LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat dacht u met dit concept van lenen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
haarspit
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2004 20:12

Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door haarspit »

Algemeen:
U bevindt zich thans op de CaravanDreams informatiepagina van FPB DealerConcepts.
Kopers van caravans kunnen profiteren van het CaravanDreams arrangement dat bij dochters van onder andere de ABN-Amro, ING-Concern en de Fortis Groep wordt ondergebracht..
Dit arrangement is ontwikkeld door FPB DealerConcepts BV te Oosterhout, die zich heeft toegelegd op het branchegericht aanbieden van financiële diensten. FPB DealerConcept BV is onderdeel van Financieel Pakhuys Brabant te Oosterhout en werkt samen met alle grote bank- en verzekeringsmaatschappijen in Nederland.

Voor aanvullende informatie over Financieel Pakhuys Brabant klik hier.
Opbouw maandbedrag:
Bij de bepaling van het maandbedrag zijn we ervan uitgegaan, dat u uw eigen spaargeld niet aanspreekt. Bij de voor u geselecteerde bankinstelling wordt voor u een rekening geopend waarop een financiële ruimte wordt aangeboden. Deze ruimte is toereikend om de investering in de caravan te doen en premie te betalen voor de betalingsbescherming.
Omdat een caravan meestal na verloop van tijd wordt ingeruild voor een andere, is het noodzakelijk dat er straks weer opnieuw financiële ruimte aanwezig is. Door maandelijks € 175,00 opzij te leggen, oftewel te storten op deze bankrekening, daalt het uitstaand saldo en ontstaat er in toenemende mate meer financiële ruimte op deze rekening. Deze ruimte bedraagt na 60 maanden circa € 4.780,31.
De een vindt dit voldoende, de ander niet.
Wenst u wat meer ruimte tot uw beschikking te hebben dan is extra geld per maand opzij leggen de juiste keuze. Zou u besluiten om uw maandbedrag met 3 tientjes te verhogen naar € 205,00, dan heeft u na 60 maanden € 6.972,55 beschikbaar voor vervanging.
Uiteraard wordt er rente berekend. De rente per maand bedraagt 0,731 %, de effectieve rente op jaarbasis bedraagt 9,1 %.
De rente als bedrag laat zich ook eenvoudig uitrekenen. Als u in 60 maanden tijd een ruimte creëert van € 6.972,55, dan is dat € 116,21 per maand. U betaalt hiervoor echter € 205,00 per maand, oftewel in dit maandbedrag zit een rente van € 88,79.
En voor dit rentebedrag per maand wordt de gehele investering van € 14.610,00 van u overgenomen, en houdt u uw eigen spaargeld op uw eigen rekening.
In banktermen gesproken:
U krijgt een kredietfaciliteit die in grootte gelijk is aan de investering in de caravan plus de premie van de betalingsbescherming.
Na 60 maanden staat er nog een saldo open dat gelijk is aan de kredietfaciliteit minus de beschikbare financiële ruimte.
Alternatieve mogelijkheden
Aankoop bedrag eigen inbreng overname investering Maandbedrag Theoretische looptijd Effectie rente op jaarbasis per maand
A. 14.610,00 3.600,00 11.010,00 220,20 64 maanden 9,1 % 0,731 %
B. 14.610,00 0,00 14.610,00 292,20 64 maanden 9,1 % 0,731 %

Administratie:
Het CaravanDreams Concept wordt geadministreerd binnen de doorlopend krediet administratie van een van de voor u geselecteerde en deelnemende bankinstellingen.

och nog misleidend.
Het geleende bedrag wordt nooit afgelost met deze constructie. Na vijf jaar ben je nog verschuldigd € 14.610 - € 6.972,55 = € 7637,45 aan de bank. Dit bedrag zal toch afgelost moeten worden, dus wordt er een hogere rente berekend en zit je weer 5 jaar vast. Of de caravan verkopen en hopen dat de caravan dat opbrengt. Ik mis dit verhaal in de uitleg.
Een ander minder briljant alternatief is een nieuwe caravan kopen en het gespaarde bedrag bijleggen. Ook een slechte optie, want je komt nooit meer van je lening af. Het Dream concept wordt te positief overgebracht, zonder de nadelen te vermelden en zal het iedereen afraden.

Als ik leen zal het de alternatieve mogelijkheid zijn. Ik weet dan beslist dat ik over 64 maanden van de lening af ben.

