LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
cola
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:25

SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door cola »

Op 10 juli ontvang ik een brief van de SNS met de mededeling dat mijn rente van mijn doorlopend krediet wordt verlaagd naar 7,6% i.p.v 8,7% zodat ik mijn schuld sneller kan aflossen.
Tevens wordt in de brief aangegeven dat ik binnen 2 weken wordt gebeld om te kijken of dit product nog bij mij past.
En inderdaad krijg ik het verwachte telefoontje, hierin wordt redelijk agressief 2 keuzes aangegeven. Of ik kan akkoord gaan met de 7.6% of ik kan een nog lager percentage krijgen van 6.7% maar dan wordt de rekening omgezet naar een persoonlijke lening.
Uiteraard wil ik graag gebruik blijven maken van mijn doorlopend krediet dus die keuze geef ik aan. Dat is echter alleen mogelijk als ik opnieuw wordt getoetst. (heb al 14 jaar dit product!) Na de toetsing Opnieuw een brief getekend op 8 augustus, met de vraag of ik contact wil opnemen omdat volgens SNS dit product niet meer bij mij past. Op 23 augustus kan ik plotseling geen gebruik meer maken van de rekening en blijkt deze geblokkeerd te zijn door de afdeling Bijzonder Beheer, een afdeling die mensen helpt met achterstanden, terwijl ik nog nooit een termijnbetaling heb overgeslagen.

In hoeverre kan ik beroep doen op mijn huidige overeenkomst die nog 23 jaar loopt? Volgens mij pleegt SNS hier contractbreuk en is deze rentewijziging een slinkse manier om mensen een nieuw product aan te smeren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u hebt al 14 jaar een doorlopend krediet en volgens u hebt u het recht dat krediet nog 23 jaar aan te houden?

De banken zijn verplicht hun klanten te wijzen op eventuele problemen van overkreditering, daarom boden ze u ook een PL aan, zodat die lening eindelijk afgebouwd wordt.

Een en ander zal ook verband houden met uw leeftijd en huidig inkomen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door mahadma »

Wellicht zijn de voorwaarden qua leningen en of uw inkomen en of leefomstandigheden gewijzigd, waardoor u een te groot risico vormd voor uzelf of de bank?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Uiteraard wil ik graag gebruik blijven maken van mijn doorlopend krediet
Hoezo uiteraard? Je had er heel wat verstandiger aan gedaan je DK om te laten zetten naar een PL. Ooit moet je DK toch volledig afgelost zijn. Lees de kredietvoorwaarden eens, dan zie je dat de SNS correct handelt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een bank heeft een zorgplicht. Deze moet ook waken dat u niet in de problemen komt en de bank haar geld terug krijgt.
U spreekt over een doorlopend krediet die nog 23 jaar kan duren. Natuurlijk is een doorlopend krediet niet bedoeld om 23 jaar mee in het rood te staan. Ook is dat niet bedoeld om eenmalig een bedrag op te nemen en hier 23 jaar op af te betalen. Daar zijn andere leenvormen voor.
Er zijn al topics voorbij gekomen hier van mensen die al 15 jaar betalen aan een dk, maar nog geen cent hebben afgelost. Na een slimme doorrekening zouden die mensen na 30 jaar €120.000 hebben betaald over een eenmalig opgenomen bedrag van €15.000.

Maar wees blij dat en de rente omlaag kan en dat u een einddatum hebt wanneer u uw schuld hebt ingelost. Dat is veel goedkope dan nog 23 jaar te moeten betalen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
28 sep 2018 11:42
Natuurlijk is een doorlopend krediet niet bedoeld om 23 jaar mee in het rood te staan. Ook is dat niet bedoeld om eenmalig een bedrag op te nemen en hier 23 jaar op af te betalen.
Of dat was juist wel de bedoeling van SNS. Anders wachten ze geen 23 jaar

