LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waerdye levensverzekering

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
rheti
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:01

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door rheti »

We zijn er in 1993 meebegonnen, 2000 beide polissen premievrij gemaakt.

mijn vrouw 17000 eenheden
ik ----------14000 eenheden

Altijd 100% belegd in Robeco.

Terug kunnen vinden op mijn polis de waardes in diverse jaren :

0.4901---96
0.6580---97
0.6988---98
0.9983---99
1.3069---00

Als ik nu het koersverloop pak van Robeco: 1996-2000
en het koersverloop 2001-2008 zou dit betekenen dat de waarde van de eenheid ongeveer .78 zou moeten zijn; echter de waarde is .58.

Wat een enorm verschil.. Hoe kan dit ?

softspot
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2007 23:46

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door softspot »

voor alle waerdye beleggers: een recent onderzoek (ik weet niet meer wie het was) vergeleek een fonds van Robeco met Fortis Obam (een kei sinds jaren, is iedereen jaloers op) en wat bleek: Robeco blijft al jaren achter en presteert absoluut slecht in vergelijking met Fortis Obam, dus als je de mogelijkheid hebt en deze fonds wordt geboden in de keuzemogelijkheid OVERSTAPPEN !!!, maak die kosten maar 1 keer en daarna afblijven.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@softspot: volgens mij mis ik wat in je posting:

"Resultaten uit het verleden...."

Maar ook: Robeco en Obam is natuurlijk niet één op één met elkaar te vergelijken. Obam zit beduidend meer in Azië en volgt minder de benchmarkt dan Robeco dat doet.

Ja, ik ben ook een 'fan' van Fortis Obam, maar raad mensen af om zonder zich goed te verdiepen in de fondsen in of over te stappen.

vosjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2008 22:08

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door vosjes »

Wie kan mij aan de Waerdye-Robeco maandkoersen van het afgelopen jaar (2007) helpen.
Ik ben ook al aardig geholpen wanneer iemand weet wat de officiele maandkoers op 1 maart 2007 was.

Knikeend
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2008 21:47

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Knikeend »

Beste mede-gedupeerden,

Wij hebben een Waerdye-Levensverzekering afgesloten in 2002.

Onze inleg bedraagt tot nu toe 7800 Euro en de fondsen floreren uitstekend. Volgens de eenhedenberekening zelfs meer dan 16000 euro.
Dat gaat goed denk je dan! Laten we ons huisje eens lekker gaan verbouwen. Wat blijkt tot onze grote schrik. Slechts 5500 Euro wordt er uitgekeerd bij stopzetten.
Daar gaat je nieuwe keuken e.d. Hoe frustrerend deze legale diefstal, buitengewoon schandalig.
Ga je bellen om een verklaring van de gemaakte kosten word je van het kastje naar de muur gestuurd en sta je uren on hold met de mededeling dat je zo snel mogelijk wordt geholpen. Nu begrijp ik waarom ze compleet gek gebeld worden. Blijken we ook ineens geen tussenpersoon meer te hebben, iedereen trekt zijn handen ervan af.

- Wij willen desondanks ons geld laten uitkeren maar is procederen dan alsnog mogelijk? Wij hebben geen zin in maandelijks door te betalen wetende dat je inleg niet eens wordt gehaald en willen daarom liever eieren voor ons geld kiezen.
- Radar kunnen jullie ons advies geven en wanneer worden deze dieven nu eindelijk eens aangepakt?
- Is er iemand die wellicht al wel enigszins gecompenseerd is door Fortis ASR?

Jammer dat de overheid zijn kop in het zand steekt voor deze kwestie, zolang er maar niet bij hen aan de portemonnee wordt gezeten.
Wij voelen ons echt zwaar bedrogen.

roon73
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2008 02:09

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door roon73 »

Beste mensen,

In de voorbereiding voor de aankoop van een huis ben ik opzoek gegaan naar mijn papieren voor een onafhankelijke hypotheek adviseur. Bij deze papieren zat o.a. ook wat gegevens van mij Waerdye-levensverzekering. Helaas is mijn polisblad zelf verloren gegaan, maar deze is schriftelijk opvraagbaar bij Fortis ASR.
Na telefonisch contact met Fortis, bleek deze levensverzekering dus ook onder een woekerpolis te vallen. Tja, wake up !! Op deze site kwam ik daarna het één en ander tegen.

