Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Jablan »

Nevyn schreef:
10 okt 2021 13:06
Echter de gay parade en dit is een persoonlijke mening, vind ik een parodie.
In maart kwam dit langs in de Huiskamer en daar heb ik ongeveer dit neergezet:

De Gay Pride is ooit begonnen om in die week meer toeristen in Amsterdam te krijgen (doelgroep geeft bovengemiddeld veel geld uit) en in de loop van de tijd uitgegroeid tot een manifestatie, waarbij je de Canal Pride op zaterdag gerust mag vergelijken met het zomercarnaval in Rotterdam. Over de uitdossingen tijdens Carnaval hoor je nooit iemand, maar de Canal Pride is wel elk jaar goed voor commentaar.

Een bad in een menigte vol mensen net als jezelf doet gewoon goed, want de andere 364 dagen ben je in de minderheid. Dat is het echte belang van die dag. Het is een opsteker voor het zelfvertrouwen.
Nijogeth schreef:
10 okt 2021 12:56
Het gaat hier duidelijk om geslachten, niet om seksualiteit. En geslacht is toch echt iets dat bij de geboorte vastgesteld wordt.
Soms is het niet vast te stellen. Een interseksueel heeft kenmerken van beide sekses. Het is handig om dit al voor de pubertijd te ontdekken, zodat het volwassen leven geen abonnement op de psychiater oplevert.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Nijogeth schreef:
10 okt 2021 12:56
Het gaat hier duidelijk om geslachten, niet om seksualiteit.

En geslacht is toch echt iets dat bij de geboorte vastgesteld wordt. Daarom vind ik het ook vreemd dat iemand die zich heeft laten ombouwen het geslacht in het paspoort kan laten veranderen. Dat is een beetje als een Volkswagen Golf aan de buitenkant veranderen zodat het op een Ferrari lijkt, dan gaan ze dat ook niet als Ferrari in het kentekenbewijs zetten.

Je bent een man, je voelt je vrouw en laat je ombouwen. Prima. Maar je blijft een man die zich heeft laten ombouwen tot vrouw, je bent dan niet ineens biologisch een vrouw. En dat is toch wat geslacht zou moeten inhouden. Want waar gaat het ophouden, als iedereen maar wat kan kiezen?
Zou vreemd zijn als het in het paspoort niet veranderd zou kunnen worden.
Bij pascontrole ziet beambte b.v. man in paspoort staan en ziet een persoon die door opmaak en kleding op een vrouw lijkt.
Je laten ‘ombouwen’ doe je niet zomaar en gun die mensen zeker dat het ook in hun paspoort tot uiting komt.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Sira »

Nijogeth schreef:
10 okt 2021 12:56
Het gaat hier duidelijk om geslachten, niet om seksualiteit.

En geslacht is toch echt iets dat bij de geboorte vastgesteld wordt. Daarom vind ik het ook vreemd dat iemand die zich heeft laten ombouwen het geslacht in het paspoort kan laten veranderen. Dat is een beetje als een Volkswagen Golf aan de buitenkant veranderen zodat het op een Ferrari lijkt, dan gaan ze dat ook niet als Ferrari in het kentekenbewijs zetten.

Je bent een man, je voelt je vrouw en laat je ombouwen. Prima. Maar je blijft een man die zich heeft laten ombouwen tot vrouw, je bent dan niet ineens biologisch een vrouw. En dat is toch wat geslacht zou moeten inhouden. Want waar gaat het ophouden, als iedereen maar wat kan kiezen?
Ik las laatst "geslacht zit tussen de benen en gender tussen de oren".

Geslacht en seksualiteit zijn inderdaad 2 totaal verschillende dingen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
10 okt 2021 11:57
Worstvergiftiging?..
:lol: :lol:
Dat had “wordt er exact” moeten zijn :mrgreen:

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nevyn »

Sira schreef:
10 okt 2021 14:37
Nijogeth schreef:
10 okt 2021 12:56
Het gaat hier duidelijk om geslachten, niet om seksualiteit.

