Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Michelez
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2024 18:26

Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Michelez »

In november 2023 heb ik Ing de opdracht gegeven een bedrag over te boeken naar een privé rekening in Marokko. ik moest hiervoor 15,= service kosten betalen. Het geld is afgeschreven maar is nooit aangekomen. Regelmatig gebeld met de klantenservice..nee ze wisten het niet. Ik kon een onderzoek laten opstarten dan ging men het uitzoeken, echter dat kostte dan wel weer 30,-. Omdat ik zelf alles gecontroleerd had wilde ik toch wel weten hoe dit kon. Maanden gingen er overheen.. bellen, mailen..niets! ik kon een klacht indienen bij de directie..ik vroeg daar mijn gestorte geld terug..helaas..ik had het overgemaakt en de andere bank reageerde niet, dus ING kon niets doen. Nu vandaag werd eenzijdig mijn zaak gesloten werd er per mail medegedeeld. Ing deed niets om mij tegemoet te komen en naar mijn geld kan ik fluiten. Ik moest zelf dan maar contact opnemen met die andere bank. Ik had meerdere malen gevraagd wie die andere bank dan wel niet was en of ING wel met bonafide banken samenwerkt dat een reactie zomaar uitblijft. Waarom zou men dan wel op mijn verzoek reageren. Ik heb ING gevraagd om een persoonlijk gesprek en uitleg, maar helaas kun je bij ING geen persoonlijke afspraak krijgen als het niet gaat om een nieuw product. Daar het om een klacht wereldbetalingen ging kon de klantenservice geen afspraak maken? Hoe kan dit? waar is de service van ING? Ik heb betaald voor een service die niet goed uitgevoerd wordt en ING geeft niet thuis. klantenservice weet niet hoe het zit, wereldbetalingen reageren alleen met steeds dezelfde mail zonder antwoorden op vragen. Coulance kennen ze kennelijk niet..zelfs als je een uitgebreide brief schrijft naar de directie. Zoveel tijd en frustratie..Ik vraag me af of ik de enige ben die met dit probleem te maken heeft gekregen en waar je nog terecht kunt als ING-klant?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door rwolters »

Ben je al naar een ING kantoor geweest?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Michelez schreef:
28 feb 2024 18:58
Ik kon een onderzoek laten opstarten dan ging men het uitzoeken, echter dat kostte dan wel weer 30,-.
[...]
Ing deed niets om mij tegemoet te komen en naar mijn geld kan ik fluiten.
[...]
Ik moest zelf dan maar contact opnemen met die andere bank.
Vraagje, heb je die 30 euro onderzoekskosten nu wel of niet betaald? Zo niet, dan zal de ING waarschijnlijk weinig voor je doen.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als het je die 30 piek niet waard was dan denk ik dat het klaar is. Voor de ING tenminste. KIFID misschien een idee?
https://www.kifid.nl/klacht-indienen/

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoeveel geld hebt u overgemaakt? Tien euro? Daar zou ik ook geen dertig euro aan besteden.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een vervelende situatie. Toch zijn er een paar dingen die ik niet goed begrijp.
Michelez schreef:
28 feb 2024 18:58
(…) Maanden gingen er overheen.. bellen, mailen..niets! ik kon een klacht indienen bij de directie..ik vroeg daar mijn gestorte geld terug..helaas..ik had het overgemaakt en de andere bank reageerde niet, dus ING kon niets doen.
Dus de andere bank reageerde niet op het verzoek van ING?
Michelez schreef:
28 feb 2024 18:58
Ik had meerdere malen gevraagd wie die andere bank dan wel niet was en of ING wel met bonafide banken samenwerkt dat een reactie zomaar uitblijft. Waarom zou men dan wel op mijn verzoek reageren.
Als die andere bank dan inderdaad niet naar ING reageert, doen ze dat vermoedelijk ook niet naar u. Maar waarom weet u niet om welke bank het gaat? Heeft u geen BIC of SWIFT code moeten opgeven waarmee u de naam van de bank kunt vinden? Kunt u de beoogde ontvanger niet vragen bij welke bank die rekening is?

