LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie verdient over welke rug?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door santygo »

Postorderwinkels klagen Staat aan


AMSTERDAM (ANP-AFX) - De drie postorderbedrijven Otto, Wehkamp en Neckermann en de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie hebben een kort geding tegen de Staat aangespannen. Ze eisen dat de kredietrente wordt verhoogd naar het oude niveau, zei een woordvoerder van de thuiswinkelorganisatie vrijdag.
Minister Zalm van Financiën heeft onlangs de maximaal toegestane kredietrente verlaagd. Bovenop de wettelijke rente mag nog maar een maximum van 12 procentpunten extra aan kredietvergoeding worden gevraagd. In de praktijk betekende dat een maximum van ongeveer 16 procent. Tot voor kort kon deze vergoeding nog oplopen tot 21 procent. Zalm wil het aantal mensen dat in financiële problemen komt, terugdringen.
De postorderbedrijven verkopen veel producten op afbetaling en zeggen onevenredig hard te worden getroffen door de maatregel van Zalm. Ze verwachten banen te moeten schrappen nu ze minder rente in rekening mogen brengen. Volgens de zegsman van de thuiswinkelorganisatie liggen er al reorganisatieplannen klaar.
Echtscheiding
Het heeft bovendien geen zin om het aantal schuldenaren te verkleinen door de kredietrente te verlagen, menen de winkels. "De postorderbedrijven zijn verantwoordelijk voor hooguit 1 tot 2 procent van alle schuldenaren. Mensen komen door hele andere dingen in de problemen, zoals het verlies van een baan of een echtscheiding", lichtte de woordvoerder toe.
De postorderbedrijven voelen meer voor een andere aanpak. Ze willen meer inzicht krijgen in de schulden van consumenten door bijvoorbeeld de gemeentelijk basisadministratie of het Bureau Krediet Registratie te raadplegen. Nu is dat niet toegestaan. "Klanten die niet kunnen betalen, zijn voor ons ook een probleem."

"Klanten die niet kunnen betalen, zijn voor ons ook een probleem."

Het zijn toch die zelfde postorderbedrijven die iedereen probeert aan te praten dat je allerhand dingen moet kopen die je eigenlijk niet kunt betalen? Dingen waar je eigenlijk nooit aan gedacht hebt, maar waar je na de nadrukkelijke reclame eigenlijk niet meer buiten kunt?

Dus moet de rente weer naar 21%!

Als we met z'n allen nou eens géén gebruik meer gaan maken van die vriendelijke kredietmogelijkheid, maar gewoon sparen voor wat we gaan kopen, zodat we het gewoon contant kunnen betalen, hebben die postorder-uitzuigers dan nog steeds zo'n grote bek?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door SJZ »

maar gewoon sparen voor wat we gaan kopen,
Pas maar op, dat is op dit forum al eens eerder gezegd, maar je krijgt gelijk een hele hoop commentaar over je heen, dat je ouderwets bent, dat je zo niet mag praten, enz.

hathor
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 mei 2005 10:44

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door hathor »

Ik wil hier graag even op reageren. Ben het volkomen met Santygo eens. Zelf bestel ik al sinds jaar en dag voornamelijk kleding bij Wehkamp. Maar ik zal het niet in mijn hersens halen om deze dan op afbetaling te kopen. Het idee alleen al dat je maanden en maanden moet betalen voor die rok of broek of jas. Ik moet er niet aan denken. Dan maar liever ouderwets gevonden worden. Eerst maar eens gaan bedenken of je dat kledingstuk of wat dan ook echt wel nodig hebt. Negen van de tien keer zal dat niet het geval zijn. Dan houd je gelijk je geld in je zak. Ik ben het er wel mee eens dat grote problemen vaak ontstaan door verlies van baan, echtscheiding e.d., maar als je dus zorgt dat je niet alles op afbetaling doet, dan krijg je dat soort problemen ook niet. Ik ben zelf de afgelopen 20 jaar regelmatig werkloos geweest, met behoorlijk inkomstenverlies, en mijn man enige jaren in de WAO, dus ik weet wat ik zeg. Het beste is om een financiele buffer te hebben voor mindere tijden. De ouderwetse appeltjes voor de dorst! Werkt goed.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door G7 »

Ja, pas maar op! Is het HIER ook niet zo, dat als je een uitkering hebt, dat je dan geen pc en internet hoeft te bezitten?

Nou, ik koop ook regelmatig bij die postorderbedrijven en betaal zoals het mij uitkomt. De ene keer kontant, de andere keer in 2 of 3 termijnen. Heb ik geen enkel probleem mee! Vind het gewoon makkelijk kopen.

Trouwens, mijn schoonzuster krijgt wel een folder/boekje van Wehkamp, maar mag er niet uit bestellen, omdat ze in het verre verleden ooit eens problemen zou hebben gehad met ze, waar ze zelf niets van af weet. Ze heeft daar over gebelt en gevraagd, als dat zo is, waarom ze dan wel die folder/boek sturen, maar dat wisten ze zelf ook niet!

Ze mag dus wel kijken, maar niet kopen! Luxe probleem dus? :x

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

'k geef Zalm groot gelijk, die hoge rentes in rekening brengen is gewoon niet normaal. Gewoon hun inkomsten opschroeven. 't blijft natuulrijk de keuze van de klant zelf maar ze profiteren er wel flink van!

Ben toch al geen grote fan van postorderbedrijven, bestel er heel af en toe wat (en wordt vervolgens regelmatig gebeld zelfs of ik weer wil bestellen!) maar vind in de winkel halen veel makkelijker, dan zie je wat je koopt. Maar dat is ieder voor zich, maar die postorderbedrijven moeten natuurlijk niet moord en brand gaan schreeuwen als er paal en perk wordt gesteld aan hun tarieven!

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Moet ik zeggen,
Geachte forumleden of lieve mensen...?
Op een "bonusspaarekening" bij een bank krijg als je drie maanden niet aan geld komt een rente van: 2.6% (per jaar) op een gewone spaarrekening:1.8%(per jaar)...!!
Hoe "durven" postorderbedrijven te klagen over banenverlies als zij "slechts" een percentage van 16% mogen rekenen inplaats van 21%...!!
"Zelfs" 16% lijkt me al diefstal!!

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Wie verdient over welke rug?

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Het is naar mijn mening niet de rente die schulidg is maar het feit dat je wel zeer gemakkelijk krediet kunt krijgen.
Als een gemiddelde klant voor 500 euro bestelt en per se op afbetaling wil kopen dan is de renteopbrengst ruim onvoldoende om die service te leveren. De kosten zijn hoog.
Klanten dienen is een vrije markt zelf te kiezen wat ze willen. Daar hebben ze Zalm, de buurman en forumleden niet voor nodig.

Belangrijk is dat klanten duidelijk gewezen worodt op de voorwaarden.
Tevens zou de geldverstrekker iets meer aansprakelijkheid moeten krijgen bij wanbetaling. Geef je krediet aan mensen die weinig hebben dan moet je als verstrekker ook het risico nemen als ze niet betalen. Niet de koper.

Gesloten