LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen keuzevrijheid in zmlk

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Lizzy38
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 21:20

Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Lizzy38 »

Mijn zoontje, 6 jaar, zit op dit moment in een klas voor kinderen met een cluster 2 en 3 indicatie, waarvan nog niet duidelijk is waar ze het beste op hun plek zijn. Hij heeft sinds vorig jaar een cluster 3 indicatie wegens grote ontwikkelingsachterstand en spraakstoornis.

We hebben net te horen gekregen dat we toch op zoek moeten naar een cluster 3 (zmlk) school. In Amsterdam, waar wij wonen, zijn er drie. In Nieuw-West en in Noord zijn er twee, die allebei het predicaat 'exellente school' hebben, in Oost zit er eentje die als 'zwak' beoordeeld is en onder toezicht van de onderwijsinspectie staat. Wij wonen daar vlakbij.

We hebben geen auto en nog een ander kind die naar een normale basisschool hier in de buurt gaat. Nu fietsen wij elke ochtend 4 km heen en weer terug tussen de huidige scholen van onze kinderen en 's middags weer. Ik als moeder, ben vanwege deze situatie gestopt met werken, geen probleem mee overigens, alles voor mijn kinderen...

Toen ons zoontje vorig jaar zijn cluster 3 indicatie kreeg, zijn we bij de zmlk-school hier in de buurt gaan kijken. We zijn enorm geschrokken. We willen dat hij zo goed mogelijk geholpen wordt en als dat op een zmlk-school is, prima. Maar deze school was net een gesloten inrichting. Ons kind mocht zelf niet meekomen om te kijken en al snel werd ons in een gesprek duidelijk gemaakt dat 94% van de leerlingen uiteindelijk in de sociale dagopvang beland. Het onderwijs was er niet op gericht het kind voor te bereiden op speciaal voortgezet onderwijs of een praktijkopleiding. We gingen echt ontredderd weg van deze school. Wij wisten toen nog niet eens dat dit een zwakke school was.

We hebben ook op de school in Noord gekeken. Met fiets of OV een (enkele)reis van 55 minuten. Deze school biedt hetzelfde niveau (cluster 3), maar wat een verschil met de ander. Op de school in Noord was ons zoontje welkom bij de bezichtiging, er was een prettige sfeer en ze kijken er per kind wat de interesses zijn en mogelijkheden, ook wat betreft vervolgonderwijs. En de school blijkt dus achteraf ook nog eens een zeer goede beoordeling te hebben gekregen.

Gelukkig kon ons zoontje het afgelopen schooljaar dus naar een tussenoplossing. We hoopten dat hij daar kon blijven, maar helaas is dat dus niet het geval. Maar onze keus blijkt beperkt. Omdat wij dicht bij de zwakke en onprettige school wonen, zijn we min of meer verplicht om hem daar op school te doen. Leerlingenvervoer wordt namelijk niet vergoed als je binnen een bepaalde afstand van het benodigde onderwijs woont. Hadden we toevalling verder van zo'n school gewoond, dan hadden we hem met het busje naar de school van onze keuze kunnen laten brengen.
Zelf naar de andere cluster 3 scholen brengen is geen optie, omdat ik dan 4 uur per dag minimaal onderweg ben en mijn andere kind ook nog van- en naar school moet halen/brengen. Als we geld voor een auto en rijbewijs hadden gehad, zou ik het graag gedaan hebben, maar dat is dus niet het geval. Zelf busvervoer betalen is ook niet te doen. Dat is echt waanzinnig duur! Verhuizen zit er ook niet in...

In Nederland heb je officiëel keuzevrijheid wat onderwijs betreft, maar in ons geval lijkt dat dus niet zo te zijn.
Weet iemand misschien een manier waarop je toch vervoer vergoed kunt krijgen naar een cluster 3 school naar keuze? Of zit er niets anders op dan ons zoontje naar de school te sturen waar hij volgens ons het slechtste af is?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, volgens mij beantwoord je je eigen vraag al. Is fietsen echt niet mogelijk?

Overigens is een "excellent predikaat" leuk, maar het zegt feitelijk weinig over een school en of die wel goed is voor een kind. Er zijn ook scholen die hun cijfers zo manipuleren dat ze een predikaat krijgen terwijl scholen met mindere reputaties veel meer aandacht hebben voor wat goed is voor een kind. Wat goed is voor een kind is namelijk niet altijd even goed voor de "score" van een school.

Nu bevestigt het beeld dat je hebt wel het een en ander, maar goed.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door angel1978 »

4km fietsen?
Zelfs een ongeoefende fietser fietst met 16km per uur ( doe je het vaker, dan zeker sneller ) en dus ben je in 15 min op de plek. Met een auto in de stad die je er minstens even lang over...

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij is die 4km de afstand naar die tussenoplossing en is die school in noord veel verder weg,

Ik heb geen tips voor je, maar hoop dat je eruit komt. Als ouder wil je, zeker bij kinderen die al zwakker staan, het beste. Ga ervoor!

mh73

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door mh73 »

Als de reistijd 55 minuten is, lijkt het mij dat leerlingenvervoer geregeld wordt?