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
28 sep 2018 13:18
NeoDutchio schreef:
28 sep 2018 11:42
Natuurlijk is een doorlopend krediet niet bedoeld om 23 jaar mee in het rood te staan. Ook is dat niet bedoeld om eenmalig een bedrag op te nemen en hier 23 jaar op af te betalen.
Of dat was juist wel de bedoeling van SNS. Anders wachten ze geen 23 jaar
Of het toen wel of niet de bedoeling is geweest, heeft niets te maken met de regels van nu.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het DK loopt al 14 jaar.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
28 sep 2018 13:51
Het DK loopt al 14 jaar.
Vroeger kon je op de lat naar de wintersport, gebruikte je je vakantiegeld om je vakantie van vorig jaar te betalen en kocht je een boot van je hypotheek. Tegenwoordig zijn de regels anders.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door mahadma »

Op het gevaar af dat dit als bemoeiend gezien wordt: U kunt uw inkomsten en uitgaven + waaraan eens op een kladje zetten. Wellicht kunt u kijken wat er minder kan/eigenlijk niet nodig is en die (al zijn het er maar een paar euro's) besparingen kunt gebruiken, opgespaard, om eerder van uw lening, welke dan ook, een keer een extra aflossing te kunnen doen.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door blont007 »

In hoeverre kan ik beroep doen op mijn huidige overeenkomst die nog 23 jaar loopt? Volgens mij pleegt SNS hier contractbreuk en is deze rentewijziging een slinkse manier om mensen een nieuw product aan te smeren.
Ik denk dat de bank u gewoon dwingt om uw schulden te betalen, het krediet is nu geblokkeerd. U moet dus inlossen.

Banken bepalen nu eenmaal in hoeverre u kredietwaardig bent, en dat valt blijkbaar tegen voor u in dit geval.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door thecure »

Hoe hoog is de schuld nu op het dk en wat is uw leeftijd?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De bank heeft duidelijk haar twijfels over uw kredietwaardigheid. In hoeverre dat terecht is, kunnen wij niet beoordelen.

Wanneer u ook uw betaalrekening bij deze bank heeft lopen, kan het zijn dat bij een wat hogere kredietlimiet door steeds strenger wordende leen-normen het inkomen wat op uw betaalrekening binnen komt te laag is voor bij dit krediet.

Vaak is het zelfs een voorwaarde voor het krediet dat u uw maandelijkse inkomsten op een betaalrekening van dezelfde bank laat storten. Wanneer u tegenwoordig geen eigen inkomsten heeft of (een deel van) uw inkomsten op een ander rekeningnummer laat storten dan de rekening die is gekoppeld aan het doorlopend krediet gaan alle alarmbellen af bij de bank en is het hun plicht om te toetsen of het krediet nog wel bij uw situatie past.

Niet meewerken is dan reden om nieuwe opnames uit het krediet te blokkeren.

Overigens vind ik het persoonlijk nogal zorgwekkend dat u het vanzelfsprekend vindt om zéér lange tijd een bedrag op uw doorlopend krediet te hebben openstaan. En dat u het vanzelfsprekend vindt dat u 'uiteraard' het krediet wilt behouden. Elke 14 jaar betaalt u het openstaande bedrag aan rente, ervan uitgaande dat u de rente telkens weer aflost. Daarmee worden uw aankopen erg duur.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door CB »

Het zou mij niet verbazen als uw leeftijd hierin een rol speelt. Bij veel financiële instellingen wordt bij het bereiken van een bepaalde leeftijd een DK ( bij sommigen een Flexibel Krediet) in een vaste lening voor bepaalde duur met aflossing omgezet. Bij SNS is dit bij 64 jaar. Zie informatie op onderstaande link.

https://www.actuelerentestanden.nl/lene ... -lenen.asp

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: SNS blokkeert spontaan oude doorlopende kredieten

Ongelezen bericht door grun »

De leeftijd kan inderdaad een rol spelen. Een paar maanden voor m'n 65e verjaardag kreeg ik ook een brief van de bank (ABN-AMRO) dat het DK afgebouwd zou gaan worden door de limiet gedurende 120 maanden in gelijke delen te verlagen totdat het op de 75e verjaardag op 0 zou staan. Mocht ik de 75 niet halen, dan wordt een eventuele resterende schuld kwijtgescholden.

Gesloten