LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plofklassen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Plofklassen

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2016/af ... erlichten/

Hogere werkdruk en lager niveau van onderwijs. Zo wat punten dat naar voren kwam in het tv programma Zembla. Het lijkt me geen goede ontwikkeling dat klassen groter worden met 30 leerlingen? Wat denken jullie?

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Dan worden het een soort plofkippen toch of niet ? Lijkt me niet echt goed
voor de leerlingen en hun gezondheid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:http://zembla.vara.nl/seizoenen/2016/af ... erlichten/

Hogere werkdruk en lager niveau van onderwijs. Zo wat punten dat naar voren kwam in het tv programma Zembla. Het lijkt me geen goede ontwikkeling dat klassen groter worden met 30 leerlingen? Wat denken jullie?
ik denk dat zembla soep vaak niet zo heet wordt opgegeten als deze wordt opgediend. En ik denk dat los van de algemene problemen in het onderwijs die er zeker wel zijn, de leraren en leidinggevenden eens wat minder met argumenten als "wij geven les aan kinderen dus we willen X salaris erbij, want we zijn zo belangrijk" etc etc moeten komen, en eens met bruikbare alternatieven moeten komen. Kritiek geven is zo makkelijk, neem dan je verantwoordelijkheid en kom met oplossingen. En die 6 overuurtjes per week, worden volgens mij aardig gecompenseerd door de 60 dagen vakantie per jaar die ze hebben. Zulke werkwerken maak ik ook, maar dan met de helft aan vakantiedagen.

Als ik zie dat opeenvolgende leerkrachten in het geval van mijn neefje, die vanaf groep 5 zwaar worstelde met lezen en schrijven, het niet in hun botte harses konden krijgen om hem meteen te laten testen voor dyslectie, ondanks dat zijn moeder, gepokt en gemazeld in de meest extreme vormen van jeugdzorg etc, daar toch echt onderbouwd om vroeg. Dat testen heeft school blijkbaar een grote zeggenschap in, maar ze begonnen over medicatie en en bezoek aan een psychiater, en zo nog 2 jaar lang ellende, ondanks dat de symptomen klip en klaar waren, dus ik wil die zeikerds even niet horen piepen en mauwen. Want het was na testen bij OCRN klip en klaar, hij is zwaar dyslectisch. Dus niet "mwoa een beetje" of "twijfelgeval", nee alle testen waren 100% duidelijk. En door hun lakse optreden, heeft hij dus ruim 2 jaar achterstand in groep 8 nog even moeten goedmaken. Gelukkig is hij intelligent, en gaat hij met sprongen vooruit, maar toch, elke brugpieper heeft het al moeilijk genoeg in de brugklas, dan hoef je dit er niet bij te hebben.

Ik denk dat leraren net als boeren zijn, als je ze niet meer hoort klagen, is er echt wat aan de hand.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Het lijkt me geen goede ontwikkeling dat klassen groter worden met 30 leerlingen? Wat denken jullie?
Nee, dat ben ik nu eens helemaal met u eens. Als bij de huidige klasgrootte van 24-30 leerlingen die klassen nog eens groter worden met 30 leerlingen zullen de resulterende klassen niet meer hanteerbaar zijn met zo rond de 60 leerlingen. (of was dat niet wat u eigenlijk bedoelde?)

Ideaal zou natuurlijk zijn een maximum van 20 leerlingen per klas. Het lijkt me heerlijk om dat als doel in het leven te hebben en dan als Don Quichot geharnast ten strijde te trekken tegen het onrecht. (Was het topic over houtrook zo'n beetje uitgeput voor u?)

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door gezondheid »

Igen/mucha,

Dan liegen jullie. En jullie zijn niet de moderators die bepalen of de topic dicht moet. Ik ken ook iemand docent waarvan vele uren niet uitbetaald worden. Waaraan ligt dit? Welke politieke partij is hiervoor verantwoordelijk? Er zijn geen regels over de omvang van de klas.

Mucha

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw. :evil:
Net als dat jij eens als docent zou moeten gaan werken... Wordt het toontje ook wel anders.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Igen/mucha,

Dan liegen jullie. En jullie zijn niet de moderators die bepalen of de topic dicht moet. Ik ken ook iemand docent waarvan vele uren niet uitbetaald worden. Waaraan ligt dit? Welke politieke partij is hiervoor verantwoordelijk? Er zijn geen regels over de omvang van de klas.
Daar is geen enkele politieke partij voor verantwoordelijk, dat is het beleid van de overheid, het kabinet dus. Jet Bussemaker als minister en Sander Dekker als staatssecretaris voor verantwoordelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door sjohie »

Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw. :evil:
Tsja, ik denk dat dat voor veel beroepen op gaat. Het zelf eens een weekje moeten doen, zorgt voor veel meer begrip.

Overigens zijn er echt wel serieuze dingen mis in het onderwijs, doen alsof er niks aan mankeert en ze zich maar wat aanstellen, vind ik dan ook weer wat te kort door de bocht.