Nu u niet tevreden bent met de reactie op uw brief aan de directie, kunt u naar het Kifid.

TheQuickFox
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2023 21:04

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door TheQuickFox »

Thijs124 schreef:
28 feb 2024 21:25
Als het je die 30 piek niet waard was dan denk ik dat het klaar is. Voor de ING tenminste. KIFID misschien een idee?
https://www.kifid.nl/klacht-indienen/
Kifid beslist bijna altijd in het voordeel van de bank.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Speedy123 »

TheQuickFox schreef:
29 feb 2024 03:16
Thijs124 schreef:
28 feb 2024 21:25
Als het je die 30 piek niet waard was dan denk ik dat het klaar is. Voor de ING tenminste. KIFID misschien een idee?
https://www.kifid.nl/klacht-indienen/
Kifid beslist bijna altijd in het voordeel van de bank.
Dat komt omdat de bank in dit soort zaken heel vaak gelijk heeft.

TS geeft de bank opdracht om geld over te boeken naar een bankrekening van een bank in het buitenland. De bank voert deze opdracht uit.

Daarna ontstaat er een probleem, TS is van mening dat het geld nooit aangekomen is maar het is wel afgeschreven.

TS moet nu bij de ontvangende bank zijn echter dat doet hij niet, hij gaat naar de ING, de bank die in zijn opdracht het geld verstuurt heeft. Die is van mening dat het geld correct verstuurt is en TS kan een onderzoek aanvragen indien hij het er niet mee eens is. Kost 30 euro die TS terug kan krijgen als TS gelijk krijgt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
29 feb 2024 11:46
TheQuickFox schreef:
29 feb 2024 03:16
Thijs124 schreef:
28 feb 2024 21:25
Als het je die 30 piek niet waard was dan denk ik dat het klaar is. Voor de ING tenminste. KIFID misschien een idee?
https://www.kifid.nl/klacht-indienen/
Kifid beslist bijna altijd in het voordeel van de bank.
Dat komt omdat de bank in dit soort zaken heel vaak gelijk heeft.
Dit klinkt als een heel flauw antwoord, maar is wel gewoon waar.

Als je kijkt naar de cijfers uit het jaarverslag, dan zie je dat het Kifid 2.968 zaken heeft behandeld. Daarvan is de helft geschikt (1466 stuks) en zijn er ruim 300 klachten ingetrokken. Van de zaken waarin uitspraak gedaan is, is de consument in 237 zaken in het gelijk gesteld en de financiële dienstverlener in 878 gevallen.

Dat cijfer zegt op zich nog niet alles, want je zóu dat ook als bewijs van partijdigheid kunnen zien. Daarom zegt de uitkomst van beroep-zaken meer, en die cijfers zijn ook bekend. Er zijn 52 zaken in beroep behandeld, waarbij er 3 keer is geschikt, de consument 13 keer in het gelijk is gesteld en de financiële dienstverlener 36 keer.

Zaken waarin de civiele rechter alsnog de besluiten van het Kifid vernietigt, zijn uiterst zeldzaam. Het zit dus wel goed met de kwaliteit van het Kifid.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door rwolters »

TheQuickFox schreef:
29 feb 2024 03:16
Thijs124 schreef:
28 feb 2024 21:25
Als het je die 30 piek niet waard was dan denk ik dat het klaar is. Voor de ING tenminste. KIFID misschien een idee?
https://www.kifid.nl/klacht-indienen/
Kifid beslist bijna altijd in het voordeel van de bank.
Daar heb je vast wel voorbeelden van als je dat zo stellig neerzet.