Onze dochter van 15 zit op 25 autominuten van school en die heeft gewoon leerlingenvervoer.

Misschien eens praten bij de gemeente? Vaak zijn de regels scherp om misbruik te voorkomen, maar is in de praktijk nog wel wat mogelijk. Zeker als het andere kind jonger is. Op de school van onze dochter is ook iemand aangesteld die als tussenpersoon tussen ouders en gemeente of vervoersbedrijf fungeert als er problemen zijn. Misschien is er op de school van je keuze ook zo iemand?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door berndv »

lastige situatie, en gelukkig hoef ik deze keuze niet te maken. Maar in wezen heeft u keuzevrijheid, alleen is deze voor uzelf niet te faciliteiten en nu vindt u dat de gemeenschap moet opdraaien voor het feit dat u keuzevrijheid wilt hebben. Er is de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veel bezuinigd op het speciaal onderwijs dat je tegenwoordig blij mag zijn dat er nog deze vormen van onderwijs zijn. Maar ik ben wel reëel, u woont binnen een redelijke afstand van een school die aansluit bij het niveau en de indicatie van uw zoon. Dat deze school mogelijk niet uw voorkeur heeft is goed mogelijk, maar dan zult u ook zelf verantwoordelijk zijn om dit te faciliteiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door moederslink »

Lizzy38 schreef:........We hebben ook op de school in Noord gekeken. Met fiets of OV een (enkele ) reis van 55 minuten Deze school biedt hetzelfde niveau (cluster 3), maar wat een verschil met de ander. Op de school in Noord was ons zoontje welkom bij de bezichtiging, er was een prettige sfeer en ze kijken er per kind wat de interesses zijn en mogelijkheden, ook wat betreft vervolgonderwijs. En de school blijkt dus achteraf ook nog eens een zeer goede beoordeling te hebben gekregen.
U wilt de beste keus voor uw zoontje , begrijpelijk . Doe wat je hart je ingeeft en ga voor die school in Noord!
Zelf naar de andere cluster 3 scholen brengen is geen optie, omdat ik dan 4uur per dag minimaal onderweg ben en mijn andere kind ook nog van- en naar school moet halen/brengen.
Ook zullen er meerdere kinderen naar juist deze school komen omdat hij goed bekend staat. Heeft de school geen " potje " voor dit soort vervoersproblemen ? Of anders met de Regiotaxi,of speciaal leerlingenvervoer ? Deze kosten zijn weer aftrekbaar van de belastingen dacht ik.

Mijn advies zou zijn, leg het probleem eens voor bij de Gemeente of bij de Regiotaxi// leerlingenvervoer of bij de school zelf. Er moeten oplossingen zijn voor dit soort vervoersproblemen. Daar zou de keus niet op af mogen en niet moeten ketsen. Heel veel succes met t vinden vd oplossing.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:Als de reistijd 55 minuten is, lijkt het mij dat leerlingenvervoer geregeld wordt?

Onze dochter van 15 zit op 25 autominuten van school en die heeft gewoon leerlingenvervoer.
Ja, maar er is een school op loopafstand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door moederslink »

Lizzy38 schreef:..........Leerlingenvervoer wordt namelijk niet vergoed als je binnen een bepaalde afstand van het benodigde onderwijs woont.
Dit lees ik dus ook net pas goed.
Is er een mogelijkheid om met een andere ouder mee te rijden misschien?
Juist ook i.v.m het vervolgonderwijs straks vanuit deze school is het denk ik heel fijn om te weten dat je kind op de voor hem geschikte school nu als 6 jarige kan komen . Dat geeft rust als ouder.
Zo jammer dat ook het ( speciaal ) onderwijs al zo is uitgehold. :cry:

mh73

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:
mh73 schreef:Als de reistijd 55 minuten is, lijkt het mij dat leerlingenvervoer geregeld wordt?

Onze dochter van 15 zit op 25 autominuten van school en die heeft gewoon leerlingenvervoer.
Ja, maar er is een school op loopafstand.
Als je kunt aantonen dat het niveau van het kind te goed is voor die school, gezien de resultaten daar, dan zal de gemeente wellicht toestemming geven.
In principe heb je die gegevens als ouder, daar het kind IQ getest moet worden om de indicatie voor cluster 3 te krijgen.

Al is het natuurlijk wel een lastig verhaal. Mijn dochter heeft ook een cluster 3 indicatie, ze loopt iets achter en heeft een lichamelijke beperking. Zit ook op een school voor kinderen met lichamelijke problemen.
Aangezien er tegenwoordig veel kinderen in het regulier onderwijs blijven vanwege passend onderwijs (al werkt dat totaal niet in de praktijk) betekent dat, dat een kind dat een indicatie krijgt voor zmlk qua IQ behoorlijk lager moet scoren. Heeft het een hogere score, dan zou het geen indicatie cluster 3 krijgen.

