LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis voor 15 euri

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Het zal wel mogen.
Maar, als er aan het begin van het schooljaar middels de schoolgids nog word gesteld "gratis" - en na een paar weken een (onaangekondigde, en ongevraagde) rekening komt - vind ik dat op zijn minst 'niet netjes'.

Het had de school gesierd als zij de ouders en/of leerlingen de keuze hadden gegeven ..

Briefje dus .. in verband met (smoes 1 t/ 10) worden er kosten gerekend voor gebruik van kluis etc.
Deze kosten zijn X per jaar, ingaande m.i.v. 1-1-15 (of 1-8-15 - nieuwe schooljaar).
Wenst u geen gebruik te maken van deze optie, vervalt per (datum) toegang tot kluisjes.

Nu is 15 euro/jaar niet zo heel veel - zeker niet als je duurdere zaken veilig kan opbergen.

Wat ik me wel afvraag - met zo`n pas systeem kan je dus niet je eigen slot/sleutel/code meer kiezen - en heeft de school via een master-pas toegang tot alle kluisjes.. Da`s m.i. een groter probleem - want wat nu als er uit zo`n kluisje toch wat verdwijnt.. wie is dan aansprakelijk?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door czarczar »

Guardian72 schreef:Da`s m.i. een groter probleem - want wat nu als er uit zo`n kluisje toch wat verdwijnt.. wie is dan aansprakelijk?
Dat is een bijkomend nadeel voor de school. Die is namelijk aansprakelijk voor schade, tenzij het ding duidelijk geforceerd is met een breekijzer tijdens een inbraak. De school kan met de inning van huur niet alle aansprakelijkheid weg wuiven, ook niet als ze dat in de voorwaarden zetten.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door 53078 »

Guardian72 schreef:Het zal wel mogen.
Maar, als er aan het begin van het schooljaar middels de schoolgids nog word gesteld "gratis" - en na een paar weken een (onaangekondigde, en ongevraagde) rekening komt - vind ik dat op zijn minst 'niet netjes'.

Het had de school gesierd als zij de ouders en/of leerlingen de keuze hadden gegeven ..

Briefje dus .. in verband met (smoes 1 t/ 10) worden er kosten gerekend voor gebruik van kluis etc.
Deze kosten zijn X per jaar, ingaande m.i.v. 1-1-15 (of 1-8-15 - nieuwe schooljaar).
Wenst u geen gebruik te maken van deze optie, vervalt per (datum) toegang tot kluisjes.

Nu is 15 euro/jaar niet zo heel veel - zeker niet als je duurdere zaken veilig kan opbergen.

Wat ik me wel afvraag - met zo`n pas systeem kan je dus niet je eigen slot/sleutel/code meer kiezen - en heeft de school via een master-pas toegang tot alle kluisjes.. Da`s m.i. een groter probleem - want wat nu als er uit zo`n kluisje toch wat verdwijnt.. wie is dan aansprakelijk?
Nou, da's precies hetgeen de ouders ervan vinden. Gewoon niet netjes. Ik vroeg me alleen af of ik op grond van een of andere wetsbepaling ze het een keer moeilijk kon maken. Blijkbaar niet.
Het is gewoon weer verbijsterend dat een school zoveel gezichten heeft. Service-gericht zijn ze iig niet. Of wel, maar dat gaat je achteraf geld kosten..

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door czarczar »

53078 schreef:Service-gericht zijn ze iig niet. Of wel, maar dat gaat je achteraf geld kosten..
Als alle ouders hun kinderen van die school halen, dan houdt die school vanzelf op te bestaan.
Zonder leerlingen immers geen school.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door 53078 »

Dat klinkt wel leuk, maar gaat natuurlijk nooit gebeuren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja ik heb liever dat een school zijn geld steekt in onderwijs gerelateerde zaken in plaats van in gratis kluisjes. Maar dat is blijkbaar een rare gedachte.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door 53078 »

Nu trek je het hele onderwerp uit elkaar. Flauw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, dat die kastjes ooit gratis waren is leuk, maar ik zie niet in waarom het zo dramatisch is dat er nu alsnog geld voor wordt gevraagd. Wil je dat niet, dan zeg je gewoon dat kastje op. Ik zie het probleem daar niet in. Dat ze dat een paar weken na begin van school doen is niet handig, maar ook weer niet echt dramatisch. Om dan te beginnen over kinderen van school halen en servicegerichtheid vind ik een beetje mug en olifant. En dat zie ik eerder als het opblazen van het onderwerp.