Beter is te sparen, ook al duurt het langer.[/b]

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Sparen is altijd een beter alternatief dan lenen, onder elke omstandigheid. Lenen moet je alleen doen als de voorwaarden duidelijk zijn en je zeker weet dat je binnen redelijke tijd verlost bent van je lening.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Haarspit,

De constructie heeft de bedoeling om zoveel mogelijk woonlastenbeschermers af te sluiten, waarop zeer hoge provisies worden vergoed.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door Jan1 »

haarspit


Geplaatst op 27 Jun 2006 18:44 door haarspit

Bij de bepaling van het maandbedrag zijn we ervan uitgegaan, dat u uw eigen spaargeld niet aanspreekt.

Uiteraard wordt er rente berekend. De rente per maand bedraagt 0,731 %, de effectieve rente op jaarbasis bedraagt 9,1 %.
Waarom zou ik mijn spaargeld niet gebruiken, hierover krijg ik in een gunstig geval 3,5% rente, je gaat je eigen geld lenen, en betaalt hierover 9,1 % rente, een beetje domme constructie lijkt mij.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door SJZ »

Sparen is altijd een beter alternatief dan lenen, onder elke omstandigheid.

Daar denken mensen als ik met een lage rente toch anders over. Toen ik nog huurde was ik meer kwijt dan nu de netto hypotheekrente.

haarspit
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2004 20:12

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door haarspit »

:lol: Daar is niets mis mee met een hypotheek. De voorwaarden zijn duidelijk en je weet waar je aan toe bent. Sparen voor een woning gaat wel heel lang duren en huren is in de meeste gevallen relatief duurder.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door particulier »

Stel dat je het geld niet hebt en echt wilt lenen voor de aankoop van een caravan van rond de 15.000. Vergelijk onderstaande tarieven eens:

MoneYou: 7,4 %
Ohra: 6,55 %
FBTO: 6,9 %
Centraal Beheer: 8.0 %

Geen betalingsbescherming nodig! De maandlast bedraagt ca. 300 euro per maand, na ca. 60 maanden ben je van de schuld af. Dit zijn rentetarieven voor een doorlopend krediet, dus de tarieven kunnen wel stijgen. Eventueel ben je met een persoonlijke lening mogelijk goedkoper af omdat de rente gedurende de looptijd vast staat.

Even verder kijken dan je neus lang is kan flink wat schelen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door santygo »

Geld lenen om een caravan te kopen is dwaas, er zijn veel betere manieren om op vakantie te gaan.

Die sleurhut van €15.000 wordt in 15 jaar afgeschreven naar €0.
Afschrijving is dus €1.000 per jaar. Dat is wat dat ding kost, nog afgezien van verzekering, onderhoudskosten, stalling, en rente op een eventuele lening voor de aanschaf.

Voor €1.000 huur je een grote, nieuwe caravan voor 3 weken, inklusief voortent en verzekering, en ga je ieder jaar weer met een nieuwe caravan op vakantie!

Nog iets verder kijken (denken) scheelt nog veel meer.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door Walter van V »

lenen.nl.... het is idd niet handig voor dit soort zaken langlopende leningen aan te gaan, gezien het feit dat de rente behoorlijk hoog is, en nu ook (lanzaam) stijgende is. Van de rente alleen al over de looptijd is leuk vakantie te houden. Daarnaast sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie ... Overigens: overweeg eens een goede gebruikte caravan.... voor leuk geld zijn heel goede te koop. MAar voor alleen gebruik in de zomer zou ik idd aan huur de voorkeur geven, geen andere sores aan de kop...

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Het concept is niets nieuws. Het zijn veel woorden die vertellen dat de klant niet meer en niet minder sluit dan een doorlopend kredet.
Voordeel van een concept is dat de klant niet veel aandacht meer heeft voor de verzekering.
Met een beetje zoeken kunnen veel mensen elders goedkoper terecht. Maar niet iedereen!.

De verzekering is meestal onzin. Wordt de klant werkeloos of arbeidsongeschikt dan kan deze altijd de caravan nog verkopen.
Dat bespaart geld. Verkopen moet je toch omdat de verzekering slechts een beperkte periode uitkeert.

ienie mienie
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:17

Re: Wat dacht u met dit concept van lenen

Ongelezen bericht door ienie mienie »

Beste Haarspit oftewel familie Zitter te Steenwijk,

Een heel leuk artikel wat u geplaatst heeft over leningen, maar wat ik niet begrijp dat als u dat allemaal zo goed weet u zelf een paar jaar geleden een auto heeft gekocht en daarbij een persoonlijke lening heeft afgesloten van meer dan het vijfvoudige bedrag om alle persoonlijke leningen af te kunnen lossen!!
Volgens mij is het goedkoper om eerst te sparen en dan te kopen maar ja als je wat meer wilt dan de portemonnee kan dan ga je lenen.

Gesloten