Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door grun »

0plukje schreef:
26 okt 2022 17:06
Het zorgeloze bestaan verdampt heel snel wanneer je de consequenties van een BKR registratie, negatief of niet, gaat meemaken. Wie er vertrouwen in heeft dat banken zich aan positieve of negatieve registratie houden komt bedrogen uit.
Weet u hoeveel mensen bij het BKR geregistreerd staan? Ongeveer 11 miljoen.

Met een negatieve registratie bedoelde ik overigens een aantekening in uw dossier. Meestal krijg iemand die omdat er niet op tijd aan de betalingsverplichting voldaan is.
U maakt helemaal geen onderscheid tussen een registratie of een negatieve registratie, maar dat is niet correct. Met een gewone registratie kan iemand aantonen dat hij/zij altijd keurig op tijd aan de verplichtingen voldaan heeft, dat schept vertrouwen bij toekomstige geldverstrekkers. Een negatieve registratie kan aanleiding zijn tot het stellen van vragen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door JozJan »

Seinhuis schreef:
18 okt 2022 16:11
Zolang de lening afbetaald wordt (of geen gebruik van gemaakt wordt) dan heeft men een positieve BKR registratie. Een negatieve registratie krijgt u als u niet aan de betaling verplichting voldaan heeft, bijvoorbeeld te laat uw maandelijkse termijn af te betalen.
Even een bericht van pagina 1 rechtzetten. Een lening die is afbetaald (Zonder dat er een achterstand is geweest) is in BKR kregistratie gewoon inactieve lening. Dat is géén positieve registratie.

Positieve registratie is de registratie van een actieve lening. Die wordt alleen negatief als er een betalingsachterstand (van meer dan 30 dagen) is.
0plukje schreef:
26 okt 2022 17:21
Dit is het echte verhaal.
Natuurlijk ben ik woedend dat na mijn hele leven de ING en daarvoor postbank gebruikt te hebben (en nooit problemen gehad of gemaakt heb) de ING mijn "mogelijkheid tot rood staan" bij de BKR registreert waardoor ik geen hypotheek kan krijgen. Ik heb inderdaad in 24 jaar tijd geen hypotheek nodig gehad en nu wel. Dat is wel heel erg vreemd hè? Maar ik heb ook in die 24 jaar tijd niet of nauwelijks rood gestaan. Dat is natuurlijk ook heel erg vreemd! En dat nog wel met een mogelijkheid om rood te staan! Banken bestaan alleen omdat wij ze gebruiken, waarom zou de ING haar vaste klanten in de problemen willen brengen door een faciliteit die zij zelf aanbieden?
ING is simpelweg verplicht die mogelijkheid tot roodstand te registreren. Het is feitelijk gewoon een doorlopend krediet: tot aan die €2.500 kun je altijd zo opnemen. Daarom: bij een doorlopend krediet registreert de bank de kredietlimiet (@Jablan: en dus nooit het actuele saldo). Logisch ook als je erbij nadenkt.

Zoals door meerderen al aangegeven: de registratie hiervan zorgt er niet voor dat u geen hypotheek kunt krijgen. Het vermindert wel het maximale hypotheekbedrag maar dat effect is bij een registratie van €2.500 niet erg groot.

Kortom, erg veel emotie in het topic erg weinig kennis.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Jablan »

JozJan schreef:
26 okt 2022 19:28
Daarom: bij een doorlopend krediet registreert de bank de kredietlimiet (@Jablan: en dus nooit het actuele saldo).
Waarom haal je mij erbij?
Ik heb dit al twee keer hier vermeld, eerste keer op pagina 1 en tweede keer op pagina 2. Zelfs met een getallenvoorbeeld er bij.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door JozJan »

Jablan schreef:
18 okt 2022 20:46
Wanneer de limiet op 2500 euro is ingesteld, dan staat bij het BKR 2500 euro vermeld, niet hoeveel je werkelijke debetsaldo is.
Het is aan de instelling om dit actueel te houden en op dit punt gaat het bij ING regelmatig mis. (Voorbeeld: rekening opgeheven, meer dan 5 jaar later nog steeds bij het BKR vermeld.)
Dat was hierom (beetje over de eerste zin heengelezen, dat wel). Het actueel houden van de leining heeft in dit geval alleen betrekking op de vraag of de lening nog actief is, of dat hij is beëindigd (inactief geworden). Actueel houden gaat nie tover het saldo.

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

snuffel1
Hartelijk dank voor de goede analyse. De situatie is inderdaad zoals u beschrijft. Ik heb helaas geen hypotheek gekregen. Maar nu ik deze faciliteit beëindigd heb en de ING in de BKR registratie ook vermeld heeft dat het krediet beëindigd is zou ik toch mogen verwachten dat de service die ik 8 weken geleden aanvroeg bij de ING spoedig behandeld gaat worden. Of krijg ik nu 5 jaar lang deze uitermate slechte service en behandeling?

