rekening 550 euro was want dat is het maximale bedrag dat u over kon maken en na de wachttijd van 4 uur wordt dat bedrag vermeerderd met het spaargeld en kunt u het bedrag wel overmaken.
Voor wat betreft pech op vakantie dramatiseert u de situatie want wie wijs op reis gaat heeft zorgt voor voldoende saldo op de bankrekening en daarbij kunt u in het buitenland tot 5000 euro pinnen.
Beste Ron,
A.U.B. kijk maar hier onder mijn antwoord aan Lady, daar ziet u mijn commentaar over het vinden van een onbekende verandering, die niet aparte vermeld is en dat ergens binnen een van alle aparte pdf-document vallen onder Betalen en Creditcards, want de informatie is wel in een van de documenten! Ook het feit dat het niet te vinden bij de zoekfunctie is zeker niet optimaal. Probeer maar zelfs de informatie te vinden, gaat goed, kost maar wat tijd.
Over de bijschrijving vanuit het spaargeld weet ik alles. Daarom heb ik een groot bedrag in een bepaalde spaarrekening die beschermd is met de 'spaarslot' (24uur wachttijd), dan een kleinere spaarrekening geopend met een klein bedrag. Die boekt de bijschrijving meteen naar de eigen Bankrekening (+/-1sec!). Toen ging ik meteen het Bankrekening saldo controleren (en ja er was meer dan €4.000,00 bij, ter info) voor ik de overschrijving (veel minder maar wel meer dan die €550,00) wilde regelen (stond in mijn origineel bericht! En toen werd ik geconfronteerd met het onbekende 4uur wachttijd!

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Lady1234 schreef:
23 feb 2024 10:50
Ik heb ING. Staat duidelijk vermeld waar je moet kijken.

En die vier uur is daar al een tijd van toepassing.
Beste Lady1234, Misschien moet ik ook naar ING dan, vind ik fijn dat ze dat beter gecommuniceerd naar de klanten hebben gedaan. En het is precies het doel van mijn bericht aan de Radar Forum leden. Niet meer of minder, en ik zie ook hier vele reacties (het kan natuurlijk) over het slechte voorbeeld van de vakantie, dit is precies ook het doel van een 'voorbeeld': kan goed of niet of anders, mijn bericht ging gewoon over de communicatie. En het kan beter zoals u hier zegt met ING.

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Interessant! »

Arizonakid schreef:
22 feb 2024 17:24
Sorry, dit is prima en op tijd gecommuniceerd door de bank, alleen heeft u de moeite niet genomen dat te lezen.
Goede morgen, Het gaat bij mij over ABNAMRO, hopelijk praat u ook over dezelfde bank. Kun U mij, ons zeggen hoe en wanner het prima gecommuniceerd is/was? Puur voor informatie, dan kan ik misschien excuses aan de bank sturen, en jullie ook natuurlijk :-)

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte communicatie (en praktijken) van ABNAMRO kan leiden naar lastige problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Interessant! schreef:
23 feb 2024 11:16
Arizonakid schreef:
22 feb 2024 17:24
Sorry, dit is prima en op tijd gecommuniceerd door de bank, alleen heeft u de moeite niet genomen dat te lezen.
Goede morgen, Het gaat bij mij over ABNAMRO, hopelijk praat u ook over dezelfde bank. Kun U mij, ons zeggen hoe en wanner het prima gecommuniceerd is/was? Puur voor informatie, dan kan ik misschien excuses aan de bank sturen, en jullie ook natuurlijk :-)
Ik heb op 20-08-2023 een bericht in de app van ABN gekregen met de melding dat de daglimiet wordt aangepast. Kort, krachtig en duidelijk. Rond diezelfde datum stond er ook een mededeling tussen de bij- en afschrijvingen, zoals ze dat altijd doen.

Prima gecommuniceerd dus.

Plaats reactie