Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Oipo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 15:37

Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Oipo »

Beste,

Ik heb op 24 een betaling gemaakt naar een Zuid-Koreaanse universiteit met een Zuid-Koreaans rekeningnummer. Ipv het volledige 10-cijferige nummer te gebruiken, heb ik per abuis 9 cijfers ingevoerd. Hoewel SWIFT tegenwoordig pre-payment validaties aanbiedt, maakt Rabobank daar geen gebruik van en is dit door Rabobank "uitgevoerd". Op 25 januari contact gehad met Rabobank waar gezegd werd dat ik het best kon wachten, gezien het rekeningnummer waarschijnlijk niet bestaat.

Deze betaling heeft sinds circa 29 januari de status "Betaling is in behandeling. Verzonden naar begunstigde, nog niet ontvangen". Vandaag (5 februari) weer contact gehad met Rabobank, die dit keer 2 dingen heeft aangegeven:
  • Dat ik het nog even aan zou kunnen kijken want de ontvangende bank zou misschien zelf veel tijd nodig kunnen hebben om handmatig de transactie terug te storten
  • Dat de enige manier om extra informatie over de betaling te krijgen een onderzoek inhoudt met een geschatte kosten tussen de €50 en €100. Zelfs vragen over hoe lang het duurt voordat een wereldbetaling teruggestort wordt kon niet beantwoordt worden.
Deze antwoorden lijken mij een beetje tegenstrijdig en apart. Weet iemand hier hoe lang het gemiddeld zou kunnen duren voordat zo'n betaling teruggestort wordt? En of er nog een andere manier is om dit aan te vliegen dan een in mijn ogen oneerlijke onderzoekskosten te betalen?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik gok dat er weinig mensen ervaring hebben met overboekingen naar Zuid-Koreaanse overboekingen die fout gaan.
Oipo schreef:
05 feb 2024 15:51
En of er nog een andere manier is om dit aan te vliegen dan een in mijn ogen oneerlijke onderzoekskosten te betalen?
Lijkt me niet, behalve afwachten. Het oneerlijke zie ik overigens niet. Je wilt dat zij voor jou aan het werk gaan om jouw fout te herstellen. Dat je de daaraan verbonden kosten moet betalen lijkt me juist niet meer dan eerlijk.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Paar jaar geleden wilde ik in Australie geld opnemen via geldautomaat. Alles ging goed met invoeren enz. Maar er kwam geen geld. Op scherm verscheen geen foutmelding.
Daarna bij de bank naar binnen gestapt. Zij erkenden dat er niet was uitbetaald maar kreeg geen geld. Ik moest dat melden bij de Rabobank.
Bij thuiskomst bij Rabobank binnen gestapt en mijn verhaal gedaan.

Moest formulier invullen met datum opname, naam van de bank Waar ik had geprobeerd geld op te nemen enz.

10 weken na deze melding in Nederland werd het geld teruggestort.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bezorgdeburger schreef:
06 feb 2024 12:52
Paar jaar geleden wilde ik in Australie geld opnemen via geldautomaat. Alles ging goed met invoeren enz. Maar er kwam geen geld. Op scherm verscheen geen foutmelding.
Daarna bij de bank naar binnen gestapt. Zij erkenden dat er niet was uitbetaald maar kreeg geen geld. Ik moest dat melden bij de Rabobank.
Bij thuiskomst bij Rabobank binnen gestapt en mijn verhaal gedaan.

Moest formulier invullen met datum opname, naam van de bank Waar ik had geprobeerd geld op te nemen enz.

10 weken na deze melding in Nederland werd het geld teruggestort.
Oh, maar wat heeft dat met dit topic te maken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat het best een tijd kan duren, maar allemaal goed komt.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
06 feb 2024 13:17
Dat het best een tijd kan duren, maar allemaal goed komt.


Alleen zijn dit appels en peren natuurlijk. Een pin issue is niet het zelfde als een eigen overboeking naar het verkeerde rekeningnummer. Eigen actie vs bovenmacht, Zuid Korea vs Australie, opnemen vs betalen.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

ZeerPrivé schreef:
06 feb 2024 13:05
Bezorgdeburger schreef:
06 feb 2024 12:52
Paar jaar geleden wilde ik in Australie geld opnemen via geldautomaat. Alles ging goed met invoeren enz. Maar er kwam geen geld. Op scherm verscheen geen foutmelding.
Daarna bij de bank naar binnen gestapt. Zij erkenden dat er niet was uitbetaald maar kreeg geen geld. Ik moest dat melden bij de Rabobank.
Bij thuiskomst bij Rabobank binnen gestapt en mijn verhaal gedaan.

Moest formulier invullen met datum opname, naam van de bank Waar ik had geprobeerd geld op te nemen enz.

10 weken na deze melding in Nederland werd het geld teruggestort.
Oh, maar wat heeft dat met dit topic te maken.
Als antwoord aan TS dat een terugbetaling bij de Rabobank wel wat tijd in beslag kan nemen.


ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bezorgdeburger schreef:
06 feb 2024 14:32
ZeerPrivé schreef:
06 feb 2024 13:05
Bezorgdeburger schreef:
06 feb 2024 12:52
Paar jaar geleden wilde ik in Australie geld opnemen via geldautomaat. Alles ging goed met invoeren enz. Maar er kwam geen geld. Op scherm verscheen geen foutmelding.
Daarna bij de bank naar binnen gestapt. Zij erkenden dat er niet was uitbetaald maar kreeg geen geld. Ik moest dat melden bij de Rabobank.
Bij thuiskomst bij Rabobank binnen gestapt en mijn verhaal gedaan.

Moest formulier invullen met datum opname, naam van de bank Waar ik had geprobeerd geld op te nemen enz.

10 weken na deze melding in Nederland werd het geld teruggestort.
Oh, maar wat heeft dat met dit topic te maken.
Als antwoord aan TS dat een terugbetaling bij de Rabobank wel wat tijd in beslag kan nemen.
Dat begreep ik, maar dat jij terugbetaald kreeg, betekent niet dat TS wat terug krijgt. Kan, maar kan ook niet. Dat de buurvrouw hersteld is van kanker betekent tenslotte niet dat alle anderen ook herstellen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 06 feb 2024 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@zeer prive dat weet ik maar geef alleen maar antwoord aan TS hoe lang het bij mij duurde voor een fout van een bank werd hersteld.

En ja was bij mij een andere fout maar wel een fout in het buitenland en moest ik melden bij de Rabobank. Misschien heeft TS er wat aan.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jouw ervaring -hoewel het een andere fout en een ander lands is- is in die zin tóch relevant dat het duidelijk maakt dat fouten niet altijd binnen dagen, zoals TS lijkt te verwachten, maar eerder in weken of zelfs maanden worden opgelost.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door BL2 »

Het wordt qua terugbetaling pas spannend als het 9-cijferige nummer wel bestaat. Een zelf gedane overboeking kan je dan niet zomaar even terugdraaien, de bank ook niet. Dat zou wat moois worden.
Je bent dan afhankelijk van de goodwill van de rekeninghouder.

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door lordi »

Mijn ervaring als voormalig bankmedewerker die enkele jaren geleden nog te maken had met internationale SWIFT betalingen van multinationals is dat het inderdaad soms weken of zelfs maanden kan duren. Het kan ook sneller maar dat hangt volledig af van de ontvangende bank. Soms boeken ze zelf het geld terug als ze het niet kunnen boeken en soms vragen ze om aanvullende instructies van de verzendende bank. Maar het kan ook zijn dat ze niets doen tot er een onderzoek is gestart door de verzendende bank en dat kost inderdaad helaas geld omdat de eventuele tussenliggende banken ("correspondent banken") en de ontvangende bank niets voor niets doen. Helaas is het ook niet mogelijk om op voorhand te zeggen hoeveel dat gaat kosten.

Het advies dat u van de Rabobank heeft ontvangen is mijns inziens dan ook correct: eerst even afwachten of er actie vanuit de ontvangende bank plaatsvindt en anders een onderzoek laten starten. Omdat de fout bij TS ligt, zullen ook de vervolgkosten voor hem/haar zijn.
Oipo schreef:
05 feb 2024 15:51
En of er nog een andere manier is om dit aan te vliegen dan een in mijn ogen oneerlijke onderzoekskosten te betalen?
Er is echter nog iets dat u zou kunnen proberen en dat is aan de Rabobank vragen of zij u een kopie van het SWIFT bericht (MT103 en evt. MT202) kunnen geven. Dit zou u dan naar de ontvangende partij (universiteit) kunnen sturen met het verzoek of zij bij hun bank kunnen navragen of zij de betaling kunnen traceren. Meestal zal de ontvangende bank zeggen dat een onderzoek vanuit de verzendende bank moet worden gestart ("follow the money") maar wie weet doen ze er toch wat mee. Niet geschoten is altijd mis.
Laatst gewijzigd door lordi op 06 feb 2024 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
06 feb 2024 17:37
Het wordt qua terugbetaling pas spannend als het 9-cijferige nummer wel bestaat. Een zelf gedane overboeking kan je dan niet zomaar even terugdraaien, de bank ook niet. Dat zou wat moois worden.
Je bent dan afhankelijk van de goodwill van de rekeninghouder.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Als de bank in Korea een nummersysteem heeft zoals de Postbank/ING dat vroeger had zit er bijvoorbeeld 11-proef op (of varianten daarop) en worden ook verschillende lengtes van het rekeningnummer ondersteund.

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door lordi »

Op de website van ABN AMRO vond ik de volgende informatie over bankrekeningnummers in. Korea:
.Bank account number There is no standard format known for a bank account number in South Korea. The number of figures varies from bank to bank

Oipo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 15:37

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Oipo »

Bedankt allen voor de antwoorden. Inmiddels is het geld teruggestort, min €55. Wegens een technische storing in het klantenservicesysteem bij Rabobank heb ik nog niet kunnen achterhalen waar dat door gekomen is.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door BL2 »

Heel netjes van de Rabobank, zo snel jou fout hersteld. Geen gestress meer, en dat voor nog geen 6 tientjes. Daar hebben ze toch heel wat werk voor gedaan.....

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wereldbetaling naar niet bestaand rekeningnummer, Rabobank wil alleen extra informatie geven met onderzoekskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keurig afgehandeld, zo te zien. Gelukkig kost deze les je nu slechts 55 euro, en niet het hele bedrag,

Plaats reactie