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

ING is simpelweg verplicht die mogelijkheid tot roodstand te registreren. Het is feitelijk gewoon een doorlopend krediet: tot aan die €2.500 kun je altijd zo opnemen. Daarom: bij een doorlopend krediet registreert de bank de kredietlimiet (@Jablan: en dus nooit het actuele saldo). Logisch ook als je erbij nadenkt.

Zoals door meerderen al aangegeven: de registratie hiervan zorgt er niet voor dat u geen hypotheek kunt krijgen. Het vermindert wel het maximale hypotheekbedrag maar dat effect is bij een registratie van €2.500 niet erg groot.

Kortom, erg veel emotie in het topic erg weinig kennis.
[/quote]

Jozian.

Totdat je er zelf mee te maken krijgt. Dan kan je alle kennis overboord gooien. Het gebeurd gewoon.

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

grun schreef:
26 okt 2022 18:48
0plukje schreef:
26 okt 2022 17:06
Het zorgeloze bestaan verdampt heel snel wanneer je de consequenties van een BKR registratie, negatief of niet, gaat meemaken. Wie er vertrouwen in heeft dat banken zich aan positieve of negatieve registratie houden komt bedrogen uit.
Weet u hoeveel mensen bij het BKR geregistreerd staan? Ongeveer 11 miljoen.

Met een negatieve registratie bedoelde ik overigens een aantekening in uw dossier. Meestal krijg iemand die omdat er niet op tijd aan de betalingsverplichting voldaan is.
U maakt helemaal geen onderscheid tussen een registratie of een negatieve registratie, maar dat is niet correct. Met een gewone registratie kan iemand aantonen dat hij/zij altijd keurig op tijd aan de verplichtingen voldaan heeft, dat schept vertrouwen bij toekomstige geldverstrekkers. Een negatieve registratie kan aanleiding zijn tot het stellen van vragen.
Ik geloof dat de ING geen onderscheid maakt tussen een registratie en een negatieve registratie. Wanneer zij dat niet zouden doen, zou ik een hypotheek hebben gekregen (weliswaar lager als dat ik zou willen) maar dan zou de ING mijn laatste aanvraag (8 weken geleden) ook behandeld hebben. Zo simpel is het dus niet.

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

Onder een negatieve BKR registratie verstaan mensen in het algemeen een registratie van een achterstand bij het terugbetalen van een lening. Een normale registratie (kredietmogelijkheid of een uitstaande lening) zorgt er alleen voor dat je minder kan lenen. Zodra die normale registratie beëindigd is, zal die geen enkel effect hebben op hoeveel geld je kan lenen.
[/quote]

MK,

Die registratie, nadat hij beëindigd is, heeft wel degelijk nog steeds invloed op services die ik 8 weken geleden bij de ING aanvroeg. Die wordt gewoon niet behandeld.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zoals TS het zegt zou zelfs een telefoon abonnement met telefoon dramatische gevolgen hebben. Maar, dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Mk »

0plukje schreef:
27 okt 2022 16:02
Onder een negatieve BKR registratie verstaan mensen in het algemeen een registratie van een achterstand bij het terugbetalen van een lening. Een normale registratie (kredietmogelijkheid of een uitstaande lening) zorgt er alleen voor dat je minder kan lenen. Zodra die normale registratie beëindigd is, zal die geen enkel effect hebben op hoeveel geld je kan lenen.
MK,

Die registratie, nadat hij beëindigd is, heeft wel degelijk nog steeds invloed op services die ik 8 weken geleden bij de ING aanvroeg. Die wordt gewoon niet behandeld.
[/quote]

Het spijt me, maar zo werkt het gewoon niet. Een BKR-notering leidt alleen tot afwijzing van een hypotheek als het een registratie was van een achterstand op de betaling van een lening. Dat soort BKR-noteringen blijft inderdaad een paar jaar staan. Leningen waar je geen achterstand op hebt leiden alleen tot een lager hypotheekbedrag.