Dan bekijk ik het liever van de andere kant, namelijk dat die school in feite tot nu toe ieder jaar duizenden euro's heeft verspild, of is misgelopen, door die kastjes gratis aan te bieden. Geld dat ook besteed had kunnen aan heel veel uren onderwijs of onderwijsondersteuning. Als ik zie hoe vaak ouders met een leerling die wat extra nodig heeft, tegen een dichte deur aanlopen omdat er geen budget voor is, dan zou ik mij eerder kwaad maken als een school zijn geld wel aan zulke geintjes besteedt. Jij vindt dat het onderwerp uit elkaar trekken, ik zie het eerder als in perspectief plaatsen.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door 53078 »

Jaja, maar ondertussen zijn die kluisjes allang door de overheid betaald. Een school is een school en die maken volop gebruik van subsidiegelden. Het kost ze dus niets. En die elektronica achteraf inbouwen krijgen ze ook vergoed. Dus waarom die vijftien euri?
En altijd maar de portemonnee trekken zonder ergens om te vragen... dat heb ik al veel te lang gedaan.
Vreemd genoeg ontbreken op de school de communicatie-skills...

angel1978
Berichten: 10970
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jaja, maar ondertussen zijn die kluisjes allang door de overheid betaald.
Volslagen onzin. Welke subsidieregeling is dat? De regeling voor schoolkluisjes??
Een school is een school en die maken volop gebruik van subsidiegelden. Het kost ze dus niets.
Verdiep je eens in de financiering van een school voordat je dit soort onzin dumpt.
En die elektronica achteraf inbouwen krijgen ze ook vergoed.
Wederom volslagen onzin.
Vreemd genoeg ontbreken op de school de communicatie-skills...
Volgens mij is het niet de school waarbij communicatie-skills ontbreken.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door Elenieke »

Ik heb 2 kinderen in het voortgezet onderwijs . Ik moet en "vrijwillige" ouderbijdrage van 100 euro per jaar per kind betalen . 15 euro zijn voor het kluisje en 85 euro zijn als bijdrage voor uitstapjes ed .
Ik heb de school gemaild wat er gebeurt als ik de vrijwillige bijdrage niet betaal hier staat immers vrijwillige ouderbijdrage . De school heeft mij geantwoord en zei dat ze dan geen gebruik mogen maken van het kluisje en niet mee mogen gaan naar uitstapjes ed . Dus vrijwillig voor de ouders het te betalen maar de kinderen worden uitgesloten bij niet betalen ook niet zo netjes . Ik heb het maar gewoon betaald omdat mijn kinderen er anders op aangekeken worden .

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door czarczar »

53078 schreef:Dat klinkt wel leuk, maar gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Jawel hoor, in Friesland en Groningen zijn er al verschillende dorpen waar de scholen met minder dan 50 leerlingen dreigen te worden opgeheven. Niet omdat het een ongeliefde school is, maar wel omdat er te weinig leerlingen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, en op die manier is wel duidelijk wat voor veel ouders de criteria zijn om voor een bepaalde school te kiezen. Kwaliteit van het onderwijs? Nee, joh. Gaat er om hoe hoog de vrijwillige bijdrage is en of de kluisjes gratis zijn of niet.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door czarczar »

kweenie schreef:Ja, en op die manier is wel duidelijk wat voor veel ouders de criteria zijn om voor een bepaalde school te kiezen. Kwaliteit van het onderwijs? Nee, joh. Gaat er om hoe hoog de vrijwillige bijdrage is en of de kluisjes gratis zijn of niet.
Ik begrijp de uitleg niet. Dus als je voor een kluisje moet betalen dan blijf je wel bij dezelfde school, of juist niet?
Volgens mij zijn ouders vooral praktisch. De school in de buurt, die nemen we. Kunnen kinderen op de fiets of lopend, lekker dichtbij en vast wel een gevoel met de buurt.
Maar misschien is dat in de randstad anders?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat dat voor de basisschool wel vaak zo geldt, maar voor de middelbare school zullen ouders (hopelijk) toch ook meer naar de onderwijskwaliteit kijken. Middelbare scholen zijn vaak ook niet echt op loopafstand, dus de keuze voor de dichtsbijzijnde of een betere school hoeft ook niet ingrijpend te zijn.

Aan de andere kant zegt de manier waarop een school zulke zaken organiseert vaak ook wel iets over de manier waarop het onderwijs georganiseerd is. Als niet-onderwijs gerelateerde zaken niet goed zijn geregeld, dan is dat vaak ook een teken dat onderwijs gerelateerde zaken ook niet optimaal zijn geregeld. In die zin kan ik mij in het geval van TS voorstellen dat dit mogelijk de spreekwoordelijke druppel is en dat er nog veel meer speelt. Maar als dit slechts een incident is en de rest is prima in orde, dan zou ik er zelf niet heel zwaar aan tillen.

mh73

Re: Gratis voor 15 euri

Ongelezen bericht door mh73 »

Bij mijn dochter op school (is er inmiddels vanaf want doet sinds kort HBO-opleiding) waren eerst de kluisjes en de schoolfoto's bij het schoolgeld inbegrepen, maar op een gegeven moment moest er een bijdrage voor de kluisjes betaald worden en kregen we een aparte rekening voor de schoolfoto's. Dat was niet aan ons doorgegeven, dat vond ik een beetje slordig. Het ging om zo'n 30 euro per jaar, dus waar praat je over.
Als je rond pauzetijd naar de supermarkt gaat en ziet wat de schooljeugd per pauze aan snacks besteed dan zou ik zeggen: wat minder zakgeld, dan heb je dat bedrag zo bij elkaar.

Gesloten