En geslacht is toch echt iets dat bij de geboorte vastgesteld wordt. Daarom vind ik het ook vreemd dat iemand die zich heeft laten ombouwen het geslacht in het paspoort kan laten veranderen. Dat is een beetje als een Volkswagen Golf aan de buitenkant veranderen zodat het op een Ferrari lijkt, dan gaan ze dat ook niet als Ferrari in het kentekenbewijs zetten.

Je bent een man, je voelt je vrouw en laat je ombouwen. Prima. Maar je blijft een man die zich heeft laten ombouwen tot vrouw, je bent dan niet ineens biologisch een vrouw. En dat is toch wat geslacht zou moeten inhouden. Want waar gaat het ophouden, als iedereen maar wat kan kiezen?
Ik las laatst "geslacht zit tussen de benen en gender tussen de oren".

Geslacht en seksualiteit zijn inderdaad 2 totaal verschillende dingen.
Geslacht zit tussen de benen, maar dat wil niet zeggen, dat als je het weghaalt of bij bouwt je het verandert .
Een man omgebouwd blijft van binnen toch mannelijk , die baarmoeder en eierstokken komen er echt niet.
Maar goed zoals ik al eerder schreef, mijn zegen hebben ze.
Vind wel dat de bekostiging op eigen rekening komt en niet op de gemeenschap.

Maar dit topic gaat erover moet dit op school worden onderwezen en moeten de ouders toestemming geven.
Ik vind dat men hier in bepaalde lessen over moet hebben, maar wel bij een leeftijd dat het begrijpbaar is.
Ook vind ik dat de ouders op de hoogte moeten zijn als deze les wordt gegeven, is het alleen al om vragen achteraf te kunnen beantwoorden.
Wij hadden vroeger op de openbare lagere school een uur godsdienst les, ouders moesten hier toestemming voor geven.

Ook dit is een onderwerp die niet door alle bevolkingsgroepen wordt gedragen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
10 okt 2021 14:48
angel1978 schreef:
10 okt 2021 11:57
Worstvergiftiging?..
:lol: :lol:
Dat had “wordt er exact” moeten zijn :mrgreen:
Kon het er niet uit puzzelen

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind ‘t zelf vrij simpel. Los van wat je van genderindentiteitsissues en genderverandering vindt: het is een feit dat het er is en dat het bestaat. Dat betekent dat het ook thuishoort in het onderwijs. Er zijn zoveel dingen waar ik inhoudelijk niet achter sta, maar die gewoon in het onderwijs thuishoren. Laten we alsjeblieft niet de kop in het zand steken en doen alsof het niet bestaat. Ik heb een aantal reformatorische scholen achter de rug en weet waar die wereldblindheid toe kan leiden.
angel1978 schreef:
10 okt 2021 14:53
Kon het er niet uit puzzelen
Nee dat begrijp ik :mrgreen:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nevyn schreef:
10 okt 2021 12:07
Het draait ( in mijn ogen) ook vreselijk door in dat hele LBTI gebeuren.
Wat 2 volwassenen mensen op vrijwillige basis met elkaar doen zal mij worst zijn, maar moet ik of mijn kinderen en kleinkinderen hier zo in mee getrokken worden?
Denk zelf dat de acceptatie door het zo opdringen, juist antipathie oproept.
Heb ik mijn zoons geleerd dat homoseksualiteit, erbij hoort , komt de gay parade op de tv, leg er dan maar weer uit.
Er zijn ik weet niet hoeveel levens naar de kloten geholpen in de afgelopen eeuwen domweg omdat andere vormen dan man en vrouw genegeerd werden en zelfs strafbaar waren. We mogen blij zijn dat we nu in een tijd leven waarin het voor iedereen duidelijk wordt dat er meer is en dat kinderen zich niet raar of anders hoeven te voelen als ze niet in het hokje passen. En dat begint al op de basisschoolleeftijd dus niet meer dan normaal dat daar in het basisonderwijs aandacht aan besteed wordt.