Michelez
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2024 18:26

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Michelez »

dank voor jullie reacties.Hierbij enkele antwoorden.
Als eerst moest ik 30,= betalen om uberhaupt een onderzoek gestart te krijgen. Je krijgt mogelijk het geld terug als t niet aan jou als klant ligt. ik heb geen fout gemaakt..de tussen-bank reageert niet. Kennelijk als je naar Marokko overmaakt zit er een tussen-bank bij itt tot naar Europese bank. wie deze bank is? daar heb ik meermalen om gevraagd maar nooit antwoord op gekregen van ING. Of ik nu die 30,= wel of niet toch moet betalen blijft ook onduidelijk..
Ik zou naar het Kifid kunnen gaan, maar daar betaal je ook kosten voor het onderzoek bovendien moet het om minimaal 100,= euro gaan anders nemen ze het niet in behandeling.
Alle medewerkers van de klantenservice die ik inmiddels aan de telefoon had, weten het ook niet..en verwijzen naar de directie. Het antwoord van de directie is; als de tussen-bank niet reageert kunnen wij niets doen en ING heeft alles gedaan wat in onze macht ligt en ons aan de procedures gehouden? Wat ze wel gedaan hebben, met wie ze contacten hadden, blijft onduidelijk.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Om hoeveel geld gaat eigenlijk?
Heb je gevraagd om dat onderzoek te doen voor 30 euro of heb je afgewacht?


Janzegt
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Janzegt »

@Michelez
Misschien heb je iets aan mijn ervaring.
Ik heb in het verleden diverse keren geld overgemaakt van Nederland naar buitenlandse rekeningen en weer terug. Soms had ik wel zicht op de buitenlandse rekeningen en soms niet. Hierbij ook één keer gehad dat de ontvanger zei dat het geld niet aangekomen was. Van de rabobank kreeg ik te horen dat het geld allereerst overgemaakt wordt naar een tussenrekening en daarna hebben ze er geen zicht meer op. Dat is ook logisch, want de Rabo heeft ook geen zicht op de rekeningen van de Nederlandse banken. Er is ook een onderzoek gestart en ik kreeg te horen dat het geld wel terdege aangekomen was op de rekening van de ontvanger. Uiteindelijk bleek dit ook het geval. Maar zijn boekhoud pakket had mij niet herkent omdat in de route onderweg de naam iets aangepast wordt. Ik zelf had gezegd “Jan xxxxx” en op mijn rekening stond “J xxxx”.
Tot slot, dat de naam van de overboeker op bij de ontvangende kant anders weergegeven wordt, heb ik diverse keren gezien.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Diegene die beweert dat het geld niet aangekomen is, is toch de rekeninghouder en weet toch bij welke bank hij bankiert?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Michelez schreef:
29 feb 2024 16:12
dank voor jullie reacties.Hierbij enkele antwoorden.
Als eerst moest ik 30,= betalen om uberhaupt een onderzoek gestart te krijgen. Je krijgt mogelijk het geld terug als t niet aan jou als klant ligt. ik heb geen fout gemaakt..de tussen-bank reageert niet. Kennelijk als je naar Marokko overmaakt zit er een tussen-bank bij itt tot naar Europese bank. wie deze bank is? daar heb ik meermalen om gevraagd maar nooit antwoord op gekregen van ING. Of ik nu die 30,= wel of niet toch moet betalen blijft ook onduidelijk..
Ik zou naar het Kifid kunnen gaan, maar daar betaal je ook kosten voor het onderzoek bovendien moet het om minimaal 100,= euro gaan anders nemen ze het niet in behandeling.
Alle medewerkers van de klantenservice die ik inmiddels aan de telefoon had, weten het ook niet..en verwijzen naar de directie. Het antwoord van de directie is; als de tussen-bank niet reageert kunnen wij niets doen en ING heeft alles gedaan wat in onze macht ligt en ons aan de procedures gehouden? Wat ze wel gedaan hebben, met wie ze contacten hadden, blijft onduidelijk.
SWIFT zit ertussen. Het internationale betaalsysteem SWIFT regelt de communicatie tussen banken in verschillende landen.