Een vriendin van me is basisschool lerares op een school met relatief veel 2e en 3e generatie kinderen van allochtonen, en ook veel autochtonen uit toch wat een lagere sociale klasse, en voor wat die te stellen heeft met die kinderen in de klas, en zeker ook de ouders ervan buiten school, zou ze wat mij betreft wel 2x zoveel salaris mogen krijgen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw. :evil:
Tsja, ik denk dat dat voor veel beroepen op gaat. Het zelf eens een weekje moeten doen, zorgt voor veel meer begrip.

Overigens zijn er echt wel serieuze dingen mis in het onderwijs, doen alsof er niks aan mankeert en ze zich maar wat aanstellen, vind ik dan ook weer wat te kort door de bocht.

Een vriendin van me is basisschool lerares op een school met relatief veel 2e en 3e generatie kinderen van allochtonen, en ook veel autochtonen uit toch wat een lagere sociale klasse, en voor wat die te stellen heeft met die kinderen in de klas, en zeker ook de ouders ervan buiten school, zou ze wat mij betreft wel 2x zoveel salaris mogen krijgen.

En net zeg je nog dat ze toch 60 dagen vakantie hebben en die 6 uurtjes overwerk dan ook niet zo'n probleem zijn. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
sjohie schreef:
Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw. :evil:
Tsja, ik denk dat dat voor veel beroepen op gaat. Het zelf eens een weekje moeten doen, zorgt voor veel meer begrip.

Overigens zijn er echt wel serieuze dingen mis in het onderwijs, doen alsof er niks aan mankeert en ze zich maar wat aanstellen, vind ik dan ook weer wat te kort door de bocht.

Een vriendin van me is basisschool lerares op een school met relatief veel 2e en 3e generatie kinderen van allochtonen, en ook veel autochtonen uit toch wat een lagere sociale klasse, en voor wat die te stellen heeft met die kinderen in de klas, en zeker ook de ouders ervan buiten school, zou ze wat mij betreft wel 2x zoveel salaris mogen krijgen.

En net zeg je nog dat ze toch 60 dagen vakantie hebben en die 6 uurtjes overwerk dan ook niet zo'n probleem zijn. :wink:
Yup, maar dat was in het algemeen, ik schreef in die post ook dat er volgens mij wel degelijk dingen mis zijn in het onderwijs. hierboven geef ik daar een voorbeeld van wat ik ken uit mijn eigen omgeving.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als het dichtbij komt, dan is het vaak veel erger..
Het verhaal dat je schetst is wel zo'n beerje gemeengoed in het onderwijs. Zeker op de basis- en middelbare school. Zwaar onderbetaald voor het werk dat ervoor staat en die 60 vakantiedagen gaan ook vaak op aan andere dingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door moederslink »

Enige nuance is hier wel op zijn plaats: zelf ben ik opgeleid in de jaren 70 , tijdens mijn stagejaren als" lerend " onderwijzeresje waren klassen met meer dan 40 kinderen volkomen normaal en dat liep gewoon.
Deze generatie kinderen had ook nog ontzag voor de meester of de juf, het gezag .
Nu met de huidige generatie kinderen , en vlak de ouders niet uit die om het minste of geringste , " verhaal komen halen " op de scholen, is een klas met max 20-25 kinderen wel zo.n beetje de limit. Groter moeten de klassen echt niet worden!
De kinderen , en elkaar , anno nu corrigeren?? Vergeet het , dat mag niet... :x
Daarnaast ben ik ook nog opgeleid als verpleegkundige en ook daar in het onderwijs terecht gekomen. Het fysieke aspect van toen de verpleegsters was ontieglijk zwaar. Maar men deed het werk gewoon uit liefde/ passie voor je beroep en er werd gewoon niet gemiept of gezeurd.
En een " krankzinnig " hoog salaris had je echt niet.
Ik denk echt dat het zeker ook een mentaliteitsverhaal is : men piept en mauwt nu ook veel eerder, kinderen en hun ouders hebben veelal onnoemelijk grote b**** , men schermt ook gelijk met hun rechten dit en hun rechten dat.
De lange " vakanties" in het onderwijs waren en zijn broodnodig om je fysiek en mentaal weer op te laden.
Maar ik constateer ook dat het opleidingsniveau toch wel bedroevend laag is , vergeleken met 40 jaar geleden. Kijk alleen maar naar het taal-en rekenonderwijs.... :shock:
Ook worden er juffen en meesters die amper voldoende bevoegd zijn, ingezet.
Wat dat betreft is het onderwijs, in het algemeen, in Nederland in de ranking, behoorlijk naar beneden gekukeld.
En de vele allochtone kinderen in een klas , ook dat....ga er maar aanstaan!

Mucha

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mucha schreef:
moederslink schreef: De lange " vakanties" in het onderwijs waren en zijn broodnodig om je fysiek en mentaal weer op te laden.