Ik vrees dat ondanks het mooie praatje van de andere school, ook daar 94% van de kinderen uitkomt op dagbesteding, daar er op de praktijkopleiding uitstroom arbeid toch een bepaald niveau vereist is. Ze leren daar, naast de praktijkvakken, gewoon Nederlands en rekenen. Mijn dochter zit nu in de derde en zit qua niveau op groep 7, 8. Ooit heb ik als hulpouder van een praatgroep van ouders met gehandicapte kinderen een zmlk school bezocht, en toen werd verteld dat men erg tevreden was als een leerling in groep 8 in staat was een paar woorden te lezen/schrijven. Veel kinderen daar komen zover niet.

Ze zijn daarom niets minder dan een ander! (dat wilde ik nog even kwijt). Accepteer je kind zoals het is, maar uiteraard wel zodanig dat zijn/haar mogelijkheden wel worden gezien.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door testcase »

Keuze is toch duidelijk. Uw wilt toch gewoon het beste voor uw kind. Waar een wil is, is een weg.

Lizzy38
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 21:20

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Lizzy38 »

angel1978 schreef:4km fietsen?
Zelfs een ongeoefende fietser fietst met 16km per uur ( doe je het vaker, dan zeker sneller ) en dus ben je in 15 min op de plek. Met een auto in de stad die je er minstens even lang over...
Was die andere school maar 4 km verderop! Dat is de school waar hij nu zit. Voor de andere school moet ik 10,5 km fietsen en met de pont het IJ oversteken...

Lizzy38
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016 21:20

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door Lizzy38 »

mh73 schreef: Als je kunt aantonen dat het niveau van het kind te goed is voor die school, gezien de resultaten daar, dan zal de gemeente wellicht toestemming geven.
In principe heb je die gegevens als ouder, daar het kind IQ getest moet worden om de indicatie voor cluster 3 te krijgen.
...
Aangezien er tegenwoordig veel kinderen in het regulier onderwijs blijven vanwege passend onderwijs (al werkt dat totaal niet in de praktijk) betekent dat, dat een kind dat een indicatie krijgt voor zmlk qua IQ behoorlijk lager moet scoren. Heeft het een hogere score, dan zou het geen indicatie cluster 3 krijgen.
Tja, het vreemde is, dat hij niet gestest is voor hij de indicatie kreeg. Mijn zoontje zat in groep 1 in een klas met 29 kinderen. Ik was bang dat hij dat niet zou gaan redden en heb zelf om een indicatie gevraagd.
Ik dacht ook dat hij getest zou worden. Er is één keer een test gedaan toen hij 2,5 jaar was. Hij had toen een IQ van 68, geen autisme en geen gedragsstoornis. Voor de indicatie kwam er een vrouw van het Samenwerkingsverband, die de indicaties geven, een uurtje meelijken op de groep. Zij vonden het toen een goed idee om mijn zoontje in cluster 3 te zetten, zodat hij met extra veel aandacht een flinke vooruitgang zou kunnen maken. Na twee jaar kijken ze dan of dat nog eens twee jaar verlengd wordt. Uiteindelijk willen ze hem naar cluster 2 of regulier onderwijs terug hebben. Dat zie ik zelf niet zo snel gebeuren, eerlijk gezegd. Denk ook biet dat dat in het voordeel van mijn zoontje zou zijn.

We accepteren hem overigens volledig zoals hij is. Het is gewoon een heerlijk ventje. Maar dat vindt elke ouder natuurlijk. Het is gewoon balen dat die school hier een paar km verderop bijnons bezoek zo'n negatieve indruk heeft gemaakt. Voor mijn andere zoontje heb ik tenslotte ook de school kunnen kiezen die het leukst en best voor hem lijkt. Dat gun ik mijn oudste, waar alles toch al niet voor mee zit, ook.

mh73

Re: Geen keuzevrijheid in zmlk

Ongelezen bericht door mh73 »

Dus in een tijd dat een indicatie krijgen moeilijker wordt, kunnen ze dat in Amsterdam blijkbaar vaststellen na een uurtje meekijken in de groep? Bijzonder.

Mijn dochter had op kleuterleeftijd een IQ van 100 en heeft nu (bijna 16) een IQ van 77 performaal en 95 verbaal. Een IQ kloof noemen ze dat. Het is mijn ervaring dat, hoe ouder ze worden, hoe groter het onderscheid wordt met leeftijdgenoten en hoe kleiner het begrip van 'gewone' klasgenoten voor het anders zijn (veel pesten). Mijn dochter heeft na groep 6 de overstap gemaakt naar het speciaal onderwijs. Voordeel is dat ieder kind werkt op het eigen niveau. Mijn dochter heeft moeite met rekenen, maar zit met taal op een redelijk niveau. Daar wordt in de klassen rekening mee gehouden. Ze heeft toen wel sprongen gemaakt in haar ontwikkeling, maar echt niet zodanig dat er sprake was dat ze weer mee zou kunnen op het regulier onderwijs.

Gesloten