Nu is echter mijn vraag, is deze lopende verzekering (sinds medio 95) ook bruikbaar bij het afsluiten van een hypotheek ? Kan je dan juist meer lenen ??? Wie weet er wat op.

Ik heb het ook al aan mijn tussenpersoon gevraagd, maar deze deed erg wazig. De hypotheek adviseur moet toch weten wat hij hiermee kan, was het antwoord. En ook op mijn vraag m.b.t. de huidige waarde kon hij me geen antwoord geven. Onlangs sprak ik de tussenpersoon van de verzekering nog, hij vroeg me toen of de desbetreffende hypotheekadviseur er nog uit gekomen was met mijn lijfrente (?) Een levensverzekering is dacht ik geen lijfrente. Fijn zo'n verzekeringspersoon die twee verschillende benamingen gebruikt voor voor een in mijn ogen totaal verschillend product. Want wat kan ik nou met de Waerdye-levensverzekering van Fortis ?

Hopend op een antwoord,

Roon

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@Roon73. Een levensverzekering kan een kapitaalverzekering of een (uitgestelde) lijfrenteverzekering zijn. Je kan dat vrij eenvoudig controleren: op je polisblad zal als (er sprake is van een lijfrente) bij tekst over de uitkering bij leven en/of overlijden het woord lijfrente of periodieke uitkering tegenkomen.

Voor een lijfrente verzekering geldt over het algemeen dat je de premie die je betaald jaarlijks aftrekt van de belasting. Voor een kapitaalverzekering kan dat niet.

Als je verzekering een kapitaalverzekering is dan kan je deze koppelen aan je hypotheek (voor de opbouw van vermogen om later je hypotheek af te kunnen lossen). Kijk uit: er zijn nog steeds adviseurs die adviseren om een bestaande kapitaalverzekering af te kopen en dan helemaal op nieuw te beginnen of de opgebouwde waarde in de oude verzekering door te sluizen naar een nieuwe verzekering. Vaak met het argument: het nieuwe product is goedkoper of de rendementen zijn veel beter. In veel gevallen is er maar één die er beter van wordt: je adviseur. Die ontvangt dan namelijk provisie over deze inbrengwaarde! Tevens kan op een kapitaalverzekering (gesloten voor 14 september 1999) nog een gunstig fiscaal regime zitten. Uitkijken wat je doet dus en zeker niet afgaan op één adviseur als je twijfeld!

Mico
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2008 18:34

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Mico »

Hallo jans6681,

We zijn nu een jaar verder t.o.v. jouw bericht. Aangezien ik nu met hetzelfde wordt geconfronteerd ben ik benieuwd of je met je klacht bij de stichting verliespolis al iets hebt bereikt.

Hoop wat van je te horen.

Stef

HenkV
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 21:07

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door HenkV »

Beste mensen,

Vandaag ontving in een opgave van Fortis over de waardeontwikkeling van mijn beleggingsverzekering.
Als ik het polisnummer vergelijk blijkt het om mijn waerdye polis te gaan.
Van de 555 euro inleg over 2006/2007 is 131 aan kosten ingehouden.
Ik ben een beschaafd persoon, maar diefstal is toch het eerste woord wat er bij me opkwam.
Daarnaast zag ik dat het aantal eenheden op dezelfde datum (1/4/2007) ongeveer 1/3 was van de opgave van vorig jaar.

Hebben meer mensen een dergelijke opgave gehad? Ik ga er maar vanuit dat er een foutje is gemaakt.
Inmiddels heb ik een klacht naar Fortis gestuurd.

MichelWP
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2008 22:25

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MichelWP »

Hallo Henk,

Dit is mij ook opgevallen. De opgave van het aantal eenheden is minder dan de helft van de vorige opgave op de zelfde datum.