ING heeft jouw overboeking door naar SWIFT. SWIFT zet de transactie door naar de desbetreffende bank in Marokko. Nadat SWIFT het geld overgemaakt heeft naar de bank in Marokko, melden ze dit bij de ING middels een bericht.

Binnen de Europese Economische Ruimte wordt geen SWIFT meer gebruikt maar gebruiken we tegenwoordig SEPA. Er zijn diverse partijen die SEPA clearing en settlement doen maar geloof dat Mastercard de grootste is.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Er kan natuurlijk eventueel sprake zijn van diefstal, iemand kan de overboeking wegsluizen. Daar kan de ING niks aan doen.
Ik zou vragen waar het "onderzoek" uit bestaat; als dit betekent dat ze aan SWIFT vragen of het is overgeboekt naar de Marokkaanse bank, en het antwoord is "ja" zonder schriftelijk bewijs dat het naar het juiste banknummer is overgeboekt dan weet je nog steeds steeds niks.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
10 mar 2024 12:16
Er kan natuurlijk eventueel sprake zijn van diefstal, iemand kan de overboeking wegsluizen. Daar kan de ING niks aan doen.
Ik zou vragen waar het "onderzoek" uit bestaat; als dit betekent dat ze aan SWIFT vragen of het is overgeboekt naar de Marokkaanse bank, en het antwoord is "ja" zonder schriftelijk bewijs dat het naar het juiste banknummer is overgeboekt dan weet je nog steeds steeds niks.
Nee dat kan niet. Een overboeking kan niet zomaar weggesluist worden naar een andere rekening. Zo werkt het niet.

Wat wel kan, en ook regelmatig gebeurt, is dat een internationale overboeking vastgehouden wordt. Bijvoorbeeld als de ontvangende bank meer informatie vraagt over de afzender. Dit omdat er steeds meer regels omtrent de aanpak witwassen, opleggen van sancties aan personen / organisaties en het tegengaan van financiering terrorisme. Voor dit aanvullende onderzoek kan de ontvangende bank ook nog een vergoeding vragen.

Het aanvragen van een onderzoek bij ING naar de overmaking is dan ook noodzakelijk. Kost 30 euro. Pas dan zal duidelijk worden wat er precies aan de hand is.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Wereldbetaling via ING duur betaald maar niet uitgevoerd

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Michelez schreef:
29 feb 2024 16:12
dank voor jullie reacties.Hierbij enkele antwoorden.
Als eerst moest ik 30,= betalen om uberhaupt een onderzoek gestart te krijgen. Je krijgt mogelijk het geld terug als t niet aan jou als klant ligt. ik heb geen fout gemaakt..de tussen-bank reageert niet. Kennelijk als je naar Marokko overmaakt zit er een tussen-bank bij itt tot naar Europese bank. wie deze bank is? daar heb ik meermalen om gevraagd maar nooit antwoord op gekregen van ING. Of ik nu die 30,= wel of niet toch moet betalen blijft ook onduidelijk..
Ik zou naar het Kifid kunnen gaan, maar daar betaal je ook kosten voor het onderzoek bovendien moet het om minimaal 100,= euro gaan anders nemen ze het niet in behandeling.
Alle medewerkers van de klantenservice die ik inmiddels aan de telefoon had, weten het ook niet..en verwijzen naar de directie. Het antwoord van de directie is; als de tussen-bank niet reageert kunnen wij niets doen en ING heeft alles gedaan wat in onze macht ligt en ons aan de procedures gehouden? Wat ze wel gedaan hebben, met wie ze contacten hadden, blijft onduidelijk.
Wil je hiermee zeggen dat het overgeboekte bedrag minder dan 100 euro is ? In dat geval zou ik het gewoon vergeten en verder gaan met je leven.

Plaats reactie