Maar goed, leg dat maar eens aan die boomers uit die alles wat anders is dan in de jaren 50 maar raar vinden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Heijnen1991 schreef:
09 okt 2021 11:26

Ten eerste; wetenschappelijke studies wijzen uit dat dit biologisch niet waar is en niet kan zijn.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen zowel mannelijke- als vrouwelijke geslachtskenmerken hebben. Er zijn ook heel veel operaties uitgevoerd bij kinderen om dat aan te passen. Dus wat je hier stelt klopt domweg niet.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nevyn »

PeterPeters1966 schreef:
10 okt 2021 15:31
Nevyn schreef:
10 okt 2021 12:07
Het draait ( in mijn ogen) ook vreselijk door in dat hele LBTI gebeuren.
Wat 2 volwassenen mensen op vrijwillige basis met elkaar doen zal mij worst zijn, maar moet ik of mijn kinderen en kleinkinderen hier zo in mee getrokken worden?
Denk zelf dat de acceptatie door het zo opdringen, juist antipathie oproept.
Heb ik mijn zoons geleerd dat homoseksualiteit, erbij hoort , komt de gay parade op de tv, leg er dan maar weer uit.
Er zijn ik weet niet hoeveel levens naar de kloten geholpen in de afgelopen eeuwen domweg omdat andere vormen dan man en vrouw genegeerd werden en zelfs strafbaar waren. We mogen blij zijn dat we nu in een tijd leven waarin het voor iedereen duidelijk wordt dat er meer is en dat kinderen zich niet raar of anders hoeven te voelen als ze niet in het hokje passen. En dat begint al op de basisschoolleeftijd dus niet meer dan normaal dat daar in het basisonderwijs aandacht aan besteed wordt.

Maar goed, leg dat maar eens aan die boomers uit die alles wat anders is dan in de jaren 50 maar raar vinden.
Als je al mijn posts had gelezen, had je kunnen zien dat ik het met je eens ben .
Echter je moet het op de basis school wel aan kinderen uitleggen die het begrijpen en die er geen eigen verhalen van maken, dus niet in groep 1,2,3 en 4.
Ook zal je de ouders hierin moeten betrekken, zij moeten de vragen die thuis komen, kunnen opvangen.
Je moet dit uit laten leggen door goed getrainde mensen.
En hoe wil je dit overleggen met de ouders van allochtone afkomst, met een andere godsdienst waarin dit nog altijd een gruwel is? en welke steeds meer in ons land vertegenwoordigd zijn.

Ik ben zeker voor voorlichting en vind echt dat iedereen zo moet kunnen zijn als hij /zij wil, maar zo sterk als het werd weggestopt in de jaren 50, zo overdreven wordt er nu vaak gereageerd, beste mensen de trein stopt niet op het volgende station. En als ik mij nu geen mens voel en denk dat ik van Mars kom ?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nevyn »

PeterPeters1966 schreef:
10 okt 2021 15:37
Heijnen1991 schreef:
09 okt 2021 11:26

Ten eerste; wetenschappelijke studies wijzen uit dat dit biologisch niet waar is en niet kan zijn.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen zowel mannelijke- als vrouwelijke geslachtskenmerken hebben. Er zijn ook heel veel operaties uitgevoerd bij kinderen om dat aan te passen. Dus wat je hier stelt klopt domweg niet.
Maar dit is niet gecreëerd door de mens, maar door de natuur of zoals sommigen zeggen god.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@peterpeters1966


Maar goed, leg dat maar eens aan die boomers uit die alles wat anders is dan in de jaren 50 maar raar vinden.”.


Waar baseert u dat op, dat “boomers” dat raar zouden vinden?

Niet zo generaliseren.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat ik enigszins vermakelijk vind, is dat TS zich beroept op "de wetenschap" dat er maar twee geslachten zijn. Volgens mij leert de wetenschap juist dat dat niet zo eenduidig is.

Overigens heb ik er geen enkel bezwaar tegen dat kinderen al op jonge leeftijd leren of ervaren (thuis, op school, elders) dat er twee hokjes zijn waar alle kinderen en volwassenen in passen, of -- nog erger! -- moeten passen.