Omdat ik eerder een afkoop opgave heb gehad weet ik dat de informatie die je in de recente opgaven ziet is iets hoger dan de huidige afkoopwaarde zou zijn.

De oude opgave geeft het opgebouwd kapitaal per premievervaldag en in het nieuwe overzicht staat het aantal eenheden wat je werkelijk nu hebt. Blijkbaar is er een verschil in opbouw en bezit.

Hiermee kan ik rekenen tot ik een ons weeg maar het blijft volstrekt onduidelijk. Dit geeft aan dat de jaarlijkse opgaven (sinds 1990) volstrekt onzinnige waren.

De tussen persoon heb ik ook om opheldering gevraagd en daar wacht ik nog op.

Wat betreft de premie: 40% kosten !! Komen we daar ook eens achter na 18 jaar.

mvg Michel

MichelWP
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2008 22:25

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MichelWP »

Hallo Henk,

Een rendement berekening naar een mij bekende afkoopwaarde uit 2002 komt op exact 4% (12 jaar).
Een rendement berekening naar de huidige (nieuwe) opgave komt op krap 6% (18 jaar).
Dit een beetje heen en weer rekenen komt erop neer dat de afkoopwaarde z'n 15% lager is dan de opgegeven waarde in de (nieuwe) opgave. Komt dan weer op 4% rendement.

De aanvraag van de afkoopwaarde is al weer de deur uit en als mijn prognose correct is gaat dit gebeuren (ben ik eindelijk af van dit blok aan mijn been).

Groet
Michel

HenkV
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 21:07

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door HenkV »

Tja,

Inmiddels weet ik ook meer. Er is altijd opgave gedaan van de waarde van het aantal eenheden op de einddatum met een rekenrente van 4%. Kortom alles was altijd fictief, en de werkelijke waarde is nooit gegeven tot aan dit jaar. Ze hebben bewust een rooskleurig beeld willen geven vind ik.

Ik heb de afkoopwaarde laten opgeven en toen een verzoek tot afkoop gedaan. Tussen de offerte (juni) en het verzoek (augustus) zitten 2 donkere maanden van Forits. Dus de werkelijke afkoopwaarde was alweer 2% lager dan de offerte..... zucht.

Inmiddels is mijn afkoopverzoek de deur uit. En lik ik mijn wonden.
Ik zet het afkoopbedrag tegen een leuke rente op een spaarrekening.
Dat gaat veel beter. :)

Ik ga binnenkort alle gegvens intikken bij stichting verliespolis.
Op aandele zit een risico, dat weet ik. Maar het bewust verkeerd informeren vind ik wel kwalijk. Als ik eerder had geweten dat er zoveel kosten aan deze polis zaten was ik er al lang mee gestopt.


Groeten,
Henk

MichelWP
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2008 22:25

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MichelWP »

Vier procent. Dat is informatie. Kan ik weer eens gaan rekenen.

Verkeerd informeren begon al bij de tussenpersoon. De verhalen zijn al diverse malen genoemd: Iets toezeggen en iets anders leveren. Een leuk verhaal en dan laten tekenen.
Dat deze tussenpersoon in die zin een oplichter is was bleek in 2002 bekend te zijn bij Stad Rotterdam. Ze doen er echter niets mee. Lekker inkomen genereren van al die domme klantjes.

Straffeloos overzichten geven die niets met de werkelijkheid te maken hebben mocht tot noch toe blijkbaar ook. De recentelijke openheid van Fortis zal veel mensen (hoop ik) besluiten hier een eind aan te maken.

Aandelen of niet. Het ging er ooit om om je kapitaal veilig te stellen. Of dit op den duur lukt vraag ik me af. Ik neem het risico niet, zeker niet wanneer, in mijn geval, 40% van de inleg verdwijnt. Dit lijkt overdreven ware het niet dat de tussenpersoon, u weet wel die oplichter, er 7 polissen van heeft gemaakt. Dus 7 maal de kosten.