Ook een verpleegster, bouwvakker, stratenmaker, politieagent, pakketchauffeur, boer of bakker heeft zijn of haar vakantie nodig om weer fysiek en mentaal op te laden. Maar deze doen het meestal met een enkele vakantie van een week of 3.(Hoe lang is de zomervakantie van een leraar ? 6 weken ? 8 ?) En stellen het zonder voorjaars, herfst en kerstvakantie (of hoe deze vakanties tegenwoordig ook mogen heten).
Een fulltime jaartaak van een docent beslaat 1659 uur.
Dus ondanks die 'vakanties' wordt er net zoveel gewerkt. Naast de avonden en weekenden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
moederslink schreef: De lange " vakanties" in het onderwijs waren en zijn broodnodig om je fysiek en mentaal weer op te laden
Een fulltime jaartaak van een docent beslaat 1659 uur.
Dus ondanks die 'vakanties' wordt er net zoveel gewerkt. Naast de avonden en weekenden.
@Angel 1978, Mucha schreef dit... maar je hebt het gequote als zijnde van mij :wink:
Mucha schreef:Ook een verpleegster, bouwvakker, stratenmaker, politieagent, pakketchauffeur, boer of bakker heeft zijn of haar vakantie nodig om weer fysiek en mentaal op te laden. Maar deze doen het meestal met een enkele vakantie van een week of 3.(Hoe lang is de zomervakantie van een leraar ? 6 weken ? 8 ?) En stellen het zonder voorjaars, herfst en kerstvakantie (of hoe deze vakanties tegenwoordig ook mogen heten).

Mucha

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mucha schreef:Als het echt waar is dat een leraar 1659 uur per jaar werkt, dan neem ik mijn woorden terug. Excuses. :oops:
http://www.essentius.nl/Portals/210/doc ... 6-2011.pdf

Stukje historie
Per 01 augustus 1998 werd in het onderwijs de normjaartaak ingevoerd. De omvang (norm) daarvan is vastgesteld op 1.659 uur per jaar voor een volledige baan (wtf 1.0 ). De omvang was afgeleid van de normjaartaak van ambtenaren die 1.800 uur per jaar bedroeg (45 weken van 40 uur). Omdat leerkrachten geen snipperdagen kennen, werd als compensatie hun jaartaak met 10 uur verlaagd tot 1.790 uur. Vervolgens werd 131 uur adv (arbeidsduurverkorting) hiervan afgetrokken, zodat een jaartaak resteerde van 1.659 uur. Belangrijk is dus dat in de huidige normjaartaak van 1.659 uur de adv is verrekend. Voor een parttimer gelden de uren naar rato van de werktijdfactor.
Als voorbeeld: Een parttimer met een wtf van 0,6 fte dient 0,6 x 1.659 uur = 995 uur te werken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door 16again »

igen schreef:Het lijkt me absoluut geen probleem waar TS mee te maken heeft. Topic kan dus dicht.
TS en ik hebben daar weldegelijk mee te maken. De huidige generatie leerlingen moet onze AOW straks opbrengen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Plofklassen

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
Mucha schreef:Als het echt waar is dat een leraar 1659 uur per jaar werkt, dan neem ik mijn woorden terug. Excuses. :oops:
http://www.essentius.nl/Portals/210/doc ... 6-2011.pdf

Stukje historie
Per 01 augustus 1998 werd in het onderwijs de normjaartaak ingevoerd. De omvang (norm) daarvan is vastgesteld op 1.659 uur per jaar voor een volledige baan (wtf 1.0 ). De omvang was afgeleid van de normjaartaak van ambtenaren die 1.800 uur per jaar bedroeg (45 weken van 40 uur). Omdat leerkrachten geen snipperdagen kennen, werd als compensatie hun jaartaak met 10 uur verlaagd tot 1.790 uur. Vervolgens werd 131 uur adv (arbeidsduurverkorting) hiervan afgetrokken, zodat een jaartaak resteerde van 1.659 uur. Belangrijk is dus dat in de huidige normjaartaak van 1.659 uur de adv is verrekend. Voor een parttimer gelden de uren naar rato van de werktijdfactor.
Als voorbeeld: Een parttimer met een wtf van 0,6 fte dient 0,6 x 1.659 uur = 995 uur te werken.
Dan kom je op 207 werkdagen, oftewel 41 werkweken. dan blijven er 11 of 12 weken verlof over, afhankelijk van het aantal weken in een jaar. (vorig jaar was er een week 53). Zoals ik het lees is het daadwerkelijk lesgeven, dus voor de klas staan, het meest inspannende, dus een belangrijk getal lijkt me hoeveel van die uren er daadwerkelijk les wordt gegeven.

Het aantal normuren voor een leerling is 7520 voor 8 jaar basisonderwijs, en snel berekend op mijn digitale bierviltje, is dat 18 uur/week gemiddeld. Bij een fulltime dienstverband, zou dit betekenen dat een leraar dus de helft van de werkweek niet les geeft voor de klas, en met andere dingen bezig kan zijn, dingen zoals scholing, nakijken. oudergesprekken, etc. Een deel daarvan geschiedt thuis, doorgaans een omgeving met een fors minder stressniveau als voor een klas lijkt me.

En dan zijn er nog de 11 weken vakantie.

Gesloten