Een goede vriendin heeft twee dochters; een daarvan gedraagt zich sinds haar vroegste kleutertijd als een jongetje. Zij is een prima voorbeeld van een intersekse kind. Zowel zij als haar ouders worden niet altijd even netjes bejegend, hoofdzakelijk door volwassenen overigens. Er is nog een wereld te winnen in verdraagzaamheid en het lijkt me vanzelfsprekend dat het onderwijs daarin een rol heeft.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door kuklos »

De vragen van TS zijn mij te sturend om deze te willen beantwoorden. Bovendien wil ik weten wat er met de antwoorden gaat gebeuren.
Over het onderwerp heb ik wel een sterke mening. Maar dat hangt ook zeer sterk af van de inhoud van de zogenaamde lessen.

En zullen we ook eens gaan zorgen dat kinderen die van de basisschool afkomen, oftewel doorstromen naar het middelbare onderwijs (ongeacht het niveau) gewoon weer kunnen lezen, schrijven en rekenen en eens wat minder tijd en aandacht besteden aan allerlei randzaken die nu vooral de boventoon lijken te voeren? In de pers lezen we al dat 16% van de mensen in Nederland laaggeletterd is en ik krijg signalen door van mensen die nu juf en meester zijn dat van de huidige leerlingen op de basisschool 25% tot 30% al laaggeletterd is.
Als dat klopt, en daar ga ik wel vanuit gezien de bron, dan vind ik voldoende tijd en aandacht besteden aan lezen en schrijven (en rekenen) veel belangrijker dan kinderen leren over het aantal geslachten, milieu, diversiteit een growth mindset en dergelijke zaken.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoewel ik het heel nuttig vind kinderen over van alles en nog wat goed voor te lichten, afhankelijk van hun leeftijd, wordt er mijns inziens veel te veel op het bordje van de school gelegd.

De basisvaardigheden, schrijven, lezen en rekenen raken, volgens mij, deels ondergesneeuwd door allerlei andere onderwerpen waar de school tegenwoordig aandacht aan “moet” besteden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb niet de indruk dat de basisvakken op de basisschool ondergesneeuwd raken. Er wordt nog steeds ruimschoots aandacht aan besteedt. Ik juich het toe dat er naast de basisvakken ook ruimte is voor maatschappelijk relevante thema’s. Daarmee om kunnen gaan is voor een kind en later volwassene wat mij betreft minstens zo belangrijk als fatsoenlijk kunnen schrijven en rekenen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, zouden ze maar fatsoenlijk kunnen lezen, schrijven en rekenen, dan is daarnaast nog iets doen geen ramp.

Om de haverklap zijn er weer onderwerpen waarvan gevonden wordt dat de school er aandacht aan moet besteden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door kweenie »

Als iemand lessen over lhbti vertaalt met "dat er meer dan twee geslachten zijn" is voor mij vooral een teken dat zulk onderwijs hard nodig is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar de conclusie is toch wel dat er qua geslacht maar 2 geslachten zijn op een klein percentage dat daarvan afwijkt (intersekse) na. Meer is er gewoonweg niet volgens de biologie.

Gender is iets anders. Dat is ergens in de vorige eeuw bedacht om verschil aan te duiden tussen het biologische geslacht en het psychologische geslacht (wat men gender noemt). Dat laatste betekent dat je dus bijvoorbeeld van het mannelijke geslacht kan zijn, maar toch een vrouwelijk gender hebt. Oftewel een vrouw in een mannenlichaam om het simpel te houden.

Op zich vind ik wel dat er wat in hoofdlijnen over verteld moet worden, maar het meeste is toch gewoon een taak van de ouders. Maar zo vind ik ook dat we af moeten van katholieke, protestantse en islamitische scholen, godsdienst hoort namelijk niet op school, dat is iets voor thuis.

Het risico wat je nu gaat lopen is dat er extreem op de afwijkende dingen gefocust gaat worden en het 'normale' eigenlijk veel minder aandacht krijgt en dus eigenlijk ondergesneeuwd gaat raken. Het moet wat mij betreft simpel op hoofdlijnen gebeuren en alles moet gewoon kort verteld worden en er moeten ook geen meningen over gegeven worden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het risico wat je nu gaat lopen is dat er extreem op de afwijkende dingen gefocust gaat worden en het 'normale' eigenlijk veel minder aandacht krijgt
Ook dit geeft weer precies aan waarom onderwijs hier WEL aandacht aan moet besteden.

Gesloten