LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door rkupper »

Ik wil een hypotheek advies/offerte vergelijking doen bij een aantal tussenpersonen en geldverstrekkers, puur voor onderhandelingsruimte en voor de beste aanbieding. Stel dat al de verschillende tussenpersonen tot dezelfde conclusie komen dat ene geldverstrekker (z.g. bank A) het beste is voor mij. Dan volgt waarschijnlijk de volgende stap: een offerte aanvragen bij bank A. Bank A zal merken dat er aanvragen voor een en dezelfde klant(woning) binnenkomen van verschillende tussenpersonen.

Vraag: mag bank A tegen tussenpersoon X en tussenpersoon Y melden dat er al een offerte is aangevraagd door tussenpersoon Z? Kan dat volgens de privacy-wetgeving?
Of geeft bank A gewoon de offertes af aan al de tussenpersonen? Ik neem aan dat bank A ook gewoon deals heeft met de tussenpersonen die onderling kunnen verschillen qua hoogte provisie etc.

En hoe zit het met de BKR-toets? Want al de tussenpersonen zullen ook bij BKR gaan toetsen? Zal BKR ook melden aan de overige tussenpersonen dat deze klant al eerder getoetst is door tussenpersoon Z?

Wordt er ook info gewisseld tussen franchisenemers van een en dezelfde intermediar bijv. Eigen Huishypotheek.

Andere situatie: als ik al een offerte heb van bank A en de tussenpersonen gaan ook bij bank A de offerte aanvragen. Zal bank A aan deze tussenpersonen melden dat zij zelf al een offerte hebben uitgebracht aan de klant?

Ik vraag deze omdat toen ik bij verschillende tussenpersonen info ging inwinnen, zij mij gelijk al vroegen of ik een offerte heb gehad van een andere tussenpersoon. Sommige zeiden zelf dat ze dan niets meer voor mij konden betekenen. Anderen wilden eerst weten onder welke conditie ik de offerte kreeg voordat zij zeiden wat hun condities waren.
Zij dwingen je om afhankelijk te worden van hun. Zo kan de klant dus geen vergelijking doen c.q. shoppen. En op internet kan je lang niet alle info voor een vergelijking krijgen als in een gesprek.

Kortom: welke wegen /procedures worden gevolgd bij onderlinge communicatie tussen banken/geldverstrekkers en de tussenpersonen?

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door arnoud2 »

De bank zal veelal bij de tussenpersoon aangeven dat er door een ander reeds een offerte is aangevraagd, dit om dubbel werk te voorkomen.

De banke bepalen de hoogte van de afsluitprovisie. Het is aan u om met de tussenpersoon te onderhandelen over de te betalen provisie, hetgeen door de tp betaald wordt.

rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door rkupper »

Bedankt voor de reactie.

Dit is wat ik al vermoedde. Ik denk dat 2 tussenpersonen van mij willen waarom ik toch naar een andere ben gegaan als ik bij hun zit.

Hoe kom ik ook achter wat hun provisie is Ik ben al geen ster in onderhandelen en deze materie is al moeilijk genoeg. Vooral als je niet juridisch/economisch onderlegd bent. Deze tp kunnen je zo overbluffen, want het is hun materie/expertise.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door arnoud2 »

De provisie die de tussenpersoon krijgt is een deel van de door de bank berekende afsluitprovisie. De hoogte hiervan is afhankelijk van de wijze waarop de hypotheek is aangevraagd en eventueel productievolume.

Daarnaast ontvangt hij provisie over de bij te sluiten produkten, zoals beleggingsrekeningen, levensverzekeringen, woonlastenverzekeringen etc.

De meeste tussenpersonen zijn wel bereid een deel van de afsluitprovisie te vergoeden. Het lijkt mij echter verstandiger om een hypotheek af te sluiten bij die tussenpesoon, waarbij je het beste gevoel hebt en die jou naar jouw mening het beste heeft geinformeerd.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door Xpert »

Zo Offerteselect, kan je ook nog eens advies geven.

Deze reactie is beter dan constant je eigen bedrijf promoten. Van dit soort reacties wordt ik vrolijker en ga ik je misschien toch nog wat meer waarderen.

Ga zo door................maar niet meer op de oude manier hoor. Afgesproken?

rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door rkupper »

bedankt voor de uitleg. erg cool.

Ik denk dat de tp waarschijnlijk niet veel aan mij zullen verdienen.
Ik ben geen belegger: teveel risico en teveel extra premie per maand (idem dito voor spaarhyptoheken) Mijn woonlasten zijn al ondergebracht als complete pakket bij een heel goede verzekeraar.

Het komt erop neer of de tp wel met mij verder willen voor minder provisie
Ben benieuwd.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: wie weet wat meer hierover? hypotheek vergelijken

Ongelezen bericht door Xpert »

Je kan natuurlijk gewoon aan de TP vragen wat hij er aan verdiend.
Als hij het niet wil vertellen en niet met je wil onderhandelen dan kan je natuurlijk altijd naar een ander gaan.

Wel moet je je realiseren dat TP'ers die al gelijk roepen dat ze je retourprovisie geven, zoals bijvoorbeel VEH en Independer geen adviseurs zijn maar verkopers. Deze partijen zijn er goed in om adviezen van een ander te kopieëren en dan retour provisie geven. In 9 van de 10 gevallen komt het beste advies toch echt van andere adviseur. Het is wél heel goedkoop om het beste advies van een ander over te nemen. Dus wil geadvieseerd worden door een adviseur of door een verkoper?

Alle waar naar zijn geld.

Gesloten