Henk, je noemt een offerte, bedoel je hiermee de opgave van Fortis over de waarde ontwikkeling?
Hoe lang duurde bij jou de afkoopwaarde opgave? Hoe was deze in verhouding met de genoemde waarde ontwikkeling? Dan kan ik eens proberen een inschatting te maken.
De polissen zijn oorspronkelijk van mijn vrouw. E.e.a. Is besproken, wat als... We gaan hiermee de hypotheek aflossen (halveren althans). Dat brengt meer zekerheid op lange termijn.

Michel

HenkV
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 21:07

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door HenkV »

Hoi Michel,

Mijn huidige tussenpersoon handeld het allemaal netjes voor mij af. Tussen de aanvraag en de opgaven van Fortis zit meestal een week of twee.

Ik heb een opgave van afkoopwaarde gedaan en deze was voor 1-7-2008 4182 euro. De kosten voor de afkoop zijn 711 euro (17%).

Toen heb ik een opdracht voor werkelijke afkoop gedaan en toen was de opgaven per 1-9-2008 4052 euro en de kosten 708 euro. Ik houd dus 3344 euro over. Ik heb 10 jaar en 4 maanden premie betaald: 4736 euro, mijn verlies 2392 euro. Er zat wel een levensverzekering in de polis.

Even voor het contrast, vorig jaar was de opgave nog een waarde van 8663 euro. Achteraf blijkt dat dus zo'n beetje het bedrag te zijn als ik nu stop met premiebetalen en de polis laat doorlopen tot de einddatum en er wordt 4% rendement op de aandelen gehaald.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Henk

MichelWP
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2008 22:25

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MichelWP »

Henk,
Bedankt voor je informatie. Je hebt dus werkelijk verlies geleden... Onze polissen (7) zijn zover ik kan berekenen nog niet verliesgevend, lopen al wat langer (18 jaar), hebben een relatief hoge startwaarde gehad (35000) en hebben de jaren 90 groei meegemaakt. Zoals hiervoor al aangegeven zit ik op een gem. rendement van 4%.
Ik hoop dat de kosten overeenkomen met die van jou...dan vind ik het prima (wat heet). Waarschijnlijk ook 7x !
Nou hoop ik binnenkort de opgave te ontvanger, ben ik nieuwsgierig.
gr.Michel

MichelWP
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2008 22:25

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door MichelWP »

Inmiddels de info binnen Henk,
Ook hier een forse achteruitgang tussen 2007 en 2008, 16%.
Wel opmerkelijk dat de laatste opgave informatie bevat van een jaar oud terwijl dit voorgaande jaren altijd van hetzelfde jaar was. Men wilde blijkbaar de achteruitgang niet kenbaar maken...De laatse vergelijkbare achteruitgang was 2002. Was afgelopen jaar zo belabberd dan? Dat belooft wat voor de komende jaren.
De kosten zijn overeenkomstig, 714 euro.

Afkopen die handel en niet meer aan denken.

gr. Michel

LOSTsince1902
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2008 09:39

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door LOSTsince1902 »

...compensatie voor Fortis woekerpolissen :D
Dus ook Waerdye polissen die nu onder Fortis vallen ? Zou mooi zijn !

Peetr
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 00:46

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Peetr »

Ik heb ook zo'n fijne waerdye verzekering met vanaf ca 2004 fors lagere geprognotiseerde eindwaardes...

Als je nu voor compensatie in aanmerking wilt komen zoals nu op RTLZ te zien was, moet je je dan aanmelden bij een van de stichtingen Verliespolis of Woekerpolis of zou Fortis gewoon alle polishouders op eigen initiatief compenseren?

LOSTsince1902
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2008 09:39

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door LOSTsince1902 »

Volgens mij is aanmelden in ieder geval een goede zaak. Geeft meer zekerheid/resultaat bij een eventuele afwikkeling kan ik mij voorstellen.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Aanmelden levert je bij stemming vaak € 50,- op. Verder heeft het geen nut meer. De schikking geldt voor alle polishouders bij een verzekeraar en niet alleen voor aangesloten leden.

Gesloten