Weet je zeker dat de ING je afwijst obv een BKR? Je hebt het nu ook over 'services' die ze je niet willen geven. Het klinkt alsof je misschien op een zwarte lijst staat van fraudeurs. Die wordt ook centraal bij het BKR bijgehouden.

http://www.financieelvakweb.nl/wiki/ext ... icatie-eva

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door JozJan »

snuffel1 schreef:
27 okt 2022 14:53
Als u bij de vraag 'heeft u lopende leningen' nee heeft gezegd en er blijkt er toch één te zijn dan wordt het zeer moeilijk om een hypotheek te verkrijgen omdat u de aanvraag niet waarheid gedaan heeft. Misschien kunt u bij een andere bank een hypotheek krijgen omdat u m.i. uit onwetendheid heeft gehandeld en niet uit kwade opzet.
Nee, dit is echt onzin. Want voor informatie over de lopende leningen raadpleegt ING gewoon BKR. Dat iemand niet weet dat zijn roodstand ook als lening wordt gezien en die dus niet opgeeft is echt geen enkel probleem. Daar wordt de hypotheek echt niet op afgewezen.

@Oplukje: al je reacties in dit topic geven er blijk van dat je geen kennis hebt van financiële producten (om het maar even zo uit te drukken). Misschien moet je even heel duidelijk aangeven wat je precies hebt aangevraagd (let wel: geen concrete persoonlijke gegevens delen), en dan de reden waarom het is afgewezen. Misschien kunnen we je dan verder helpen. Je aanvraag kan namelijk niet zijn afgewezen OMDAT er een lening staat geregistreerd bij BKR.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door grun »

0plukje schreef:
27 okt 2022 15:59
Ik geloof dat de ING geen onderscheid maakt tussen een registratie en een negatieve registratie. Wanneer zij dat niet zouden doen, zou ik een hypotheek hebben gekregen (weliswaar lager als dat ik zou willen) maar dan zou de ING mijn laatste aanvraag (8 weken geleden) ook behandeld hebben. Zo simpel is het dus niet.
Op mijn beurt geloof ik dat dan weer niet. Ik vermoed dat er echt iets anders meespeelt, maar geen idee wat. In ieder geval, succes ermee. Hopelijk komt het allemaal toch goed en laat u nog eens weten wat het nu precies was.

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

Op mijn beurt geloof ik dat dan weer niet. Ik vermoed dat er echt iets anders meespeelt, maar geen idee wat. In ieder geval, succes ermee. Hopelijk komt het allemaal toch goed en laat u nog eens weten wat het nu precies was.
[/quote]

Dat hoop ik ook. Ik zal zeker laten weten wat hier speelt en gespeeld heeft.
Vooralsnog ben ik hier niet achter gekomen.

0plukje
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2022 16:24

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door 0plukje »

JozJan schreef:
28 okt 2022 09:56
snuffel1 schreef:
27 okt 2022 14:53
Als u bij de vraag 'heeft u lopende leningen' nee heeft gezegd en er blijkt er toch één te zijn dan wordt het zeer moeilijk om een hypotheek te verkrijgen omdat u de aanvraag niet waarheid gedaan heeft. Misschien kunt u bij een andere bank een hypotheek krijgen omdat u m.i. uit onwetendheid heeft gehandeld en niet uit kwade opzet.
Nee, dit is echt onzin. Want voor informatie over de lopende leningen raadpleegt ING gewoon BKR. Dat iemand niet weet dat zijn roodstand ook als lening wordt gezien en die dus niet opgeeft is echt geen enkel probleem. Daar wordt de hypotheek echt niet op afgewezen.

@Oplukje: al je reacties in dit topic geven er blijk van dat je geen kennis hebt van financiële producten (om het maar even zo uit te drukken). Misschien moet je even heel duidelijk aangeven wat je precies hebt aangevraagd (let wel: geen concrete persoonlijke gegevens delen), en dan de reden waarom het is afgewezen. Misschien kunnen we je dan verder helpen. Je aanvraag kan namelijk niet zijn afgewezen OMDAT er een lening staat geregistreerd bij BKR.
Ik heb inderdaad niet heel veel verstand van financiële producten. Maar helaas geeft de ING mij ook weinig informatie over waarom ik geen hypotheek kan krijgen en waarom de service die ik nu vraag niet behandeld wordt. Ik meen zelf dat ik niets fout gedaan heb. Het enige wat negatieve invloed zou kunnen hebben en wat zichtbaar aan te wijzen is, is dat er een BKR registratie is. Zolang de ING mijn vraag niet beantwoord over wat de werkelijke reden is zwem ik in een poel van mogelijkheden en onmogelijkheden en is dit het enige concrete antwoord.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien verdient u te weinig?

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ten onrechte een negatieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

0plukje schreef:
31 okt 2022 13:54
Ik heb inderdaad niet heel veel verstand van financiële producten.
Dat was al duidelijk inderdaad. Ik zou dan gewoon iemand raadplegen of meenemen die er wél verstand van heeft. Dat voorkomt dat je allerlei onjuiste conclusies trekt en levert je hopelijk meer op.

Het gaat over het aanvragen van een hypotheek. Dan heb je toch sowieso al een adviseur? Wat zegt die dan?

Plaats reactie